Gå til innhold

triple screen deskstand - Kommentartråd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Absolutt ikke noe problem. Den kraften vil dog variere avhengig av vinkelen. Men det er ikke værre enn at man dimensjonerer hengselen etter "worst case scenario", gitt en viss belastning, sikkerhetsmargin osv. Aller først må man ha et design å vurdere, deretter kommer stykreberegningen. Tro meg, det krever en god del timer foran tegnebrettet før man har en god design! Det er jo en del av morroa, spør du meg :thumbup:

 

@ Kurtegutt:

Slike hengsler er laget for å brukes i par, og ikke alene. Derfor vil jeg tro at én slik alene vil la seg deformere slik at skjermen vil henge skjevt. To slike vil være langt mer enn det som trengs, men det ville kanskje gitt et kult "farmen-preg", hehe

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Hey folks!

 

Jeg skjønner nå hva dere snakker om :D Tenkte litt feil i stad ^_^

Skal bruke dagen i morgen til å gjøre litt research om slike hengsler + finne en formel, eller å se i fysikk boka så jeg får regnet på hvor tungt dette kan bli for den pinnen i midten og hengslene selv.

 

Hvis denne ideen viser seg å funke bra, så senker det kostnaden per stativ drastisk!

 

Edit: Flott å få flere forslag og tips til hvordan utseende på stativet kan endres/forbedres!

Endret av christhenoob
Lenke til kommentar

Jeg har laget et eget lite forslag til hvordan dette kan gjøres..

Man må tenke på valg av materiale.

Personlig ville jeg valgt aluminium og heller lagt til en motvekt på baksiden.

Jeg ville brukt enten 4 eller 5 cm alu profiler man får kjøpt ferdig hos ditt lokale metal utsalg.

 

Nå er dette bare en ide jeg selv fikk i hode når jeg så ditt prosjekt :)

Og da er det alltids morro å tegne litt 3d bilder :)

 

Håper dette blir godt likt. Og trenger dere noe flere forklaringer så er det bare å spørre så skal jeg forklare så godt som mulig :p

 

Bilde 1:

 

Ville først laget en ramme. ca 70cmx30cm (lxh)

 

Bilde 2:

 

Så ville jeg valgt å satt på støtte ben.

Disse satte jeg til 30 cm lange med en vinkel på ca 22grader

 

Bilde 3:

 

På baksiden så må rammen ha et festepunkt hvor man skal feste hengslene skal henge på.

jeg ville valg 12cm x 15cm og 3mm plate

 

Bilde 4:

 

Her har jeg tegnet hengslene på.

Jeg ville brukt låvedør hengsler som tidligere foreslått i tråden.

Nå har jeg ikke sjekket hvor lange disse er men jeg tipper de er over 10 cm lange fra led til enda.

Så jeg ville ha kappet de til 10 cm og sveiset de fast til platen som er festet til rammen.

 

Bilde 5:

 

Bare et bilde som viser hvordan hengslene ser ut når de er bøyd.

 

 

 

REDIGERT:

 

La til 2 ekstra bilder som viser den type "sleve" sånn du allerede har gjort på din model for at feste skal bli flyttbart.

post-71076-1273706646,7879_thumb.png

post-71076-1273706654,711_thumb.png

post-71076-1273706684,9749_thumb.png

post-71076-1273706690,1271_thumb.png

post-71076-1273706695,2392_thumb.png

post-71076-1273707275,7867_thumb.png

post-71076-1273707290,9968_thumb.png

Endret av kurtegutt
Lenke til kommentar

Utrolig stilig prosjekt, men blir ikke skjermene litt høye med tanke på arbeids stilling?

 

Takker :) Skjermene blir ikke så høye, stativet er nemlig kuttet og kortet ned på før jeg sendte det avgårde til pulverlakkereren ;)

 

 

@Kurtegutt: Ideen din er fin den, men jeg syns det blir overflødig med stål som går ned i den delen av stativet som er synlig. Fra mitt synspunkt så er det bedre å bare ha en "stang" som synes, ikke flere. Men uansett! I morgen skal jeg kjøpe et par sånne låvehengsler, og prøve meg frem litt med muligheten som de kan gi til skjermene.

Lenke til kommentar

Så fint! :) Stå på Chris, dette er spennende å følge. Du får låvehengsler til ~ 30-40 kroner på Biltema og Clas Ohlson.

 

Ser at flere er bekymret for høyden. Ny utfordring: hvordan kan man lage et system for justerbar høyde?? Det er klart en fordel med tanke på masseproduksjon, siden folk sikkert har forskjellige preferanser. Det er jo snakk om ~ 15 kilo som skal løftes opp og ned, så det må være en solid mekanisme!

 

Noen som har forslag?

Lenke til kommentar

Så fint! :) Stå på Chris, dette er spennende å følge. Du får låvehengsler til ~ 30-40 kroner på Biltema og Clas Ohlson.

 

Ser at flere er bekymret for høyden. Ny utfordring: hvordan kan man lage et system for justerbar høyde?? Det er klart en fordel med tanke på masseproduksjon, siden folk sikkert har forskjellige preferanser. Det er jo snakk om ~ 15 kilo som skal løftes opp og ned, så det må være en solid mekanisme!

 

Noen som har forslag?

 

Jeg har et forslag til dette allerede ;) Kan ikke vise noe særlig i dag, men forslaget inneholder bruken av 35x35mm firkantstål, utenpå det 30x30mm stålet. På den måten skal man kunne justere høyden. Men som jeg har sagt tidligere, skal prøve meg litt på det i morgen! :D

 

 

EDIT: 400 innlegg :D

Endret av christhenoob
Lenke til kommentar

Tror jeg skjønner hva du mener!! Jeg tenker noe i retning

 

- noen hull tvers igjennom både 35x35 og 30x30 stålet

- en metallpinn som passer i hullene

- et håndtak bak midtskjermen så man kan løfte hele stasen opp og ned

 

Lykke til i morgen, da! Blir spennende. :thumbup:

Lenke til kommentar

Veldig spennende prosjekt og i disse dager da flerskjermer er i "skuddet" så var dette prosjektet virkelig noe nytt og brukbart! :)

 

Men,for min egen del så måtte det være en eller annen form for å kunne gjøre høydejusteringer dog hvordan det skal gjennomføres vet jeg ikke helt, det må klokere herrer en meg gruble på.

Lenke til kommentar

Så nettopp artikkelen på forsiden, flott stativ du har laget her! Likte idéen med sperrebolter på hylsene - så enkelt, og likevel så greit å betjene via vingemutterne.

 

Justerbar høyde: Flere hull med tverrbolter (som standard krykker har) er jo en enkel løsning, men en som er trinnløs justerbar via en veiv ville jo vært mer stas. Vil tro man kan hente konsept fra kontorstoler her.

 

Forslag: Intern kabling av ledninger, ikke bare opp til skjermene men også til f.eks usb-porter i hver ende av fremstikkerne/føttene på stativet. Vet ikke hvor mye som vrir og tetter seg igjen under sveisinga, hvis mye så kan man vel alltids legge inn en bit rør/hylse i firkantstålet før sveising. Trekk også en stålvaier gjennom konstruksjonen før sveising som så festes til ledningene og kan brukes til å enkelt kable opp etter sveising. Jeg tror i alle fall et par usb3-porter på ene sida og et par eSata på den andre ville gjort seg, spesielt om du tenker på å produsere til andre teknofile ;)

Lenke til kommentar

Veldig spennende prosjekt og i disse dager da flerskjermer er i "skuddet" så var dette prosjektet virkelig noe nytt og brukbart! :)

 

Men,for min egen del så måtte det være en eller annen form for å kunne gjøre høydejusteringer dog hvordan det skal gjennomføres vet jeg ikke helt, det må klokere herrer en meg gruble på.

Som jeg har *stated* tidligere i tråden, så skal jeg prøve å vise dette i morgen;) Ideen min er ikke dum.. men vi får se om dere aksepterer/liker den!

 

Så nettopp artikkelen på forsiden, flott stativ du har laget her! Likte idéen med sperrebolter på hylsene - så enkelt, og likevel så greit å betjene via vingemutterne.

 

Justerbar høyde: Flere hull med tverrbolter (som standard krykker har) er jo en enkel løsning, men en som er trinnløs justerbar via en veiv ville jo vært mer stas. Vil tro man kan hente konsept fra kontorstoler her.

 

Forslag: Intern kabling av ledninger, ikke bare opp til skjermene men også til f.eks usb-porter i hver ende av fremstikkerne/føttene på stativet. Vet ikke hvor mye som vrir og tetter seg igjen under sveisinga, hvis mye så kan man vel alltids legge inn en bit rør/hylse i firkantstålet før sveising. Trekk også en stålvaier gjennom konstruksjonen før sveising som så festes til ledningene og kan brukes til å enkelt kable opp etter sveising. Jeg tror i alle fall et par usb3-porter på ene sida og et par eSata på den andre ville gjort seg, spesielt om du tenker på å produsere til andre teknofile ;)

 

Takker for kommentaren :) Og ja, justerbar høyde virket som et bra stikkord for morgendagens tester/utprøvninger. Kabling igjennom stålet er heller ingen dum ide, men det spørs hvor stor interessen er for å kjøpe slike stativer som jeg nå kan/skal lage flere av. Dette tar utrolig mye tid å lage. Sveising, sliping og andre småting tar mye tid når man vil gjøre det grundig! Jeg har ingenting i mot å prøve meg på kabling av strømkabler til skjermene igjennom stativet, samt usb porter i enden av føttene. Men må vite om interessen for det i et eventuelt solgt stativ er. Beklager, men jeg er en type person som ikke gidder å gjøre alt dette forgjeves. Håper dere skjønner det!

Lenke til kommentar

Om du hadde bodd nermere så kunne jeg kommet å hjulpet deg litt med sveising og pussing.

Jeg har gått mekk 2 år så kan både å sveise med mig tig og gass og pinne og kan mye om pussing :)

Men jeg bor i oslo og orker ikke dra langt for slike ting :p

 

Men jeg vil gjerne se en ferdig tegning med mål når du har funnet ut ting.

Så kansje jeg bruker din ide til å lage mitt eget stand:)

Jeg har 2x24" jeg gjerne skulle hatt stativ til men jeg gidder ikke betale så utrolig mye for det når jeg kan gjøre jobben selv :p

Lenke til kommentar

Fant du ut hva merke på 90 graders linjalen din var eller?

Hei igjen Martin! Nei, det gjorde jeg desverre ikke. Spurte bestefaren min om hva slags merke det var, men han husket det ikke. Den linjalen er nok mer enn 30 år gammel, så merket ble pusset/slitt vekk for lenge siden =\

 

Men uansett! Tror du får kjøpt slike linjaler på en lokal jernvarehandel, biltema, eller jula. Håper det var hjelp nok :thumbup:

 

Om du hadde bodd nermere så kunne jeg kommet å hjulpet deg litt med sveising og pussing.

Jeg har gått mekk 2 år så kan både å sveise med mig tig og gass og pinne og kan mye om pussing :)

Men jeg bor i oslo og orker ikke dra langt for slike ting :p

 

Men jeg vil gjerne se en ferdig tegning med mål når du har funnet ut ting.

Så kansje jeg bruker din ide til å lage mitt eget stand:)

Jeg har 2x24" jeg gjerne skulle hatt stativ til men jeg gidder ikke betale så utrolig mye for det når jeg kan gjøre jobben selv :p

 

Hyggelig tenkt av deg ;) Hadde jeg gått på mekken i 2 år, så hadde jeg nok vært litt bedre på dette :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...