Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil: Diesel, 80-120k, japansk: Carisma?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Tiden har kommet for min første bil. Skal da ha diesel (av ulike grunner, ikke diskutabelt) og har egentlig bestemt med for noe japansk (etter mye research og forhøring). Skal koste rundt 80 000 til 120 000. Har lett litt på Finn.no, og det mest aktuelle ser ut til å være Mitsubishi Carisma. Har funnet 3 greie: 1, 2, 3.

 

Jeg ser etter en bil som er billig i drift, holder god stand, drikker lite og som holder seg godt. Skal ikke ha rånebil.

 

Hva bør jeg passe meg for? Noe spesielt jeg bør se etter? Så bilene greie ut? Tips?

 

~T-dog

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Carismaen har vel en 1,9 liter fra Renault, som går på ca halvlitern blandet og 0,4 på langkjøring. Har kjørt ca 50tkm i en Carisma sedan. En lettkjørt bil som ikke finner på noe tull. Gamlingene hadde aldri ett feilslag i bilen i de 3-4 årene de eide den, og den ble ikke akkurat pent kjørt bestandig..

 

Jeg vet ikke om modellspesifikke feil, men sjekk det vanlige; rust, dempere, bremser og foringer i forstilling. Sjekk at bilen har fulgt serviceheftet så trur jeg det skal godt gjøres å kjøpe en dårlig bil. Dersom du er avhengig å ha en litt praktisk bil anbefaler jeg kombien da sedanen har en fullstendig ubrukelig løsning med bøyler bak i bagasjelokket som stjeler utrulig mye plass.

 

Carisma mangler karisma, men den kjører faktisk veldig bra. Den er undervurdert i markedet, noe som bør gjøre den betydelig rimeligere i forhold til f.eks Toyota av samme årstall.

 

Av de bilene du har listet opp ville vel jeg ha valgt nr 3 dersom selgeren framstår som seriøs. Litt svakere motor enn nr 1 men er kombi som er mye mer praktisk enn sedan. Nr 2 utgår på kmstand/pris/farge..

 

Mvh

 

Raimo

Endret av Raimop
Lenke til kommentar

Takker for behjelpelig erfaring :)

Er det noe å hente i form av billige oppgraderinger når det kommer til effekt/forbruk? F.eks chip?

 

Jeg bryr meg ikke stort om fargen, men har hørt at biler som ikke er hvite/grå er ikke like utsatt for rust da det ikke skal så mye til for at det tørker, er det noe jeg burde ta med i betrakning? Bryr meg ikke så mye om farge selv.

 

Burde jeg skaffe meg en DI-D kontra en TDI? Merkbar forskjell?

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke montert en sånn sotboks som den du linker til på min dieselbil....

 

Det eneste den gjør er å tilføre mer diesel som fører til sterk røykutvikling og ikke særlig mer effekt. En ordentlig omprogrammering av hjernen som en chiptuner utfører forandrer på flere hundre parametre på bilens motorstyring, og gir en helt annen effekt og motoren får det bedre enn med en sånn sotboks.

 

 

 

 

Her er en link til en seriøs chiptuner som får det beste ut av bilen din: http://www.geridonmez.com/barb/en/detay.asp?ProdID=1179

 

Han som eier firmaet bor i Oslo, men har partnere rundt om i landet som utfører programmering for han. Står vel inne på siden der, vet mange i VW-Audi klubben bruker han og har enda ikke hørt noen som er misfornøyd. Han har GOD peiling på motorer for å si det sånn. 

 

 

Lenke til kommentar

Hvordan vil sånt noe koste? Verdt det? Hva med drivstofforbruk?

 

Og det er for DI-D versionen, er det likt for TDI versjonen?

 

Og hvordan vil dette påvirke eu-kontroll, registrering, forsikring, you name it?

 

 

EDIT: Ser nå at alle på finn er DI-D versjonener, kun selger som skrev feil i annonsen.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Den du titter på er en DI-D, hvertfall den siste som så veldig bra ut. TDI er bare en misforståelse fra selger. Står jo 1.9 liter 102 hk, og det er 2002 modell. Står på chipsenter at det er for 2001+ biler. Så da passer det. Når det gjelder pris må du nesten forhøre deg med han som driver der, Johan Lindstrøm en svenske som er rå på motorer. Gi han et anrop så får du vel svar skal du se. Fra 102 til 128 hk vil du merke GOD forskjell, blir mye mer villig litt opp i turtall enn den er orginal. Angående forbruk så har de fleste jeg har snakket med endt opp på cirka det samme eller kanskje litt høyere, men dette er fordi de har brukt motoren mye hardere enn før siden det er mye morsommere å kjøre nå. Men hvis du kjører helt vanlig vil du nok oppleve en liten reduksjon, men ikke noe dramatisk. For all del, hold deg unna sotboks, da er det bedre å ha bilen orginal. Dette er diskutert opp og i mente utallige ganger. Bare ikke hør på de som selger de boksene der, de er gode til å snakke for seg. 

Lenke til kommentar

Ok, takker for hjelp. Hvor mye tror det kommer til å koste ca? 4000? 8000?

Og hvordan vil dette påvirke eu-kontroll, registrering, forsikring, you name it?

 

Ser at mange anbefaler å bytte tennplugger og foringer eller noe annet til girkassa.

Samme gjelder register reim. Når bør jeg bytte ut slike ting? Kan jeg forvente at det er byttet? Hva kan jeg bytte selv?

Lenke til kommentar

Må isåfall være glødeplugger hvis den er tungstartet om vinteren. De jeg kjenner som chippet i fjor betalte 3 tusen, dette var VAG biler. Tror normalpris er rundt 4, men det beste er å snakke med Johan Lindstrøm selvsagt. Ser ikke at dette skal påvirke noe av det du har ramset opp. Er tross alt en ganske beskjeden effektøkning, hvis de er ute etter å ta trimmere så er det ikke slike biler de går etter uansett, men helst 200sx, supra osv.

Lenke til kommentar

Det du MÅ passe på er registerreima, ryker denne er dieselmotoren død.

Den byttes på enten ett km-intervall eller dato, alt etter hva som kommer først.

Det koster noen kroner og bytte den så mange selger bilen rett før den skal byttes, på denne du ser på

bør du vel også bytte vannpumpe når du bytter registerreim i og med den blir drevet av reima og den koster nesten ingenting kontra arbeidet det er og bytte den hvis den begynner og lekke.

Glødeplugger byttes når de ryker, starter bilen fint er de nok i orden.

Lenke til kommentar

Det du MÅ passe på er registerreima, ryker denne er dieselmotoren død.Den byttes på enten ett km-intervall eller dato, alt etter hva som kommer først.Det koster noen kroner og bytte den så mange selger bilen rett før den skal byttes, på denne du ser på bør du vel også bytte vannpumpe når du bytter registerreim i og med den blir drevet av reima og den koster nesten ingenting kontra arbeidet det er og bytte den hvis den begynner og lekke.Glødeplugger byttes når de ryker, starter bilen fint er de nok i orden.

Takk! Må eventuelt sjekke dette må jeg kjøper en slik bil.

 

Gå heller for en GDI motor, nesten like billig å kjøre, går bedre og er bensin dreven.Fordi den DI-D motoren i Carisma, den BRÅKER! MYE! Med GDI motoren, blir alt meget bedre. Den koster mindre i innkjøp å.

Takker for tips, men er nokså sikker på det blir diesel. Hvis jeg i det hele tatt reiser til bergen for å testen den dieselen, kan jeg like godt teste en GDI som også er der for å sjekke forskjellen.

Lenke til kommentar

Gå heller for en GDI motor, nesten like billig å kjøre, går bedre og er bensin dreven.Fordi den DI-D motoren i Carisma, den BRÅKER! MYE! Med GDI motoren, blir alt meget bedre. Den koster mindre i innkjøp å.

Takker for tips, men er nokså sikker på det blir diesel. Hvis jeg i det hele tatt reiser til bergen for å testen den dieselen, kan jeg like godt teste en GDI som også er der for å sjekke forskjellen.

 

Ja, seriøst gjør det! Prøv en GDI, det er ikke vits med en DI-D når du kan kjøpe en GDI.

Broren min hadde en slik og det er er meget fin motor til denne bilen. Den oppleves absolutt som litt småsprek selv med 125 hk.

Bare ikke la deg lure av diesel motoren moment på lave turtall, for bensin versjonen er mye mer sprek på høyere turtall. I tillegg så kan faktisk GDI motoren brukes så lite som 0,34 liter per mil ved feks køkjøring. Men stort sett så er den mellom 0,5-0,65 på all slags kjøring.

Lenke til kommentar

Det er jo en helt annen bil enn hva du egentlig tenkte på...

Men til gjengjeld så er den bedre å kjøre, stillere, bedre motor (mest sannsynligvis 130 hk) og den bør ha litt utstyr.

 

Ulempene er nok noe dyrere vedlikehold enn Carismaen feks. Prøv den og se om du liker den.

Lenke til kommentar

Har fått tilbud på en 2002 Passat TDI kjørt 207 000 km til 85 000,- er det noe jeg burde vurdere?

Heisann. Den er for dyr med tanke på km. samt at Passat kom ikke med oppgradert forstilling før i 2005 TROR jeg det var, og du vil bare ikke bytte lenkearmer og whatnot i eningen. Jeg er selv fan av tyske biler, men bil nummer 2 du har linket til ville vært et godt alternativ om det ikke hadde vært for den høye kmstanden. D-ID motorene som står i de bilene skal visstnok være like uslitelige som de gode gamle dieselene til VAG og bruker som tidligere nevnt i tråden lite drivstoff.

 

GDI-motoren som de andre sikter til er sikkert en god motor, men bensin koster enda 2 kroner mer per liter så på slutten av "regnskapsåret" koster det så mye mer... :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...