Gå til innhold

Fart og speedometer


Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen biler viser nærmest 100% korrekt hastighet på nåla, mens andre kan variere mellom 5-10%.

Så regn med 5-10 km/t feil når du kjører i 100 km/t.

 

Med tanke på fotoboks var nok hastigheten 80 km/t eller mindre og da er også feilmarginen mindre.

 

Bilen er 1993 modell og liten, 1,3. Fartsgrensen var 80 km/t og jeg ble fristet til å kjøre i 100 km/t. Kan det ha blitt registrert som 90 km/t?

Lenke til kommentar

Stort sett alle speedometere viser 5-10km/t høyere fart enn det bilen har.

Så hvis speedometeret viser 80 så er den reelle hastigheten da noe lavere.

Det er en sikkerhetsmargin som har eksistert i veldig mange år.

 

Hva om speedometeret viser 100?

Lenke til kommentar

Som en annen nevner så varierer feilvisningen noe fra bilmerke til bilmerke så jeg kan ikke svare for hva slags feilmargin ditt speedometer har, men jeg vil tippe at 5-10km/t under i 100km/t er omtrent riktig.

 

Men noen speedometere viser faktisk for lite så det kan også være at du egentlig holdt høyere fart enn speedometeret viste.

Lenke til kommentar

Som forklart i en annen tråd her på forumet, misvisning varierer fra bil til bil, og fra en dekkdimensjon til en annen. Den beste måten å finne ut hvordan din bil oppfører seg i forhold til dette, er å teste farten med en GPS under kjøring. Den viser helt nøyaktig.

 

Dersom du har standard dekk på bilen din, vil jeg tippe at du har klokket inn i overkant av 90 km/h hvis speedometeret ditt viste 100 km/h. Dette basert på en generell misvisning, samt ca. 3 km/h i sikkerhetsmargin på selve boksen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dumt at speedometeret viser høyere fart enn det du faktisk har da... dette må jo gå videre på triptelleren, og motoren går da noen kilometer lenger enn det den reelt har gått. Får si ifra dette i min finn.no-annonse, når den tid kommer, da min bil viser 7% over GPSfart.

Lenke til kommentar

Ikkje mykje poeng i å skrive sånt, bortimot alle bilar har 5-10% feilindikering. Bilprodusentane kan med vilje legge inn ein feilmargin for å unngå at speedometeret viser for låg hastighet, noko som kan føre til problemer dersom ein blir tatt av fotoboks eller i fartskontroll når pila viser at ein køyrer etter fartsgrensa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...