Gå til innhold

Luretilbud på Japan Photo


Anbefalte innlegg

I forbindelse med at Japan Photo har åpnet ny butikk på Byporten har de lagt ut en tilbuds-DM på nettsiden. Der står det bl.a at de selger en Nikon 50mm 1.4 AF-D for Nå 2999,-, før 3999,-.

 

Jeg syns dette var litt merkelig, fordi hvis man sjekker prishistorikk på prisguide.no så kostet dette objektivet 2590,- i mars 2010 hos Japan Photo, i tillegg til at jeg aldri har sett noen butikker som har solgt det for en så høy pris noensinne. Jeg tok derfor turen til Byporten for å sjekke dette ut nærmere. I butikken blir det en temmelig amper stemning da jeg påpeker dette, hvorpå en av de som jobber der står nærmest og skjeller meg ut høylytt i en butikk foran masse kunder, fordi jeg mente det var et luretilbud, de selger jo tross alt den nyeste versjonen av dette objektivet billigere enn dette "tilbudet". Han påstår at objektivet har kostet 3999,- for 3-4 år siden, derfor kan de skrive det som førpris. Jeg trodde reglene var sånn at førpris i et tilbud, må være prisen varen hadde når tilbudet trer i kraft. Hvis ikke kan jo Japan photo si at alt som har gått ned i pris er et tilbud, bare fordi det en gang for flere år siden har vært dyrere. Jeg har iallfall handlet for siste gang på Japan Photo etter denne hendelsen.

Noen som vet sikkert hvordan disse reglene er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da ikke bare Japan Foto som holder på med slike lurepriser.

Elkjøp og Expert holder jo på med slike ting absolutt hele tida, annonserer festpriser, istidpriser og alskens fanteri selv om prisene ikke endres overhodet.

 

Det er ikke mer enn 2 uker siden de måtte på forbrukermagasinet på nrk for å forklare en slik "blemme" som de påstod at var en forglemmelse. Hvor dumme tror de folk egentlig er.

Lenke til kommentar

Men alle vet jo man ikke handler i butikk. Den bruker vi bare til å prøveholde kameraer.

Vi kanskje, men slett ikke alle. El gigantene tjener jo lassevis med penger på ignorante, kunnskapsløse kunder.

Unnskyld meg, men som representant for en av disse kjedene kan jeg fastslå at ingen av dem tjener penger i lassevis. Det er det rett og slett ikke marginer til. Enkelt og greit.

 

Eneste måten å virkelig tjene penger på med dagens prisnivå er å selge tyvgods. Det antar jeg de fleste holder seg for gode til ;)

Lenke til kommentar

I forbindelse med at Japan Photo har åpnet ny butikk på Byporten har de lagt ut en tilbuds-DM på nettsiden. Der står det bl.a at de selger en Nikon 50mm 1.4 AF-D for Nå 2999,-, før 3999,-.

 

Jeg syns dette var litt merkelig, fordi hvis man sjekker prishistorikk på prisguide.no så kostet dette objektivet 2590,- i mars 2010 hos Japan Photo, i tillegg til at jeg aldri har sett noen butikker som har solgt det for en så høy pris noensinne. Jeg tok derfor turen til Byporten for å sjekke dette ut nærmere. I butikken blir det en temmelig amper stemning da jeg påpeker dette, hvorpå en av de som jobber der står nærmest og skjeller meg ut høylytt i en butikk foran masse kunder, fordi jeg mente det var et luretilbud, de selger jo tross alt den nyeste versjonen av dette objektivet billigere enn dette "tilbudet". Han påstår at objektivet har kostet 3999,- for 3-4 år siden, derfor kan de skrive det som førpris. Jeg trodde reglene var sånn at førpris i et tilbud, må være prisen varen hadde når tilbudet trer i kraft. Hvis ikke kan jo Japan photo si at alt som har gått ned i pris er et tilbud, bare fordi det en gang for flere år siden har vært dyrere. Jeg har iallfall handlet for siste gang på Japan Photo etter denne hendelsen.

Noen som vet sikkert hvordan disse reglene er?

Bare for å være litt vanskelig. Prisene som er oppgitt på prisguiden gjelder JP sin nettbutikk og ikke de fysiske butikkene. Prisforskjeller vil forekomme mellom de to enhetene, så butikken har kanskje sitt på "tørre".

 

Når det er sagt så er jeg enig i dine synspunkter ut i fra de opplysningene du kommer med. En prisforskjell fra 3999(fysisk butikk) til 2590 (nettbutikk) er litt vel drøy etter min mening.

Lenke til kommentar

Du får noen poeng fra meg for "innsats". Tror neppe det er mange av oss som virkelig hadde tatt seg en tur til butikken for å klage på markedsføring eller prissetting. Kanskje jeg ville sendt en mail, eller kanskje jeg ville skrevet et innlegg i forumet (velkommen forresten.), men mest sannsynlig ville jeg nok gitt litt blaffen.

Lenke til kommentar

Du får noen poeng fra meg for "innsats". Tror neppe det er mange av oss som virkelig hadde tatt seg en tur til butikken for å klage på markedsføring eller prissetting. Kanskje jeg ville sendt en mail, eller kanskje jeg ville skrevet et innlegg i forumet (velkommen forresten.), men mest sannsynlig ville jeg nok gitt litt blaffen.

 

Og han meldte seg inn i forumet for å starta denne tråden. :) Men det er fleire som burde ha gjort som deg, zementh. Går ikkje folk i butikken og påpeikar tvilsom marknadsføring, så turar butikkane fram som dei vil.  :thumbup:

Lenke til kommentar

I MR sak mot Elkjøp går det vel tydelig frem at man ikke kan benytte seg av eldre priser ved fastsettelse av før- pris.

 

Det er både et krav om kvantum og antall uker førprisen har vart. Utgangspunktet for lengden er at det har vært en reell pris i minst 6 uker før tilbudet.

 

Det finnes en svært omfattende brosjyre vedrørende slik markedsføring som er gitt ut av Forbrukerombudet, den ligger gratis ute på nett for alle som er interessert. Dessverre er det ikke alle som er like ivrige å etterfølge dette.

 

Reell førpris.

Ved salgsmarkedsføring må prisene være nedsatt i forhold til egen førpris.32 Utgangspunktet er at det må kunne dokumenteres at den samme ytelsen.

 

har blitt solgt i et visst antall, for førprisen, i den forretningen markeds- føringstiltaket gjelder, i perioden like før salget.

Når det gjelder hvilket antall som må være solgt, vil dette kunne variere etter hva slags ytelser det dreier seg om. Det vil kreve færre salg av kostbare varer som selges relativt sjelden enn masseproduserte varer med høy omsetningshyppighet for å etablere en førpris. Forbrukerombudet har i en del sammenhenger, eksempelvis for standardvarer innen sport og brune-/hvitevarer, lagt til grunn at under 3 solgte eksemplarer neppe kan anses å ha etablert en førpris.

Dokumentasjon for salg til førprisen de siste 6 ukene før salget er tilstrekkelig til å oppfylle de kravene som stilles. Priser som er eldre enn dette vil i utgangspunktet ikke kunne benyttes. Dersom det kan legges frem dokumentasjon for et relativt jevnt salg over en lengre tidsperiode forut for seksukersperioden, vil man imidlertid akseptere et mer begrenset salg til de samme prisene i seksukersperioden.

Når markedsføringstiltaket gjelder for flere forretninger innenfor samme markedsområde er utgangspunktet at samtlige utsalgssteder må kunne dokumentere salg av ytelsen til førprisen. Hvis prisene har variert forretnin- gene imellom, må laveste pris benyttes som førpris. Dersom det imidlertid kan dokumenteres at det innenfor markedsområdet har vært benyttet et enhetlig prisnivå, godtas det at ikke alle forretningene kan vise faktiske salg i perioden.39 For landsomfattende kjeder som opererer med enhetlige priser vil førprisene anses som reelle dersom det samlet sett har skjedd en viss omsetning i kjedens forretninger før salget.

 

Med andre ord er reglene på feltet om før- pris ganske klare.

 

http://www.forbrukerombudet.no/asset/3382/1/3382_1.pdf

Lenke til kommentar

Denne prisen er rett og slett en trykkfeil. Butikkprisen har i lengre tid ligget på 3.499, 500 kroner over nettpris (2.984 kroner). Det har aldri vært meningen fra Japan Photo å forlede kundene med "lurepriser". Denne prisen har nok vært den samme i 3-4 år, som var det min kollega mente å si.

 

At han ikke var klar over at det var en trykkfeil, er selvsagt dumt. Men som du sikkert så da du var innom, var butikken stapp full med kunder pga åpningstilbudene, og å sjekke dette nøyere opp ville nok tatt litt tid.

 

Jeg sto imidlertid ved siden av når du var innom, og personlig oppfattet jeg ikke at du ble "utskjelt" av min kollega, eller at det var amper stemning. At du oppfattet det slik, er så klart veldig trist, da det garantert ikke var min kollegas intensjon.

 

Håper derfor at du ikke lar et uheldig tilfelle av trykkfeil ødelegge din oppfattelse av Japan Photo :)

Lenke til kommentar

Denne prisen er rett og slett en trykkfeil. Butikkprisen har i lengre tid ligget på 3.499, 500 kroner over nettpris (2.984 kroner). Det har aldri vært meningen fra Japan Photo å forlede kundene med "lurepriser". Denne prisen har nok vært den samme i 3-4 år, som var det min kollega mente å si.

 

At han ikke var klar over at det var en trykkfeil, er selvsagt dumt. Men som du sikkert så da du var innom, var butikken stapp full med kunder pga åpningstilbudene, og å sjekke dette nøyere opp ville nok tatt litt tid.

 

Jeg sto imidlertid ved siden av når du var innom, og personlig oppfattet jeg ikke at du ble "utskjelt" av min kollega, eller at det var amper stemning. At du oppfattet det slik, er så klart veldig trist, da det garantert ikke var min kollegas intensjon.

 

Håper derfor at du ikke lar et uheldig tilfelle av trykkfeil ødelegge din oppfattelse av Japan Photo :)

 

Men varför krångla med kunden om detta över huvud taget då? Är inte skadan redan skedd? Skall en moderator komma med en fullständigt tragisk bortförklaring på ett forum i stället?

 

Om en kund känner att han eller hon blivit dåligt behandlad är det på sin plats med seriösa ursäkter. Det är inte märkligt att fler och fler väljer privatimport när man får sådan behandling i butikerna man faktist tar sig tid till att gå till.

 

Och nej, det var absolut ingen trykkleif detta. Denna butik bör man hålla sig långt undan om det är på det viset en ny butik skall driva saker.

Lenke til kommentar

Kan ikke helt se hva hans rolle som moderator på forumet har noe med denne saken å gjøre. Han kommer med en helt plausibel forklaring på hvorfor det stod feil pris. Jeg kan heller ikke se at han har noen intensjon om å krangle med kunden, tvert i mot.

Lenke til kommentar

Men varför krångla med kunden om detta över huvud taget då? Är inte skadan redan skedd? Skall en moderator komma med en fullständigt tragisk bortförklaring på ett forum i stället?

Jeg skjønner ikke hvordan du oppfatter at jeg krangler med kunden om dette. Det er ingen grunn til det, alt jeg gjør er å forklare at "lureriet" i dette tilfellet rett og slett har vært en trykkfeil. At jeg er moderator, har heller ingen ting med saken å gjøre.

 

Om en kund känner att han eller hon blivit dåligt behandlad är det på sin plats med seriösa ursäkter. Det är inte märkligt att fler och fler väljer privatimport när man får sådan behandling i butikerna man faktist tar sig tid till att gå till.

Helt enig med at det er på plass med en unnskyldning, og jeg skriver også at det er trist om samtalen ble oppfattet som utskjellig og stemningen som amper, nettopp fordi det ikke var intensjonen.

 

Och nej, det var absolut ingen trykkleif detta. Denna butik bör man hålla sig långt undan om det är på det viset en ny butik skall driva saker.

Hadde vært spennende å vite hvordan du vet at dette ikke var en trykkfeil.

 

Det er ett tall som er forskjellen mellom riktig og gal pris her. Og dette er eneste prisen som denne, andre kunder eller vi i butikken har funnet en feil med i samme annonsen (som inneholdt en lang rekke før og nå-priser). Hadde butikken ønsket å lure kundene, hadde vel dette blitt gjort med en rekke av produktene fremfor et eneste tilfeldig valgt produkt.

 

Velg en helt tilfeldig DM/større annonse med mye priser, fra en helt tilfeldig butikk. Jeg kan garantere deg at du finner en eller annen trykkfeil i de aller fleste av disse.

 

Til sist vil jeg bare si at jeg ikke er en offisiell talsperson for Japan Photo, men jeg tenkte kanskje det var interessant med en forklaring på feilprisingen. Beklager sterkt til mackanz om du tok deg nær av dette.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men som representant for en av disse kjedene kan jeg fastslå at ingen av dem tjener penger i lassevis. Det er det rett og slett ikke marginer til. Enkelt og greit.

 

Eneste måten å virkelig tjene penger på med dagens prisnivå er å selge tyvgods. Det antar jeg de fleste holder seg for gode til ;)

Trivelig å se at du har latt deg sosialisere til lojalitet mot arbeidsgiver, Tim, men du tror vel ikke at Expertkjeden driver på hobbybasis? Jeg trasket jo rundt på Elkjøp i noen år (1998-2005), og fikk "brutto! brutto! brutto!" hamret rimelig langt inn i hjernebarken, sammen med "det er lov å være litt kremmer" og "nå gjelder det å være framme i skoa".

 

I 2007 hadde Expertkjeden et overskudd på i underkant av en halv milliard iflg. denne artikkelen:

http://e24.no/naeringsliv/article2991662.ece

Det utgjør i min lille og enkle verden opptil flere trillebårlass med penger. At det har vært noen trangere år nå (men like vel med flere titalls millioner i overskudd) har lite med dårligere marginer å gjøre. De har neppe (kan umulig ha) blitt dårligere siden jeg sluttet som selger (og fikk samvittigheten min tilbake) i 2005.

 

Edit: Det tok noen år før jeg mistet samvittigheten helt, så du er utvilsomt fortsatt en rettskaffen kundeveileder, Tim. ;)

 

Edit 2: for øvrig, siden du forsvarer hele bransjen, så kan det jo nevnes at den virkelige kjempen - Elkjøp - tjener penger i bøtter og spann: http://www.dagensit.no/bransje/article1536591.ece

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hvordan elekronikkbransjen tjente penger i 2007 veit jeg lite om. Men det er tross alt 3 år siden. Det har rent mye vann i havet siden den gang.

 

Ellers brukte jeg nok en litt for grov kam. Hvordan det står til i andre kjeder, burde jeg nok ikke utalt meg om.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt meg om litt mer Anew.

 

Det første innlegget mitt kom som en reaksjon på et innlegg som (i mine øyne) inneholdt svært lite smigrende og grovt generalierende karakteristikker av en hel bransje.

 

Når man føler seg urettferdig behandla som gruppe da går man gjerne i forsvar. Både på egne, og på gruppa sine vegne.

 

Innlegget mitt bør nok leses med det i bakhodet, og ikke tolkes helt bokstavelig.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Japan Photo har ikke den sterkeste kvalitetssikringen, det går helt tilbake til analoge tider når man kunne få bilder som så ut som om det var musebol i kopimaskinen. Det har vel vært noen tilfeller av mindre heldig kundebehandlig også de siste årene. Men generelt er de flinke til å rydde opp, spesielt hvis man tar kontakt høyere opp i systemet.

 

Når jeg har klaget til Japan Photo så har det blitt tatt alvorlig og JPstoney skred til verket med en imponerende innsats selv om jeg ikke var en betalende kunde. Når jeg gikk over fra crop til full frame så var det Japan Photo som fikk den bestillingen fordi jeg føler meg ganske trygg på at de vil strekke seg langt for at jeg skal bli fornøyd.

 

Til tider underbemannet, dårlig kommunikasjon, hastverk og sviktende organisasjon er vel nesten som gammel vane å regne der i gården men jeg vil bli sjokkert hvis de prøvde å lure kundene.

 

Hvis noen lurer så rotet de til bestillingen min, noe som vel understreker poenget mitt.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Jag kan absolut se att mitt inlägg var på kanten personlig, det ber jag om ursäkt för, för det var absolut inte meningen alls Marekatten. Det med moderator fattar jag inte ens varför jag skrev för det har inte med saken att göra. Beklagar för det.

 

MEN, det jag och ganska många andra är otroligt trött på, och om du lägger välviljan till så tror jag du kan inse det också, är att här i Norge (troligtvis också i Sverige, har inte bott i S på 10 år), har detta med ordentlig kundeservice nästan försvunnit. Jag säger inte att man till varje pris måste ge den prisen som är skriven när det faktist är ett tryckfel, men varje dag ser jag, precis som du säger, fall med väldigt suspekta saker. Det lockar folk till butiken, ja, vad annars ska butiken leva på.

Men när ett tilbud faktist låter och ser bra ut, antingen har aldrig varan kommit till butiken, eller de bara hade 10 stycken, eller en drös med andra ursäkter.

 

Till råga på allt får man i trynet att det är tryckfel när man missat att skriva i annonsen att det bara var begränsat antal. När man som kund påpekar att det inte är helt i tråd med diverse regler så får man totalt avkall och blir översedd som om man vore en idiot. Har hittils inte hört en ursäkt från en säljare för att en vara inte fanns i butiken efter en annons som lovat (sedan det inte står att det var begränsat antal), och jag har varit med om många. Det jag menar är att det är för sent att komma med ursäkter i efterhand, skadan är redan gjord. En ursäkt måste inte betyda rabatterad pris på en annan vara alls, men i vart fall ett professionellt uppträdande är på sin plats. Detta är desvärre en sjukdom bland de allra flesta elektrobutiker som till slut kommer ta död på butikerna. Varför skall man bry sig att åka till butikerna så man blir behandlad som en idiot, när man faktist får bättre behandling från en automatisk nätbutik?

 

 

 

Men varför krångla med kunden om detta över huvud taget då? Är inte skadan redan skedd? Skall en moderator komma med en fullständigt tragisk bortförklaring på ett forum i stället?

Jeg skjønner ikke hvordan du oppfatter at jeg krangler med kunden om dette. Det er ingen grunn til det, alt jeg gjør er å forklare at "lureriet" i dette tilfellet rett og slett har vært en trykkfeil. At jeg er moderator, har heller ingen ting med saken å gjøre.

 

Om en kund känner att han eller hon blivit dåligt behandlad är det på sin plats med seriösa ursäkter. Det är inte märkligt att fler och fler väljer privatimport när man får sådan behandling i butikerna man faktist tar sig tid till att gå till.

Helt enig med at det er på plass med en unnskyldning, og jeg skriver også at det er trist om samtalen ble oppfattet som utskjellig og stemningen som amper, nettopp fordi det ikke var intensjonen.

 

Och nej, det var absolut ingen trykkleif detta. Denna butik bör man hålla sig långt undan om det är på det viset en ny butik skall driva saker.

Hadde vært spennende å vite hvordan du vet at dette ikke var en trykkfeil.

 

Det er ett tall som er forskjellen mellom riktig og gal pris her. Og dette er eneste prisen som denne, andre kunder eller vi i butikken har funnet en feil med i samme annonsen (som inneholdt en lang rekke før og nå-priser). Hadde butikken ønsket å lure kundene, hadde vel dette blitt gjort med en rekke av produktene fremfor et eneste tilfeldig valgt produkt.

 

Velg en helt tilfeldig DM/større annonse med mye priser, fra en helt tilfeldig butikk. Jeg kan garantere deg at du finner en eller annen trykkfeil i de aller fleste av disse.

 

Til sist vil jeg bare si at jeg ikke er en offisiell talsperson for Japan Photo, men jeg tenkte kanskje det var interessant med en forklaring på feilprisingen. Beklager sterkt til mackanz om du tok deg nær av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...