Gå til innhold

Privatisteksamen og primærvitnemål


Hawtz

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har ikke heeeeelt fått de karakterene jeg burde få, men er ikke langt i fra (trenger +0,1 mer i snitt). Er det noen som helst måte å ta opp igjen fag som privatist, eller ev. en annen måte, og få det på primærvitnemålet?

Endret av Hawtz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

I stedet for å lage en ny tråd, bare fortsetter jeg videre på denne:

 

Hvis jeg stryker i et fag, fks kjemi, da må jeg ta det opp igjen. Kommer den nye karakteren på primærvitnemålet eller ordinær? Kan jeg ta opp kjemi igjen på den skolen jeg gikk på?

Lenke til kommentar

Så lenge det at du strøk i kjemi førte til at du ikke fikk et godkjent vitnemål, mener jeg at den nye karakteren skal komme på førstegangsvitnemålet ("primærvitnemålet"). Merk at hvis du stryker i kjemi men får en ståkarakter på obligatorisk eksamen i faget, vil du, i følge offisielle kilder (vurder selv om disse er til å stole på), få et godkjent vitnemål påført karakteren 1 i standpunkt og 2-6 på eksamen. Da vil du måtte ta privatisteksamen i kjemi for å få slettet standpunktskarakteren, og dette vil da gå på ordinærvitnemålet.

Lenke til kommentar

Så lenge det at du strøk i kjemi førte til at du ikke fikk et godkjent vitnemål, mener jeg at den nye karakteren skal komme på førstegangsvitnemålet ("primærvitnemålet"). Merk at hvis du stryker i kjemi men får en ståkarakter på obligatorisk eksamen i faget, vil du, i følge offisielle kilder (vurder selv om disse er til å stole på), få et godkjent vitnemål påført karakteren 1 i standpunkt og 2-6 på eksamen. Da vil du måtte ta privatisteksamen i kjemi for å få slettet standpunktskarakteren, og dette vil da gå på ordinærvitnemålet.

 

Det blir rett og slett et sjansespill da. Jeg vurderer å bevisst stryke i et fag for å få muligheten til å heve karakter uten at det kommer på ordinærvitnemålet. Si at jeg stryker i kjemi, men kommer opp i kjemi eksamen. Må jeg stryke i eksamen også, for å ikke sitte igjen med akkuratt bestått i kjemi standpunkt?

Endret av Hawtz
Lenke til kommentar

Er du nødt til å ta opp fag for å få godkjent vitnemål, og dette skjer etter at du har fått "vitnemålet", fullfører du ikke videregående opplæring på normert tid og kvalifiserer derfor ikke til Kvote for førstegangsvitnemål.

Endret av Aquageek
Lenke til kommentar

Er du nødt til å ta opp fag for å få godkjent vitnemål, og dette skjer etter at du har fått "vitnemålet", fullfører du ikke videregående opplæring på normert tid og kvalifiserer derfor ikke til Kvote for førstegangsvitnemål.

 

Dette er noe annet enn jeg har fått opplyst. Følgende står på udir.no:

 

Elever som avlegger særskilt eller utsatt eksamen etter normal opplæringstid har rett til førstegangsvitnemål, så fremt videregående opplæring derved er bestått. Dette gjelder imidlertid ikke for elever som avlegger ny eksamen etter normal opplæringstid.

 

Dette tolker jeg som at elever som at elever som tar eksamen etter de 3 årene for å få et godkjent vitnemål, likevel får førstegangsvitnemål ("så fremt videregående opplæring derved er bestått"). De får derimot ikke førstegangsvitnemål hvis de tar en ny eksamen etter å ha bestått videregående opplæring.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Det står særskilt eller utsatt. Mistenker at det ikke gjelder vanlig privatisteksamen. Utsatt eksamen kan du vel ta om du er syk eller lignende, og særskilt eksamen er om du får 1 i standpunkt. Om du stryker på ordinær eksamen må du derimot ta ny eksamen, og da tror jeg du får ordinærvitnemål.

 

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/vfl/eksamen/videregaende/ny_og_utsatt_eksamen/article145539-36748.html

Lenke til kommentar

Det står særskilt eller utsatt. Mistenker at det ikke gjelder vanlig privatisteksamen. Utsatt eksamen kan du vel ta om du er syk eller lignende, og særskilt eksamen er om du får 1 i standpunkt. Om du stryker på ordinær eksamen må du derimot ta ny eksamen, og da tror jeg du får ordinærvitnemål.

 

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/vfl/eksamen/videregaende/ny_og_utsatt_eksamen/article145539-36748.html

 

Dette er korrekt.

 

Dersom du blir syk til en lokalt gitt eksamen, har du rett på utsatt eksamen i faget. Dersom du får _standpunktkarakter_ 1 i et fag har du rett på særskilt eksamen, vanligvis holdt samtidig som utsatt eksamen. Dersom du blir bortvist fra eksamen og får medhold i klage, eller eksamen blir annullert har du rett på ny eksamen ved første etterfølgende sådanne. Dette er de tre mulighetene til å få karakterer avlagt etter endt VGS-løp på førstegangsvitnemålet.

 

Stryker du på en eksamen i tredjeklasse får du ikke førstegangsvitnemål dersom du har elevstatus i faget. Har du privatiststatus kan du velge å ikke føre faget på førstegangsvitnemålet ditt forutsattt at det ikke er nødvendig for å få generell studiekompetanse.

 

Se forøvrig forskrifta til opplæringslova § 3-43

 

" Førstegongsvitnemål, jf. § 7-2 i forskrift 31. januar 2007 nr. 173 om opptak til høgare utdanning, blir gitt til den som ved utløpet av normal tid i tråd med fastsett opplæringsløp i læreplanverket, har bestått vidaregåande opplæring som gir generell studiekompetanse. Det er mogleg å føre karakterar som er oppnådde etter normal tid ved særskild eksamen etter § 3-33, utsett eksamen etter § 3-35 og ny eksamen etter § 3-36 eller § 3-37 på førstegongsvitnemålet."

 

Du får altså førstegangsvitnemål dersom du ved utløp av normal tid (dvs. tre år for de som ikke går fireårig idrettsløp/yrkesfag) har _bestått_ videregående opplæring. Unntakene har jeg gått gjennom over.

 

All ære til Herr Brun, han har god oversikt.

 

-lb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da oppstår et nytt spørsmål. Jeg har kjemi. Jeg ble ikke fornøyd med karakteren, og skal derfor ta opp igjen faget. Men jeg har nå kommet opp i kjemi i skriftlig eksamen. Hvis jeg tar opp kjemi igjen, hvilken karakterer erstatter den? Jeg har jo da 2 kjemi-karakterer. Erstatter den begge, eller velger jeg en? Eller fjernes de to gamle, og jeg får én 6er (skal jo ha 6 lixm) på kortet i stedet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...