Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Escort 1996 1.8D - plutselig lang startetid


Ursa

Anbefalte innlegg

Halloisen!

 

Og tusen takk til alle superfolk på dette forumet. Har gitt Escorten min ni liv (minst) så langt pga ekspertisen her.

 

Og nå er jeg tilbake med et nytt problem ;)

 

Plutselig har bilen blitt røten å starte. Jeg må slure i minst 10 sekunder før motoren antenner, og når den tenner kan den slukke fort om jeg ikke fortsetter å tenne en stund etter første oppstart.

 

Jeg la ut en video på youtube angående et problem med at motoren går ujevnt etter start, og jeg ser at i videoen er bilen tungstarta akkurat sånn som nå (ikke flir av engelsken min! :)) Her er video

 

Jeg har nettopp skifta glødeplugger, luftfilter, olje og oljefilter, og fremdeles starter bilen kjempedårlig også på varm motor (10 sek sluring).

 

Jeg har en kompis som har brukt bilen litt, og den var gåen etter at jeg fikk den tilbake. Han fortalte at han holdt gassen helt inne når han starta, og at dette var et lurt triks på gamle dieselbiler. Er dette riktig, eller kan han kanskje ha skada dieselfilter eller pumpa?

 

Ellers har jeg fått mange kommentarer om at Escorter er spesielt utsatt for dårlige/morkne slanger rundt omkring, men jeg har ikke sett noen lekkasjer. Noen tips til hvor jeg bør lete først?

 

All hjelp mottas med varme og bryske manneklemmer :)

 

-Andy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar så langt.

 

Det føles som både batteri og glødeplugger er i knallform, og det river godt når jeg starter. Derfor har jeg en følelse av at det enten er kompresjonen eller tilførsel av diesel inn i kamrene. (følelser + mekanikk = katastrofe, jeg veit, men det er min amatørdiagnose i hvert fall)

 

Frank: jeg mener at den er lettstarta om jeg har varm motor, og så skrur av, for deretter å tenne raskt igjen. Men dersom jeg f.eks går inn på en bensinstasjon 5 minutter og kommer ut igjen, er det gløding og skuring i 5+ sekunder igjen.

 

Matepumpa hørtes også logisk ut ja. Hva heter det på engelsk i så fall, slik at jeg kan finne det i Haynes-boka mi?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar

 

Frank: jeg mener at den er lettstarta om jeg har varm motor, og så skrur av, for deretter å tenne raskt igjen. Men dersom jeg f.eks går inn på en bensinstasjon 5 minutter og kommer ut igjen, er det gløding og skuring i 5+ sekunder igjen.

 

 

Da er det nok luft i systemet. Dette kan skyldes lekkasje, eller som nevnt; matepumpe som er dårlig/def. Begynn med å sjekk om den i det hele tatt går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk tips om å prøve å starte med diesellokket åpent, for å sjekke om det var feil på luftmatinga inn i tanken. Men dette gjorde det ikke noe bedre.

 

Glemte også å si at jeg nå får et omvendt vakuum inne i tanken som jeg ikke har hatt før. Hver gang jeg tar av tanklokket får jeg et "tjopp" av luft som presser seg ut.

 

Ny vakumpumpe på Ford i Grong kosta 1000 kroner... Ikke så gæren pris det, eller?

 

Har noen tips om åssen jeg kan sjekke at det er pumpa og ikke råtne slanger som er årsaken?

 

Igjen takk :)

Lenke til kommentar

Startproblemer, det kan være så enkelt som...

Dersom batteriet er gammelt dvs over 10år, vil jeg påstå at det kan være problemet for startingen. Bilen trenger god og jevn spenning for å starte. Effekten på batteriene forringes veldig når det går noen år, og de kalde norske vintrene som denne i år sliter ekstra. Dette har løst problemet for meg på to biler, i begge satt det et gammelt Varta batteri som så minst like gamle som bilene, da 16 og 14 år. Men likevell så de helt ok ut når man koblet de til lader. Byttet til Nye Sønnak-batterier og begge starta med null problem.

 

Dessuten når batteriet er gammelt så bør det byttes uansett, og samtidig er det forholdsvis rimelig og en god investering, løser det problemet slipper man samtidig å gjette alle mulige bildeler. Batteriet er tross alt hjertet i bilen.

 

Ujevn gange

Ujevn gange kan forårsakes av så mangt. Har du forsøkt kondensfjerner som du får på bensinstasjonen? Kondens er et nok så vanlig problem på eldre biler. Finnes også væske som fjerner avleiringer i drivstoffsystemet. Dette er helt klart noe av det første jeg hadde prøvd. Væsken skal helles på før man fyller bensin for optimal blanding. Viktig å velge den som er for diesel.

 

Falsk luft i systemet er også en mulighet. Dette kan være en indikator på defekt luftmassemåler, men det er ikke det første jeg ville satset på, ettersom disse er dyre. Lekkasje er heller ikke en umulighet.

Endret av davinci745
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjett hva: jeg sklei på gjørma og moste fronten rett i ei snøfonn. Så for øyeblikket har jeg et større problem enn startproblemer: jeg må finne en ny radiator :p

 

Se ny tråd for det. Men for å fortsette på dårlig start-greia, så fant ikke Ford på Grong noen feil med dieselinnførselen. De sa at denne motoren ikke hadde noen pumpe for mating.

 

Fjernsyn: jeg er usikker. Men reg. nr. er YZ41372 dersom det hjelper. Ser på mekonomens hjemmesider at det står at det er en "RTH eller RTF" som motortype (om det hjelper). Det er "vidundertraktormotoren" med 58 hester (43 kW) uten turbo :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...