Gå til innhold

"Øye for øye, tann for tann" - moralsk forsvarlig?


Anbefalte innlegg

Ja, har han drept katten og så klemt den under garasjeporten er det nok "sykt". Men om hendelsesforløpet er som beskrevet: "smalt igjenn porten, og katten kom i veien" så er det nok ikke en gang straffbart... Og før "heltene fra internett" spammer ned tråden med "å fy satan ass, skulle likt å torturert fyren masse": Først tenke, så poste!

 

 

Utifra hva jeg oppfatter og tror om denne saken så skrev jeg hva JEG ville gjort.

 

Jeg driter faktisk i om du tror noe annet, jeg har lov å skrive hva jeg mener og hva jeg ville gjort med personen. Om dette var forklaringen han kom med så fortjener han jævlig juling.

 

*Tenk så poste* <-- faen så teit er ikke det. Kan skrive ting som er tull jeg, samma det vell?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han fortjener ikke juling. Han fortjener konsekvenser.

 

Jeg vil ikke tenke på hvordan dere skal oppdra barna deres, men her i NORGE så straffer vi ikke med loddebolter, juling, piggtråd, bålbrenning og whatnot.

å fy satan ass, skulle likt å torturert fyren masse

 

Du burde skamme deg over å være en så stor hykler. Det er ikke hakket bedre å torturere et menneske. Slike ytringer er så barnslige at de ikke engang hører hjemme på Facebook.

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Han fortjener ikke juling. Han fortjener konsekvenser.

 

Jeg vil ikke tenke på hvordan dere skal oppdra barna deres, men her i NORGE så straffer vi ikke med loddebolter, juling, piggtråd, bålbrenning og whatnot.

 

 

Du burde skamme deg over å være en så stor hykler. Det er ikke hakket bedre å torturere et menneske. Slike ytringer er så barnslige at de ikke engang hører hjemme på Facebook.

Det er vel heller du som virker hyklersk her men...

 

Litt ironi må vi tåle i en slik sak som dette, hallo? livet går videre.

 

Vennligst fortell meg hvorfor jeg er en hykler!

 

Du burde skamme deg over å være en så stor hykler.

 

Men hvorfor er øye for øye, tann for tann, hyklersk?

 

Dette er ikke øye for øye, dette er mennesker som ikke vet døyten om saken og kommer med tomme drapstrusler. Dessuten er ""øye for øye, tann for tann" hyklersk, man dreper ikke en morder uten å være en morder selv.

 

Kan også notere at jeg er en sterk motstander av dødsstraff, noe jeg absolutt ikke er interessert i å diskutere her.

Lenke til kommentar
Dette er ikke øye for øye, dette er mennesker som ikke vet døyten om saken og kommer med tomme drapstrusler. Dessuten er ""øye for øye, tann for tann" hyklersk, man dreper ikke en morder uten å være en morder selv.

 

Men hva med frihetsberøvelse (fengsel) for drap, er det hyklersk?

 

Frihetsberøvelse (fengsel) for frihetsberøvelse (kidnapping), det er ihvertfall hyklersk i henhold til argumentene du bruker her?

Lenke til kommentar
Dette er ikke øye for øye, dette er mennesker som ikke vet døyten om saken og kommer med tomme drapstrusler. Dessuten er ""øye for øye, tann for tann" hyklersk, man dreper ikke en morder uten å være en morder selv.

 

Men hva med frihetsberøvelse (fengsel) for drap, er det hyklersk?

 

Frihetsberøvelse (fengsel) for frihetsberøvelse (kidnapping), det er ihvertfall hyklersk i henhold til argumentene du bruker her?

Det er stor forskjell på selvtekt/vigilante-aktivitet, og at samfunnet/staten straffer forbrytere etter kjente rettsprinsipper.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke helt du ser poenget mitt. Slik som du vrir saken finnes ikke uttrykket "hykleri".

 

Har du i det hele tatt noe poeng med å kalle reaksjonene mot "kattedrapsmannen" hyklerske da? Det er det jeg ikke tror, nemlig.

 

Det er stor forskjell på selvtekt/vigilante-aktivitet, og at samfunnet/staten straffer forbrytere etter kjente rettsprinsipper.

 

Rent moralsk? Hvorfor det?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke helt du ser poenget mitt. Slik som du vrir saken finnes ikke uttrykket "hykleri".

 

Har du i det hele tatt noe poeng med å kalle reaksjonene mot "kattedrapsmannen" hyklerske da? Det er det jeg ikke tror, nemlig.

 

 

 

På hvilken måte er det ikke hyklersk å drepe enn mann på en brutal måte fordi han drepte en katt? På hvilken forskrudd måte skal du vri bort dette? Du ror deg rett ut i stillehavet!

Lenke til kommentar
På hvilken måte er det ikke hyklersk å drepe enn mann på en brutal måte fordi han drepte en katt? På hvilken forskrudd måte skal du vri bort dette? Du ror deg rett ut i stillehavet!

 

Istedet for å skrive hvor du tror jeg ror, svar heller på spørsmålene mine. :)

 

Jeg prøver igjen:

 

Du mener det er hyklersk at noen mener det er galt av en mann å drepe en katt, og likevel ønsker å drepe morderen. Hvorfor er det da ikke hyklersk av staten å mene det er galt av en kidnapper å stjele friheten fra et uskyldig offer, for så å stjele friheten til kidnapperen ved å sette ham i fengsel?

Lenke til kommentar
Det er stor forskjell på selvtekt/vigilante-aktivitet, og at samfunnet/staten straffer forbrytere etter kjente rettsprinsipper.

Rent moralsk? Hvorfor det?

Fordi hevn er galt, moralsk sett. Man har straff for at samfunnet skal kunne fungere, og bare derfor. Hvis man da tillater selvtekt, så slutter samfunnet å fungere.

Lenke til kommentar
Fordi hevn er galt, moralsk sett. Man har straff for at samfunnet skal kunne fungere, og bare derfor. Hvis man da tillater selvtekt, så slutter samfunnet å fungere.

 

Det er jo en veldig subjektiv mening, da. Og det er helt greit det, men det beviser på ingen måte at staten skal stå høyere enn resten av oss etisk sett. :)

Lenke til kommentar

Det er dette me har eit lovverk og rettsvesen for. Det er leit at alle saker som dette ikkje blir tatt vidare, men sånn er det no ein gong. Å ta hevn er ikkje moralsk forsvarleg og putter deg i same situasjon som den du hevner deg på.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Det er stor forskjell på selvtekt/vigilante-aktivitet, og at samfunnet/staten straffer forbrytere etter kjente rettsprinsipper.

Rent moralsk? Hvorfor det?

Fordi hevn er galt, moralsk sett. Man har straff for at samfunnet skal kunne fungere, og bare derfor. Hvis man da tillater selvtekt, så slutter samfunnet å fungere.

 

Hevn er en vesentlig komponent av straff i dagens samfunn. Kun de som stikker hodet i jorden og forblir der har evnen til å påpeke noe annet. Uten hevnen får man selvtekten.

Lenke til kommentar
Og på hvilken måte er ikke en som vil drepe en morder det?

 

http://no.thefreedictionary.com/dobbeltmoral

 

Fordi de fleste vil hevde det er noe annet å straffe en skyldig person enn en uskyldig! Mener du at å drepe en uskyldig nødvendigvis er det samme som å drepe en morder? Det er mulig du mener det, men du er uansett nødt til å ha respekt for at andre mener noe annet, og det gjør dem på ingen måte til hyklere.

 

Ser du forresten fortsatt virkelig ikke linken til kidnappingseksempelet mitt? I så fall lurer jeg fortsatt på om du helt vet hva en hykler er...

 

Det er dette me har eit lovverk og rettsvesen for. Det er leit at alle saker som dette ikkje blir tatt vidare, men sånn er det no ein gong. Å ta hevn er ikkje moralsk forsvarleg og putter deg i same situasjon som den du hevner deg på.

 

Bestemmer hvem? "Zeph - moralens vokter"? Eller har du noe objektivt belegg for dette?

Lenke til kommentar

problemet i Norge er at det norske rettsvesnet ikke fungerer.

saken vil få 2 mulige utfall:

 

1: den blir henlagt.

som politiet selv sa på tlf da eieren ringte. "det er jo bare en katt"

 

2: han får en latterlig lav straff.

 

jeg hadde selv praktisert øye for øye. tann for tann i denne saken om det var min katt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...