Diskutert Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg er 18 og har 56 kr på kontoen, så hvis du føler at du har lite så hjelper det kanskje å lese denne posten en gang iblant. 56 kr?! Hva har du brukt pengene dine på? Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 26. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg er 18 og har 56 kr på kontoen, så hvis du føler at du har lite så hjelper det kanskje å lese denne posten en gang iblant. 56 kr?! Hva har du brukt pengene dine på? Snus, drekke, røyk, junkfood = russetida Lenke til kommentar
Diskutert Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mai 2010 Ser ut som russetida er en nedtur i økonomien. Hvor mye brukte dere? Lenke til kommentar
SPRCO Skrevet 26. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg brukte 1900 på billetter, 800 på klær og...tja, sikkert 3-4k på diverse. Så lenge du ikke er på buss/van, er det ikke så dyrt som mange skal ha det til. Hører jo om folk som bruker 110k på hele russetiden, noe som er relativt sykt. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 26. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2010 Svært lite, var ute og festet like mykje som andre folk men brukte ikkje peng på tullball som russebil osv. Kom unna med eit par tusen i utgifter. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 26. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2010 jeg brukte vel rundt 10k på russetiden. Lenke til kommentar
Alexhoop Skrevet 27. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2010 Ikke bli urolig for hvor mye folk bruker i russetiden hehe, dette varierer jo helt men om du bare bruker penger på øl til fest og litt mat blir det egentlig ikke altfor mye. Lenke til kommentar
MST Skrevet 27. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2010 20-30000? Da har vel jeg uvanlig mye ellns da. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 28. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2010 Regner med de aller feste 15-åringer har tilnærmet 0 på konto. Går veldig mange rykter om at noen kjenner noen som har såså mye penger på konto, men normen er jo at 15-åringer er barn som går på skole, og helt klart er det begrenset hvor stor inntjeningsevne et barn har. Indirekte har jo barn relativt mye penger med foreldre som fort "sponser" byturer, pcinnkjøp og førerkort, helt eller delvis. Tror nok mange foreldre gir mye mer penger til barna enn barna selv tror og påstår foreldrene gir til dem. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 10. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2010 Tror ikke jeg hadde mer enn ca 5000 kr da jeg var 15 år Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 10. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2010 Jeg som 15åring, har nå 30.000 disponibelt. Jeg regner med å ha 50.000 innen jeg fyller 16, og da skal 40.000 av disse pengene forsvinne på èn dag (Opptil 40) - På lettsykkel Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 10. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Gjorde akkurat det samme som Skippy Når du først starter å jobbe forsvinner pengene like raskt som de dukker opp. Endret 10. juli 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 11. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 11. juli 2010 vel den sommeren jeg var 15 tjente jeg 25k, når jeg fikk 45k til komfen i tillegg så ble det jo litt penger, men penger kommer og går, anbefaler bsu, grunnet at da låser du pengene, slik at du slipper og bruke dem opp Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 12. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2010 Innen jeg var 17 hadde jeg spart opp drøyt 20k. Så var jeg heldig og fikk en god jobb innen salg, så nå er jeg 18 og har +/- 150 Brukte nok 20k i russetia, pluss 7k jeg la ut for en kompis. Lenke til kommentar
Tindron Skrevet 15. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2010 Bare ikke spar så mye at du ikke har det noe moro - husk at du kommer til å ha over 20.000 utbetalt i måneden om noen år, og da monner det ikke mye å ha spinklet og spart opp en månedslønn eller to Det som virkelig er lurt er å fylle opp BSU så ofte du kan (helst hvert år), da dette gjør det lettere å få et bra boliglån første gangen. Pengene du sparer på bedre rente der er den beste sparingen du kan få, pluss at du evt. sparer skatt. Mange har ikke helt forstått det der med BSU. Den store fordelen med BSU er at du får skattefradrag for opp til kr. 4.000 i året, eller 20 % av sparebeløpet. Disse 20 % vil du gå glipp av om du ikke har skattbar inntekt. Om man er 15 år og det er fire år til man får skattbar inntekt, vil man tape 4 * 4.000 = 16.000 på å fylle opp BSU hvert år. Her må man såklart trekke fra rentene, men det er fortsatt ikke en genistrek. Lenke til kommentar
Diskutert Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. juli 2010 Så du mener at jeg burde skaffe meg en BSU-konto når jeg er 18? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 15. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2010 Vent til du tjener så mye at du skatter minst 4000 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 15. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2010 Så du mener at jeg burde skaffe meg en BSU-konto når jeg er 18? Med en gang du begynner å skatte, burde du skaffe deg BSU, før det vil en vanlig høyrente gi samme effekten. Fordelen med BSU, som fortalt litt over, er at du får skatte fradrag på innskuddet ditt(20%). Dette gjelder for maks 20 000,- per år og 150 000,- totalt (etter dette vil du ikke få noe skattefradrag) Det ble nevnt en fordel med at pengene er låst, og dette stemmer forsovet, men innskuddene du har hatt så langt, vil være disponibelt. BSU står for Boligsparing for Ungdom, og pengene kan kun brukes til kjøp av hus/leilighet eller nedbetaling av hus lån. Tar du ut pengene til andre formål, vil pengene du har fått igjen på skatten måtte betales tilbake. En person kan kun opprette en BSU (denne kan flyttes mellom banker), når denne brukes/tømmes. Kan personen ikke opprette ny. Før du skatter, ville jeg anbefalt å sette penger inn på høy rente konto og heller overføre fra denne til BSU når du har begynt å skatte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå