Gå til innhold

Arsenal: Hvilken formasjon passer oss best?


Xanman

  

16 stemmer

  1. 1. Hvilken formasjon vil dere at vi skal bruke?

    • 4-3-3
      9
    • 4-4-2
      4
    • En annen
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke Chamakh midtbane, da?

 

Arsenal har mange som kan spille på topp og på kanter... Her er følgende:

 

Walcott - Eduardo - Bentner - Vela - Arshavin - van Persie

 

Det er sikkert flere, men kommer ikke på de nå.

 

Så hvis man stiller 4-3-3 så bør angresrekken bli slik:

 

Walcott - Arshavin - van Persie

 

I 4-4-2 bør den bli slik:

 

Arshavin - van Persie.

 

Ser ingen plass til Chamakh i angrepet uansett formasjon egentlig... Han er nok nivået høyere enn Ebou, Song, Diaby, og disse spillertypene...

 

Nå er jeg Chelsea FC supporter, så jeg spør dere litt utenfor temaet:

 

Er Rosiscky og Denilson gode? Hvordan ser dere på dem?

 

PS. Jeg setter Walcott opp i angrepsrekken på kanten 100% pga. hurtigheten hans.

Lenke til kommentar

Chamakh er en spiss. Angrepsrekken blir nok slik i en 4-3-3-formasjon:

 

Chamakh - van Persie - Arshavin

 

Rosicky er en fantastisk spiller, men han har ikke vært like god etter skaden. Jeg håper vi får se ham på sitt beste neste sesong.

 

Denilson er ok back-up, men han er langt i fra god nok til førstelagsspill.

Lenke til kommentar

Robin van Persie

I en 4-3-3 (nåværende) formasjon er hans primærposisjon midtspiss. Det er der han er best også. Å putte ham utpå kanten blir som å spise suppe med gaffel, altså ikke så effektivt og i grunn ganske idiotisk. Før han fikk skaden i en privatlandskamp i november var han i storform. Han hadde telepatisk kommunikasjon med Cesc og hadde en ekstrem evne å starte perfekt mellom stopperne, motta ballen og plassere den nydelig bak keeper. Eksempler på dette finner du mot Fulham og Blackburn blant annet. Forrige sesong var han vår viktigste spiller. Fra å være en teknisk spiller med en lekker skudd- og innleggsfot ble han en iskald avslutter og måljeger. I hans første kamp etter skadeavbrekket (5 mnd) kom han innpå mot Tottenham og viste hvilke kvaliteter han besitter. Arsenal var utrolig tafatte før han entret banen, og han satte opp 2-1-målet, og hadde det ikke vært for en fantastisk Gomes hadde vi i det minste fått 2-2. Jeg sier det igjen: det blir bare dumt å putte ham på kanten. Jeg har dessuten slått meg til ro med tanken om at vi er ekstremt heldige om vi får 20 kamper ut av ham per sesong. Da er det bedre å bruke ham i hans beste posisjon, spør dere meg.

 

Theo Walcott

Favorittposisjonen hans er midtspiss, det har han sagt i flere intervjuer. Men når vi har RvP, Chamakh, Bendtner, Eduardo og Vela i den posisjonen, blir det vanskelig for ham å få kamper der. Walcott er til tider en god avslutter, men for det meste har han veldig mange miss. Når han nærmer seg målet blir han litt heit i toppen og blåser som regel ballen utenfor målet. Per dags dato besitter han ikke de kvalitetene en toppspiss skal ha, derfor burde han fortsette som ving.

 

Andrey Arshavin

Best bak spissen, i en slags "Trequartista"-rolle, men ettersom vår formasjon ikke har plass til en slik rolle må han spille på venstrevingen. Han ble prøvd som midtspiss da vi hadde spisskrise i november/desember, med ganske gode resultater, men han er likevel ingen naturlig midtspiss. Han er for lav, og heller ikke så rask til å bekle den rollen. Han blir ofte usynlig blant svære stoppere og får ikke utnyttet sin teknikk slik han får gjort utpå kanten.

 

Marouane Chamakh

Han passer uten tvil midtspiss-rollen aller best, så jeg vet ikke helt hvordan han skal passe inn i nåværende formasjon. Dersom vi skal spille med toppet lag, vil jeg prøve ham ute på "høyrekanten". Arsenal sitt angrep bytter uansett posisjonene så ofte at han får vært i midten relativt ofte likevel. Jeg ser for meg at RvP mottar ballen dypt på midtbanen og spiller en gjennombruddspasning til en Chamakh som stormer inn i midten. Eller at RvP distribuerer ballen til Sagna på overlap, hvor sistnevnte til slutt crosser ballen til en Chamakh som har rukket å komme seg inn i feltet. Dersom ballen blir headet ut, står van Persie på utsiden av 16-meteren og banker ballen i krysset. :) Mange muligheter her. Det Arsenal er flinke på er å spille flytende fotball og å bytte posisjoner i angrep.

 

MEN, dersom Cesc går, vil jeg gå tilbake til god gammeldags 4-4-2. For å kunne spille 4-3-3 er vi avhengige av å ha Cesc som midtbanens dirigent. Ingen i stallen kan per dags dato erstatte ham i midten, og det så vi etter at han fikk skaden sin. Vi spilte rett og slett elendig. Om han forsvinner, kan Van Persie og Chamakh danne et utmerket spisspar, spesielt dersom de utvikler bra kommunikasjon. Chamakh er target man, mens Van Persie ligger i en dypere rolle og strør pasninger rundt omkring.

 

Keeper

Bacary Sagna - Stopper - Vermaelen - Clichy

Tomas Rosicky - Samir Nasri - Alex Song - Andrey Arshavin

Marouane Chamakh - Robin van Persie

 

Dersom Cesc blir (insAllah. Jeg er ikke muslim, men jeg kom ikke på noe lignende norsk/engelsk uttrykk. Gud tillat?) kan vi fortsette med 4-3-3-formasjonen. Men vi må bli mer kyniske mot topplag, for det er der formasjonen har feilet.

 

Keeper

Bacary Sagna - Stopper - Vermaelen - Clichy

Cesc Fàbregas - Alex Song - Abou Diaby

Marouane Chamakh - Robin van Persie - Andrey Arshavin

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke slik?

 

Almunia

Sagna - Gallas - Vermaelen - Clichy

Fabregas - Rosiscky

Walcott - Chamakh - van Persie

Arshavin

 

Arshavin alene har jeg hørt at ikke går så bra. Men han har jo Chamakh bak seg og Walcott og van Persie på siden. Det må da være trygt. van Persie er venstrebent. Derfor er jeg negativ til å bruke den eneste offansive spilleren som er venstrebent i Arsenal på midten eller noe annet sted enn venstre...

 

Forsto jeg det rett i at A. Cole dro fra Arsenal til Chelsea i byttehandel av Gallas?

 

Hva synes dere Arsenal supportere om Ricardo Carvalho? Bare lurer...

Vi CFC-supportere bruker overlevelsesinnstinktet når vi forteller negativt og positivt om egne spillere. Så jeg lurte bare på deres syn på Ricky Carvalho.

Lenke til kommentar

Hvorfor insisterer du på å bruke Arshavin alene på topp, og Chamakh bak ham, når det egentlig burde være omvendt? Arshavins favorittrolle er bak spissen, hvor du har plassert Chamakh, mens Chamakh liker å spille best som midtspiss. Og du har fått mine argumenter på hvorfor Van Persie skal være i midten. Hvem bryr seg om han er venstrebeint? Det er jo ikke sånn at Arsenal er noe gode på innlegg uansett. Arshavin på venstre er like greit. Han skjærer innover og går på skudd med høyrefoten, noe som faktisk er ganske komfortabelt (å skjære inn og skyte, altså).

 

Og hvem skal egentlig balansere laget vårt? Verken Fabregas eller Rosicky er noen eksepsjonelle defensive spillere. Med den lagoppstillingen hadde Arsenal tapt 2-7 mot lag som Chelsea, nettopp fordi de har ingen defensivt anker. Jeg vedder på at navnet Alex Song er så godt som fremmed for deg, men realiteten er at han har utviklet seg til en av PLs bedre defensive ankere det siste året. Han er selvsagt ikke på nivå med Essien, men han er blitt utrolig god og viktig for Arsenal. Siden du spør oss om vår mening om Chelsea-spillere, kan du ikke fortelle oss om hva du mener om f. eks. Song? Ikke for å være frekk, men hva gjør du egentlig i denne tråden når du har så lite peiling på Arsenal? Jeg synes ikke at argumentet om at van Persie er venstrebeint er like tungt som mine argumenter for at han skal spille i midten. Som sagt, jeg prøver ikke å jage deg ut av denne tråden, men det blir teit å ikke ha med Song i et såpass offensivt lag. Og det sier seg selv at Chamakh og Arshavin skal bytte plass i en slik formasjon.

Endret av iRoman
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Fordi van Persie er bedre som midtspiss, og fordi Arshavin er bedre på vingen. Og fordi Chamakh ikke er noen offensiv midtbane.

 

Jepp, vi fikk Gallas og £5 mill, dere fikk Cashley.

 

Edit: +1, Roman.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

Alexandre Song Billong snakker du om? Han vet jeg om ja. Ett ungtalent som utvikler seg bra i Arsenal...

 

Jeg i person er positiv til høyrebente på høyresiden og venstrebente på venstresiden...

 

Arsenal:

 

?

? - Vermaelen - Gallas - Sagna

Fabregas - Song/Rosiscky

Walcott - Arshavin - van Persie

Chamakh

 

Der det står spørsmålstegn er der jeg ønsker at Arsenal skal skaffe seg for det første en ny keeper. Deretter en HB med høyrefot.

Lenke til kommentar

Song er ikke så ung lenger. Han er 22 år, og en av de viktigste spillerne på laget. 100 % bankers i startoppstillingen når han er frisk.

 

Sagna er høyrebeint, og han er en fantastisk høyreback, så jeg forstår ikke hvorfor du vil presse ham ut på venstrekanten. Der har vi allrede en utsøkt Clichy som er tilbake i storform.

 

Edit: Jeg vedder 100 kroner på at du googlet deg frem til Songs fulle navn :!: Hvis ikke burde du visst hvor god han faktisk er.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

Ikke le da :-( Jeg fant ut om Song for lenge siden. At Alexandre var fornavnet hans via FIFA 08. Og på TV2sporten.no's Livesenter når han scorte at de skrev det fulle navnet.

 

22 er yngre enn gammelt. Sagna er venstrebeint? Ellers så er jo forsvarsrekken helt klar:

 

Almunia

Sagna - Gallas - Vermaelen - Clichy

Fabregas - Song

Walcott - Arshavin - van Persie

Chamakh

 

Føler at Eduardo, Bendtner og Vela blir usynlige hele tiden i lagoppstillingene...

Lenke til kommentar

Lurer på om Sagna kanskje er god med begge ben, men høyrefoten er hvertfall hans beste.

 

Nå begynner du å nærme deg med lagoppstillingen, men jeg syntes likevel det laget er litt for svakt fysisk. Inn med Diaby for Walcott, så er jeg fornøyd. Og Wenger kommer nok aldri til å bruke den lagoppstillingen. En normal 4-3-3 er mer sannsynlig.

 

Med dagens stall:

 

Manuel Almunia

Bacary Sagna - William Gallas - Thomas Vermaelen - Gaël Clichy

Cesc Fábregas - Alex Song - Abou Diaby

Marouane Chamakh - Robin van Persie - Andrei Arshavin

 

Eduardo, Bendtner og Vela blir ikke tatt med fordi de ikke er gode nok.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

Fart er ikke alt. Walcott har et stort potensial, men Diaby er per i dag en viktigere spiller.

 

Du begynte jo med et lag som var helt på trynet, men etterhvert som jeg har kommentert lagoppstillingene dine har du endret på dem. Så ja, det er jeg som bestemmer. :cool:

Lenke til kommentar

Du begynte med et lag som ikke hadde funket i det hele tatt. Det er jo tydelig at du ikke har sett mye av Arsenal de siste sesongene. Etter mine og andres kommentarer har du endret på laget ditt, og nå begynner du å nærme deg et lag som ser rimelig greit ut. Det er ikke jeg som bestemmer hvilken lagoppstilling som er best, men jeg ser helt klart at din oppstilling ikke er optimal. Dette er et diskusjonsforum, og du poster din mening. Er det galt av meg å kommentere den?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

?

Bacary Sagna - William Gallas(Kommer sikkert å forlate oss) - Thomas Vermaelen -Clichy

Cesc Fábregas - Alex Song - Abou Diaby\Nasri

Robin Van Persie- Marouane Chamakh - Andrei Arshavin

 

Jeg er enig at Rvp er knall god som midtspiss, men hvorfor kjøpte vi Chamackh da ?

 

Vi kjøpte jo han pga hodestyrken hans, og derfor passer hans best som midtspiss. Uansett, så har V.persie spilt flere ganger som kant for Nederland.

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Nå passer jo ikke Chamackh best på høyrekanten.

 

Det er to spillere som jeg burde få sin siste sjansen til å imponere oss, og det er nemlig Eduardo og Walcott. Håper at Walcott imponerer oss og blir en vitkig spiller. Med den farten, så kan true enhver forsvarrekke. Jeg har egentlig veldig lite tro på Eduardo nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...