Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gjensidige - Forsikre bil på min far?


Anbefalte innlegg

Jeg brukte den forsikringskalkulatoren til Gjensidige.no, og for å bruke den måtte jeg skrive inn fødselsnummeret mitt, noe jeg gjorde.. Så kom det fulle navnet mitt opp, da de tydligvis har alle folk i databasen. Og idag blir jeg ringt opp av dem og spurt om masse drit ang. forsikring.

 

Men det jeg lurer på. Jeg skrev at jeg skulle forsikre en random bil på meg selv, som da ble 10.000 kr elns.. Men jeg vil egentlig forsikre den på min far slik at det blir billigere.

Siden de vet at jeg har skrevet på gjensidige.no at jeg skal forsikre den på meg selv, kan de nekte meg det? Eller kan jeg fortsatt forsikre bilen på faren min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden de vet at jeg har skrevet på gjensidige.no at jeg skal forsikre den på meg selv, kan de nekte meg det? Eller kan jeg fortsatt forsikre bilen på faren min?

Det er vel riktigere å si at faren din skal forsikre bilen din på seg.

Dermed er det snakk om din fars forsikringsforhold, og dermed skulle ikke dine aktiviteter på nettet eller andre steder ha noe å si for hva som skjer videre.

 

(Forferdelig irriterende å måtte oppgi personnummer overalt.)

Lenke til kommentar

Naivt kanskje da. Problemet er ikke evt. hva Gjensidige i seg selv bruker det til, men hvordan de oppbevarer dataene. Hvor lett er det for uvedkomne å få tilgang til dem? Hva med utro ansatte? eller uforsiktige?

 

Det er jo bare å ta en titt på helsevesenets slepphendte håndtering av pasientjournaler for å innse at det ikke akkurat er god databehandling/lagring der ute i alle tilfeller.

 

Når det gjelder trådstarters post: ingen problemer. Din far må uansett tegne avtale som inkluderer at en fører under X år (som regel 23?) også skal kjøre bilen, ellers gjelder vel ikke forsikringen for deg. (antar du er yngre enn 23).

 

Noen vil kanskje anbefale deg å ta det på egen kappe for å begynne å opparbeide bonus tidlig, men utregninger gjort av dinside har vist at det kan lønne seg å forsikre på foreldre (så fremt man kjører skadefritt iallefall) de første årene til forsikringsselskapet slutter å "straffe" deg for å være ung, for så å starte kundeforholdet, selv med bonustapet.

Det er uansett noe du bør regne på selv for ditt spesifikke tilfelle.

 

http://www.dinside.no/831042/gi-bilen-til-pappa

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Nja, tror du er litt for paranoid nå. Selvsagt kan din far være formell eier og ha forsikringen på seg, men - han vil bli spurt under premieberegningen om noen under x år skal bruke bilen - og jeg råder til ikke å fuske med det.

 

Minuset blir vel at hvis du kjører skadefritt blir ikke opptjent bonus godskrevet deg.

 

Men betaler ikke Gjensidige fortsatt tilbake ungdomstillegget hvis man kjører uten uhell ? Sånn var det iallfall tidligere. En suveren ordning.

 

Jeg har selv også brukt kalkulatoren uten å bli oppringt etterpå. Kanskje det bl.a. har med alder å gjøre ?

 

Edit: Ser forsåvidt at det var unødvendig å nevne noen ting her, men lar stå.

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Selv var jeg veldig heldig, og kjente en som jobbet som selger i IF forsikring. Fikk flyttet over 75% bonus fra min mor til meg selv, da min mor ikke lenger skulle ha bil (da vi allerede har en bil i familien).

 

Der tjente jeg MYE penger!

 

Den gang så var det egentlig kun ektefeller som kunne skrive over forsikringer på hverandre, men da altså ikke til sønn/datter etc. Hvordan det er nå, vet jeg ikke, men det KAN være verdt ett forsøk.

 

Uansett så vil jo ikke faren din få den samme prosenten når du får den. Han gir jo deg alle prosentene sine og forsikringen blir dermed dyr for han.

 

Vertfall slik det fungerte for ca. 10 år siden for meg...

 

Ring ett forsikringsselskap sammens med dine foreldre og si at du vil flytte over hele sulamitten (hvis det blir økonomisk forsvarlig), både dine og dine foreldres forsikringer til selskapet, hvis du får overflyttet bonusen til faren din.

 

Er ikke sikkert det går, men er da verdt noen tastetrykk for å sjekke vertfall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...