Gå til innhold

Tenk nøye gjennom konsekvensene før du tilstår noe som helst til Politiet!


Anbefalte innlegg

Tidligere i år ble bagasjen min stoppet i Tollen på en ren rutinemessig kontroll, ettersom bagasjen min var blitt forsinket på transfer i Amsterdam (tabbe #1), og det ble funnet en 35 ml spray med selvforsvarsspray som inneholdt CS-gass i sidelomma på sekken (tabbe #2). Tolleren jublet inni seg over endelig å kunne utøve sin autoritet, beslagla sitt bytte for destruksjon og anmeldte saken videre til statens langfingra pengeinnkrevere; Politiet.

 

Min første reaksjon som en ærlig medborger var naturligvis å innrømme at selvforsvarssprayen var min (tabbe #3), og jeg ble forklart at CS-gass var ulovlig. Jeg forklarte at jeg hadde vært av den oppfatning at selvforsvarsspray var lovlig og til hjelp for å unngå overfall, og at jeg ikke var klar over at det var egne regler for hvilket innhold som var lovlig og ulovlig. Jeg beklaget dette og takket for at jeg ble opplyst om hva som var lovlig og ikke. Jeg håpte og regnet med at det skulle være lønnsomt og riktig å være ærlig, og at det hele dermed skulle ende med en advarsel eller et forenklet forelegg på størrelse med en parkeringsbot, men der tok jeg styrtelig feil.

 

Så fort Politiet satt på en tilståelse var de ikke sene med å stemple noen papirer og sende meg et forelegg på 3000 kr / eller 6 dager fengsel. På forelegget stod det faktisk også at beløpet på 3000 var summen etter at en strafferabatt var fratrukket, men det stod selvfølgelig ikke hvor mye denne "strafferabatten" var på. Jeg ble indirekte fortalt at hvis jeg ikke hadde tilstått, så hadde saken blitt henlagt pga manglende bevis, noe jeg ble litt irritert over. Det vil med andre ord si at dersom man i dette tilfellet hadde vært uærlig og løyet for Politiet, så hadde saken blitt henlagt og null kroner i forelegg, men fordi man er ærlig og tar lærdom av situasjonen får man en dom og 3000 kr i forelegg. Ærlighet lønner seg altså IKKE alltid!

 

Grunnen til at jeg skriver dette på forumet er selvsagt for at resten av landets ærlige medborgere ikke skal gå på samme smellen som meg over en liten misforståelse eller uvitenhet av lovverket.

 

 

Konklusjon:

 

- Tabbe #1 var det lite jeg kunne gjøre noe med, det var takket være KLM eller bakkemannskapene på Amsterdam at bagasjen min ikke kom med samme fly som meg, slik at jeg kunne bært bagasjen rett forbi Tolla og denne saken hadde ikke eksistert og alle hadde levd et lykkelig liv videre.

 

- Tabbe #2 var selvfølgelig at selvforsvarssprayen lå plassert lett tilgjengelig på toppen i sidelomma på sekken av praktiske hensyn. Den burde naturligvis ha ligget lenger nede i sekken under flyreisen, og dermed ville ikke tolleren ha sett den når han åpnet og lukket sidelomma.

 

- Tabbe #3 var selvsagt den som avgjorde det hele. Kort fortalt kunne hele saken blitt henlagt ved å være uærlig og IKKE tilstå kjennskap til selvforsvarssprayen. Det hadde da vært opp til Politiet å motbevise dette for å få noen domfellelse i saken, noe som naturligvis ikke ville skjedd, og kanskje også vært umulig.

 

LOV MEG ALLE NORGES ÆRLIGE MEDBORGERE: TENK OVER MULIGHETENE OG KONSEKVENSENE FØR DU TILSTÅR NOE SOM HELST FOR POLITIET. HVIS DU IKKE ER TATT HELT PÅ FERSKEN, SÅ IKKE TILSTÅ AV DUM, REN ÆRLIGHET SOM MEG!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv når du ikke er skyldig i noe bør du tenke deg om to ganger med å avgi noe forklaring. Du kan lett ende opp med å avgi en forklaring som inneholder feil som senere kan følge til straffeforfølgelse selv om du avga forklaring etter beste evne. Kontakt advokat umiddelbart. Politiet er ute etter å oppklare saker, ikke å komme sannheten til bunns.

Lenke til kommentar

 

Min første reaksjon som en ærlig medborger var naturligvis å innrømme at selvforsvarssprayen var min (tabbe #3)

Politiet hadde uansett neppe kjøpt en bortforklaring av typen at du ikke hadde noe kjennskap til sprayboksen (all den tid den ligger i DIN sekk) ;)

Lenke til kommentar

Du kunne like gjerne truffet ein politi som kunne "pynta litt" på omstendigheitene slik at du hadde endt om med strengare straff om du hadde nekta.

Personelg er eg fullstendig klar over effekten av CS-gass og vil verkeleg ikkje ha folk vandrande omkring med slikt, i gale hender kan det like gjerne brukast til overfall som til forsvar.

Eg veit at eg ikkje hadde sluppet unna med den type unnskyldning du brukte, alle har eit ansvar for å vite kva dei tar med seg inn i landet.

Lenke til kommentar

At du ignorerer lovverket og prøver å smugle ulovlig våpen inn i landet er det som er TABBE #1, ikke alle de andre omstendighetene. Du forsøkte å smugle et ulovlig våpen inn til Norge, og bør være glad for at du ikke ble buret inne, noe du burde blitt - da våpensmugling er ganske alvorlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Min første reaksjon som en ærlig medborger var naturligvis å innrømme at selvforsvarssprayen var min (tabbe #3)

Politiet hadde uansett neppe kjøpt en bortforklaring av typen at du ikke hadde noe kjennskap til sprayboksen (all den tid den ligger i DIN sekk) ;)

 

I tillegg til at om du ikkje hadde hatt kjennskap til sprayboksa så bryter du flyselskapet sine reisebetingelser som seier at ingen andre en deg sjølv skal ha muligheit til å legge gjenstandar i din bagasje.

Lenke til kommentar

Konklusjon:

 

- Tabbe #1 var det lite jeg ...

- Tabbe #2 var selvfølgelig ...

- Tabbe #3 var selvsagt ....

Men å prøve og smugle bedriten CS-gass inn i landet anser du ikke for å være en tabbe?

 

Og hvorfor henvender du deg til "alle Norges ærlige medborgere"? Det er vel ikke de som kommer opp i sånne saker...

Lenke til kommentar

I tillegg står det dette å lese på toll.no:

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131790#Tillatt

 

For å innføre en del våpen, våpendeler og voldsprodukter trenger du tillatelse fra politiet eller lensmannen i distriktet du er bosatt i. Tillatelsen kreves ved all ordinær innførsel eller utførsel.

 

Produkter hvor det kreves tillatelse til ordinær innførsel eller utførsel:

 

Under er det listet opp en del våpen og deler av våpen, sammen med rifler og liknende står det følgende:

 

* de fleste typer forsvarsspray

 

Dette gjelder altså ved både innførsel OG utførsel av slike produkter. Å ta med seg slike ting i bagasjen, uten å sjekke med tollvesnet og/eller politet er relativt hodeløst, spesielt med tanke på de innstramminger som er gjort i de siste årene. Det er ikke lov å ha med seg en flaske vann igjennom sikkerhetskontrollen engang, så hvordan folk kan få det for seg at det er lov å ha med seg spray som inneholder CS-gass, som forøvrig er forbudt å bruke i krig, er vanskelig for meg å forstå.

Lenke til kommentar

Nå har de 5 siste innleggene påpekt at TS var litt idiot som tok dette med seg inn, noe TS sikkert anerkjenner om han tenker seg om.

 

Men det som vel er TS poeng oppi dette er at når man først står i situasjonen der man har gjort noe galt og legger alle kort på bordet ikke bør straffes hardere for å være ærlig enn å prøve å snike seg unna.

 

Dette er jeg enig i.

 

Men et spørsmål til trådstarter:

Hvorfor skal man ikke ta imot sin straff når man har gjort noe galt?

 

Jeg mener da at når man først har gjort noe galt og er mann nok til å stå for det bør man heller ta sin straff enn å risikere å rote seg inn i enda mer problemer.

Burde ikke heller irritasjonen din gå utover at politiet faktisk henlegger saker der folk lyger enn at du får den smekken på fingrene loven tilsier?

Lenke til kommentar

Ja, vi har det så fælt i Norge.

Stikk til Somalia og lev livet.

 

Ja det har jeg tenkt til å gjøre faktisk. Skal reise til Somalia og leve på asylmottak der en stund. Så skal jeg leve bong i fengslene der litt for så å søke om uførepensjon(fra Somalia).

Lenke til kommentar

Men det som vel er TS poeng oppi dette er at når man først står i situasjonen der man har gjort noe galt og legger alle kort på bordet ikke bør straffes hardere for å være ærlig enn å prøve å snike seg unna.

Er ett punkt i den forbindelse jeg ikke henger med i TS's saksfremstilling, nemlig

 

"Jeg ble indirekte fortalt at hvis jeg ikke hadde tilstått, så hadde saken blitt henlagt pga manglende bevis, noe jeg ble litt irritert over."

 

- her må TS ha misforstått.

 

Eller for å si det sånn;

 

"Liten pose med hvitt pulver sier du? Nei, den kjenner jeg ikke til. Må være noen andre som har lagt den i sekken min"

 

Dvs. saker blir ikke henlagt bare fordi man benekter kjennskap til den aktuelle tingen/gjenstand som faktisk ligger der. Så lenge det ligger i din bagasje er løpet kjørt.

 

Forøvrig, hadde noen spurt meg ville jeg kanskje tippet de hadde nøyd seg bare å beslaglegge sprayboksen, men latt være å bøtelegge. Enkelte mindre alvorlige "smuglingsforsøk" løses på den måten. Men "forsvarsspray" anses åpenbart for "grovt" til at man ser gjennom fingrene med det. 3000 kr. var i allefall svinedyrt

Lenke til kommentar

I mine øyne hadde en advarsel eller en bot på størrelsesorden med en parkeringsbot (~500 kr) vært mer enn tilstrekkelig for noe jeg anser som en bagatell av et lovbrudd, og med tanke på at man aldri har vært straffedømt eller fått noen forelegg tidligere, men nå driver jo ikke Politiet som amatørmessige pengeinnkrevere for Staten. De har vel fått streng beskjed om å røske til seg fire-sifrede beløp som et minimum, uansett hvor lite et lovbrudd måtte være.

 

Men jeg skal betale min bot, akkurat som når mafiaen krever betaling. Eneste forskjellen er jo at når man betaler mafiaen får man i det minste beskyttelse for pengene, mot de statlige gribbene. Betaler man bøter avler det bare flere rotter i uniform, ettersom Staten ser at det er butikk i å ta flere folk for brudd på hver minste paragraf, oppklare flere saker, og dermed røske til seg flere penger. Ond spiral det der ;)

 

Men kort og enkelt i DETTE tilfellet:

- Uten tilståelse hadde saken blitt henlagt, ettersom jeg ærlig tilstod resulterte dette i forelegg. En tynn linje mellom å gå fri og å få en kjempesmekk. Syntes i bunn og grunn dette var veldig urimelig.

Endret av Limerep
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...