Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jo sensorene en gruppe vanlige norsklærere som også er mennesker, ikke en gjeng mørke nazi-roboter programmert til å finne den minste lille ting å prike på. Så også her kan man ende opp med "snille" og litt mindre snille sensorer, men hver stil blir rettet av to stik som ikke har anledning til å se den andres retting, så jeg tror det blir rimelig fair.

 

Haha, du har vel rett. Tror det er de kjente skumle eksamensnervene som har kommet og tatt meg :/ Men, det positive er at de ville vært 10 ganger verre ved matteeksamen!

Lenke til kommentar

Senest 18. Juni. Siste skoledag med andre ord.

 

Vi slutter 16. juni fordi noen hadde mikset med reservering av et lokale. Lærerne får vite ettermiddagen før vitnemålet skal deles ut. Lærerne våre sa at vi kunne komme på skolen kvelden før for å få vite det, men de var ikke helt sikre enda.

Lenke til kommentar

Tipper jeg legger forskjellige dokumenter, artikler og skriv på minnepinne, i stedet for å printe ut. Men takk for linken, skal ta meg en titt! :)

det er ikke lov tror jeg(?) vi fikk ikke lov til å ha mer enn et dokument oppe under tentamen.

 

Skal man ha med minnepenn må man komme før og gi den til læreren som sitter der sånn at den kan skrive det ut for deg. Det er sikkert best hvis du skriver ut alt du skal ha med hjemme..

Lenke til kommentar

Tipper jeg legger forskjellige dokumenter, artikler og skriv på minnepinne, i stedet for å printe ut. Men takk for linken, skal ta meg en titt! :)

det er ikke lov tror jeg(?) vi fikk ikke lov til å ha mer enn et dokument oppe under tentamen.

 

Skal man ha med minnepenn må man komme før og gi den til læreren som sitter der sånn at den kan skrive det ut for deg. Det er sikkert best hvis du skriver ut alt du skal ha med hjemme..

 

Dette er HELT feil.

 

Nasjonale regler sier at minnepennen må gis til lærer for å MERKES med navn for å så kunne gis tilbake til elev som kan bruke denne under eksamen. Dette er for å unngå problemer med to elever som begge påstår at de eier den samme minnepennen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tipper jeg legger forskjellige dokumenter, artikler og skriv på minnepinne, i stedet for å printe ut. Men takk for linken, skal ta meg en titt! :)

det er ikke lov tror jeg(?) vi fikk ikke lov til å ha mer enn et dokument oppe under tentamen.

 

Skal man ha med minnepenn må man komme før og gi den til læreren som sitter der sånn at den kan skrive det ut for deg. Det er sikkert best hvis du skriver ut alt du skal ha med hjemme..

 

Feil. I noen tilfeller kreves det at minnepinnen inspiseres, men ellers kan du bruke den koblet i maskinen din.

Lenke til kommentar

Minnepinne er 100% lov å ha med. Noen jeg kjenner i fjor gjettet seg til oppgavene, skrev på forhånd, la det inn på minnepinne og leverte etter 30 min. Idioter! Fikk dårlig fordi de hadde bommet på oppgaven

 

Wow, da kan ikke de lærerne følge godt med:P Hos oss er det ikke LOV til å levere før 11:00 engang.

Lenke til kommentar

Minnepinne er 100% lov å ha med. Noen jeg kjenner i fjor gjettet seg til oppgavene, skrev på forhånd, la det inn på minnepinne og leverte etter 30 min. Idioter! Fikk dårlig fordi de hadde bommet på oppgaven

 

Wow, da kan ikke de lærerne følge godt med:P Hos oss er det ikke LOV til å levere før 11:00 engang.

 

Les reglene i forberedelsesheftet. Disse SKAL følges i HELE landet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minnepinne er 100% lov å ha med. Noen jeg kjenner i fjor gjettet seg til oppgavene, skrev på forhånd, la det inn på minnepinne og leverte etter 30 min. Idioter! Fikk dårlig fordi de hadde bommet på oppgaven

 

Wow, da kan ikke de lærerne følge godt med:P Hos oss er det ikke LOV til å levere før 11:00 engang.

Jeg er ikke helt sikker på dette, læreren min sa det (som en skrekkhistorie?). Tror de likevel måtte sitte tiden ut (om det var noen tidsfrist).

 

Men back to topic!

Endret av Thomhess
Lenke til kommentar

Prøver hele tiden å argumentere for at det skal være lov til å få høre på musikk, så lenge det ikke er en telefon/iPhone. Det står klart og tydlig at alle hjelpemidler er lov, hvis jeg skriver bedre av å ha på musikk, så regnes det vel som et hjelpemiddel? :-)

 

Noen som faktisk får lov til å høre på musikk?

Lenke til kommentar

Tror dere plastisk kirurgi hadde vært noe å skrive om? Kanskje bare indirekte, men altså det med at slike pasienter tar opp tid på sykehus og sånne ting mens det ikke er plass til "vanlige" pasienter.. Læreren min nevnte det i alle fall. Og en annen ting i samme banen: Mennesker i verdens rikeste land må ha "rom" på gangen på sykehusene. Eldreomsorgen er kjempedårlig. Burde ikke disse få en verdig avslutning på livet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...