Gå til innhold

triple screen deskstand - Kommentartråd!


Anbefalte innlegg

Her er kommentartråden for prosjektet jeg gående.

 

Worklogg

 

Håper du har et spørsmål, en kommentar eller kanskje tips til hvordan jeg kan fortsette på stativet? :D

 

Mer informasjon om prosjektet!!

Hva skal jeg egentlig gjøre:

Dette prosjektet startet jeg med flere grunner.

1. Jeg vil lære å sveise, samt bygge noe til pcen min selv. Dette passet flott!

2. Jeg vil løfte alle skjermene jeg har på pulten litt "opp i høyden". Dette frigjør masse plass på pulten.

3. En slik sammensetting av skjermene gir enda bedre opplevelse når jeg bruker skjermene for multitasking/gaming/filmtitting(ikke over 4 skjermer, but still :p)

4. Det ser kult ut! pluss at dette stativet er one of a kind :D

 

Hvilke skjermer skal brukes?

De skjermene jeg skal bruke, heter Acer V243HQ. Det er 23,6" skjermer, men vi runder opp og kaller de 24 tommere ;)

Skjerm nr.4 er en gammel HP 22" som jeg kanskje skal ha over midtskjermen. Endelig beslutning kommer senere i prosjektet.

 

Hva slags materiale skal jeg bruke?

Etter å ha lett lenge, så fant jeg endelig firkantstål som passer til prosjektet. For at dette skal holde i lengden, og ikke bøye seg så gikk jeg for litt store dimensjoner. Jeg bruker firkantrør med dimm 35x35mm og 40x40mm. Hvorfor to størrelse? Det finner du ut etterhvert!

 

Hvordan skal dette settes sammen?

Hvis du har fulgt godt med tidligere, og faktisk lest litt, så husker du kanskje at jeg skulle sveise? Jepp, jeg skal sveise dette sammen. Forhåpentligvis blir sveiseskjøtene bra nok til å holde oppe ca 15-20kg i skjermvekt. til slutt vil stativet bli lakkert i svart.

 

Vet du at sveiseskjøtene kommer til å holde vekten?

ikke lett å svare på dette! Men som en smart bruker fortalte meg (marius5051). test sveiseskjøtene! Utstyret jeg skal bruke for å teste disse blir et par vekter på 40kg hver+meg selv :p

 

Flere spørsmål?

Spør i kommentartråden! Jeg skal prøve å svare så godt som mulig ;)

Endret av christhenoob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå snakker vi! Jeg har også stor sans for prosjekter slik som dette. Tør jeg spørre hvilke skjermer det er som skal sitte på denne rammen?

 

Et lite tips ang. sveisingen: Test sveisene skikkelig underveis. De kan se helt greie ut uten at de tåler noe som helst, og du vil ikke ha 4 skjermer som knuser rett ned i bakken :nei:

 

En annen ting er at man bruker å få veldig fine sveiser hvis man starter nederst og beveger seg oppover i en vertikal linje, slik at den varme sveisen renner litt nedover der hvor du nettopp har sveiset, og danner et fint mønster. Ja, det er litt vanskelig å forklare, men prøv deg fram så blir det knall dette, men for guds skyld test sveisene ordentlig!

 

Lykke til videre :thumbup:

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

God ettermiddag!

 

Det kommer en update senere i kveld!!

For å svare på spørsmålet ditt marius. Skjermene jeg skal bruke heter Acer V243HQ. De har en fiin tynn ramme på 14mm, og passer perfekt for multi-monitor setups som dette :)

 

Det du sier om sveisingen er helt korrekt. Usikker på om jeg fikk til dette bra, men det vises på bilder senere i kveld. Jeg har en bestefar som tidligere jobbet som sveiser i et skipsverft. Med 30 års erfaring, så kan han nok gi tips og god nok vurdering på sveisingen min :p

 

Morgendagens update kan da være sveiseskjøt-stresstest!

Endret av christhenoob
Lenke til kommentar

Hei

 

ser rått ut dette her, har tenkt selv på å lage noe sånt bare til 2 skjermer(da jeg ikke har plass til flere) hvordan sveise apparat bruker du og hvordan verktøy har du funnet mest hjelpsomt når du har holdt på ?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Stilig! Ser veldig bra ut, kunne tenkt meg noe slikt selv.

Er den helt vippesikker, eller skal du feste den til bordet/veggen i tillegg?

 

Virker som om det er gøy å sveise?

post-3443-1272963314,866_thumb.jpg

Sorry...

Om stativet er helt vippesikkert vet jeg ikke. Men! Det jeg vet, er at "motvekten" (de føttene som stikker ut) må stå lengre ut enn det skjermene skal gjøre. Dvs at angleofview, må være veldig stor (150 grader elns). Ja, det er ganske morsomt å sveise. Håper du skjønner at det veggfestet der ikke er sveiset enda? :p

 

Hvis stativet derimot skulle begynne å vippe, så må jeg kappe av de to føttene, og sveise på to nye men lengre støttebein.

 

Denne konstruksjonen ser ut som om den kan få et litt farlig tyngdepunkt, har du gjort noen regning på de da du lagde "føttene" på den? Det er jo ikke værre enn å feste den til bordflaten, men jeg lurer likevel på hvordan du har tenkt det.

Ja, jeg er klar over at tyngdepunktet kan komme på et farlig sted. Desverre vet jeg ingen måte å regne dette ut på. Etter å ha spurt 2 fysikk lærere på skolen min uten svar, så var det bare å prøve seg frem... time will tell!

 

 

Hei

 

ser rått ut dette her, har tenkt selv på å lage noe sånt bare til 2 skjermer(da jeg ikke har plass til flere) hvordan sveise apparat bruker du og hvordan verktøy har du funnet mest hjelpsomt når du har holdt på ?

Sveiseapparatet jeg bruker kommer fra biltema. Noe navn vet jeg ikke, men det kostet 4000kr. Forresten så er dette MIG sveiseapparat hvis det hjelper noe. Andre verktøy jeg syns er hjelpsomme er:

- tvinger, som holder fast alt!

- slipemaskin, med en god slipeskive

- linjal

- vinkelmåler (90 grader)

- sveisemaske - viktig :O

- vinkelsliper - for kutting av materiale.

 

Håper jeg svarte bra nok på spørsmålene deres! Det kommer en litta update i dag, da får dere se hvordan side skjermene skal henge på stativet :O

Endret av christhenoob
Lenke til kommentar

Å regne ut vippepunktet til denne skjermen er en ganske enkel sak, dvs iallfall finne et godt estimat. Fysikklærerene dine har åpenbart ikke forstått hva du mente. De sideskjermene, skal de kunne tas helt ut kan jeg fortelle deg med en gang at det ikke vil bli vippesikkert. Hvis de er helt inne derimot, er det sikkert trygt.

 

Det enkleste hadde vært om du hektet fast bakenden av stativet til bordet ditt.

Lenke til kommentar

Det enkleste hadde vært om du hektet fast bakenden av stativet til bordet ditt.

 

Må vel si meg enig der. Ettersom bordet mitt står ved vinduskarmen, så er det ikke vanskelig å feste på en anordning som gjør at stativet ikke faller fremover :O

 

Liten update i dag og, kommer vel rundt 8-9 tiden ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...