Gå til innhold

Valg av universitet - UiS/NTNU


racin

Anbefalte innlegg

Sliter med å velge hvilket universitet jeg skal begynne på, enten UiS eller NTNU.

Det er snakk om Elektro/Data linjen ved UiS eller Elektronikk/Datateknikk ved NTNU, UiS har 3åring løp mens NTNU har 5åring.

 

Mitt spørsmål er om det er verdt å gå på NTNU kun fordi det er mer anerkjent, eller om jeg kan ha vel så godt utbytte av å gå på UiS?

Det har sikkert vært tatt opp før, men er også et spørsmål om 3 vs 5 års studieløp.

 

Er det noen som kan hjelpe valget mitt? Ser bort fra inntakskrav og boplass :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tøv og vas. Går du tre år på NTNU får du ingen tittel. Går du tre år på UiS får du en ingeniørgrad/bachelrograd. Går du tre år på NTNU får du mastergrad og siv. ing-tittel, men det får du da vitterlig på UiS også.

 

Jeg er dog enig i konklusjonen. Jeg ville gått på NTNU, på grunn av fagmiljøet. Men ikke fordi det ene gir mastergrad og det andre ikke, for det er ikke tilfelle. Du får også siv. ing.-tittel på UiS, i følge http://www.uis.no/studietilbud/ingenioer_og_sivilingenioer/toaarig_master_i_teknologi_(siv.ing.)/

Lenke til kommentar

Tøv og vas. Går du tre år på NTNU får du ingen tittel. Går du tre år på UiS får du en ingeniørgrad/bachelrograd. Går du tre år på NTNU får du mastergrad og siv. ing-tittel, men det får du da vitterlig på UiS også.

 

Jeg er dog enig i konklusjonen. Jeg ville gått på NTNU, på grunn av fagmiljøet. Men ikke fordi det ene gir mastergrad og det andre ikke, for det er ikke tilfelle. Du får også siv. ing.-tittel på UiS, i følge http://www.uis.no/studietilbud/ingenioer_og_sivilingenioer/toaarig_master_i_teknologi_(siv.ing.)/

 

Huh? Jeg har da aldri nevnt å gå tre år på NTNU. Problemstillingen til ylox var forskjellen mellom å gå 5 år på NTNU og 3 år på UiS. Da får man det som jeg nevnte. Når det gjelder sivilingeniørtittelen man får etter 5 år på UiS må jeg innrømme at jeg ikke trodde man kunne få sivilingeniørtittel andre steder enn ved NTNU og UMB, men det er jo ærlig talt ikke relevant i forhold til ylox' opprinnelige spørsmål da han spurte om å studere 3 år ved UiS, ikke 5 år. Man kan jo si at hvis man kan studere 5 år ved NTNU kan man også studere 5 år (bachelorgrad og så mastergrad) ved UiS, men da må man bl.a. å komme inn på mastergradstudiet ved UiS mens man ved NTNU søker seg rett inn på et femårig mastergradsstudie.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Beklager. Leste ikke første post godt nok.

 

Trådstarter: Det gir ingen mening å sammenligne en utdanning som gir bachelorgrad og en som gir mastergrad. Det er alltid bedre å ta en mastergrad enn enn bachelorgrad innen samme fagfelt, hva gjelder jobbmuligheter. Det sier jo seg selv. Når du da sammenligner en bachelorgrad fra ett universitet med en mastergrad fra et annet, blir det definitivt bare dumt. Det er selvfølgelig bedre å ta 5 år på NTNU enn 3 år på UiS. Fordelen med UiS er at du kan slutte etter 3 år, hvis du ikke vil studere lengre. Gjør du det etter å ha studert på NTNU står du igjen med en masse studiepoeng, men ingen grad.

 

Hvis det da står mellom å gå 5 år på UiS og 5 år på NTNU (som er det eneste som kan sammenlignes), så er nok karriereutsiktene bedre med en grad fra NTNU.

Lenke til kommentar

Ja, det er selvsagt å sammenligne to 5årige utdannelser, den første posten var nok dårlig formulet :)

Fordelen med UiS er at du kan slutte etter 3 år, hvis du ikke vil studere lengre. Gjør du det etter å ha studert på NTNU står du igjen med en masse studiepoeng, men ingen grad.

Dette er også en del av problemstillingen min - hvordan skal du klare å se 5 år frem i tid, og vite om du klarer å fullføre en utdanning som du enda ikke har begynt på? Hva er deres tanker om dette?

Lenke til kommentar

Klarer du å bestå en treårig utdanning, klarer du å bestå en femårig. Hvis du faller fra, så gjør du det det første, eller kanskje det andre året. Ellers så er befolkningen her til lands såpass høyt utdannet at en mastergrad nærmest er et krav for å være konkurransedyktig i arbeidsmarkedet, i alle fall i dårlige perioder.

Lenke til kommentar

Fordelen med UiS er at du kan slutte etter 3 år, hvis du ikke vil studere lengre. Gjør du det etter å ha studert på NTNU står du igjen med en masse studiepoeng, men ingen grad.

 

Jeg synes det hørtes svært pessimistisk ut for å si det ærlig. Min erfaring er at de fleste studiesteder har overgangsordninger slik at man kan få godkjent og kreditert studieponeg fra andre institusjoner. Slik at man kan søke seg inn på et bachelor studie og få søke om å godkjent de fagene man har hatt.

 

Dette er også en del av problemstillingen min - hvordan skal du klare å se 5 år frem i tid, og vite om du klarer å fullføre en utdanning som du enda ikke har begynt på? Hva er deres tanker om dette?

Det kan du heller ikke gjøre er min erfaring. Du må bestemme deg om det å bli siv. ingeniør er noe du virkelig vil. Er det noe du vil, så sier jeg bare kjør på og ikke tvil. Husker selv tilbake når jeg stod med faddergruppen min på uniersitetsplassen en januardag for ca. 5 år siden. Den gangen virket studie som et ubsekrivelig langt studium, men når jeg ser tilbake på studiet i dag så har det gått fort. Noen ganger virker det som om jeg stratet i forrige uke, men sannheten er at jeg skal levere masteroppgaven i morgen.

 

En av nøkkelindgrediensene til å fullføre en master tror jeg er at man har tro på seg selv, det vil alltid være dager der man sitter på lesesalen og spørr seg selv hvorfor i all verden stratet jeg med dette. Da kan det være greit å nevne for seg selv at man ønsket en spesilisering innen faget som mastergrad gør. Skal man se på det i et litt større eprspektiv så er mastergrad bare to år lengre enn bacehlor studiet.

Lenke til kommentar

Forskjellen på bachelor og master i jobbsammenheng er enorm, så hvis det er dette du har lyst til å drive med er det ingen grunn til å nøle. NTNU tar seg bedre ut på CV-en, og studentmiljøet i Trondheim er mye bedre enn i Stavanger.

 

Ikke tenk så mye på hva som skjer hvis du får lyst til å slutte. Er du lei av faget kommer du sannsynligvis ikke til å ha direkte nytte av bachelorkompetansen uansett. Ellers har Herr Brun rett: det er andre ting enn kunnskapstyngde som er utfordringen når man skriver master.

Lenke til kommentar

Fordelen med UiS er at du kan slutte etter 3 år, hvis du ikke vil studere lengre. Gjør du det etter å ha studert på NTNU står du igjen med en masse studiepoeng, men ingen grad.

 

Jeg synes det hørtes svært pessimistisk ut for å si det ærlig. Min erfaring er at de fleste studiesteder har overgangsordninger slik at man kan få godkjent og kreditert studieponeg fra andre institusjoner. Slik at man kan søke seg inn på et bachelor studie og få søke om å godkjent de fagene man har hatt.

Hvordan er det jeg skriver motstridende med det du skriver? Jeg sier jo akkurat det, du står igjen med masse studiepoeng, men ingen grad. Du har selvfølgelig disse studiepoengene, og du vil nok få innpass for mange av dem ved en annen skole, men da er jo litt av poenget med å slutte på NTNU borte. Jeg tviler på at du finner en høgskole som er villig til å gi deg en bachelorgrad med utgangspunkt i 180 studiepoeng fra NTNU, du vil nok måtte gå et semester eller to på den høgskolen og ta en del obligatoriske greier. Og da er jo, som nevnt, hele poenget med å slutte på studiet borte.

 

Som sagt, slutter du etter 3 år har du 180 studiepoeng, men du har ingen grad.

Lenke til kommentar

Siv.ing-graden "gis" ikke ut lenger. Jfr med kvalitetsreformen fra 2002, men allikevel gir NTNU og UMB ut siv.ing-graden. Du får da graden master i teknologi/sivilingeniør. Det er viktig å se forskjellen mellom sivilingeniør-tittelen og sivilingeniør-graden (som egentlig ikke skal gis ut lenger). For å kunne ta tittelen sivilingeniør så trenger du bare å ha master i teknologi. Altså du kan godt ta bachelor først også master, du får da tittelen sivilingeniør. Iallefall i følge wikipedia, jeg har faktisk ikke funnet noe lovverk som sier hva som skal til for å kunne ta tittelen siv.ing. At siv.ing er en beskyttet tittel er iallefall sikkert.

 

Angående om du burde gå på UiS eller NTNU. Det finnes fordeler og ulemper. En som har master er mye mer ettertraktet enn, en som har bachelor. Du får nok jobb som begge deler, og du får nok cirka samme startlønn også, men karrieremessig stiller du mye sterkere om du har en mastergrad. Studentmiljøet i Trondheim er etter hva jeg har hørt av venner og sett selv under uka utrolig bra og ikke minst er Trondheim som en utelivsby kanskje den beste i landet.

 

Et alternativ du har er å ta bachelor ved UiS også om du finner ut at du vil studere mer, ta en master ved NTNU. Jeg har snakket med endel representanter fra store selskap som har kommet på bedriftspresentasjon og spurt dem hvordan UMB-studenter stiller opp mot NTNU-studenter når de skal søke på jobb. Svaret har vært at de i veldig mange år nå har nesten utelukket ansatt NTNU-studenter. De sier at NTNU "produserer" mye av den samme typen og at flere har fått øynene oppe for UMB-studenter. Man må selvfølgelig ta alt det bedriftene sier med en klype salt når de kommer på bedriftspresentasjon til ditt universitet, de vil selvfølgelig framstå så bra som mulig. Jeg mener allikevel at NTNU-studenter ikke har et så stort konkurransefortrinn som mange skal ha det til. Mange bedrifter har nesten bare NTNU-studenter, om du da kommer fra et mindre anerkjent universitet kan det være positivt.

 

Det som er viktig å huske, er at om du tar bachelor først. Så vil de 3 årene være mer profesjonsrettet enn de 3 første årene av en master, som vil ha mer teori. Jeg tror uansett at om du tar en master etter bachelor ved UiS stiller du ikke mye svakere enn om du hadde tatt en master ved NTNU.

Lenke til kommentar

Styr unna UiS, både fagmiljø og studentmiljø er veldig mye bedre på NTNU.

Stemmer nok til en viss grad, men det er veldig individuelt og du generaliserer jo noe enormt. Stavanger er en flott by i mine øyne, men kan være en tendens til å være overvekt av lokale folk som studerer her og derfor ikke så åpent miljø som i Tr.heim og Bergen.

Fagmiljøet er nok også best i Tr.heim, men er for all del ikke dårlig her i Stavanger. Men husk en ting. Du har store sjanser til å få kontakt med næringslivet det stedet du studerer. Kunne du tenke deg å bo i noen av disse byene resten av livet ditt? Stavanger er kjent innen finans- og oljesektoren, Tr.heim vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det blir en vurderingsak på hva du har lyst til å gjøre etterpå...Ingeniører og Sivilingeniører har ofte forskjellige arbeidsoppgaver.

 

Kjenner elektroingeniører som trives VELDIG godt med arbeidet de gjør, er en del ut i felt, gjør til tider litt praktiske ting. På den annen side kjenner jeg også sivilingeniører som trives godt med sitt arbeid, hvor de da har mer/oftere reint kontorarbeid (som man nå uansett får i begge yrkene, men som sagt, hva man gjør avgjøres VELDIG av jobben du søker på)

 

Poenget er: Hør litt rundt med vanlige ingeniører og spørr om hva de gjør, og samme med sivilingeniører om du får tak i de.

Så kan du ta en vurdering utover det hva du vil velge...kan altids bygge på en bachelorgrad(selv om det ikke altid er like lett å gå tilbake, når kronene begynner å rulle inn).

 

Angående studiested: Dette er HELT individuelt.

Kjenner folk som har bodd på begge stedene(både Stavanger og Trondheim), noen trivdes best i Stavanger, andre i Trondheim...har selv bodd (og gått på skole) i Trondheim, veldig fin by, men lett å bli "lost" i mengden. Kommer helt ann på hvordan du er som person :)

 

Når det kommer til jobb: Har du først jobbet ett par år(vært i "gamet"), så er det ikke så hysterisk viktig hvor du har gått på skole(av de universitetene og høgskolene vi har her i landet), men mer ut på hvilken kvalifikasjoner og relevant arbeidserfaring du har annskaffet deg. Husk at på en del arbeidsplasser så går bare første året ut på kursing og opplæring.

 

Klart, om du tenker på din første jobb rett ut av skolen, så kan det hende at NTNU vil se penere ut(så langt man har karakterer til å backe det opp med) på papiret om det er mye konkuranse om benet, men Ingeniører og Sivilingeniører sliter ikke akkurat med å skaffe seg jobb.

 

Vet ikke om dette sa deg noe...men poenget er å tenke på hva du vil jobbe med i framtiden.

Lenke til kommentar

Veldig bra innlegg av cppdude. Gjør som meg, ta kontakt med framtidige arbeidsgivere og hør. De har ofte veldig gode råd. Det typiske for å kvalifisere til de såkalte drømmejobbene er uansett: engasjer deg i ting utenfor studiene(leder for ditt og datt, f.eks. fotoklubb, næringsdag o.l.), dra på utveksling, få "helt greie" karakterer(det holder faktisk med c, men b er nok lurt å satse på) og ta master. Liker de deg som person og du har en CV med alt det jeg nevnte nå på så kan du så og si velge og vrake uansett studiested.

 

Er du dog ikke den som jager etter drømmejobben, men bare vil finne noe å trives godt i kan det veldig godt være at det holder med en bachelor. Har en kamerat innen IT-industrien som studerte ved NITH. Han jobbet bra og fikk gode karakterer, fikk tilbud om jobb 3 år inn i masterstudiet(tror han fikk bachelor etter de 3 årene altså) og sitter nå som leder for sine medstudenter med master. Så med skikkelig innsats får du bra jobb uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...