Gå til innhold

Utdanning innen spillprogrammering.


Snovind

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går i andre klasse på allmennfag, og jeg har begynt å tenke litt på videre utdanning etter videregående. Jeg liker å fikle med kode på fritiden og jeg er interrisert i å programmere spill. Når jeg er ferdig med videregående har jeg lyst til å søke på Bachelor i spillprogrammering på Gjøvik. Men jeg er usikker på hva jeg egentlig får ut av det. Vil jeg være klar til å jobbe i spillbransjen etter jeg har gått 3 år på Gjøvik? For meg virker det som om vi bare kommer til å lære alt veldig basic. Det er heller ingen krav for å ha noe som helst kunnskap om programmering fra før av. Jeg tror at jeg ikke vil være istand til gå ut i en jobb etter denne utdanningen (svar meg hvis jeg tar feil). Finnes det en bedre "vei" å ta som kan føre til at jeg får en fot innenfor spillbransjen?

 

Takk for alle svar.

Endret av Snovind
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke bare spill man kan lage ved å bli "Spillprogrammerer".

Det finnes jobber innen simulering, og faktisk oljebransjen, men største problemet er antall jobber, så kun de beste av de beste kan forvente å kunne programmere spill i Norge/norden.

 

Kan man programmere i Java/C/C#/C+ så kan man lage langt mer en bare spill, men igjen så er markedet noe begrenset, men det er bare å stå på så finner man jobb.

Lenke til kommentar

Okey takk for svarene.

 

Hva slags jobber kan jeg være kvalfisert for hvis jeg tar bachler i spillprogrammering.

Vil det være smartere å heller ta bachler i programvareutvikling når man tenker på jobbtilbudet etter fullført utdanning.

Lenke til kommentar

Det sies at det er ganske få som får jobb innen spillutvikling rett og slett fordi det er få jobber der. Programmering generelt er en helt annet greie. PHP, CSS, .net. Da er mulighetene store spesielt innen programutvikling, men også utvikling av nettsider.

Lenke til kommentar