Gå til innhold

Tysk Ipad-utfordrer?


Anbefalte innlegg

Legg merke til at Anandtech-artikkelen vinkler dette svært til fordel for Intel. For det første er det ikke N450 som WeTab skal ha, men en framtidig N600 som er ytelsetestet. Og hva tester de mot? Jo, det er ikke de nyeste ARM-baserte prosessorene, men 2008-prosessorer med klokkehastigheter og dermed effektforbruk som er tilpasset mobiltelefoner. Skal man sammenligne en framtidig Intel-prosessor med noe så bør det jo være de konkurrentene den vil møte IRL. Altså Cortex A9 dobbeltkjerne ~1,5 GHz og ikke Cortex A8 enkeltkjerne 600 MHz. Det samme gjelder Snapdragon-prosessoren. Disse padde-dingsene er såpass mye større og tyngre enn mobiltelefoner at man kan forvente at de også har et langt større batteri enn mobiltelefonene. Dermed åpner det for høyere klokkefrekvenser og økt effektforbruk uten at de får dårligere batteritid enn mobiltelefoner på grunn av prosessoren i hvert fall (men sikker på grunn av skjermen).

 

Tar man hensyn til dette så vil nok Intel N450 komme litt dårligere ut på ytelsen enn andre kommende "padder" med Cortex A9 DC og lignende prosessorer og mye dårligere ut på effektforbruk. x86 har en stor ulempe på energieffektivitet i forhold til ytelse på slike laveffekt-prosesssorer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv Z510 kjører Windows 7 og HD bra, så vil ikke si meg enig endrebjo.

 

Jeg har en Eee 1101HA med Z510 og Windows 7. Kan ikke si at jeg er fornøyd med farten, men den er kraftig nok til å kjøre tablet-arbeid and beyond.

 

Edit: Og om du hadde skrudd opp netbooken din endrebjo, så ville du sett at viften kun er til ventilering, og kjøleren består av en liten aluminiumsplate som er delt med nordbro. :)

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Selv Z510 kjører Windows 7 og HD bra, så vil ikke si meg enig endrebjo.

Jeg har en Eee 1101HA med Z510 og Windows 7. Kan ikke si at jeg er fornøyd med farten, men den er kraftig nok til å kjøre tablet-arbeid and beyond.

Edit: Og om du hadde skrudd opp netbooken din endrebjo, så ville du sett at viften kun er til ventilering, og kjøleren består av en liten aluminiumsplate som er delt med nordbro. :)

Poenget mitt var ikke ytelsen. Ytelse er det nok av i Atom, men det går så til de grader på bekostning av effektforbruk. Det er problemet med hele x86-arkitekturen.

At maskinen din drar HD (1080p right?) kan ha flere årsaker. Enten er Z510 parret med Poulsbo-brikkesettet (US15W) som har h.264-akselerasjon, eller så har netbooken din en dedikert HD-chip (jeg husker dessverre ikke navnet på produsenten i farten). Z450 kan ikke parres med Poulsbo, og må derfor ha en ekstern chip for å kunne akselerere h.264.

Lenke til kommentar
Jeg har Poulsbo ja, så det har du rett i. Men jeg forsvarer hovedsaklig Atom i seg selv og at den kan være dugende til tablets. :)
Spennet blant forskjellige Atom-løsninger er enormt. Det blir som å forsvare bruk av navnet Core 2 i bærbare PCer. Core 2 spenner fra QX9775 på 150W til SU3500 på 5,5W. N450 er ikke det samme som Z510, og det var N450 som ble hengt ut av del_diablo.

 

Det er ganske lett å se at x86 sliter med strømforbruket. http://www.anandtech...dtech-review/18

Asus 1001P (Atom N450) har et batteri på 48 Wh, mens iPad har et batteri på 25 Wh. Legg spesielt merke til videotesten (13,6 timer vs. 5,3 hours). Altså er N450 en ganske ubrukelig prosessor i denne sammenhengen. Andre Atom-løsninger må du komme med fakta på.

 

Edit: Og i mine øyne vil ikke en 40 graders hotspot på baksiden av tableten være spesielt positivt for inntrykket. Hvordan skal den klare seg når den ligger på et trebord i lengre tid?

Jeg har forøvrig skrudd opp netbooken, og lagt kjølepasta en liten alu.riser på N270en. 55-60 grader load var nemlig litt mye i mine øyne. Nå ligger den på 40-45 grader load.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

............. Utforderer? 100% urukelig CPU....

 

Ubrukelig? På hvilken måte?

 

http://www.anandtech...ne-processor/14

N450 og Z6xx er to heeeelt forskjellige serier. Har du i det hele tatt lest artikkelen du linker til?

N450 bruker for mye strøm i forhold til hvor mye plass det er i en tynn tablet. På en annen side er N450 i hvert fall dobbelt så kjapp som Apple A4.

Z6xx er strippet til et minimum for å bruke minimalt med strøm. Plattformen er faktisk så strippet at den ikke er kompatibel med Windows lengre. Om en slik x86-plattform kan duge i praksis vil tiden vise.

 

Edit: Og selv om N450 fremstår som en "SoC", så kan den likevel ikke akselerere h.264 eller annen video. Stikk i strid med alle andre moderne SoC's.

 

Edit2: Jeg ser du bare linker til ytelsestesten mellom N450 og A4, og ikke til Z6xx-artikkelen i sin helhet. Har du tenkt over hvor mye strøm N450 bruker i forhold til A4? Hvordan andre optimaliseringer (akseleresjoner) i A4 senker strømforbruket ytterligere? Er det fornuftig å putte en netbook-prosessor i en liten tablet? På min netbook går viften støtt og stadig.

 

 

Poenget var ikke at "WeTab er myyye bedre enn Ipad" eller omvendt. Jeg simpelthen påpekte at N450 er langt fra "ubrukelig". Du får dobbel ytelse på mange områder ift A4, men noe kortere batteritid, spesielt på video. Jeg vil anta batteritiden vil ligge på ca det samme som en netbook med N450, men det kommer også litt an på hvor mye Android blir optimalisert for WeTab, og størrelsen på batteriet (WeTab er litt større (2'') og har plass til større batteri). WeTab oppgir 6 timers batteritid, noe som jo er bra selv om det ikke er helt på topp.

Lenke til kommentar

Når folk skjønner at de kan bruke en tablet både som videofjøl/lesebrett og fullverdig netbook med et usb el. blåtann-tastatur vil det ta av. Til surfing og underholdning - bare tablet-en. Når du skal jobbe, tar du med tastatur og mus, f.eks. et Mac mini el. lign. Da tar den ikke mer plass totalt enn en netbook.

 

Det er bare et spørsmål om tid før disse tablet-ene fullstendig vil utradere alle netbooker og culv-bærbare fra markedet. To generasjoner til med tableter, så har vi både ytelse, batteritid, og skikkelig OS som kan brukes i jobbsammenheng også. Kanskje det kommer allerede i neste generasjon, i 2011.

 

Ipad-en er kul nok den, men den mangler et OS jeg kan fikle med og installere programmer i, usb for et ikke-Apple tastatur, web kamera, video utgang og litt mer prosessorkraft. Apple var først ute og kan melke markedet med sin begrensede versjon, men hvis de ikke åpner for det jeg skisserer i iPad gen2 el. gen3 er de ute av markedet.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når folk skjønner at de kan bruke en tablet både som videofjøl/lesebrett og fullverdig netbook med et usb el. blåtann-tastatur vil det ta av. Til surfing og underholdning - bare tablet-en. Når du skal jobbe, tar du med tastatur og mus, f.eks. et Mac mini el. lign. Da tar den ikke mer plass totalt enn en netbook.

Som nevnt før; En tablet alene virker dødfødt, bruksområdet blir for snevert. En Tablet med svak cpu + et tastatur (& evt mus) kan umulig være noen god opplevelse.

 

Lenovo U1 er den mest lovende ideén til nå etter min mening.

Lenke til kommentar

 

Som nevnt før; En tablet alene virker dødfødt, bruksområdet blir for snevert. En Tablet med svak cpu + et tastatur (& evt mus) kan umulig være noen god opplevelse.

 

Lenovo U1 er den mest lovende ideén til nå etter min mening.

 

Akkurat nå, ja. Men det er en alt for komplisert løsning. Det er to datamaskiner i ett. Det blir for dyrt å lage sånne løsninger. Når det kommer kraftigere tablet-er så blir det noe helt annet. Da blir netbook-er og sånne hybrider fullstendig skjøvet ut på sidelinjen. Det kommer neppe til å ta lang tid. Ett, maks to år er min spådom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når det kommer kraftigere tablet-er så blir det noe helt annet. Da blir netbook-er og sånne hybrider fullstendig skjøvet ut på sidelinjen.

Tja... Da må de må finne på en annen måte å kommunisere tekst med plata på. Tastatur går ikke, da kan du like godt ha en netbook. On-screen keyb blir knotete fordi det antageligvis stjeler for mye av skjermen. USB i nakken ?

Lenke til kommentar

Når det kommer kraftigere tablet-er så blir det noe helt annet. Da blir netbook-er og sånne hybrider fullstendig skjøvet ut på sidelinjen.

Tja... Da må de må finne på en annen måte å kommunisere tekst med plata på. Tastatur går ikke, da kan du like godt ha en netbook. On-screen keyb blir knotete fordi det antageligvis stjeler for mye av skjermen. USB i nakken ?

 

Klart det går med tastatur. Poenget er at tastaturet ikke skal sitte fast. Det er problemet med netbook-er. Det holder ikke svingbar skjerm heller. Tastaturet må helt av så du får minimal vekt når du bruker den som tablet med touchskjerm. Det må være et operativsystem som fungerer både med touch og med tastatur + mus.

 

Jeg er ihvertfall ikke interessert i å ha både en tablet og en netbook/mini PC. Jeg vil ha alt i en dings. Tablet-en er suverent mye greiere å bruke til surfing og film enn en netbook. Vipp ut en støtte så den står som en skjerm på bordet og koble til tastatur og mus: så har du en netbook. Skjønner du konseptet?

 

Jeg har allerede brukt min Nokia N95 på denne måten med et minitastatur. I år 2000-01 hadde jeg en slags tablet med 4-5 tommers touchskjerm og Windows CE. Den skulle i prinsippet ha fungert som jeg skisserer, men hadde alt for dårlig OS, og alt for dårlig maskinvare. Den kostet ca. 6500,-...

 

Skal vedde for at Apple skjønner det, men de skal først skumme markedet med sin meget begrensede iPad. Så lenge de ikke har konkurranse så kan de fortsette med en ny iPad neste år med bittelitt mer funksjonalitet.

 

Da de første tablet-ene kom for mange år siden var ikke maskinvaren kraftig nok til å kunne drive et skikkelig grafisk touch-grensesnitt. Nå er den det. Men den må bli litt kraftigere uten å miste skikkelig batteritid. Så må OS-ene utvikle seg. De må fungere både med touch og tastatur + mus. Alt som trengs her er konkurranse og 1-2 års utvikling.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Klart det går med tastatur. Poenget er at tastaturet ikke skal sitte fast. Det er problemet med netbook-er. Det holder ikke svingbar skjerm heller. Tastaturet må helt av så du får minimal vekt når du bruker den som tablet med touchskjerm. Det må være et operativsystem som fungerer både med touch og med tastatur + mus.

Vi er nesten enige. Jeg vil personlig ikke ha noe med separat tastatur, det blir for mye å dra på (mer enn 1 dings er ikke bra). Det ideélle for meg ville vært en tablet/netbook/laptop med vridbar touch-skjerm som kunne legges ned over tastaturet (vips, tablet).

Jeg tror det kan lages (sånn litt på sikt) også med både lav nok vekt og god nok batterikapasitet.

 

Naturligvis har da ingeniørene også en liten utfordring med OS'et som både skal passe til standard bruk og samtidig fungere med "tablet"-bruk.

Lenke til kommentar

Gi meg en stilren, kraftig hardware tablet med Android, da kjøper jeg lett.

 

Stilren? Du høres ut som Apple som prakker alt inni samme aludesignet på alle produktene!

 

Gi meg noe nyskapende, noe klassisk og litt minimalistisk og aluish.

 

Hintet på ingen måte til Apple iPad.

Men du formulerer det mer riktig, minimalistisk og alu'ish :D

Lenke til kommentar

Gi meg en stilren, kraftig hardware tablet med Android, da kjøper jeg lett.

 

Stilren? Du høres ut som Apple som prakker alt inni samme aludesignet på alle produktene!

 

Gi meg noe nyskapende, noe klassisk og litt minimalistisk og aluish.

 

Hintet på ingen måte til Apple iPad.

Men du formulerer det mer riktig, minimalistisk og alu'ish :D

Lenke til kommentar

Vi er nesten enige. Jeg vil personlig ikke ha noe med separat tastatur, det blir for mye å dra på (mer enn 1 dings er ikke bra). Det ideélle for meg ville vært en tablet/netbook/laptop med vridbar touch-skjerm som kunne legges ned over tastaturet (vips, tablet).

Jeg tror det kan lages (sånn litt på sikt) også med både lav nok vekt og god nok batterikapasitet.

 

He he, du vil ha vridbar skjerm, jeg vil ha vridbart tastatur - som kan vris helt av...

 

Naturligvis har da ingeniørene også en liten utfordring med OS'et som både skal passe til standard bruk og samtidig fungere med "tablet"-bruk.

 

Dette tror jeg ikke er noe problem. Det burde vært funnet opp for lenge siden. Et skall utenpå OS-et. Du velger et skall for touch/tablet-bruk, og ett skall for PC-bruk. I samme slengen kan de lage ett skall for nybegynnere og gamlinger, ett for vanlige folk og ett for geeks. Hadde det vært mer konkurranse så hadde dette vært laget for lenge siden. Jeg lagde faktisk slike "skall" for Word på slutten av nittitallet.

Lenke til kommentar

Gi meg en stilren, kraftig hardware tablet med Android, da kjøper jeg lett.

 

Stilren? Du høres ut som Apple som prakker alt inni samme aludesignet på alle produktene!

 

Gi meg noe nyskapende, noe klassisk og litt minimalistisk og aluish.

 

Hintet på ingen måte til Apple iPad.

Men du formulerer det mer riktig, minimalistisk og alu'ish :D

 

Apple treffer ikke på det punktet som sier nyskapende og orginalt. Det er et flott design, men alle produktene trenger ikke å se så forbanna like ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...