Gå til innhold

Hvordan bygge en saltkraftmodell?


rubbels94

Anbefalte innlegg

Hei!

 

På skolen skal jeg presentere havenergi, da skal jo saltkraft være med.

Og for å få en høyere karakter så sa læreren at vis det er mulig så kunne jeg prøve å bygge en saltkraftmodell som gir nok strøm til å lyse opp en sånn liten pære.

 

Men hvordan kan jeg lage en sånn modell, og er det mulig?

 

Mvh rubbels94

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

På skolen skal jeg presentere havenergi, da skal jo saltkraft være med.

Og for å få en høyere karakter så sa læreren at vis det er mulig så kunne jeg prøve å bygge en saltkraftmodell som gir nok strøm til å lyse opp en sånn liten pære.

 

Men hvordan kan jeg lage en sånn modell, og er det mulig?

 

Mvh rubbels94

Det tror jeg ingenting på at læreren din sa, isåfall er han/hun en idiot. Du vil ikke klare å lage en modell basert på prinsippet man bruker til saltkraft. Bare for å drive en liten pære ville du trengt flere kvadratmeter men en temmelig high-tek membran og et svært saltvannsbaseng. Samt alt det mekaniske/elektriske som skal til for å utvinne energi. Det vil sette deg tilbake sikkert flere hundre tusen kroner...

Hvis han/hun virkelig sa det, så kødda han/hun, lurte deg, eller så vet han rett og slett ikke hva saltkraft innebærer.

Lenke til kommentar

Nja man trenger ikke mange mA for å drive de minste LED lys i dag. Det blir selvfølgelig ikke noen 60W lyspære, men jeg ser ikke bort fra at man kan generere nok elektrisitet til å få litt lys i en liten LED.

 

Klarer du å generere:

 

1.8V - 2mA

 

Så har du nok til å lage lys ;)

Lenke til kommentar

Det står litt om Statskrafts modellkraftverk her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Osmotic_power

The world's first osmotic plant with capacity of 4 kW was opened by Statkraft on 24 November 2009 in Tofte, Norway. This plant uses polyimide as a membrane, and is able to produce 1W/m² of membrane. This amount of power is obtained at 10l of water flowing trough the membrane per second, and at a pressure of 10 bar. Both the increasing of the pressure aswell as the flowrate of the water would make it possible to increase the power output. Hypothetically, the output of the SGP-plant could easily be doubled.

 

Litt her også:

http://no.wikipedia.org/wiki/Statkraft_Hurum_saltkraftverk

... et vannforbruk på 10 liter ferskvann og 20 liter sjøvann per sekund. En forventer et effektuttak på 2-4 kW. Med bedre membraner antas at effekten for et slik anlegg kan økes til ca 10 kW. Det er beregnet at kommersiell drift kan skje fra en gang mellom 2012 og 2015.
Lenke til kommentar

Hehe, dog etter å ha lest litt her (wiki linken) tror jeg det skulle kanskje la seg gjøre.

 

Klarer man bare halvparten av hva statkraft har klart 0,5W/m^2 trenger man ikke mer enn en membran på rundt 10x10 cm for å lage 5mW. Mer enn nok til å tenne en liten diode.

 

Nå har ikke jeg bakgrunn til å kunne lage noen slik membran, men en liten "proof of concept" modell skulle vært fult mulig å lage. Dog det vil nok koste mer i utviklingskostnader og tid enn hva trådstarter har tilgjengelig.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...