Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Legge strøm inn i hytte


Anbefalte innlegg

Har en skoleoppgave på VG1 Elektro, der jeg skal legge strøm inn i en hytte. Har noen spørsmål:

 

1. Hvor mye gjør kraftselskapet som legger strømtilførsel fram til hytta i en sånn jobb? Altså, legger de kabel helt inn i sikringsskapet?

 

2. Og hvordan er det med jording? Holder det med et jordspyd eller må jeg ha en jordelektrode som jeg graver ned?

 

3. Kan jeg bruke 16A sikringer på 1,5mm2 PR-kabel? I følge tabellene i NEK400 kan 1,5mm2 lede 19,5A strøm når den er lagt på trevegg. (Hele el-anlegget skal leggest åpent). Noen plasser vil det bli 2 kabler på siden av hverandre, og da blir reduksjonsfaktoren 0,85. Det tilsvarer 16,575A. Bør ikke 16A sikringer gå greit da?

 

Håper noen kan hjelpe :)

Endret av heaaah!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kraftverket står med kabel frem til vegg!

Om dette gjelder egen KV eller kabel rett i S.skap kommer ann på hvilket selskap det gjelder.

 

Hva er kravet i boka?

Uten og sitte med denne forann meg vil jeg tippe ringjord og spyd i 2av hjørnene (mothverandre) og ihvertfall 2lenger pr hjørne.

(men dette vil kanskje gi for god jord?)

 

 

Du skal bruke 2x2,5mm2 på 16A kurs.

Dette vil stå bedre forklart litt lenger ut i NEK.400.

Endret av jur_gus
Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at det er ku serie målere som kan monteres på din skinne. Målere fra e-verket samme om det er trafo måling eller direkte måling skal ha eget målefelt. og har ennå ikke sett en e-verks måler til Din skinne montasje.

 

1,5mm2 skal sikres med max 10A, 2,5mm2 skal sikres med max 16A og 4mm2 skal max sikres med 20A er vel noen forbehold men er sånn grei regel litt avhengig av hva kursen går til av faste instalajoner og slikt

Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at det er ku serie målere som kan monteres på din skinne. Målere fra e-verket samme om det er trafo måling eller direkte måling skal ha eget målefelt. og har ennå ikke sett en e-verks måler til Din skinne montasje.

 

Hmm, trodde en var komt lenger i dag jeg.

Kom over noe ala dette ser du, så da fikk jeg for meg tanken..

Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at det er ku serie målere som kan monteres på din skinne. Målere fra e-verket samme om det er trafo måling eller direkte måling skal ha eget målefelt. og har ennå ikke sett en e-verks måler til Din skinne montasje.

 

Hmm, trodde en var komt lenger i dag jeg.

Kom over noe ala dette ser du, så da fikk jeg for meg tanken..

 

Tviler på at e-verket godkjenner at du bruker en slik. Det er uansett de som levere målere, så sant det er e-verksmåling du skal ha og ikke en privatmåler til eget bruk. Og målerene de levere er store jævler som de plomberer. Den linken du sendte er private seriemålere som er beregnet til eget bruk f.eks utleie leiligheter

Lenke til kommentar

Når det kommer til sikringsskap må du ha et slikt et http://elby.no/Sikringsskap-og-gjennomfoering/Sikringsskap/Sikringsskap-D-200-660-X-420mm-med-montasjeramme i en ny installasjon for å tilfredstille kravene i tavlenormen fra 2002.

 

Hva strømføringsevne anngår har vi egne særnorks regler for dette som du finner i NEK400 533. som da er maksbegresninger uansett om tabellene viser mere.

 

Det finnes mindre skap en dette men da koster de mere grunnet lav produksjon.

Blir det samme som enkle vs dobbel stikk der de enkle er dyrere en de doble grunnet lav produksjon av disse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1. Kraftselskapet gjør egentlig ikke noen ting. Dem stiller med kortslutningsvern. kabelen må du selv sørge for å legge ut. Det er klart at i visse tilfeller i enkelte distrikt at everket legger ut kabel men dette er ikke noen selvfølge!

 

2. Installasjonen skal jordes er kravet! Hvis overgangsmotstand til jord kan dokumenteres god nok med ett jordspyd skal dette være nok. Den vanligste metoden idag er ringjord. Altså en kobberwire som legges i ring rundt bygget.

 

3. Svaret er ja, du kan bruke 1,5mm2 PR så lenge du kan dokumentere at effekten ikke vil overstige strømføringsevne kabelen har. Når du beregner dette er det altid laveste verdi som skal noteres i dokumentasjonen din. I utgangspunktet brukes ikke 1,5mm2 på 16A kurser nettopp fordi den ikke har en strømføringsevne på mere enn noe slikt som 15A forlagt med e andre kabler, klamert på vegg. Men som sagt, dokumenter effekten så er dette fullt mulig.

Jeg vil allikevel anbefale at du bruker 2,5mm2.

 

 

Takknemlig visst noen har lyst til å finne et Hager-skap til meg som jeg kan bruke. :)

 

Når det gjelder skal har vi en ny tavlenorm i år! Jeg vil nesten påstå at du har en grossistkatalog tilgjengelig ?

 

Skap fra Hager har god tildekning og dagens modeller er godkjent ihht den nye tavlenormen. Oversikten er enkel i grossist katalogene.

 

Etter det jeg har fått opplyst skal alle skap som heter "boligskap" i katalogene være up to date, ifølge normen! Skal selvfølgelig ikke påstå at alt er godkjent, hvis noen har noe å si på det.

Endret av Sacro
Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at det er ku serie målere som kan monteres på din skinne. Målere fra e-verket samme om det er trafo måling eller direkte måling skal ha eget målefelt. og har ennå ikke sett en e-verks måler til Din skinne montasje.

 

1,5mm2 skal sikres med max 10A, 2,5mm2 skal sikres med max 16A og 4mm2 skal max sikres med 20A er vel noen forbehold men er sånn grei regel litt avhengig av hva kursen går til av faste instalajoner og slikt

 

Everksmålere skal plasseres i målerfelt! Dette er vel strengt tatt ikke noe forskriftkrav, men Lyse som operer i Rogaland krever dette.

Målere som monteres på DIN skinner er seriemålere som brukes til informasjon og ikke har noe med everk å gjøre :)

 

Når det gjelder kabeltykkelse kommer alt an på dokumentasjonen. Kan du dokumentere at det ikke kommer til å gå mere enn strøm enn strømføringsevnen til kabelen er dette fullt lovling. Såklart vil dette si max belastning, og i 90% av tilfellene må mesteparten av en 16A kurs bestå av 2,5mm2 ledninger.

 

NEK400 533 tabellen stiller visse krav, men alle krav kan omgås så lenge det dokumenteres. Bare for å ha svart til posten noen hakk over.

 

 

Finner stadig mere å svare på her :)

 

Alle sikringer i installasjonen din skal ha foranmontert jordfeilbryter. Nå er det vel faktisk slik at én jordfeilbryter for en hel installasjon er ikke godtatt med mindre kunde er TYDELIG informert om at han får ett "dårlig" anlegg levert.

Med tanke på prisen på 2stk jordfeilbrytere i en så liten installasjon vil det være en langt billigere løsning med jordfeilautomatsikringer. Driftsikkert er det også i forhold til løsningen med bare en jordfeilbryter.

Endret av Sacro
Lenke til kommentar

Et spørsmål litt på sidelinjen, men som kanskje passer litt til tråden likevel:

 

Det går strømkabel i stolpe rett ved hytta, men den er ikke tilknyttet. Spenningen på nettet er elendig, så e-verket vil ikke knytte meg til strømnettet før transformatoren er oppgradert (den som er der nå er visstnok eldgammel). Og e-verket mener at jeg som hytteeier må betale for ny transformator. Spørsmålet mitt da er; har de rett til å kreve at jeg og andre hytteeiere i område betaler for e-verkets transformator før vi kan knytte oss til strømnettet som allerede går forbi i stolpen ved hytta? Eller kan jeg kreve å få koble meg til, og la e-verket løse problemet med transformatoren sin?

 

Har jeg som hytteeier i det hele tatt noe å si i et slikt tilfelle, eller må jeg godta utgifter i hundretusenkronersklassen for å koble meg til kabelen som går ti meter fra hytteveggen?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...