Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny brukt varebil. Maks 85k(oppjustert)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Eg er på jakt etter en ny bruktbil. Det eg ser etter er en grei pendlerbil som har mange år igjen og plass til mye rot(modellfly osv). Kjører ca 20k i året, så en drivstoffgjerrig og passe sprek motor hadde vært midt i blinken.

Har funnet meg et par kandidater, men pga lite kunnskap om emnet er eg veldig usikker.

Peugeot Partner 1.9 Diesel 2002

Fiat Doblo 1.2 Bensin 2003

Citroen Berlingo 2.0 HDI 2003

Hva tror dere? Dette er bilmerker eg aldri har vært borti.

Hadde detikke vært for motoren i Fiat'en så hadde den vært en veldig sterk kandidat. Men motoren er litt svak, men eg er usikker på hvor svak den er. Skal prøve å få prøvekjørt denne i løpet av noen få dager.

Peugoten er i nærheten, og om den ikke er solgt enda tenkte eg å se på den i morgen om det passer for selger. Er litt usikker på teksten der dog. Gått lite men 20k i slitedeler?

Citroen frister veldig, men er langt unna og en kamerat "sier" det er dårlige biler. Hva er inntrykket til andre?

Endret av nomore
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kollega av meg hadde en Partner en gang i tiden, og han var storfornøyd. Skrøt av gode kjøreegenskaper og bra driftssikkerhet. Er verdt å merke seg at bytte av registerreim, nye dekk, frontrute og service krever sin del av de 20 000 også. ;)

Ford Transit Connect er også verdt å se etter!

Skrevet

Berlingo og Partner er samme bilen, bare grillen og merkene som skiller.

Disse bilene uansett merke får mye dårlige rykter, de er billige og brukes ofte svært hardt, kombinert med minimalt vedlikehold så blir det mye feil.

Den 2.0HDI er nok sprekest, husk og sjekke at bilene er servicert og at regreima er byttet.

Skrevet

Hvis du er ute etter en bil som er sprek kan du hvertfall bare stryke 1.9d motoren. 20 sekunder fra 0 til 100 er ikke akkurat imponerende. 

Skrevet

Nå har det vært litt frem og tilbake her. Eg har vært og se på de bilene nevnt tidligere(eller tilsvarende) og ble litt småskuffet i forhold til forventningene. Har derfor bestemt meg for å øke taket til 75-85k, for å øke utvalget.

Og i den forbindelse har eg blitt bergtatt av en eg kikket på i dag. En Opel Combo 1.3CDTi 2005 modell som er kjørt 40k. Denne var veldig fin i lakken(og fin farge), relativt pent interiør(ikke så enormt slitt som varebiler pleier å være) og grei pris. Den stod annonsert til 90k, men har fått prutet den ned til 75k. Dette er hos en forhandler eg har vært en del hos tidligere, så eg har god erfaring med verkstedet de har samt servicen de tilbyr. I tillegg var motoren veldig ryddig og ren og klarte ikke å finne noe synlig rust på sidene. Under virket det også bra. Eneste som er å anke på er at den har vært i en kollisjon hvor deler av fronten måtte byttes ut(begge sider, lykter, grill osv). Ingen åpenbar synlig fargeskille bortsett fra i motorrommet. Det er samme forhandler som solgte bilen opprinnelig som nå selger den, og det var også det verkstedet som rettet ut kollisjonsskaden.

Hvordan er Opel Combo på bruktbiler? Klarte ikke å finne noen tester i farten.

Når det gjelder motoren så bekymret eg meg litt over at det bare var 1.3. Men eg fikk da prøvekjøre en lik bil(men med dobbelt antall kilometer) og både kjørekomfort samt motor var lik eller hakket bedre enn det eg har i dag(Opel Astra 1994 1.8 STV). Så alt i alt så fikk eg følelsen av at dette kan være et godt kjøp. Kanskje ikke et røverkjøp, eller et unikt tilbud, men mtp pris vs bil så tror eg nok at eg kan bli fornøyd.

Skrevet

Pene biler de Comboene, og regner med komforten er ålreit også? Eneste negative må vel være at de er litt lave, så kjøring på anleggsområder kan bli problematisk. 

Skrevet

Nå har eg kun kjørt den i en dag og kan ikke klage over komforten. Kjører ca 15 mil til dagen og eg føler at denne bilen er bedre å kjøre og har bedre komfort en den gamle Open Astra'en. Men det kan også være inntrykk påvirket av at det er en ny bil :)

Og den er jo ikke akkurat høy(under), men når eg kjører så føler eg at eg sitter passe høyt. Ikke Carawelle høyt, men passe høyt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...