Gå til innhold

Idiotisk av meg å svare "ja" på narkotikaspørsmålet?


Olum

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd hasj. I papirene svarte jeg nei at jeg hadde prøvd fordi jeg var sånn som deg og ville inn i forsvaret. Forskjellen var jeg visste at jeg kom til å være clean til sesjon. På sesjon er muligheter for å måtte ta en urin prøve, men den er frivillig. Men hvis du svarer nei så er det nesten akkurat det samme som å si at du ikke er ren.

 

Uansett, da jeg kom inn til legen så spurte legen meg om min egentlige rus historie, og da svarte jeg helt ærlig at jeg har prøvd. Siden jeg hadde prøvd hasj før jeg var 18 og kun en gang så satt han en strek over det. Dog skrev han det ned i papirene mine, men ved siden av fikk jeg mange bra kommentarer. Da jeg skulle velge gren så kunne jeg velge hva som helst.

 

Forsvaret vil ikke ha junkies fordi at hvis man skal ut i krig så kommer forsvaret til å stappe masse dritt inn i deg. Forsvaret er ikke ute folk som drar til forsvaret for gratis stoff. Etter norsk lov så er du en junkie.

 

Når du er i forsvaret så kan du når som helst bli tvunget til en urin prøve. Hvis den er positiv så blir du kastet ut og politianmeldt -> prikk på rulleblad. Og hvis du da i tillegg er under utdanning for å bli pilot eller noe sånt som forsvaret investerer mye i deg så må du betale tilbake alt.

 

Kilde: Sesjonslege

Endret av Vitamin C
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når ble regelmessig røyking av den harde sorten en hobby??

 

Det er en hobby på samme måten som at folk som drikker seg fulle hver helg ser på det som en av sine hobbyer/interesser.

 

Er du analfabet i tillegg til å drite i loven? Jeg synes holdningen din ovenfor loven er idiotisk. Hadde cannabis vært lovlig (hvilket jeg er åpen for at det kanskje bør være), så hadde jeg ikke hatt noe imot at du røyker nå, men cannabis er ikke lovlig. Derfor har du en forkastelig holdning, som gjør at jeg mener at du ikke har noe å gjøre i forsvaret. Du fortjener rett og slett ikke tjenestegjøre, i mine øyne.

 

Jeg er i hvertfall ikke en analfabet, men loven har jeg et ganske anstrengt forhold til. I hvertfall de delene som nekter deg å gjøre ting som ikke går utover andre. Nå skal jeg ikke gjøre denne tråden til en legaliseringstråd. Det er det at jeg ikke respekterer Norske Lover 100% samtidig som jeg skal tjenstegjøre for landet du reagerer på? I så fall må jeg si at du har et merkelig syn på verden. Jeg respekterer store deler av lovene, men jeg sluker ikke alt rått. Man skal stille spørsmålstegn til ting.

 

Hvis du ikke klarer å slutte så er vel sjangsen din for å fullføre tjenesten ganske så liten, å da kan du vel like så godt droppe det.

 

Hvor får du det fra at jeg ikke klarer å slutte? Jeg har flere ganger tidligere vært i perioder hvor jeg ikke har hatt muligheten til å røyke, og det har ikke vært noe problem. Det å få lov til å tjenstegjøre for landet mitt er noe jeg har veldig lyst til å gjøre og en filleting som cannabis kan lett droppes for at jeg skal få muligheten til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når ble regelmessig røyking av den harde sorten en hobby??

 

Det er en hobby på samme måten som at folk som drikker seg fulle hver helg ser på det som en av sine hobbyer/interesser.

 

Er du analfabet i tillegg til å drite i loven? Jeg synes holdningen din ovenfor loven er idiotisk. Hadde cannabis vært lovlig (hvilket jeg er åpen for at det kanskje bør være), så hadde jeg ikke hatt noe imot at du røyker nå, men cannabis er ikke lovlig. Derfor har du en forkastelig holdning, som gjør at jeg mener at du ikke har noe å gjøre i forsvaret. Du fortjener rett og slett ikke tjenestegjøre, i mine øyne.

 

Jeg er i hvertfall ikke en analfabet, men loven har jeg et ganske anstrengt forhold til. I hvertfall de delene som nekter deg å gjøre ting som ikke går utover andre. Nå skal jeg ikke gjøre denne tråden til en legaliseringstråd. Det er det at jeg ikke respekterer Norske Lover 100% samtidig som jeg skal tjenstegjøre for landet du reagerer på? I så fall må jeg si at du har et merkelig syn på verden. Jeg respekterer store deler av lovene, men jeg sluker ikke alt rått. Man skal stille spørsmålstegn til ting.

Ja, man skal stille spørsmålstegn ved ting. Derfor har jeg ALL respekt for alle de som jobber hardt for å legalisere cannabis. Men de bør ikke røyke før det faktisk er lovlig. Jeg har aldri røyka verken Cannabis eller noe annet, men er som sagt positiv til legalisering (men ikke udelt positiv, men hadde nok stemt ja ved en eventuell folkeavstemning). Jeg driter i om du har et "anstrengt forhold til loven", desto større grunn til at du ikke bør få tjenestegjøre. En ekstremt sentral ting i militæret er evnen til å gjøre det du blir fortalt, og følge regelverket, selv om du er uenig med ordren som gis. Denne evnen mangler du tydeligvis.

 

Som sagt, still spørsmål og vær kritisk til lovene, og jobb for å forandre dem, men følg dem så lenge de eksisterer.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Nå må jeg bumpe denne tråden. Jeg har skal på sesjon del 2, men vet ikke når enda. Planen min er fremdeles å svare ærlig der, nesten ærlig i hvertfall. Jeg forteller dem at jeg har røyka endel, men ikke siden i sommer. Er det da sannsynlig at jeg må ta en urintest på sesjon?

 

Planen min, om jeg kalles inn, er å stumpe jointen etter Roskilde og legge meg i hardtrening. Da skal urinen min være clean til september. En dude jeg kjenner sa at det ikke er noe problem om man har vært regelmessig røyker så lenge man har enorm motivasjon, men da må du gå med på å ta en blodtest i sommerferien. Blodtester kan jo spore THC ganske langt tilbake, og jeg har vel planer om å røyke både i russetida og på Roskilde. Er dette bullshit han sier? Kan Forsvaret ta blodprøve på deg flere måneder før du skal tjenestegjøre?

Lenke til kommentar

Hvis de har mistanker tar de gjerne hårprøver, der THC kan påvises rundt 90 dager etter bruk. Blodprøver viser derimot bare 2-3 uker.

Kan ikke si jeg har noe erfaring med denne blodprøven du snakker om. Har bare vært borti urinprøver og hårprøver.

Hvis du er så motivert som du sier, bør du kutte ut røykinga så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Er det urinprøve i rekrutten ?

 

Har røyka regelmessig i en måned. Sluttet for en uke siden.

 

Kommer helt ann på. Jeg har vært i forsvaret i 3 år og aldri pissa.

Har også sagt at jeg har prøvd hasj både på sikkerhetsklareringa og på medesinsk seleksjon for intops. Har fortsatt jobb og har tjeneste gjort i Afghanistan.

 

Finnes ingen fasitsvar på om/når det kommer pisseprøve :)

Lenke til kommentar

For å klare opp i alt sammen:

 

På innrykksdagen vil det bli gjennomført en narkotikasjekk fra Forsvarets Narkotikagruppe. Da vil samtlige bli stilt opp og bagasjen et annet sted og en narkohund vil gjennomsøke både deg og bagasjen din. Om den/Forsvaret finner spor etter stoff, vil du bli tatt med i et avhør hvor du vil bli stilt ytterlige spørsmål og for urinprøve samt andre prøver som kan påvise narkotika. Om de finner stoff i kroppen din, vil det bli opprettet en sak mellom deg og Politiet og du vil få din straff deretter. Altså du får aldri noen militærtjeneste, i stedet fengsel + et rulleblad som kommer til å gjøre livet ditt til et hælvete etterpå.

 

Om du ikke skulle bli oppdaget på narkosjekken, og Forsvaret får vite før eller etter innrykksdagen at du har brukt stoff, vil din sikkerhetsklarering bli endret. Dette innebærer at du vil få reduserte tjenestemuligheter i hele Forsvaret. For eksempel vil du ikke kunne få en stilling som vognfører på noen av forsvarets kjøretøyer eller andre ting hvor du har ansvaret for tyngre våpen eller kjøretøyer eller har ansvar for andre mennesker.

 

I stedet for å være nervøs for å bli catcha med narkotika av Forsvaret, hadde jeg heller lagt opp alt av denne virksomheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsvaret vil bli kvitt misbruket, og ikke misbrukeren. I mange tilfeller prøver man å dimme personer som blir tatt for nark, men både Narko Nord og Narko Sør jobber veldig for at folk kan fortsette i Forsvaret hvis de blir tatt (gitt at de vil dette, og det er sikkerhetsmessig greit, noe det langt ifra alltid er).

 

Så det at du innrømmer å ha brukt noe greier for X antall år siden, men er ren på prøvene og du sier at du ikke er avhengig og det var snakk om engangstilfeller eller lignende, så skal ikke dette være grunn til å verken nekte deg sikkerhetsklarering eller å dimme deg.

 

Men i noen tilfeller kan Forsvaret prøve. Da vil jeg anbefale å ta opp saken hvis du vil være i Forsvaret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min erfaring med pisseprøver og narkotika etter et halvt år i forsvaret:

 

Sesjon - Ikke pisseprøver, kun spørsmålet om du har røyket hasj eller tatt narkotika

 

Innrykksdagen - Narkohunder lukter gjennom hele bagasjen din + deg, og et befal sjekker for hånd gjennom hele bagasjen din. Bruker også diverse sprayer og en form for lapper som kan avsløre spor av narkotika. Dette brukes for eksempel på klær, på innsiden av mobiltelefoner og i lommer.

 

Første natt på kaserna etter første perm - MP kom og skulle ha pisseprøve av samtlige.

 

 

En person hadde brukt narkotika på permen, og ble hivd ut på dagen. Nulltoleranse

Lenke til kommentar

Shit, bra og informativ video. Ser ut som jeg lander i et dilemma her. Jeg er glad i pot, men har en enorm motivasjon til å tjenestegjøre. Jeg får vel bare stumpe jointen da. Skal uansett legge meg i hardtrening snart, så da blir det lite av rusmidler og dårlig mat. Det verste blir nok å gå hele russetida og Roskilde uten å røyke meg en rev.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...