Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg har lurt på, sammenlignet Øk ad med Sivøk, og siv øk har en del mer og annerledes enn øk ad, hvordan er det å gå fra Øk ad til siv øk master?

 

Burde man ta opp en del fag? Eller skal det gå greit med det vi får gjennom vanlig bachelor?

Noen som har gjort/skal gjøre dette?

 

 

Får ikke sivøkene fra BI en mastergrad i Økonomi og Administrasjon da? :p På deg høres det ut som sivøk og Økonomi og Administrasjon er to helt forskjellige ting?

 

Slik jeg forstår det så er Siviløkonomtittelen bare en tittel du får i tillegg til masteren i Økonomi og Administrasjon.

Det som er forskjellen her er Bachelor i Økonomi og Administrasjon, og Bachelor i Økonomi og Ledelse (1. del av siviløkonom)

 

I tillegg til å være noen helt andre fag, er også de opprinelige fagene noe vanskeligere. Som feks Statistikk.

 

Siviløkonomene: Statistikk MET1190 - Vanskeliggrad 3

ØKAD: Statistikk for Økonomer MET2920 - Vanskeliggrad 2

Øvrige: Statistikk MET3431 - Vanskeliggrad 1

 

Dette følger forøvrig flere av fagene.

 

Det er derfor noe enklere inngang på Masteren hvis du har hatt Økonomi og Ledelse først.

 

Forøvrig får du Master i Økonomi og Ledelse hvis du går fra ØKAD (eller andre for den saks skyld).

 

Takk for svar =)

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor grensa ligger for A på multiple choice eksamene?

 

Maks score er såvidt jeg vet 90 poeng, dog får mån minuspoeng for galt svar :)

 

F: 0 - 14

E: 15 - 24

D: 25 - 33

C: 34 - 46

B: 47 - 61

A: 62 - 90

 

Jeg går hvertfall for A i Makro for økonomer og Økonometri semesteret her, MC ser meeget overkommelig ut!

 

... og med tanke på at vi får ha med oss et case under økonometri-eksamen må det jo være lett?! Eller tar jeg feil?

Endret av Scott1
Lenke til kommentar

Synes Økonometriboka ser litt tung ut. Synd at den er skrevet på Engelsk, men jeg tror jeg skal klare A eller B. Makroøkonomi tror jeg i alle fall skal være overkommelig

 

Har ikke sett så mye i Økonometri-boka, men det er nok greit å være i forelesningene. Har dog lest 5 kapitler i makro, og det er overraskende interessant. Jeg har trua!

 

Noen som har erfaring på fagene "Organisasjon og ledelse", "Statistikk" og "Finans og økonomistyring 2"?

Hvordan er de fagene? Enkle? Kjedelige? Vanskelige?

 

Org er lett og kjedelig. Statistikk er lett. Økonomistyring 2 må du nok mest sannsynlig jobbe litt med.

Lenke til kommentar

Noen som har noe formening om jeg bør fortsette på megling eller bytte til økad? Megling virker som en jobb som kan være meget godt betalt, men virker også som en stressete jobb. Med økad kommer det flere muligheter, men da kan man også risikere å ende opp som regnskapsfører eller noe annet kjedelig og trøtt som er dårlig betalt.

Lenke til kommentar

Noen som har noe formening om jeg bør fortsette på megling eller bytte til økad? Megling virker som en jobb som kan være meget godt betalt, men virker også som en stressete jobb. Med økad kommer det flere muligheter, men da kan man også risikere å ende opp som regnskapsfører eller noe annet kjedelig og trøtt som er dårlig betalt.

 

Vel, jeg har aldri hatt noen interesse for eiendomsmegling - så jeg heller naturlig nok mot økonomi, men det er nok mye på grunn av at jeg vet hva jeg vil. Type hvilken linje jeg skal ta etter bacheloren, hvilken skole jeg vil gå på og hva "drømmejobben" er.

 

Jeg har dog en del kompiser som går/har gått eiendomsmegling, og de virker veldig fornøyde. Flere av de hadde deltidsjobb i relevant bransje mens de studerte og fag som "Jus for eiendomsmeglere" ble visstnok veldig overkommelig.

 

Eiendomsmeglig er nok rimelig hektisk og stressende, og mtp at arbeidet baserer seg i stor grad på provisjonsbasert lønn så vil nok lønnen variere. Per dags dato er det uansett en rimelig sikker jobb, så da faller det vel bare ned på hva du interesserer deg mest for..

 

Jeg tenker i hvertfall retning finansanalytiker - studerer ikke med utgangspunkt i lønn, men det er en bra betalt jobb.

Lenke til kommentar

Er det noen som har et forslag til bok/bøker som supplement til mikroøkonomien?

 

SØK3520 du tenker på?

Jeg brukte i hvertfall mikroøkonomi i korte trekk av Terje Syntvethettellerannet flittig. Kjøpte også Erik Grønn sin Mikroøkonomi, oppgaver og formler. Om du kan alt som står om produksjonsteori, konumentteori samt markedsteori i mikro i korte trekk stiller du veldig, veldig sterk til eksamen.

 

Om dette gjelder Anvendt mikro så sendte jeg en mail til foreleser i Oslo for et par dager siden, men han hadde ingen forslag til ekstralitteratur desverre.

Endret av turana
Lenke til kommentar

Bananpott hadde rett; økonometriboka var litt tung. Er det noen som vet av bøker/lydbøker/forelesninger som er tilgjengelig i økonometri?

 

Er det noen som har et forslag til bok/bøker som supplement til mikroøkonomien?

 

Søk opp "Principles of Microeconomics" i iTunes, jeg fant noen bra videoer forrige semester. Det er veldig basic, men hjalp meg bra i starten.

Lenke til kommentar

Er det noen som har et forslag til bok/bøker som supplement til mikroøkonomien?

 

SØK3520 du tenker på?

Jeg brukte i hvertfall mikroøkonomi i korte trekk av Terje Syntvethettellerannet flittig. Kjøpte også Erik Grønn sin Mikroøkonomi, oppgaver og formler. Om du kan alt som står om produksjonsteori, konumentteori samt markedsteori i mikro i korte trekk stiller du veldig, veldig sterk til eksamen.

 

Om dette gjelder Anvendt mikro så sendte jeg en mail til foreleser i Oslo for et par dager siden, men han hadde ingen forslag til ekstralitteratur desverre.

 

 

Eller jeg tenkte egentlig ikke på noe som har direkte med skolearbeid, om jeg kan si det sånn. Tenkte på noe "vanlig" litteratur. Gjerne teorier fra kjente økonomer, og gjerne også på norsk :p

Lenke til kommentar

Bananpott hadde rett; økonometriboka var litt tung. Er det noen som vet av bøker/lydbøker/forelesninger som er tilgjengelig i økonometri?

 

Er det noen som har et forslag til bok/bøker som supplement til mikroøkonomien?

 

Søk opp "Principles of Microeconomics" i iTunes, jeg fant noen bra videoer forrige semester. Det er veldig basic, men hjalp meg bra i starten.

 

Kjøpte denne jeg: http://www.akademika.no/innfoering-i-oekonometri/baardsen-gunnar/nymoen-ragnar/9788245001006

Foreleser sa det var så å si det samme, bare på norsk

Lenke til kommentar

Er det noen som har et forslag til bok/bøker som supplement til mikroøkonomien?

 

SØK3520 du tenker på?

Jeg brukte i hvertfall mikroøkonomi i korte trekk av Terje Syntvethettellerannet flittig. Kjøpte også Erik Grønn sin Mikroøkonomi, oppgaver og formler. Om du kan alt som står om produksjonsteori, konumentteori samt markedsteori i mikro i korte trekk stiller du veldig, veldig sterk til eksamen.

 

Om dette gjelder Anvendt mikro så sendte jeg en mail til foreleser i Oslo for et par dager siden, men han hadde ingen forslag til ekstralitteratur desverre.

 

 

Eller jeg tenkte egentlig ikke på noe som har direkte med skolearbeid, om jeg kan si det sånn. Tenkte på noe "vanlig" litteratur. Gjerne teorier fra kjente økonomer, og gjerne også på norsk :p

 

Søk opp Ragnar Frisch. Norsk nobelsprisvinner i økonomi

Lenke til kommentar

Er det noen som har et forslag til bok/bøker som supplement til mikroøkonomien?

 

SØK3520 du tenker på?

Jeg brukte i hvertfall mikroøkonomi i korte trekk av Terje Syntvethettellerannet flittig. Kjøpte også Erik Grønn sin Mikroøkonomi, oppgaver og formler. Om du kan alt som står om produksjonsteori, konumentteori samt markedsteori i mikro i korte trekk stiller du veldig, veldig sterk til eksamen.

 

Om dette gjelder Anvendt mikro så sendte jeg en mail til foreleser i Oslo for et par dager siden, men han hadde ingen forslag til ekstralitteratur desverre.

 

 

Eller jeg tenkte egentlig ikke på noe som har direkte med skolearbeid, om jeg kan si det sånn. Tenkte på noe "vanlig" litteratur. Gjerne teorier fra kjente økonomer, og gjerne også på norsk :p

 

Søk opp Ragnar Frisch. Norsk nobelsprisvinner i økonomi

 

Lest disse bøkene? Samfunnsøkonomi : en idéhistorie og Troen på nøkken

Hva tror du om de?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...