Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk eksamen VGS 2010


Anbefalte innlegg

VG3... Uff, viste jeg kom til å gjøre det dårlig på norsk eksamen. Har fryktet norsk sensorene siden jeg begynte på VG. Har aldri fått en 3 i norsk... Aldri... Alltid vært en 5er elev. Men valgte oppgave 1, og fikk ...3. Nice!

 

 

Sikker på at ikke faglæreren din holder et uanstendig lavt nivå?

 

Nei? Han er veldig streng. Alle klager på at de får dårlige karakterer av han. Jeg har fått de samme karakterene av forskjellige lærere gjennom seks år. Jeg er mye bedre enn 3, men det gikk selvfølgelig rett vest på eksamen.

Endret av Luna91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå virker det jo som om jeg skryter veldig her (det er ikke meningen), men for meg var det motsatt. Jeg har alltid følt at lærerne har vært fryktelig strenge, og hadde helt gitt opp å få sekser i norsk. Det var bare så vidt jeg fikk fem på yrkesfag, og selv om jeg har holdt meg stabilt på fem i år var det en overraskelse uten like å nå toppkarakter. Det er selvfølgelig litt variasjon fra sensorpar til sensorpar, men nettopp det at karakteren settes av to sensorer bør jo sikre ganske jevne kriterier. De har forhåpentligvis også hatt sensormøte for å avklare nettopp ting som ironi i tekstvedleggene, så ikke noen ser på det som nødvendig at kandidaten har nevnt det mens det ikke betyr noe for andre.

 

Den ene norsklæreren min (vi hadde to) sa forresten at det en gang tidligere var veldig mange som strøk fordi de hadde misforstått en oppgave. Fort gjort. :hmm:

Lenke til kommentar

Er det at jeg glemte å skrive oppgave nr grunnlag for å gi meg 2 i stedet for 3?

 

Og da jeg i tillegg ikke skrev noe om ironi på "Kane", er muligens stryk et alternativ dersom jeg klager?

 

Nei, er nok ikke det. Jeg skrev navn på min norsk eksamen med en feiltakelse, og læreren min mente det ikke hadde noen påvirkning.

Lenke til kommentar

Vi fikk beskjed om at navn på besvarelsen i verste fall kunne føre til at sensor forkastet hele sulamitten (med følgende stryk), Krokanrull. Det varierer visstnok veldig hvordan sensorene ser på slike ting, og da er det best å være på din sikre siden. Idiotisk at det ikke skal finnes retningslinjer for det.

Lenke til kommentar

Oppgavetekst og oppgavekommentarer finnes her:

 

http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/V2010/Sensorveiledning/21%20mai/NOR1211_NOR1218_Norsk_hovedmal_Sensorveiledning_V10.pdf

 

Følgende står om oppgave 5:

 

Oppgåva ber om ei analyse av den samansette teksten, og det signaliserer at

eksaminandane må ta for seg både tekst og bilete. Dei skal bruke omgrep frå retorikken i

analysen, men det er ikkje kor mange omgrep ein bruker som avgjer karakteren.

Tekstforståing og evne til å sjå samspelet mellom ulike element i den samansette teksten

skal trekkje opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Skal følge med her i tråden til jeg ser hvordan klagen barker i vei. Jeg føler det er en viss "lotto-faktor" over klager som blir sent inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...