Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Paralelle handlinger er to handlinger som ikke møtes. Så kan man evt knytter man disse sammen.

 

I att döda et barn er det to parallele handlinger. En mann kjører en bil, en gutt går for å låne sukker. Historien slutter med at bilen kjører over gutten,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble norsk på meg også, gitt. Ikke akkurat ønskedrømmen, men jeg satser på sekser i bokmål og femmer i nynorsk. Forøvrig anbefaler jeg "Bokmål - Nynorsk Skoleordbok" fra Cappelen Damm, uten denne hadde jeg ikke greid meg på tentamen. Denne boka er et fantastisk godt hjelpemiddel, og fungerer ved at oppslagsordene er på bokmål, og at den da oversetter til nynorsk. Veldig lik en vanlig norsk-engelsk ordbok altså, og mye bedre enn disse bøkene der oppslagsordene kun er på nynorsk.

 

Boka.

 

Er vel litt sent å bestille på nettet, men jeg fikk den for 195,- i en random bokhandel i Oslo.

 

EDIT: Leif.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Heisann, Er ikke så flink med og skrive skjønnliterær tekster jeg men jeg fortso ikke helt hva du mente med dette ''Et godt tips her er å skrive to parallelle historier som bygger seg opp mot et vendepunkt hvor historiene møtes og dermed avsluttes.'' ? :).

Les "Att döda ett barn", da forstår du alt (http://www.youtube.com/watch?v=n3pbmWXzCeY)

PRoblemet er at jeg ikke har boken og har 2dager til Eksamen.... Så hadde vært litt kjekt og få et svar ;).

Eksempel:

En baby blir satt på en trapp på et barnehjem i Korea.

Et ektepar sitter hjemme i Norge og bestemmer seg for å adoptere et barn.

 

Ekteparet får babyen fra Korea. To historier møtes.

 

Eventuelt kan du la dem gå sin gang uten å møtes.

 

For å tegne det opp grafisk:

queekypic.jpg

 

Her har du tre eksempler. Eksempel 1 er to historier som møtes slik som mitt eksempel ovenfor. Eksempel 2 er to historier som møtes så vidt, men fortsetter hver for seg (Å døda et barn). Eksempel 3 er to historier som aldri møtes (anbefales ikke).

Endret av JanFr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man kan forbedre seg i skjønnlitteratur på 2 dager ?

 

Et godt tips her er å skrive to parallelle historier som bygger seg opp mot et vendepunkt hvor historiene møtes og dermed avsluttes. Jeg er egentlig ikke noe god i skjønnlitteratur, men gjorde dette ved tentamen og fikk 6. Får du til dette på en bra måte er du nesten garantert 5 eller bedre, om du i tillegg skriver bra skal du ikke se bort i fra en 6er.

 

Tror forrestem jeg kommer til å skrive en aritkkel om dette på fredag (saktekst). Har ikke helt bestemt hva jeg skal skrive om på torsdag (skjønnlitterær), men det blir nok en historie bygget opp på måten jeg beskrev ovenfor.

 

Hei, jeg er litt usikker på det du mente med den der... Er det slik at du forteller 2 historier i 1 og samme historie? Altså, du ser historien fra en persons side, og på den "andre historien" så ser du det fra en annen sin?

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man kan forbedre seg i skjønnlitteratur på 2 dager ?

 

Et godt tips her er å skrive to parallelle historier som bygger seg opp mot et vendepunkt hvor historiene møtes og dermed avsluttes. Jeg er egentlig ikke noe god i skjønnlitteratur, men gjorde dette ved tentamen og fikk 6. Får du til dette på en bra måte er du nesten garantert 5 eller bedre, om du i tillegg skriver bra skal du ikke se bort i fra en 6er.

 

Tror forrestem jeg kommer til å skrive en aritkkel om dette på fredag (saktekst). Har ikke helt bestemt hva jeg skal skrive om på torsdag (skjønnlitterær), men det blir nok en historie bygget opp på måten jeg beskrev ovenfor.

 

Hei, jeg er litt usikker på det du mente med den der... Er det slik at du forteller 2 historier i 1 og samme historie? Altså, du ser historien fra en persons side, og på den "andre historien" så ser du det fra en annen sin?

 

De folka trenger ikke å ha noe som helst med hverandre å gjøre. Feks, "Å drepe et barn", er en fortelling der det veksles mellom å fortelle om hovedsaklig to sett med personer, som lever helt normale liv og ikke har noe med hverandre å gjøre. Historien bygger seg opp spenningsmessig, og BOOM, bilen til han ene karen treffer barnet og de to historiene treffes og påvirker hverandre. Får man til noe slikt ordentlig slår det ofte veldig godt an, som sagt.

Endret av Mokko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, okei..

Skal satse på 5'er siden jeg har dette som standpunktkarakter i norsk, men føler jeg er svak på skjønnlitteratur. Betraktelig bedre på artikler.

 

Men noen som har noen anelse om hva slags skjønnlitterære oppgaver man kan få?

 

Av sakprosa vil jeg tro man kan skrive artikkel om lykke og penger eller liknende? Med tanke på side 8 i det heftet..

 

EDIT: Kan jo være man skal skrive noe om " hvorfor man lever" eller " meningen med livet ", ikke vet jeg..

Endret av MST
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man kan forbedre seg i skjønnlitteratur på 2 dager ?

 

Et godt tips her er å skrive to parallelle historier som bygger seg opp mot et vendepunkt hvor historiene møtes og dermed avsluttes. Jeg er egentlig ikke noe god i skjønnlitteratur, men gjorde dette ved tentamen og fikk 6. Får du til dette på en bra måte er du nesten garantert 5 eller bedre, om du i tillegg skriver bra skal du ikke se bort i fra en 6er.

 

Tror forrestem jeg kommer til å skrive en aritkkel om dette på fredag (saktekst). Har ikke helt bestemt hva jeg skal skrive om på torsdag (skjønnlitterær), men det blir nok en historie bygget opp på måten jeg beskrev ovenfor.

 

Hei, jeg er litt usikker på det du mente med den der... Er det slik at du forteller 2 historier i 1 og samme historie? Altså, du ser historien fra en persons side, og på den "andre historien" så ser du det fra en annen sin?

 

De folka trenger ikke å ha noe som helst med hverandre å gjøre. Feks, "Å drepe et barn", er en fortelling der det veksles mellom å fortelle om hovedsaklig to sett med personer, som lever helt normale liv og ikke har noe med hverandre å gjøre. Historien bygger seg opp spenningsmessig, og BOOM, bilen til han ene karen treffer barnet og de to historiene treffes og påvirker hverandre. Får man til noe slikt ordentlig slår det ofte veldig godt an, som sagt.

 

Hmm... Har du lest Bartimeus trilogien? Det er blant annet med en bok som heter "Amuletten fra Samarkand" tror jeg, og den fikk jeg faktisk utdelt på skolen (valgte den). I den boka så fortelles det fra 2 personer. Den ene heter Nathaniel som er en guttunge. Den andre fortelles fra Bartimeus sin side, som er en slags demon. (Djinni tror jeg han kaltes). De er på forskjellige steder og historiene har ingenting med hverandre å gjøre, inntil Nathaniel "summoner" (veit ikke helt det norske ordet.) Bartimeus, og dermed møtes de.

 

Blir det noe i denne duren, eller er jeg fremdeles på villspor? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bra at noen lagde en slik tråd, hadde tenkt til å gjøre det sammme! Hvis noen av dere bruker "Under samme himmel 10" (RLE bok) så er det et helt kapittel hvor det står om livet fra fødsel til død :)

 

Går du på Majorstua?

Fikk akkurat samme beskjed :)

 

Offtopic: Haha, går dessverre på en helt annen skole! :)

 

Ontopic: Jeg har nettopp lest gjennom hele heftet, og det handler veldig mye om dette med at alle har rett til å leve, og at man kan være lykkelig selvom man ikke har det så bra. En fin ting å ta med seg er folk i Afrika som er lykkligst. Jeg forventer nesten en oppgave som har noe med abort, dødsstraff, aktiv dødshjelp eller lignende.

Endret av ImpulZ
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest fortellingen, men det høres absolutt ut som om du er på god vei. Forøvrig vet jeg ikke om jeg helt vil anbefale å gjøre et heller halvhjertet forsøk på en ganske så avansert skrive-/fortellermåte du ikke fullt ut forstår eller føler deg helt komfortabel med. Som sagt tidligere anbefaler jeg og andre novellen "Att døda et barn" ("Å drepe et barn") som et innblikk i stilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bra at noen lagde en slik tråd, hadde tenkt til å gjøre det sammme! Hvis noen av dere bruker "Under samme himmel 10" (RLE bok) så er det et helt kapittel hvor det står om livet fra fødsel til død :)

 

Går du på Majorstua?

Fikk akkurat samme beskjed :)

 

Offtopic: Haha, går dessverre på en helt annen skole! :)

 

Ontopic: Jeg har nettopp lest gjennom hele heftet, og det handler veldig mye om dette med at alle har rett til å leve, og at man kan være lykkelig selvom man ikke har det så bra. En fin ting å ta med seg er folk i Afrika som er lykkligst. Jeg forventer nesten en oppgave med abort, dødsstraff, aktiv dødshjelp ol.

 

Det var faktisk en veldig god idé :) Ja disse temaene er nok definivt med ;)

Lenke til kommentar

Kom i norsk selv, et av mine sterkeste fag. Er betydelig dårligere i nynorsk, men sak er jo ganske greit å skrive. Håper på oppgave hvor man kan skrive en skildrende novelle, og et kåseri på nynorsk. Tema er ikke så farlig, dikte opp er lett, og bare ha noen kule sitater i bakhånd så går det meste greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...