Gå til innhold

SE x10 mini - Liten og rask :D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har eit spørsmål til X10 mini (pro). Er amatør på SE, sidan eg kun har brutk nokia før. Korleis lagar eg ferdiglaga grupper på telefonlista, slik at eg kan sende meldingar til feks 50 stykk samtidig. Nokia har ein grei funskjon der du lagar til ei gruppe, og så berre hakar du av ved gruppa når du skal sende melding til alle i den gruppa. Noko tilsvarande på SE?

 

Ingen som veit? Gjeld sms altså...

 

 

Jeg bruker "Handcent SMS", og der kommer det opp et "gruppe-valg" da man skal sende melding. Men har aldri prøvd..

 

Du får laste ned HC og prøve ;)

Lenke til kommentar

Har innstallert Scandinavian keyboard på min x10 mini nå.. Fungerer rimelig knall i alle områder utenom tekstmeldinger. Har store fingre, men kan jo legge tlf sidelengs og skrive i alle ekstra prog(som opera, på market osv), og da blir det litt mer mellomrom mellom tastene som gjør det helt knall å skrive..

 

Problemet er jo da at ingenting skjer når jeg legger tlf sidelengs når jeg skal skrive meldinger.. Noen som har no løsning på det?

 

Eneste "løsningen" jeg kan si jeg har prøvd på min brors x10 mini der er og bruke Handcendt sms da kan du ha mobilen liggende og skrive meld.

Bror min er iallefall meget fornøyd med scandinavian kb og HC sms.

 

Ja, fant HC nå etter litt leting rundtover faktisk :) Eneste er at da blir ikke "ny sms" ikonet borte fra systemlinjen når jeg leser den i HC, og når jeg skrudde av det tegnet i systemet så forsvant varslingslyden og vibrasjonen for ny sms samtidig.. (og ja, hadde på de egne lydene i HC, hehe..) Får trøkke og lete litt vidre.. :thumbup:

 

Om du går på Innstillinger - Sony Ericsson - Meldinger og velger bort varslinger og varselvibrasjon, så skrur du på varsel i hc sine settings så skal du slippe det problemet du beskrev der.

Lenke til kommentar

Jeg bestillte denne telefonen igår fra Mpx til 2189,-

Skal få den i posten imorgen ifølge sporingsnummeret..

Utrolig kjappe på MPX til å pakke og sende!! Tok 10 min fra jeg bestillte til den var klar for sending ;)

 

Har lest igjennom hele denne tråden nå, og ser det et flertall som er fornøyd med telefonen.

Dette blir min første telefon med touchskjerm og annet os enn de vanlige SE telefonene, så har litt blanda følelser overnfor dette men regner med den er OK til vanlig bruk.

 

Ser også at dere bruker mange avanserte ord som jeg aldri har vært borti før, men det er vel ikke så avansert som det høres ut som? :p

Lenke til kommentar

Telefonen er så bra/avansert som du gjør den til selv, det som er så fint med Android. Som flere her allerede har påpekt ang. batteritid. I begynnelsn kan det være du føler det er lite. Dette blir bedre med 3 enkle steg.

 

1. Oppdater programmvaren på telefon (gjerne før du legger inn noe på den, så slipper du å legge det inn på nytt.)

2. Fiks innstillinger, som taskmaneger og/eller autorun killer eller lignendes, så slipper du å ha apps som du ikke bruker liggende i bakgrunnen å ta strøm. Fiks strømkontroll slik at du kan slå av og på gps,bluetooth ol. fort og etter ønske.

3. Lad telefonen før batteriet blir tomt og ta det ut så snart det blir fullt. Batteriet har godt av litt trening, og etter en stund (tar noen ladninger) så vil du merke signifikant forskjell. Særlig dette siste punktet er det jeg har merket forbedring på.

 

 

I tillegg kan det være kjekt å vite at SE har utlovet en oppdatering til android, enten 2.1 eller 2.2 til X10 minien i dette, 4.kvartal i år. Mer spesifikt har de nevnt "vagt" SEPTEMBER, men siden det er SE så har de selvfølgelig sikret seg, slik at siste frist går ut i rett før januar 2011.

 

Ellers kan jeg nevne ett par nyttige apps jeg selv liker:

-Barcode scanner (scanner strekkoder)

-Opera Mini (alternativ nettleser til mobilen, komprimerer en hvilken som helst nettside slik at den passer telefonen. MEGET bra.)

-Google Goggles (ta bilde av en ting og få info om den på nett)

-Layar (forteller det hva som ligger rundt deg, f.eks. om du trenger en resturant eller noe i den duren. Må prøves for å forstå hvor fantastisk er)

-LED light (lommelykt)

-Task Manager (velg hvilke apps som kjører, og frigjør minne på telefonen)

-Autorun killer (velg hvilke apps som starter opp v/telefonoppstart)

-SpecTrec (Fantastisk spill der man springer rundt og skyter virtuelle spøkelser, altså man beveger seg rundt i virkeligheten.)

-Bluetooth file transfer (sier seg selv)

-WikiMobile (Wikipedia for telefon)

-Forecast Info (værtjeneste)

-FacebookSync (Synkroniserer kontaktene dine med facebook, slik at profilbilde etc. oppdateres)

 

Dette var bare noen få apps jeg har gode erfaringer med. Har en masse flere jeg bruker, som pdf.leser, filemanager og så videre. Hvis noen har tips til gode apps er det bare å komme med det.

 

Håper dette var en ok nybegynnerguide, ellers finnes det en del nyttig info på tråden, og ellers på sony ericssons hjemmesider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telefonen er så bra/avansert som du gjør den til selv, det som er så fint med Android. Som flere her allerede har påpekt ang. batteritid. I begynnelsn kan det være du føler det er lite. Dette blir bedre med 3 enkle steg.

 

1. Oppdater programmvaren på telefon (gjerne før du legger inn noe på den, så slipper du å legge det inn på nytt.)

2. Fiks innstillinger, som taskmaneger og/eller autorun killer eller lignendes, så slipper du å ha apps som du ikke bruker liggende i bakgrunnen å ta strøm. Fiks strømkontroll slik at du kan slå av og på gps,bluetooth ol. fort og etter ønske.

3. Lad telefonen før batteriet blir tomt og ta det ut så snart det blir fullt. Batteriet har godt av litt trening, og etter en stund (tar noen ladninger) så vil du merke signifikant forskjell. Særlig dette siste punktet er det jeg har merket forbedring på.

 

 

I tillegg kan det være kjekt å vite at SE har utlovet en oppdatering til android, enten 2.1 eller 2.2 til X10 minien i dette, 4.kvartal i år. Mer spesifikt har de nevnt "vagt" SEPTEMBER, men siden det er SE så har de selvfølgelig sikret seg, slik at siste frist går ut i rett før januar 2011.

 

Ellers kan jeg nevne ett par nyttige apps jeg selv liker:

-Barcode scanner (scanner strekkoder)

-Opera Mini (alternativ nettleser til mobilen, komprimerer en hvilken som helst nettside slik at den passer telefonen. MEGET bra.)

-Google Goggles (ta bilde av en ting og få info om den på nett)

-Layar (forteller det hva som ligger rundt deg, f.eks. om du trenger en resturant eller noe i den duren. Må prøves for å forstå hvor fantastisk er)

-LED light (lommelykt)

-Task Manager (velg hvilke apps som kjører, og frigjør minne på telefonen)

-Autorun killer (velg hvilke apps som starter opp v/telefonoppstart)

-SpecTrec (Fantastisk spill der man springer rundt og skyter virtuelle spøkelser, altså man beveger seg rundt i virkeligheten.)

-Bluetooth file transfer (sier seg selv)

-WikiMobile (Wikipedia for telefon)

-Forecast Info (værtjeneste)

-FacebookSync (Synkroniserer kontaktene dine med facebook, slik at profilbilde etc. oppdateres)

 

Dette var bare noen få apps jeg har gode erfaringer med. Har en masse flere jeg bruker, som pdf.leser, filemanager og så videre. Hvis noen har tips til gode apps er det bare å komme med det.

 

Håper dette var en ok nybegynnerguide, ellers finnes det en del nyttig info på tråden, og ellers på sony ericssons hjemmesider.

 

 

Synes du har gjort en meget god jobb!

 

Her er det mye nyttig å lese, samt dine inntrykk.

 

Det kommer stadig nye brukere av disse minitelefonene til i tråden/forumet, og de vil ha stor nytte av innlegg som ditt.

 

 

SonyEricsson gjør det heldigvis stadig bedre igjen, ikke minst på grunn av interessante smartmobiler, og første halvdel av 2010 har gitt dem flotte salgstall.

 

Det som likevel forundrer meg er at de ikke gjør mer ut av musikkspilleren på mini-modellene. Jeg må ha musikk med godt med bass. Det er nærmest uoverkommelig på androidtelefoner. SonyEricsson har jo Sony som en av ektefellene, og de kan jo en del om lyd.

 

Jeg har nylig kjøpt en Samsung Wave, og selv om deres nye operativsystem - bada - bygger på Linux, som vel også Android gjør (arrester meg om jeg tar feil) koser jeg meg mye mer med musikkspilleren på Samsung Wave enn på mine androidmobiler, blant annet SE Xperia Mini Pro.

 

På Samsung Wave kan man i det minste velge fra ulike forhåndsinnstilte lydprofiler, blant annet for bedre/mer bass. I tillegg er lyden i musikkspilleren meget bra, også med ekstra bass. Så Samsung klarer det der tydeligvis... Men på den annen side er det jo Samsung som har utviklet bada. Det har de foreløpig gjort på en meget god måte. Det er ikke for hvem som helst å starte et nytt operativsystem. Heldigvis for Samsung har deres første bada-telefon - Wave - solgt over en million allerede. Og, Samsung er vel heller ingen hvemsomhelst :)

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Hei! Kjøpte meg SE x10 mini pro i går. Mye å sette seg inn i da jeg aldri har hatt en smarttelefon før.

 

-Har lyst til å laste ned opera mini til telefonen, prøvde i går. Men skjønner ikke hvilken mappe jeg skal legge opera i for at det skal bli en applikasjon på mobilen? Dette gjelder andre apps forsåvidt også, hvor skal jeg legge filene? Finnes det en guide for dette på forumet, for en nybegynner som meg :p ?

 

-Har et spørsmål om sms også. Skjønner hvordan jeg skal lese og skrive meldinger, men savner at innboks, utkast, sendte elementer osv. er i forskjellige mapper. For meg virker det som om alt er samlet på samme sted på telefonen. Stemmer dette, eller er det noe jeg ikke skjønner?

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar

Jeg har både X10 og miniPro, og jeg syns batteriet er mye bedre på MP enn den vanlige, i utgangspunktet. Men klart, MP driver nok mindre enn den store skjermen til X10 feks.

 

Jeg liker faktisk MP best, liker tasturet, som er fantastisk å skrive på, selv om det er lite. Og jeg er knallfornøyd med at det er egne taster til æøå. En annen ting er at den er lett og kjapp å navigere på. Det jeg savner er bildebiten, MP er svært enkel på bilde og album fronten. Her er det ikke gitt mer enn nødvendig. Den er så si strippet for redigering av bilder +++ men men, man overlever alt. Og det er ikke det jeg hovedsaklig har den for, men fra X10 er det stor overgang, akkurat den biten.

 

Mail funker som det skal, har mac. IMAP mail, og det går som det suser.

Sms er lett og skrive både med skjermtastaturet og fulltastaturet. Behagelige taster og jeg liker den delen meget godt.

 

Telefonen tåler mye mer enn X10 (syns jeg) den er kompakt og fin. Jeg leste flere her inne skrev at MP var mye mer klumpete og stor enn minien, før jeg kjøpte Pro. Jeg hadde begge i hendene i butikken, og jeg så/følte ikke den store forskjellen. Jeg syns faktisk MP ligger bedre i hånda enn Mini.

 

Jeg bruker X10 på jobb og bruker MP til privat, og jeg liker de begge, men som sagt MP hakket foran. Mye pga størrelsen og at mye klarer seg i liten innpakkning :)

Lenke til kommentar

Synes du har gjort en meget god jobb!

 

Her er det mye nyttig å lese, samt dine inntrykk.

 

Det kommer stadig nye brukere av disse minitelefonene til i tråden/forumet, og de vil ha stor nytte av innlegg som ditt.

 

Det som likevel forundrer meg er at de ikke gjør mer ut av musikkspilleren på mini-modellene. Jeg må ha musikk med godt med bass. Det er nærmest uoverkommelig på androidtelefoner. SonyEricsson har jo Sony som en av ektefellene, og de kan jo en del om lyd.

 

Først, takk for positiv tilbakemelding på innlegg. Setter jeg pris på, ble selv litt småirritert når jeg leste igjennom det igjen. Både på grunn av stavefeil og ordvalg, men skal ikke komme inn på det nå.

 

Angående musikkspilleren så er den i mine ører veldig bra til å være en telefonavspiller. Hvilken type hodetelefoner/plugger bruker du? Det er forresten mulig å laste ned nye musikkspillere, sikkert noen av disse som har EQ innebygget, har ikke sjekket det ut selv, man kan være verdt å prøve. Ellers har jeg store forventninger til andriod oppdateringen til telefonen kommer ut, i og med at den frigjør en masse nye apps, som forhåpentligvis inneholder en bedre musikkavspiller.

 

Hei! Kjøpte meg SE x10 mini pro i går. Mye å sette seg inn i da jeg aldri har hatt en smarttelefon før.

 

-Har lyst til å laste ned opera mini til telefonen, prøvde i går. Men skjønner ikke hvilken mappe jeg skal legge opera i for at det skal bli en applikasjon på mobilen? Dette gjelder andre apps forsåvidt også, hvor skal jeg legge filene? Finnes det en guide for dette på forumet, for en nybegynner som meg :p ?

 

På forhånd takk for svar!

 

Angående apps, så er det 2 måter å gjøre det på. Enten via internett på pcn eller som jeg foretrekker, direkte fra market. Grunnen til at jeg foretrekker market er at det somregel ikke er noe tull med appsene, og det eneste du trenger å gjøre er å søke og installere. Hvis du bruker pc så trenger du en app først slik at du kan se alle filene på telefonen uten å bruke pc.

Lenke til kommentar

Synes du har gjort en meget god jobb!

 

Her er det mye nyttig å lese, samt dine inntrykk.

 

Det kommer stadig nye brukere av disse minitelefonene til i tråden/forumet, og de vil ha stor nytte av innlegg som ditt.

 

Det som likevel forundrer meg er at de ikke gjør mer ut av musikkspilleren på mini-modellene. Jeg må ha musikk med godt med bass. Det er nærmest uoverkommelig på androidtelefoner. SonyEricsson har jo Sony som en av ektefellene, og de kan jo en del om lyd.

 

Først, takk for positiv tilbakemelding på innlegg. Setter jeg pris på, ble selv litt småirritert når jeg leste igjennom det igjen. Både på grunn av stavefeil og ordvalg, men skal ikke komme inn på det nå.

 

Angående musikkspilleren så er den i mine ører veldig bra til å være en telefonavspiller. Hvilken type hodetelefoner/plugger bruker du? Det er forresten mulig å laste ned nye musikkspillere, sikkert noen av disse som har EQ innebygget, har ikke sjekket det ut selv, man kan være verdt å prøve. Ellers har jeg store forventninger til andriod oppdateringen til telefonen kommer ut, i og med at den frigjør en masse nye apps, som forhåpentligvis inneholder en bedre musikkavspiller.

 

Hei! Kjøpte meg SE x10 mini pro i går. Mye å sette seg inn i da jeg aldri har hatt en smarttelefon før.

 

-Har lyst til å laste ned opera mini til telefonen, prøvde i går. Men skjønner ikke hvilken mappe jeg skal legge opera i for at det skal bli en applikasjon på mobilen? Dette gjelder andre apps forsåvidt også, hvor skal jeg legge filene? Finnes det en guide for dette på forumet, for en nybegynner som meg :p ?

 

På forhånd takk for svar!

 

Angående apps, så er det 2 måter å gjøre det på. Enten via internett på pcn eller som jeg foretrekker, direkte fra market. Grunnen til at jeg foretrekker market er at det somregel ikke er noe tull med appsene, og det eneste du trenger å gjøre er å søke og installere. Hvis du bruker pc så trenger du en app først slik at du kan se alle filene på telefonen uten å bruke pc.

 

Og hva heter denne appen?

Lenke til kommentar

 

Synes du har gjort en meget god jobb!

 

Her er det mye nyttig å lese, samt dine inntrykk.

 

Det kommer stadig nye brukere av disse minitelefonene til i tråden/forumet, og de vil ha stor nytte av innlegg som ditt.

 

Det som likevel forundrer meg er at de ikke gjør mer ut av musikkspilleren på mini-modellene. Jeg må ha musikk med godt med bass. Det er nærmest uoverkommelig på androidtelefoner. SonyEricsson har jo Sony som en av ektefellene, og de kan jo en del om lyd.

 

Først, takk for positiv tilbakemelding på innlegg. Setter jeg pris på, ble selv litt småirritert når jeg leste igjennom det igjen. Både på grunn av stavefeil og ordvalg, men skal ikke komme inn på det nå.

 

Angående musikkspilleren så er den i mine ører veldig bra til å være en telefonavspiller. Hvilken type hodetelefoner/plugger bruker du? Det er forresten mulig å laste ned nye musikkspillere, sikkert noen av disse som har EQ innebygget, har ikke sjekket det ut selv, man kan være verdt å prøve. Ellers har jeg store forventninger til andriod oppdateringen til telefonen kommer ut, i og med at den frigjør en masse nye apps, som forhåpentligvis inneholder en bedre musikkavspiller.

 

Hei! Kjøpte meg SE x10 mini pro i går. Mye å sette seg inn i da jeg aldri har hatt en smarttelefon før.

 

-Har lyst til å laste ned opera mini til telefonen, prøvde i går. Men skjønner ikke hvilken mappe jeg skal legge opera i for at det skal bli en applikasjon på mobilen? Dette gjelder andre apps forsåvidt også, hvor skal jeg legge filene? Finnes det en guide for dette på forumet, for en nybegynner som meg :p ?

 

På forhånd takk for svar!

 

Angående apps, så er det 2 måter å gjøre det på. Enten via internett på pcn eller som jeg foretrekker, direkte fra market. Grunnen til at jeg foretrekker market er at det somregel ikke er noe tull med appsene, og det eneste du trenger å gjøre er å søke og installere. Hvis du bruker pc så trenger du en app først slik at du kan se alle filene på telefonen uten å bruke pc.

 

 

Og hva heter denne appen?

 

 

ASTRO File Manager bruker jeg :) Den finner du på Market.

Endret av Chris9
Lenke til kommentar

ALTERNATIV 1:

Kjøre Auto. Internett-innstillinger:

 

1. Fra hjemmeskjermen finner og trykker du på Innstillinger.

2. Trykk på Grunnleggende innstillinger > Nedlasting av innstillinger.

3. Velg en operatør, og trykk på OK.

 

Merk: Internett- og MMS-innstillinger lastes ned på telefonen når du setter inn et nytt SIM-kort.

 

 

ALTERNATIV 2:

Konfigurere Internett-innstillinger manuelt:

 

1. Fra hjemmeskjermen finner og trykker du på Innstillinger.

2. Trykk på Trådløskontroller > Mobilnett > Navn på tilgangspunkt.

3. Trykk på Meny-tasten.

4. Trykk på Ny APN.

5. Trykk på Navn og deretter i tekstfeltet Navn for å skrive inn navnet på nettverksprofilen du vil opprette. Trykk på Fullfør > OK.

6. Trykk på APN og deretter i tekstfeltet APN for å angi navnet på aksesspunktet. Trykk på Fullfør > OK.

7. Trykk og angi all annen informasjon som kreves av nettoperatøren.

8. Trykk på Meny-tasten, og velg Lagre.

 

Merk: Kontakt nettoperatøren for å få detaljert informasjon om nettverksinnstillingene.

 

 

INFO:

Nyttig tips:

 

* Når du er i APN-menyen kan du tilbakestille til standard Internett-innstillinger ved å trykke på menytasten og deretter på Tilbakestill til standardvalg.

* Hvis du skal sjekke hvilket nettverk telefonen er koblet til, går du via hjemmeskjermen og trykker på Innstillinger > Om telefonen > Status og sjekker Nettverk-feltet.

 

Info hentet fra SonyEricsson

Endret av Nafanua
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...