Gå til innhold

Nokia N8 12 megapixler 720P, HDMI, AMOLED, symbian 3


Anbefalte innlegg

Jeg hadde gjerne prøvd ett annet merke med f.eks Android, OM de kunne levert det samme som Nokia gjør med N8.

3.5 mm lydutgang,

HDMI,

12 MP kamera med god optikk (noe som ser ut til å være vellykket utifra bilder man har sett til nå) OG xenon blitz.

Med gratis GPS navigasjon, med samme kvalitet som Ovi Maps,

Med 3 - 3.5" amoled skjerm eller bedre, større skjerm en 3.5" trenger jeg ikke, da blir bare telefonen for stor

Og muligheten til å koble til USB minnepenn for overføring av bilder etc.

Og det hele til under 4000 kr uten abonnement..

Gi meg en slik telefon ifra konkurrentene så greitt.

 

HTC Desire er dyr, vanskelig å få tak i, og har ett elendig kamera

Samsung Galaxy S, dårlig kamera (har ikke LED blitz en gang) veldig dyr

Sony Ericsson X10, for stor og for dyr og har for dårlig kamera

SE X10 Mini, er for liten, for dårlig kamera

 

Og gjengangeren er at de ikke har GPS programmer pr. dags dato som fungerer like bra som Ovi Maps og er gratis i både bruk å nedlasting av kart, og kameradelen som ikke er noe særlig å skryte ut av, særlig på toppmodeller som Desire og Galaxy S..

 

Faktum er at det finnes ingen konkurrenter som klarer å matche dette...

Og om det skal vise seg at Symbian^3 ikke klarer å hamle opp med Android og iOS4 på alle punkter, så blir faktisk det av mindre betydning , da de andre mangler så mye mere.. for så elendig er ikke Symbian.

 

Og bare se på prisen, konkurrentene ligger jo ett hav over..

LOL, er det mulig å være så på bærtur som du er nå?

 

Skal nevne noe om de punktene som du sa om Nokia N8.

 

1. 3.5 mm lydutgang. Hvilken smart mobil har ikke dette i dag?

 

2. HDMI. Kjekkt å ha, men jeg liker at ting går trådløst. Og min Sony Ericsson XPERIA X10i har DLNA om du vet hva det er.

 

3. 12 MP kamera med god optikk (noe som ser ut til å være vellykket utifra bilder man har sett til nå) OG xenon blitz. Joda, bildene ser fine ut dem, det skal jeg ikke lyge om. Men dette er det eneste som er bra med denne mobilen, nemlig kameraet.

 

4. Med gratis GPS navigasjon, med samme kvalitet som Ovi Maps. Android har også gratis GPS. Men det forutsetter at du har lagret kartene i cache mappen til Google Navigation da.

 

5. Med 3 - 3.5" amoled skjerm eller bedre, større skjerm en 3.5" trenger jeg ikke, da blir bare telefonen for stor. Du vet det at skjermen som er i XPERIA X10 er mye bedre sånn totalt sett en skjermen Nokia N8 har?. Prøv å ta Nokia N8 ut i mye sol lys og prøv å se om du ser noe av det du skal ta bilde av ute da. AMOLED skjermer er håpløse ute.

 

6. Og muligheten til å koble til USB minnepenn for overføring av bilder etc. Det er en fin ting å ha. Men ikke at jeg tror at det vil bli brukt så veldig mye.

 

7. Og det hele til under 4000 kr uten abonnement. Sony Ericsson XPERIA X10i f.eks koster rundt 3800 kr uten abonnement.

 

Også til det neste du sa: Sony Ericsson X10, for stor og for dyr og har for dårlig kamera. Her viser du tydligvis at du ikke har snøring på hva du snakker om. For det første så er kameraet i XPERIA X10 noe av det bedre som er å få tak i dag, helt til Nokia N8 kommer ut. De andre 12 MP kamera telefonene som er ute i dag er nok hakket bedre enn XPERIA X10 sitt kamera da. Men det er ikke snakk om store forskjellen.

 

Hvis du kaller disse bildene her for dårlig, da har ikke du peiling på kamerakvalitet da: http://dl.dropbox.com/u/7309753/DSC_0019.jpg og denne: http://dl.dropbox.com/u/7309753/DSC_0027.jpg.

 

Ikke kom å si at XPERIA X10 har dårlig kamera. For det er ren bullshit.

 

Så sier du at XPERIA X10 er for stor?, ehm, hva forventer du en mobil telefon med en 4 tommers skjerm skal være da?. Telefonen er faktisk ikke så stor med tanke på hvor mye av fronten som går til skjermen.

 

Så sier du at XPERIA X10 er for dyr. Javel. Men er jo ganske morsomt da at XPERIA X10 er billigere enn Nokia N8 da.

 

Greit at Nokia N8 har et bra kamera og noen gode funksjoner. Men når du ser på hvilken dritt CPU og hvor elendig oppløsningen på skjermen er og på hvor elendig Symbian ^3 egentlig er i forhold til Android og iOS 4, så er Nokia N8 til 4000 kroner faktisk veldig dyrt.

 

Må bare le..

Du finner ikke en telefon med ALLE de egenskapene samlet.

Joda, Android har gratis navigasjon, men på langt nær like bra som Ovi Maps som i tillegg er gratis.

Sa ikke at X10 har elendig kamera, bare at det er dårlig i forhold til N8....

X10 er for dyr ja, bikker 4000 uten abonnement, pris hentet ifra prisguiden, Nokia N8 får du til 3700 uten abonnement.

Ja, X10 er for stor, sa jeg ikke at skjermen skulle være mellom 3 og 3.5" for at den blir for stor ? Jo, for er ikke alle som er glad i at telefonen blir for stor, og med en 4" skjerm blir telefonen ganske fysisk stor.

 

Joda, 3.5 mm lydutgang har stort sett alle telefoner idag.. men er noen som ennå tviholder til sin egen standard.

 

Så sorry, her er det du som er på bærtur..

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde gjerne prøvd ett annet merke med f.eks Android, OM de kunne levert det samme som Nokia gjør med N8.

3.5 mm lydutgang,

HDMI,

12 MP kamera med god optikk (noe som ser ut til å være vellykket utifra bilder man har sett til nå) OG xenon blitz.

Med gratis GPS navigasjon, med samme kvalitet som Ovi Maps,

Med 3 - 3.5" amoled skjerm eller bedre, større skjerm en 3.5" trenger jeg ikke, da blir bare telefonen for stor

Og muligheten til å koble til USB minnepenn for overføring av bilder etc.

Og det hele til under 4000 kr uten abonnement..

Gi meg en slik telefon ifra konkurrentene så greitt.

 

HTC Desire er dyr, vanskelig å få tak i, og har ett elendig kamera

Samsung Galaxy S, dårlig kamera (har ikke LED blitz en gang) veldig dyr

Sony Ericsson X10, for stor og for dyr og har for dårlig kamera

SE X10 Mini, er for liten, for dårlig kamera

 

Og gjengangeren er at de ikke har GPS programmer pr. dags dato som fungerer like bra som Ovi Maps og er gratis i både bruk å nedlasting av kart, og kameradelen som ikke er noe særlig å skryte ut av, særlig på toppmodeller som Desire og Galaxy S..

 

Faktum er at det finnes ingen konkurrenter som klarer å matche dette...

Og om det skal vise seg at Symbian^3 ikke klarer å hamle opp med Android og iOS4 på alle punkter, så blir faktisk det av mindre betydning , da de andre mangler så mye mere.. for så elendig er ikke Symbian.

 

Og bare se på prisen, konkurrentene ligger jo ett hav over..

Nå snakker du både sant og tull. X10 har ikke dårlig kamera, den er faktisk en av de beste mobilkamera ute i markedet. Ja, de fleste mobiler har kanskje dårligere kamera enn N8, MEN de er ikke så elendig. Galaxy S gir greie bilde, men det er kun mangel på blitz som er negativ. Desire er jeg enig med skuffer, men å si X10 mini har dårlig kamera er urettferdig å si fordi den er i 2MP klassen. Pluss mini'en er jo laget for de som vil ha en liten mobil og er derfor en dårlig sammenligning til N8. Desire er for meg i rikitg prisklasse fordi man får mye ut av telefonen. N8 er jo tross alt 100kr billigere enn Desire. (sjekk elkjop.no)

 

Pluss at vi som har snakket elendigheten rundt N97 har skrevet om hvor selve SYMBIAN operativet har skuffet oss og IKKE hardware specen. Nå kjenner jeg ikke til en sikkelig N97 mini bruker, men det ville ikke overrasket meg om det ville skje noe programvarefeil. Enig med at Ovi maps programmet er drit rå og bra å bruke. Sikkelig pluss at det er gratis også. De fleste Android brukere tenker jeg vet åssen man kan få gratis GPS programmer som er like greit å bruke.

N8 har imponerende spec, det er ingen tvil om det. Saken er bare Symbian operativet vi er skeptisk.

Lenke til kommentar

Må bare le..

Du finner ikke en telefon med ALLE de egenskapene samlet.

Joda, Android har gratis navigasjon, men på langt nær like bra som Ovi Maps som i tillegg er gratis.

Sa ikke at X10 har elendig kamera, bare at det er dårlig i forhold til N8....

X10 er for dyr ja, bikker 4000 uten abonnement, pris hentet ifra prisguiden, Nokia N8 får du til 3700 uten abonnement.

Ja, X10 er for stor, sa jeg ikke at skjermen skulle være mellom 3 og 3.5" for at den blir for stor ? Jo, for er ikke alle som er glad i at telefonen blir for stor, og med en 4" skjerm blir telefonen ganske fysisk stor.

 

 

 

Så sorry, her er det du som er på bærtur..

Ja bare le du.

 

Men hva som er tingen med at ingen har alle de egenskapene samlet?. Det er 2 ting som er bra i fra egenskapene Nokia N8 har. Utenom de 2 tingene som da er HDMI og USB On-The-Go så har faktisk XPERIA X10 en god egenskaps liste selv som Nokia N8 ikke kan konkurere mot.

 

Jeg har sett hvordan Nokia N8 fungerer. Og i generell bruk i OS'et, så er Nokia N8 sirup treg i forhold til HTC Desire, Samsung Galaxy S og Sony Ericsson XPERIA X10i. Dette er noe du ikke kommer deg unna.

 

Joda vet at Ovi Maps er bra, men jeg har hvertfall satelitt navigering med Google Navigation med MYE informasjon i satelitt kartene.

 

XPERIA X10 er ikke dyr når man vet hvilken CPU den har, hvilken skjerm den har og hvor mye bedre den er over Nokia N8 sin skjerm osv.

 

Men for å være en kamera mobil, så er Nokia N8 en helt grei telefon.

Lenke til kommentar

@ Terminator:

 

 

4 - Jeg bruker Android selv, og kan lett innrømme at Ovi Maps er overlegent det som er av gratis navigasjon på Android i dag.

5 - Stor skjerm betyr ikke nødvendigvis bedre, dessuten er X10 sin skjerm en LCD som kun støtter 65000 farger. Så MYE bedre ville jeg ihvertfall ikke sagt ;)

 

De bildene er OK, men ikke bra! Et hvilket som helst kompaktkamera tar bedre bilder enn X10, og selv en iPhone 4 tar like bra bilder.

 

 

 

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar

@ Terminator:

 

 

4 - Jeg bruker Android selv, og kan lett innrømme at Ovi Maps er overlegent det som er av gratis navigasjon på Android i dag.

5 - Stor skjerm betyr ikke nødvendigvis bedre, dessuten er X10 sin skjerm en LCD som kun støtter 65000 farger. Så MYE bedre ville jeg ihvertfall ikke sagt ;)

 

De bildene er OK, men ikke bra! Et hvilket som helst kompaktkamera tar bedre bilder enn X10, og selv en iPhone 4 tar like bra bilder.

 

 

 

Bildene fra X10 er OK? Den er faktisk en av de beste kameramobilene ute. Den er jo satt som en standpunkt når anmeldere skal sammenligne bildekvalitetene. Og de fleste som ønsker seg en god kamera tar ofte bildene sine ute. AMOLED er ikke så bra ute og det var det Terminator siktet mot. Skjermoppløsningen til X10 854x400 mot N8 640x360. Farger er viktig ja, men at X10 har valgt LCD er riktig siden den er mye fokusert på kamera.

 

Noe specene overgår hverandre, men om man skulle sette dem i en + og - og telle opp, tror jeg vet hvem som vinner.

Endret av Ky_kun
Lenke til kommentar

Terminator 3, kan du holde deg til xperia x10 tråden isteden? Vi diskuterer N8 og symbian 3 her : ) Dine uttalelser er så overdrevet at jeg blir sliten av å lese de.

For det første så var det Stig-Arne som gikk inn med å sammenligne N8 mot X10 og et par andre telefoner. For det andre så er ikke uttalelsene hans så overdrevet. Ja, vi er her for å diskutere om N8 og Symbian og det er akkurat det vi gjør.

 

Selv om specene er god så har også operativet mye å si. Man kan nesten sammenligne dette som man sammenligner PS3 og Xbox360. Noe gir mer og motsatt.

Lenke til kommentar

@ Terminator:

 

 

4 - Jeg bruker Android selv, og kan lett innrømme at Ovi Maps er overlegent det som er av gratis navigasjon på Android i dag.

5 - Stor skjerm betyr ikke nødvendigvis bedre, dessuten er X10 sin skjerm en LCD som kun støtter 65000 farger. Så MYE bedre ville jeg ihvertfall ikke sagt ;)

 

De bildene er OK, men ikke bra! Et hvilket som helst kompaktkamera tar bedre bilder enn X10, og selv en iPhone 4 tar like bra bilder.

 

 

 

Bildene fra X10 er OK? Den er faktisk en av de beste kameramobilene ute. Den er jo satt som en standpunkt når anmeldere skal sammenligne bildekvalitetene. Og de fleste som ønsker seg en god kamera tar ofte bildene sine ute. AMOLED er ikke så bra ute og det var det Terminator siktet mot. Skjermoppløsningen til X10 854x400 mot N8 640x360. Farger er viktig ja, men at X10 har valgt LCD er riktig siden den er mye fokusert på kamera.

 

Noe specene overgår hverandre, men om man skulle sette dem i en + og - og telle opp, tror jeg vet hvem som vinner.

Må bare fikse litt på en liten feil som du sa.

 

Du sa dette: Skjermoppløsningen til X10 854x400 mot N8 640x360. X10 har 480x854 i oppløsning :D.

Lenke til kommentar

Oh ja, selvfølgelig Terminator 3, hehe.

 

Skjermstørrelse er vel smak og behag, men for de fleste er 4 tommer perfekt. Iallefall for meg. Jeg ser mye film med min Galaxy S i 720p og det skader ikke med 4 tommers. Samsung Galaxy S støtter også 5.1 lyd, men ikke når man skal ta opp video som N8 gjør.

 

Manger her som foretrekker N8 har ikke akkurat støttet Symbian så bra. De fleste nevner at den dekker behovet og akkurat det man trenger osv. Hva om man er åpent til forbedringer? Vil Symbian da klare det? Jeg vet ikke om den nye S^3 har Facebook intergrasjon eller DNLA. Mulighetene er der, enten man bruker det eller ikke.

Lenke til kommentar

Terminator 3, kan du holde deg til xperia x10 tråden isteden? Vi diskuterer N8 og symbian 3 her : ) Dine uttalelser er så overdrevet at jeg blir sliten av å lese de.

 

 

Enig Apygryn. Finn deg en annen tråd mr.Terminator.

 

Anyway.....

 

For vi som fremdeles skal ha nokia n8:

 

"According to Nokia, the company has “received a record number of online pre-orders for the Nokia N8. Online pre-order customers will still be receiving their N8 smartphones at the end of September, and at the very latest October 8."

 

Men kan vi stole på det...?

Endret av Krankenstein
Lenke til kommentar

Terminator 3, kan du holde deg til xperia x10 tråden isteden? Vi diskuterer N8 og symbian 3 her : ) Dine uttalelser er så overdrevet at jeg blir sliten av å lese de.

 

 

Enig Apygryn. Finn deg en annen tråd mr.Terminator

Det var da voldsomt hvor defensive dere skulle bli bare fordi jeg kom med noen argumenter mot hva Stig sa laugh.gif.

 

Tålte dere ikke at jeg kom med noen faktaer?

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Synes også folk ble litt i overkant defensive her men jeg forstår veldig godt at folk er lei av å lese om utdradde diskusjoner og andre telefoner når tråden strengt tatt handler om N8. Uansett...

 

Hva jeg er spent på i forhold til Symbian^3 er hovedsaklig integrasjonsmuligheter og 'smoothness'. Som mange har klaget på henger nokia etter ift. htc, apple og samsung når det kommer til å få OS'et til å virke raskt, responsivt og sømløst. En laggy telefon er superslitsomt. På tross av all kritikken kan jeg ikke se for meg at Nokia virkelig lanserer denne med massive performance-issues. Med alle disse utsettelsene BØR det meste være på plass.

 

I så fall er jeg ikke i tvil om hva som blir min neste telefon. Jeg vet hvor mye fleksibilitet jeg gir opp (da jeg har hatt HTC en stund nå og utnyttet mulighetene), men jeg kjøpte i utgangspunktet en mobil som skulle fungere som et ok kamera og mp3-spiller (med spotify though). Så vidt jeg kan se er det ingen telefoner (save for iPhone4, som er uaktuell av grunner vi ikke trenger å gå inn på her) som dekker mitt behov for øyeblikket. Jeg håper N8 kan leve opp til hva jeg føler jeg trenger, og har troa på at Nokia får det til.

 

Utover det er jeg villig til å gi opp mye jeg har blitt veldig glad i, så lenge basics fungerer. Mange vil kanskje spørre hvorfor nøye seg med second best, men faktum er at Nokia her fyller en nisjè som ingen andre for øyeblikket har en reell kandidat til (merk! Gitt at Symbian^3 ikke oppleves som sirup men et ålreit, fleksibelt, raskt og intuitivt os). Denne nisjèn, kombinert med gamle, trofaste nokiaeiere som kjøper N8 utelukkende fordi de ikke vil bytte, kan fort medføre at Nokia er med i smartphoneracet igjen. DET vil bli svært lovende da HTC må bry seg om optikk i tillegg til megapiksler, samt at Sony Ericsson får en hovedkonkurrent (da de historisk har reklamert mye for mediaorienterte mobiler).

 

Uansett, det kan ikke være negativt for oss forbrukere. Gleder meg til N8 og håper for ALL DEL at den holder mål: både for meg selv, nokia og andre forbrukere.

Lenke til kommentar

Sensoren i N8 er vissnok av samme type som den man finner i iPhone 4, altså en backlit sensor og med like store pixler. Det er bare flere av de :)

 

Det vil si at såfremt Nokia ikke dreper mye av billedkvaliteten med aggresiv støyredukskon (slik som SE ser ut til å gjøre), vil bildene bli rimelig heftige.

De bildene jeg har sett ser så absolutt veldig bra ut, og muligens har den potensialet til å bli den beste kameratelefonen.

Lenke til kommentar

I dårlige lysforhold vil denne sensoren i seg selv yte like bra som den i iPhone 4, det som bestemmer hvordan bildet blir er jo da optikken og bildebehandlingen i telefonen.

(Dette forutsatt at det er samme type brikke, men med forskjellig oppløsning. )

Du vil jo selvfølgelig få et bilde med høyere oppløsning, men hva kreves av datakraft til det i forhold? (jeg bare lurer litt selv her :) )

Lenke til kommentar

http://www.gsmarena.com/nokia_n8_wont_be_late_to_the_party_ships_on_30_september-news-1944.php

 

Så da er altså telefonen ikke utsatt i noen markeder i det hele tatt..

Det nærmer seg med stormskritt iallefall :)

 

 

Velkommen etter mr.:)

 

Var mye fram og tilbake de to siste dagene.

Sjekk itavisen idag. De skryter av n8, men de mener den ikke har amoled skjerm...Noe de har gått glipp av eller?

Lenke til kommentar

Hehe ja, velkommen etter.. var bare ingen som hadde linket til dette tidligere som jeg så.. Men nå var det kommen en offisiell uttalelse fra Nokia om at samtlige markeder går som planlagt med slipp den 30. september. Tidligere var det sagt at Norge var skånet ifra utsettelsen.

 

N8 har AMOLED skjerm, står i spesifikasjonene på nokia.no.

Så er nok en glipp fra itavisen.

Lenke til kommentar

Hehe ja, velkommen etter.. var bare ingen som hadde linket til dette tidligere som jeg så.. Men nå var det kommen en offisiell uttalelse fra Nokia om at samtlige markeder går som planlagt med slipp den 30. september. Tidligere var det sagt at Norge var skånet ifra utsettelsen.

 

N8 har AMOLED skjerm, står i spesifikasjonene på nokia.no.

Så er nok en glipp fra itavisen.

 

 

Japp:)

Endret av Krankenstein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...