Gå til innhold

Utdanning innen spillprogrammering.


Snovind

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går i andre klasse på allmennfag, og jeg har begynt å tenke litt på videre utdanning etter videregående. Jeg liker å fikle med kode på fritiden og jeg er interrisert i å programmere spill. Når jeg er ferdig med videregående har jeg lyst til å søke på Bachelor i spillprogrammering på Gjøvik. Men jeg er usikker på hva jeg egentlig får ut av det. Vil jeg være klar til å jobbe i spillbransjen etter jeg har gått 3 år på Gjøvik? For meg virker det som om vi bare kommer til å lære alt veldig basic. Det er heller ingen krav for å ha noe som helst kunnskap om programmering fra før av. Jeg tror at jeg ikke vil være istand til gå ut i en jobb etter denne utdanningen (svar meg hvis jeg tar feil). Finnes det en bedre "vei" å ta som kan føre til at jeg får en fot innenfor spillbransjen?

 

Takk for alle svar.

Endret av Snovind
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke bare spill man kan lage ved å bli "Spillprogrammerer".

Det finnes jobber innen simulering, og faktisk oljebransjen, men største problemet er antall jobber, så kun de beste av de beste kan forvente å kunne programmere spill i Norge/norden.

 

Kan man programmere i Java/C/C#/C+ så kan man lage langt mer en bare spill, men igjen så er markedet noe begrenset, men det er bare å stå på så finner man jobb.

Lenke til kommentar

Okey takk for svarene.

 

Hva slags jobber kan jeg være kvalfisert for hvis jeg tar bachler i spillprogrammering.

Vil det være smartere å heller ta bachler i programvareutvikling når man tenker på jobbtilbudet etter fullført utdanning.

Lenke til kommentar

Det sies at det er ganske få som får jobb innen spillutvikling rett og slett fordi det er få jobber der. Programmering generelt er en helt annet greie. PHP, CSS, .net. Da er mulighetene store spesielt innen programutvikling, men også utvikling av nettsider.

Lenke til kommentar

Sjekk ut spillprogrammering linja på NITH i Oslo. De har samarbeid med blant annet Brunel i England der du kan ta masterutdanning. Ang. Jobber så er det er hardt marked og ikke så alt for mange jobber ( spesielt i Norge ). Så du burde forvente deg å måtte flytte til utlandet for å få drømmejobben :)

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Er det stor forskjell på spillprogrammeringslinjen på NITH og på HIG? Ser at NITH er en privatskole og koster en del mer, har den da et bedre opplegg med bedre undervisning, lokaler osv enn på HIG? Jeg har vel egentlig ikke helt forstått forskjellen på privatskole og offentlig skole.

 

Jeg var vel kanskje forberedt på å måtte flytte til utlandet siden Norge har et relativt dårlig spillutviklingsmiljø enn det mange andre land har.

Endret av Snovind
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke snakke for HiG, men NITH er en utrolig bra skole som jeg er svært fornøyd med. Spillprogrammørene får utdanning rettet mot dagens marked, med undervisning som er oppdatert ettersom krav til kunnskap forandrer seg til Bachelor / master studenter som vil ha jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...