Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo 740 vs. Mercedes E / 190E


Anbefalte innlegg

Skal etterhvert kjøpe en annen bil. Budsjettet ligger på rundt 20-30 000 kr. Bilen skal ha bakhjulsdrift og manuelt gir.

 

Har sett på diverse aktuelle kandidater, og ønsker å vite mer om hvilket merke jeg bør gå for.

 

Det viktigste for meg er økonomien(fattig student)(liter på mila er ikke sååå farlig da jeg ikke kjører alt for mye i løpet av et år). Deler som ikke er alt for dyre er derfor en fordel. Kan gjøre det meste av hobby-skruinga selv.

 

Hittil er det Volvo 740 mot Mercedes E klasse evt. 190 E som er mest aktuelt. Har også tenkt på C-klasse, Opel Omega, BMW 5 (og kanskje 3) serie. 940 er også aktuelt, men er ofte litt dyre.

 

Hvor mange km er for mye på disse bilene? Og hva bør jeg se etter? hvilke er best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du skal bruke 20-30k ville jeg strøket bort 740, 190E og Omega (A typen i alle fall)

med en gang. Dette er store, gamle, dyre, slappe biler som folk tror er kjempesikker fordi de er såppass store (i alle fall 740'en). Sannheten er at vi lever i 2010 og nå er de bare dyre, drittbiler som folk eier kun fordi de ikke er bilinteressert eller vil ha en baktrekker til en billig penge. :p Nå er jeg en BMW mann da, men allikevel støtter jeg 5 og spesielt 3 serien til BMW fult ut. Nyere biler med nyere teknologi. Bedre motorer - eks: 740'en har en 2.4(?) liter på 120 ettellerannet hestekrefter. En BMW 316 f. eks har en 1.6 liter på hundre hester og kjører fletta av hvordan som helst original 740.

 

Kompisene mine har alle disse andre bilene du nevner, og med mindre du er glad i å skru eller liker store verkstedsregninger, store bensinutgifter og slappe biler som ser gamle og billige ut, styr unna! :p

 

Det med kilometerstand er vanskelig å si, da det egentlig bare kommer an på hvordan bilen er kjørt. Generelt sett så lever store motorer med liten effekt lengst, f. eks 740, Mercedes 250D o.l. Jeg nevnte 316, og dette er en liten bensinmotor, disse lever som oftest kortest, men broren min sin er snart rusla 400,000 :p

 

Bare husk å se etter rust og generell slitasje på interiør. Er en gammel bil gått 150,000 er det som oftest for godt til å være sant. Ingen problem å skifte ut et speedometer, sjekk derfor etter servicehefte og andre ting som kan garantere kilometerstand. Få eiere er bestandig et stort pluss, og kjøp heller biler fra voksne mennesker istedenfor ungdommer som f. eks meg som grisekjører hele tiden og aldri gidder å vedlikeholde bilen ^^

 

Ble mye tullsnakk her nå, men håper i alle fall du fikk noe ut av det :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

740 har 2.3 liter og 116 hk om jeg husker riktig. Ikke akkurat noen racer, men det er heller ikke det som er målet for min del.

 

BMW er svært interessant det også, dog er det vanskelig å finne en 3-serie som ikke er rævkjørt til helvette eller blir solgt av mustaffa.

Hvor dyre er delene til bilen i forhold til konkurrentenes? Vet du det? :)

Lenke til kommentar

Hehe, ja det er synd at 95% av alle BMWer til salgs for under en halv million er lakkert grønn eller rosa med pålimt styling fra Ringo og eksosanlegg fra Jernia :p

Usikker på akkurat det med delene til bilen, da det sikkert varierer mye. Tror BMW ligger sånn "midt på treet" når det kommer til pris på deler, billigere enn Mercedes og dyrere enn Opel kanskje.

Endret av Haugli
Lenke til kommentar

Dersom du skal bruke 20-30k ville jeg strøket bort 740, 190E og Omega (A typen i alle fall)

med en gang. Dette er store, gamle, dyre, slappe biler som folk tror er kjempesikker fordi de er såppass store (i alle fall 740'en). Sannheten er at vi lever i 2010 og nå er de bare dyre, drittbiler som folk eier kun fordi de ikke er bilinteressert eller vil ha en baktrekker til en billig penge. :p Nå er jeg en BMW mann da, men allikevel støtter jeg 5 og spesielt 3 serien til BMW fult ut. Nyere biler med nyere teknologi. Bedre motorer - eks: 740'en har en 2.4(?) liter på 120 ettellerannet hestekrefter. En BMW 316 f. eks har en 1.6 liter på hundre hester og kjører fletta av hvordan som helst original 740.

 

Kompisene mine har alle disse andre bilene du nevner, og med mindre du er glad i å skru eller liker store verkstedsregninger, store bensinutgifter og slappe biler som ser gamle og billige ut, styr unna! :p

 

Det med kilometerstand er vanskelig å si, da det egentlig bare kommer an på hvordan bilen er kjørt. Generelt sett så lever store motorer med liten effekt lengst, f. eks 740, Mercedes 250D o.l. Jeg nevnte 316, og dette er en liten bensinmotor, disse lever som oftest kortest, men broren min sin er snart rusla 400,000 :p

 

Bare husk å se etter rust og generell slitasje på interiør. Er en gammel bil gått 150,000 er det som oftest for godt til å være sant. Ingen problem å skifte ut et speedometer, sjekk derfor etter servicehefte og andre ting som kan garantere kilometerstand. Få eiere er bestandig et stort pluss, og kjøp heller biler fra voksne mennesker istedenfor ungdommer som f. eks meg som grisekjører hele tiden og aldri gidder å vedlikeholde bilen ^^

 

Ble mye tullsnakk her nå, men håper i alle fall du fikk noe ut av det :)

Tja jeg ser jo at det ble mye tullsnakk...for det er det virkelig.

Du sier at en 1,6 liter på 100 hester kjører fletta av alle 740, det er helt feil. Du må huske på at den gode gamle 740n ble levert i turbo utgave med 182 hester. Men nå skal det sies at det er vanskelig å få tak i et bra eksemplar av 740 Turbo, men en GL hadde jo vært bra til trådstarter da han ikke har som mål å kjøpe seg en racer bil. Bmw er tøffe biler, men synd at så mange er ungdomskjørte, men finner man et bra eksemplar og man er interesert så hvorfor ikke kjøpe?

Lenke til kommentar

Mye tull her nå ja. Jeg er også på leting etter en bil mellom 20-30.000 kr. Men jeg har fått øynene opp og skjønt at bakhjulstrekk på vinteren er dødfødt. Lånte en L300 Mitsubishi bakhjulstrekk og aldri vært så mye plaget som jeg var med den på vinteren. Skal du ha bakhjulstrekk, får du isåfall sørge for at du til en hver tid har 100-200 kilo++ i bagasjerommet så du kommer deg frem og opp glatte bakker + gode hakka 5 dekk...

 

Jeg var veldig interessert i å ha bakhjulstrekk akkurat som deg siden det er dritmorro på vinteren. Men om jeg skal gi deg et råd, så ville jeg gått for 740`en, helst turbo. Mercedes på vinteren er noe forbanna dritt. Er en grunn til at den blir kalt for Hitlerslede.

 

Opel Omega ville jeg styrt unna, mest pga. rusten. BMW hadde ikke vært i nærheten av aktuelt for min del. For å få en BMW som faktisk ikke har noe som helst feil, så må du punge ut med over 30.000 kr. Dessuten, ryktes det å være generelt mer feil på BMW enn det er på andre biler.

 

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg sett på firhjulstrekkere. Subaru Legacy er en GENIAL bil. Om du får montert turbo på den i tillegg, har du en knallgod bil.

 

Volvo 240 er jo gode biler. Min bror hadde en 240 og han sier at det er den beste bilen han har vært borti, og han har kjørt titalls forskjellige biler.

 

Kan jo fortelle hvilke biler jeg sitter å ser etter:

 

- Nissan Primera, helst 2liter

- Saab 900

- Audi 80,90 eller 100, helst quattro. (Vær obs på at det er litt feil med Audi, og du må risikere å skru på dem, men knallgode biler fordeom)

- Mazda 626 eller 323 (Driftsikker som faen)

- Opel Vectra er greie biler, så lenge du kjøper den med lite rust.

- Mitsubishi Galant og Carisma. Gode biler, Galant ser forsåvidt jævlig rå ut, etter min mening. :p

- Toytota Carina, meget driftsikker. Min far kjøpte en 88mod for 17.000 kr. Han hadde den i 8 år og det eneste han byttet var endeleddene når de ble utslitt, og skiftet olje. Sykt bra bil.

- Honda Accord, gode biler, driftsikker.

 

Se om du får tak i en 2liter++ helst. Kjørte en 1.6 Carina og det er det tregeste jeg har kjørt. Lå i 50 med 4 personer opp ei li med klampen i bånn.

 

Ellers ville jeg holdt meg unna Fiat, Chrysler Stratus (motorene er søppel), Citroen, Peugeot (fransk møkk), Ford (Scorpio osv.), Renault.. Har ikke hatt eller kjørt VW Golf, så orker ikke uttale meg om den..

 

Men om du får sjansen mellom en bra 740 og en BMW, så velg 740`en. De har gode motorer og vet om flere som har kjørt laaangt over 400.000km BMW er noe søppel og de som kjøper det aner som oftest ikke hva det er de begir seg ut på. Noen er selvfølgelig heldige, men å kjøpe en gammel BMW er å be om å stå i garasjen å skru seg grønn.

 

Lykke til.

Endret av Algaren
Lenke til kommentar

190e for meg var en driftssikker bil, lite reparasjoner, lite vedlikehold.

Noen svakheter har den jo, ikke at jeg husker helt hva det heter, men det klunket på girskift fra mellomaksel? bytte foringer så er det np.

 

Se opp for rust i hjulbuer, under lister + bremserør. Bilene har jo gått langt, de kom jo i 1985 med 190e. Må ha en 2.0 eller høyere mener nå jeg (122hk var det vel og opp) ikke ta mindre motor. Drikker ca 0,8 på mila?

 

Se opp for speedometer fixa 190er, særlig de importerte, de kan godt ha en heelt annen km stand enn hva som står på tellern.. tror min var skrudd ihvertfall.. minst 70-100k mer enn hva som sto.. (tyskland backyard tuning)

 

Fornøyd jeg, men støtter oppunder "hitlerslede", den var faktisk helt jævlig å kjøre med, og jeg byttet til en forhjulsdrevet mazda 323, og det var noe HELT annet. Det var faktisk sexy å kjøre med i forhold. Man visste jo hvor bilen var i svingene, og mistet ikke ræva bare man var nær gasspedalen. For all del, putt vekt bak i bilen, da bensintanken er flyttet bak setet på 190, så du trenger motvekt bak der, for å være seriøs på heavy vinterføre..

Lenke til kommentar

- Mitsubishi Galant og Carisma. Gode biler, Galant ser forsåvidt jævlig rå ut, etter min mening. :p

 

Takker alle som har svart hittil for gode innlegg.

 

Regner med at du mener generasjon 8? Eller kanskje generasjon 7? Jeg har en 91' galant (generasjon 6) 1.8 nå og den er iallfall den største møkka jeg har vært borti (eneste møkka også forsåvidt). Stått på verksted i en uke og blir stående der 2-3 til. Ser ut som en bøtte med møkk også.

 

Mitsubishi har temmelig dyre deler etter min erfaring, og det er blant annet derfor jeg heller mest mot bytte i en Volvo 2, 7 eller 9 serie.

 

Har sett en del på 190E på finn og autoDB nå og det virker som de fleste av dem (for 20k-30k) er veldig plaget av rust, dessverre. Virker iallfall ikke som gammel volvo er like plaget.

 

Noen som vet når 190E kom med 5 gir framover. Ser at en del av de kun har 4, noe jeg har hørt ikke er spesielt bra.

 

 

 

Har en venn som har en Carina II 91 med 1.6 liter. Og den er en del kvikkere enn min, så jeg er ikke akkurat bortskjemt med krefter for å si det sånn. Men jeg vil egentlig ikke ha alt for mange hester heller med tanke på min egen sikkerhet og andres samt forsikring.

 

Grunnen til at jeg helst vil ha bakhjulsdrift er på grunn av vinteren ja. Vet ikke hvor smart det er, men har akkurat fylt 18 og da er det greit å ha det litt gøy. Hvor smart det er i forhold til å velge en Carina eller 626/323 vet jeg ikke. Hvor døvt er det egentlig med forhjuler?

Lenke til kommentar

- Mitsubishi Galant og Carisma. Gode biler, Galant ser forsåvidt jævlig rå ut, etter min mening. :p

 

Takker alle som har svart hittil for gode innlegg.

 

Regner med at du mener generasjon 8? Eller kanskje generasjon 7? Jeg har en 91' galant (generasjon 6) 1.8 nå og den er iallfall den største møkka jeg har vært borti (eneste møkka også forsåvidt). Stått på verksted i en uke og blir stående der 2-3 til. Ser ut som en bøtte med møkk også.

 

Mitsubishi har temmelig dyre deler etter min erfaring, og det er blant annet derfor jeg heller mest mot bytte i en Volvo 2, 7 eller 9 serie.

 

Har sett en del på 190E på finn og autoDB nå og det virker som de fleste av dem (for 20k-30k) er veldig plaget av rust, dessverre. Virker iallfall ikke som gammel volvo er like plaget.

 

Noen som vet når 190E kom med 5 gir framover. Ser at en del av de kun har 4, noe jeg har hørt ikke er spesielt bra.

 

 

 

Har en venn som har en Carina II 91 med 1.6 liter. Og den er en del kvikkere enn min, så jeg er ikke akkurat bortskjemt med krefter for å si det sånn. Men jeg vil egentlig ikke ha alt for mange hester heller med tanke på min egen sikkerhet og andres samt forsikring.

 

Grunnen til at jeg helst vil ha bakhjulsdrift er på grunn av vinteren ja. Vet ikke hvor smart det er, men har akkurat fylt 18 og da er det greit å ha det litt gøy. Hvor smart det er i forhold til å velge en Carina eller 626/323 vet jeg ikke. Hvor døvt er det egentlig med forhjuler?

 

 

Vet at Galanter sliter med en del rust, dessverre. Ellers har jeg ikke erfart at det har vært så alt for mye feil på dem.. men spørs om man er heldig eller uheldig med kjøpet sitt. :p

 

Om du vil ha billige deler er jo Opel Vectra et greit alternativ.

 

Kan ikke si at det blir så veldig mye farligere med en 2.0 liter enn en 1.6. Det er han bak rattet som bestemmer hvor farlig man skal ha det. 2liter i forhold til 1.6, så er ikke forsikringen den verste.. BMW har dyr forsikring siden det er flest ungdommer som kjører det og krasjer/skader bilen + stor motor = dyrere..

 

Bakhjulsdrift er gøy på vinteren, men du kan ha det morsomt med forhjulsdrift også. Da kan du jo i tillegg ta sånne "bakslenger" (sette bilen i reverst og gjøre donuts xD), noe man ikke får til med bakhjulsdrift. Gikk fint ann å sladde med Carinaen min på vinteren, så ikke noe problem der. Brekk er en fin ting :D Er bare det at du kan sladde i større fart med bakhjulsdrift.. F.eks. på vei og i svinger. Noe som er livsfarlig, but still..

 

Skjønner at du kanskje tror du gjør lurt i å kjøpe bakhjulsdrift, men ville tenkt meg ett par ganger om hadde jeg vært deg. :p

Endret av Algaren
Lenke til kommentar

Jeg var veldig interessert i å ha bakhjulstrekk akkurat som deg siden det er dritmorro på vinteren. Men om jeg skal gi deg et råd, så ville jeg gått for 740`en, helst turbo. Mercedes på vinteren er noe forbanna dritt. Er en grunn til at den blir kalt for Hitlerslede.

 

Volvo 240 er jo gode biler. Min bror hadde en 240 og han sier at det er den beste bilen han har vært borti, og han har kjørt titalls forskjellige biler.

 

Men om du får sjansen mellom en bra 740 og en BMW, så velg 740`en. De har gode motorer og vet om flere som har kjørt laaangt over 400.000km BMW er noe søppel og de som kjøper det aner som oftest ikke hva det er de begir seg ut på. Noen er selvfølgelig heldige, men å kjøpe en gammel BMW er å be om å stå i garasjen å skru seg grønn.

At forhjulsdrevne biler er lettere å kontrollere på vinterføre er jo ikke noe nytt. Men hvordan kan du argumentere for at Volvo 240 er et bra valg, hvis Mercedes er noe dritt? Man må fremdeles legge like mange sandsekker i bagasjen på 240'en?

 

Disse eldgamle Volvoene er sikkert greie nok hvis man ikke bryr seg om bilen har kjøreegenskaper som en tanks. Men når du får deg til å påstå at BMW er "søppel", er det kanskje på tide å vurdere hvor alvorlig man kan ta disse rådene. For øvrig stemmer det at jeg ikke visste hva jeg bega meg ut på da jeg kjøpte BMW. Den var langt bedre enn jeg på forhånd kunne forestille meg.

Lenke til kommentar

At forhjulsdrevne biler er lettere å kontrollere på vinterføre er jo ikke noe nytt. Men hvordan kan du argumentere for at Volvo 240 er et bra valg, hvis Mercedes er noe dritt? Man må fremdeles legge like mange sandsekker i bagasjen på 240'en?

 

Disse eldgamle Volvoene er sikkert greie nok hvis man ikke bryr seg om bilen har kjøreegenskaper som en tanks. Men når du får deg til å påstå at BMW er "søppel", er det kanskje på tide å vurdere hvor alvorlig man kan ta disse rådene. For øvrig stemmer det at jeg ikke visste hva jeg bega meg ut på da jeg kjøpte BMW. Den var langt bedre enn jeg på forhånd kunne forestille meg.

 

 

Om han først av skal velge bakhjulsdrift, så bør han velge Volvo 240/740. Ville selv ikke valgt noen av delene med tanke på at det er 7 måneder med vinter her oppe i nord. Men heller Volvo enn BMW da volvo er mer driftsikker. Motorene er rett og slett bedre. Alle jeg kjenner som har BMW har vært plaget med bilene. Skal sies at de har eldre BMW`er 95 og nedover. Men siden trådstarter bare skal bruke 20-30.000 kr på en BMW, så må han antageligvis kjøpe en gammel BMW, og igjen måtte bruke penger på reperasjoner. For tro meg, det VIL bli feil på BMW, det er bare snakk om når. BMW har et jævlig rått utseende og en grei kjørekomfort, men det må være det eneste positive jeg har å si om bilen. Hvertfall ut ifra min erfaring. Når jeg kjøper bil, går jeg etter driftsikre biler hvor jeg i fremtiden slipper å måtte bruke tusener av kroner på reperasjoner. Men om trådstarter har såpass med penger at han er villig å bruke masse gryn på reperasjoner, så skal han få lov til det. :)

Endret av Algaren
Lenke til kommentar

Mye tull her nå ja. Jeg er også på leting etter en bil mellom 20-30.000 kr. Men jeg har fått øynene opp og skjønt at bakhjulstrekk på vinteren er dødfødt. Lånte en L300 Mitsubishi bakhjulstrekk og aldri vært så mye plaget som jeg var med den på vinteren. Skal du ha bakhjulstrekk, får du isåfall sørge for at du til en hver tid har 100-200 kilo++ i bagasjerommet så du kommer deg frem og opp glatte bakker + gode hakka 5 dekk...

 

Jeg var veldig interessert i å ha bakhjulstrekk akkurat som deg siden det er dritmorro på vinteren. Men om jeg skal gi deg et råd, så ville jeg gått for 740`en, helst turbo. Mercedes på vinteren er noe forbanna dritt. Er en grunn til at den blir kalt for Hitlerslede.

 

Opel Omega ville jeg styrt unna, mest pga. rusten. BMW hadde ikke vært i nærheten av aktuelt for min del. For å få en BMW som faktisk ikke har noe som helst feil, så må du punge ut med over 30.000 kr. Dessuten, ryktes det å være generelt mer feil på BMW enn det er på andre biler.

 

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg sett på firhjulstrekkere. Subaru Legacy er en GENIAL bil. Om du får montert turbo på den i tillegg, har du en knallgod bil.

 

Volvo 240 er jo gode biler. Min bror hadde en 240 og han sier at det er den beste bilen han har vært borti, og han har kjørt titalls forskjellige biler.

 

Kan jo fortelle hvilke biler jeg sitter å ser etter:

 

- Nissan Primera, helst 2liter

- Saab 900

- Audi 80,90 eller 100, helst quattro. (Vær obs på at det er litt feil med Audi, og du må risikere å skru på dem, men knallgode biler fordeom)

- Mazda 626 eller 323 (Driftsikker som faen)

- Opel Vectra er greie biler, så lenge du kjøper den med lite rust.

- Mitsubishi Galant og Carisma. Gode biler, Galant ser forsåvidt jævlig rå ut, etter min mening. :p

- Toytota Carina, meget driftsikker. Min far kjøpte en 88mod for 17.000 kr. Han hadde den i 8 år og det eneste han byttet var endeleddene når de ble utslitt, og skiftet olje. Sykt bra bil.

- Honda Accord, gode biler, driftsikker.

 

Se om du får tak i en 2liter++ helst. Kjørte en 1.6 Carina og det er det tregeste jeg har kjørt. Lå i 50 med 4 personer opp ei li med klampen i bånn.

 

Ellers ville jeg holdt meg unna Fiat, Chrysler Stratus (motorene er søppel), Citroen, Peugeot (fransk møkk), Ford (Scorpio osv.), Renault.. Har ikke hatt eller kjørt VW Golf, så orker ikke uttale meg om den..

 

Men om du får sjansen mellom en bra 740 og en BMW, så velg 740`en. De har gode motorer og vet om flere som har kjørt laaangt over 400.000km BMW er noe søppel og de som kjøper det aner som oftest ikke hva det er de begir seg ut på. Noen er selvfølgelig heldige, men å kjøpe en gammel BMW er å be om å stå i garasjen å skru seg grønn.

 

Lykke til.

 

Herregud sier jeg bare. Her var det ingenting saklig i det hele tatt. 740 er jo alltid grisekjørt av ungdom, generelt mye som må gjøres på de som er til salgs i den prisklassen og fy faen for noe dritt å kjøre. Tunge, latterlig veigrep og ikke minst stygge... Samme med 240. Men for all del. Legger du tid i å finne en som er godt tatt vare på og ikke passert 450 000 så får relativt lite verkstedbesøk og lite skruing. Men slik er det med 90% av alle biler. VEdlikehold er cluet..

Og det du sier om at opel ruster mere er også bullshit. Alle biler ruster ved dårlig vedlikehold, slik er det bare. Jeg har sett lite sammenhenger mellom bilmerke og rust, men har tatt notat i at japsebiler ruster oftere pga de som oftest ikke får like godt vedlikehold som tyske biler. Dette har jeg konkludert med at er fordi tyske biler oftest er dyrere å kjøpe ny og de blir da vedlikeholdt bedre..

 

Og bare så det er sagt. Bmw er ikke noe verre enn andre biler. Ja jeg liker bmw veldig godt, men har også øynene åpne for andre biler. Og når det kommer til kjøreglede kan ingenting(LES: veldig lite) overgå bmw.(PS: kontra pris)

 

Og så sier du 2liter +? Volum har som oftest ikke alt å si når det kommer til hestekrefter.. Ville heller satset på bil som er lett og med mindre motor, enn en svær tung volvo med større motor(PS: dårlig ytelse kontra bensinforbruk).

 

"Lånte en L300 Mitsubishi bakhjulstrekk og aldri vært så mye plaget som jeg var med den på vinteren." Grunnen til dette er fordi en L300 ikke har noe som helst vekt på bakakselen. Men mente nå bestemt at disse som oftest er i 4x4?

 

"Mercedes på vinteren er noe forbanna dritt." Nei. Absolutt ikke. Det kommer da helt an på hvilken mercedes, hvilke dekk osv. Mercedes er såvidt meg bekjent ikke verre enn andre bakhjulstrekkere. Eldre c-klasse er ganske overlegen når det gjelder framkommelighet på snø(LES: for å være bakhjulstrekker) har jeg erfart.

 

Men såklart du har dine meninger, men mye her er bare dine meninger og helt feil. Du kan godt si det du vil og mener, men når det ikke stemmer syns jeg det blir veldig villedende.

 

Men tilbake til anbefaling. Se om du finner en gammel 190E, gjerne med 2.0 bensinmotoren og under 250 på telleren så har du mest sannsynlig bil i god tid framover ;) Sjekk såklart dokumentasjon og historikk på bilen, samt vedlikehold og ulyder. Rust er også anbefalt å sjekke veldig nøye, så slipper du store utgifter(i verste fall ny bil) i nærmeste framtid(selverfart, nesten 2 ganger).

 

Og en ting til. Ford er også meget undervurdert så lenge du ikke kjøper cossie som er grisekjørt av ungdom, og gjerne sirevva og scorpio osv er noe å holde seg unna med mindre de er godt vedlikeholdt (erfart meg at de som oftest IKKE er det.. )

 

Carina E er forsåvet et godt alternativ vis man vil ha lite å gjøre på. Går ganske knirkefritt disse bilene, dog har de ofte tidlig død pga rust.

 

Ellers så er japsebiler av merkene Mazda og Mitsubishi driftssikre biler har jeg erfart meg. Men såklart kjøper du bil så billig som mulig så vil du få utgifter uansett omtrent.

Men er mye greit ute til salgs i denne prisklassen. Bare vær så snill.. Hold deg unne volvo. Makan til dårlige biler å kjøre skal man lete lenge etter. Greit at de gjerne går til 600 000 og så 150 000 til vis du sparker litt på høyre framhjul og bytter et motorfeste men gud så fæl de er å kjøre..

 

Uansett, lykke til ;)

PS: Bmw er aldri feil heller :)

Endret av Effectiv
Lenke til kommentar

 

Om han først av skal velge bakhjulsdrift, så bør han velge Volvo 240/740. Ville selv ikke valgt noen av delene med tanke på at det er 7 måneder med vinter her oppe i nord. Men heller Volvo enn BMW da volvo er mer driftsikker. Motorene er rett og slett bedre. Alle jeg kjenner som har BMW har vært plaget med bilene. Skal sies at de har eldre BMW`er 95 og nedover. Men siden trådstarter bare skal bruke 20-30.000 kr på en BMW, så må han antageligvis kjøpe en gammel BMW, og igjen måtte bruke penger på reperasjoner. For tro meg, det VIL bli feil på BMW, det er bare snakk om når. BMW har et jævlig rått utseende og en grei kjørekomfort, men det må være det eneste positive jeg har å si om bilen. Hvertfall ut ifra min erfaring. Når jeg kjøper bil, går jeg etter driftsikre biler hvor jeg i fremtiden slipper å måtte bruke tusener av kroner på reperasjoner. Men om trådstarter har såpass med penger at han er villig å bruke masse gryn på reperasjoner, så skal han få lov til det. :)

 

Haha, igjen må jeg kommentere litt her.. Bmw er ikke verre en andre biler, og både m20 og m50-motorene til bmw vil jeg kvalifisere som mye bedre en volvo sine motorer. Greit at volvo sine motorer går langt og alt det, men 2.3 liter på 116 hk? Herregud for en dårlig effektutnyttelse sier jeg bare. Når bmw lager 2 liter på 130 hk, og 2.5 på 173? Og fra 1990 var 2 literne på 150hk og 2.5 på 192 hk.

 

Og kjørekomforten i volvo er kanskje bedre, men hva skjedde med veigrepet? Bmw har litt dårlige kjørekomfort på noen av bilene, men de tar igjen med så mye mer kjøreglede og veigrep at det er ikke i tvil hva jeg velger.. Dessuten vil jeg uten tvil si at e34 har mye mye bedre kjørekomfort en en volvo fra samme tid. OG e34en har da mye bedre veigrep.

 

Eneste positive jeg kan si om volvo er at det er så mye muligheter for å få ombygginger godkjent uten å måtte krangle og bestikke hele biltrangsynte..

 

mvh Julian

Lenke til kommentar

Herregud sier jeg bare. Her var det ingenting saklig i det hele tatt.

740 er jo alltid grisekjørt av ungdom, generelt mye som må gjøres på de som er til salgs i den prisklassen og fy faen for noe dritt å kjøre. Tunge, latterlig veigrep og ikke minst stygge... Samme med 240.

 

Morsomt å se att du er like usakelig selv :)

Lenke til kommentar

Jeg kommer da med mer konkrete ting en han gjor. "Mercedes er søppel på vinterføre, opel betyr rust"... Er som sagt ingen fasit, og alle mercedeser er da ikke søppel på vinterføre? ;) Vedlikehold har alt å si. men vis du bare skal kverrulere så skal du få lov til det. Og jeg kan ikke si at du kom med så mye bedre info og anbefalinger enn meg.

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg skrev feil i den første posten min, når jeg skrev hvilken som helst 740 tenkte jeg selvfølgelig på den vanlige 2,3 litern.

 

 

Hvordan folk i det hele tatt kan anbefale 20-25 år gamle Volvoer når vi snakker om en prisklasse på oppmot 30 tusen er helt uforståelig i mine øyne.

Endret av Haugli
Lenke til kommentar

Sist jeg kjøpte bil var jeg også ute etter bakhjulsdrift og manuelt gear, og fant etter hvert ut at BMW utpekte seg som det naturlige alternativet. Men til 30.000 er det kanskje ikke noe å satse på. Mercedes sitt "problem" er imidlertid at de manuelle gearkassene aldri har vært noe særlig å skryte av, de gjør seg best med automat.

Lenke til kommentar

Sist jeg kjøpte bil var jeg også ute etter bakhjulsdrift og manuelt gear, og fant etter hvert ut at BMW utpekte seg som det naturlige alternativet. Men til 30.000 er det kanskje ikke noe å satse på. Mercedes sitt "problem" er imidlertid at de manuelle gearkassene aldri har vært noe særlig å skryte av, de gjør seg best med automat.

 

Har ikke kjørt manuell 190E, men automat. 1,8l 122 hk om jeg ikke tar helt feil. Selv etter bare skarve kvarte millionen på tellern er dette noe av den verste kjøreopplevelsen jeg har hatt. Mulig de forrige eierene har slurvet med vedlikehold, men denne kassa brukte 2 sek på å gire og bilen akset så dårlig iforhold til andre biler med lik motor at jeg ble på gråten.

 

Hvorfor er ikke BMW til 30,000 noe å satse på? De er sjeldne, men blant utallige overprisete og opphorete 3 og 5 serier finnes det mange fine 92-95 modeller med mindre enn 250k på tellern :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...