Gå til innhold

Tenk nøye gjennom konsekvensene før du tilstår noe som helst til Politiet!


Anbefalte innlegg

Tidligere i år ble bagasjen min stoppet i Tollen på en ren rutinemessig kontroll, ettersom bagasjen min var blitt forsinket på transfer i Amsterdam (tabbe #1), og det ble funnet en 35 ml spray med selvforsvarsspray som inneholdt CS-gass i sidelomma på sekken (tabbe #2). Tolleren jublet inni seg over endelig å kunne utøve sin autoritet, beslagla sitt bytte for destruksjon og anmeldte saken videre til statens langfingra pengeinnkrevere; Politiet.

 

Min første reaksjon som en ærlig medborger var naturligvis å innrømme at selvforsvarssprayen var min (tabbe #3), og jeg ble forklart at CS-gass var ulovlig. Jeg forklarte at jeg hadde vært av den oppfatning at selvforsvarsspray var lovlig og til hjelp for å unngå overfall, og at jeg ikke var klar over at det var egne regler for hvilket innhold som var lovlig og ulovlig. Jeg beklaget dette og takket for at jeg ble opplyst om hva som var lovlig og ikke. Jeg håpte og regnet med at det skulle være lønnsomt og riktig å være ærlig, og at det hele dermed skulle ende med en advarsel eller et forenklet forelegg på størrelse med en parkeringsbot, men der tok jeg styrtelig feil.

 

Så fort Politiet satt på en tilståelse var de ikke sene med å stemple noen papirer og sende meg et forelegg på 3000 kr / eller 6 dager fengsel. På forelegget stod det faktisk også at beløpet på 3000 var summen etter at en strafferabatt var fratrukket, men det stod selvfølgelig ikke hvor mye denne "strafferabatten" var på. Jeg ble indirekte fortalt at hvis jeg ikke hadde tilstått, så hadde saken blitt henlagt pga manglende bevis, noe jeg ble litt irritert over. Det vil med andre ord si at dersom man i dette tilfellet hadde vært uærlig og løyet for Politiet, så hadde saken blitt henlagt og null kroner i forelegg, men fordi man er ærlig og tar lærdom av situasjonen får man en dom og 3000 kr i forelegg. Ærlighet lønner seg altså IKKE alltid!

 

Grunnen til at jeg skriver dette på forumet er selvsagt for at resten av landets ærlige medborgere ikke skal gå på samme smellen som meg over en liten misforståelse eller uvitenhet av lovverket.

 

 

Konklusjon:

 

- Tabbe #1 var det lite jeg kunne gjøre noe med, det var takket være KLM eller bakkemannskapene på Amsterdam at bagasjen min ikke kom med samme fly som meg, slik at jeg kunne bært bagasjen rett forbi Tolla og denne saken hadde ikke eksistert og alle hadde levd et lykkelig liv videre.

 

- Tabbe #2 var selvfølgelig at selvforsvarssprayen lå plassert lett tilgjengelig på toppen i sidelomma på sekken av praktiske hensyn. Den burde naturligvis ha ligget lenger nede i sekken under flyreisen, og dermed ville ikke tolleren ha sett den når han åpnet og lukket sidelomma.

 

- Tabbe #3 var selvsagt den som avgjorde det hele. Kort fortalt kunne hele saken blitt henlagt ved å være uærlig og IKKE tilstå kjennskap til selvforsvarssprayen. Det hadde da vært opp til Politiet å motbevise dette for å få noen domfellelse i saken, noe som naturligvis ikke ville skjedd, og kanskje også vært umulig.

 

LOV MEG ALLE NORGES ÆRLIGE MEDBORGERE: TENK OVER MULIGHETENE OG KONSEKVENSENE FØR DU TILSTÅR NOE SOM HELST FOR POLITIET. HVIS DU IKKE ER TATT HELT PÅ FERSKEN, SÅ IKKE TILSTÅ AV DUM, REN ÆRLIGHET SOM MEG!

 

Dagens tips, som har hjulpet meg gjennom alle kniper i mitt ikke fult så lange liv. LJUG SÅ SVETTA RENN!!

Endret av Skrujernet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mine øyne hadde en advarsel eller en bot på størrelsesorden med en parkeringsbot (~500 kr) vært mer enn tilstrekkelig for noe jeg anser som en bagatell av et lovbrudd, og med tanke på at man aldri har vært straffedømt eller fått noen forelegg tidligere, men nå driver jo ikke Politiet som amatørmessige pengeinnkrevere for Staten.

 

Det er her IKKE snakk om en bagatell, det er snakk om ulovlig innførsel av våpen. "CS-gass", eller orto-chlorobenzalmalononitril, er et stoff som brukes for kontroll av personell. Til opplysning så er stoffet forbudt, i konvensjonen om kjemiske våpen fra 1997, å bruke i krig. Det burde klart illustrere hvor alvorlig forholdet er, eller?

Lenke til kommentar

I mine øyne hadde en advarsel eller en bot på størrelsesorden med en parkeringsbot (~500 kr) vært mer enn tilstrekkelig for noe jeg anser som en bagatell av et lovbrudd, og med tanke på at man aldri har vært straffedømt eller fått noen forelegg tidligere, men nå driver jo ikke Politiet som amatørmessige pengeinnkrevere for Staten.

 

Det er her IKKE snakk om en bagatell, det er snakk om ulovlig innførsel av våpen. "CS-gass", eller orto-chlorobenzalmalononitril, er et stoff som brukes for kontroll av personell. Til opplysning så er stoffet forbudt, i konvensjonen om kjemiske våpen fra 1997, å bruke i krig. Det burde klart illustrere hvor alvorlig forholdet er, eller?

Det er forbudt fordi all form for kjemisk krigforing er forbudt, for aa forhindre at det eskalerer til "verre" former for kjemisk krigforing, type nervegass osv. Det er delte meininger om kor farleg gassen faktisk er, den har hvertfall ingen andre akutte effekter enn at den fordriver oksygen, farleg om du frigir kassen i hog konsentrasjon i eit lukka rom. Grunnen til at det er forbudt for privatpersonar er fordi det like godt kan brukast til angrep som til forsvar. I dette tilfellet kunne den f.eks. blitt brukt til eit forsok paa flykapring.

Lenke til kommentar
Betaler man bøter avler det bare flere rotter i uniform, ettersom Staten ser at det er butikk i å ta flere folk for brudd på hver minste paragraf, oppklare flere saker, og dermed røske til seg flere penger.

Husk på at disse rottene blant annet sørger for et minimum av sikkerhet som igjen gjør at flyselskapene gidder å fly sånne som deg til Amsterdam....

Lenke til kommentar

Jeg kan på sett og vis se hva trådstarter vil frem til. Jeg mener derimot at de som ikke legger kotene på bordet og alikevel blir dømt burde få en økning i boten på x% i forhold til de som legger kortene på bordet. Trådstarter fortjener boten, og bør betale den uten noen surmuling.

Lenke til kommentar

Et par poenger her:

 

3000 spenn er en fillesum.

Saken hadde neppe blitt henlagt grunnet bevisets stilling, da bevisets stilling var såpass enkel. Han kunne selvsagt prøvd å slippe unna med det, men det er teit å tro at det ville vært så enkelt som å bare benekte alt for å slippe bot.

 

Hold deg til lovverket, så slipper du som regel straff.

Lenke til kommentar

Nordmenn flest har såpass med penger at hvis boten for noe bare er 500 kr tar ganske mange bare sjansen på at det går bra. 3000 er et minimum for at det skal svi litt. Tviler også nokså mye på at du hadde sluppet unna hvis du hadde nektet når de finner boksen i din sekk. Det skulle ikke forundre meg om det er bare noe de sier for å irritere deg. Omtrent som når noen blir stoppet i fartskontroll og politiet sier at de kjørte i f.eks. 86 i 60-sona og dermed er bare 1 km/t over grensen for å miste lappen, mens de egentlig kjørte i 89.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...