Gå til innhold

Test: Corsair Flash Voyager GTR 32 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke at det betyr noe rent praktisk, men synes flash voyager-serien ser ut som et billig 90-talls plastprodukt. Hadde vært bedre uten design i det hele tatt. En tynn svart kloss hadde gjort seg bedre.

Ja må si du har et godt poeng. Samtidig som det kanskje er litt vel prippent å bry seg om designet på en minnepenn, så er jeg helt enig i at denne kunne sett utrolig mye bedre ut...

Lenke til kommentar

Frister litt men... Er det noen som vet noe om kvaliteten på minnepinnene til Corsair om dagen?

 

De skal jo liksom være så robuste, men min erfaring er at innmaten avgår med døden uten å ha blitt påført verken vold eller fukt. Etter 2-4mnd er det over og ut. De har alle blitt registrert av windows som lagringsenhet når jeg satte dem inn, men i diskbehandling sto det bare "No Media".

 

Siden det virker til at USB-interface/kontroller fungerer har jeg vanskelig for å tro at det er noe tull med USB-portene på en av maskinene mine.

 

Modellene jeg har hatt er 4 og 8GB Voyager, 8GB Voyager GT og 8GB Voyager Mini.

 

Flere som har opplevd det samme, eller har jeg bare hatt ekstremt uflaks?

Lenke til kommentar

Jeg fant frem et par av pinnene for å sjekke litt nærmere. Når jeg obduserte minien så jeg at den var brukket på midten, men rammen som selve chippen sitter i var like hel. Selv gummien var som ny.

 

Den andre er en vanlig 8GB Voyager. Etter å ha kranglet med en tosk av en tekniker hos Corsair ble jeg litt ekstra ivrig. Han påsto hardnakket at det ikke lot seg gjøre å flashe firmware, og at jeg måtte fylle ut et RMA-skjema. Maken til tull.

Etter litt research og en del timer med utprøving av diverse diagnose og rescue-verktøy, noe som forøvrig var litt av en prøvelse med Win7, lysnet det.

Først fikk jeg flashet firmware i kontrolleren slik at den ble oppdaget riktig i Windows, deretter måtte jeg finne riktige verdier å mate den med for å få riktig størrelse, spenninger osv.

 

Nå er den frisk som en fisk, men den bærer ikke lenger navnet Corsair. Etter alt det slitet fortjente jeg å navngi den. Skulle bare mangle.

 

Hadde bare Corsair sendt meg programmet og en config-fil hadde det hele vært gjort på 10min, toppen. Isteden maser de om low-level format, SD-Card.org format, HD-Bench software og gud vet.

Nå måtte jeg riktignok modde selve USB Mass Storage device driveren til Microsoft for å få flashet, men jeg synes fortsatt de kan la de som er villige til å risikere litt blåaktig skjerm få lov til å prøve.

 

post-16425-1271382593,1419_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tøft! :) Slike ting liker vi! Du burde absolutt skrevet en artikkel om det der! Minner meg om gode gamle overklokking.no ^^

 

Forøvrig har jeg mellom 8-12 forskjellige flash voyager * (fra standard til GT, GTR og mini) sticks, og oppdaget først i dag at èn av dem oppførte seg litt merkelig. Ellers så fungerer alle de andre 100% stabilt. Den gamleste jeg har er fra da de først ble lansert.

 

 

Lenke til kommentar

+1 om artikkel om slikt.

Det hadde vært interresant om produsenter kunne tatt bedre vare på tech-folk og entusiaster som faktisk kan kose seg med tools, firmware oppgraderinger, osv. Utenfor OEM markedet er det jo folk som vet hva de driver med som hjelper folk med innkjøp av diverse devices og PC-deler.

 

Jeg skulle ønske hardware.no gikk mer tilbake til overklokking.no stil, og sluttet å skrive artikler totalt for de som fortsatt leter etter any-key :p

 

EDIT: med kompetansen på forumet kunne det blitt mange interresante artikler om noen av journalistene fikk det for seg å samarbeide med de som skriver om kjekke løsninger, modder ting, etc.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Tøft! :) Slike ting liker vi! Du burde absolutt skrevet en artikkel om det der! Minner meg om gode gamle overklokking.no ^^

 

Forøvrig har jeg mellom 8-12 forskjellige flash voyager * (fra standard til GT, GTR og mini) sticks, og oppdaget først i dag at èn av dem oppførte seg litt merkelig. Ellers så fungerer alle de andre 100% stabilt. Den gamleste jeg har er fra da de først ble lansert.

 

Du har et poeng, for når jeg søkte etter løsninger fant jeg mange andre med tilsvarende problem. Gode svar var det heller dårlig med.

 

Jeg kan godt skrive en artikkel, eller i det minste en guide. Problemet er bare det at dette var min første titt på flash-basert lagring, og det er mye å sette seg inn i.

Jeg tror heller ikke verktøyet jeg brukte til å flashe vil fungere på andre minnepinner en akkurat de som bruker USBest kontroller.

 

Det første jeg trenger er minnepinner. Uten det blir det vanskelig å ta for seg noe mer en akkurat Flash Voyager. Det blir ikke aktuelt å kjøpe inn en av hvert slag, så jeg er avhengihg av hjelp til å få tak i noen.

Om noen har defekte/delvis defekte pinner liggende så må de gjerne sende dem til meg. Med litt flaks kan jeg returnere noen av dem i fungerende stand, men her gir jeg ingen garantier.

Lenke til kommentar

Frister litt men... Er det noen som vet noe om kvaliteten på minnepinnene til Corsair om dagen?

 

De skal jo liksom være så robuste, men min erfaring er at innmaten avgår med døden uten å ha blitt påført verken vold eller fukt. Etter 2-4mnd er det over og ut. De har alle blitt registrert av windows som lagringsenhet når jeg satte dem inn, men i diskbehandling sto det bare "No Media".

 

Siden det virker til at USB-interface/kontroller fungerer har jeg vanskelig for å tro at det er noe tull med USB-portene på en av maskinene mine.

 

Modellene jeg har hatt er 4 og 8GB Voyager, 8GB Voyager GT og 8GB Voyager Mini.

 

Flere som har opplevd det samme, eller har jeg bare hatt ekstremt uflaks?

 

Jeg bada min 8GB Voyager ;)

å ja funker fremdeles :p

 

min 32GB GTR er veldig! mye raskere en min 8GB Voyager, dobbel så rask i skriving

Lenke til kommentar

Nå måtte jeg riktignok modde selve USB Mass Storage device driveren til Microsoft for å få flashet, men jeg synes fortsatt de kan la de som er villige til å risikere litt blåaktig skjerm få lov til å prøve.

Noe sier meg at du kunne spart deg litt tukling om du hadde brukt en GNU/Linux-distro som platform; det finnes nemlig ingenting som heter "portabel" lagringsenhet i den basen- om enheten kobles "direkte" til hovedkortet via IDE/SATA, eller via en USB-kontroller er hipp som happ.

 

Apropos det tidligere spørsmålet ditt om Corsairs verdier på dette feltet så kan jeg trekke inn at de er suverene på leseytelse og filer ned i 32/64K. De er ikke helt gale ned til 0,5K, ikke til prisen langt derifra, det er bare andre aktører i høyere prisnivå som takler de aller minste filene bedre. Det er det jeg kan si om syntetisk ytelse etter litt research. Jeg har planer om å bruke 3 stk. voyager-pinner + 1 stk. OCZ Rally i RAID 0. Blir spennende å se IRL-ytelser.

 

Rent fysisk er de nok minst like ille som en hvilken som helst aktør. Praktiske minnepinneytelser er nok noe av det mer subjektive området i data/dingseverden.

Lenke til kommentar

Pass på at du får minnepennene koblet til på USB porter som ikke bruker èn delt kanal. Noen kontrollere kan ha 12 usb porter, men langt færre kanaler og aggregat båndbredde.

Jeg vil forresten anbefale å gå for en 32-40GB SSD i stedet for å RAIDe minnepenner, da SSDene faktisk er laget for tyngre bruk og har wear leveling, samt mye bedre random write IOPS.

Lenke til kommentar

Viktig poeng å passe på kontrollere, ja; og i det tilfelle man satser på aktive HUB-er kan man svi seg med kun delvis aktiv strømdekke, og derfor lavere ytelser ved full besetning.

 

Det "kloke" valget (investeringsmessig) er nok å satse fult på SSD i et stasjonært oppsett, ingen tvil om det, men som jeg sier er det kun et eksperiment. 4 stk. (relativt) Voyager USB-penner à +/-100kr vs 2-4 stk. f.eks. Intel 40GB à +/-900kr er en økonomisk sur overgang i henhold til hva moro-faktoren angår. Mon tro hvordan 8 stk. minnepinner yter mot én stk. moderne SSD (eller vanlig snurrdisk for den saks skyld) til tilsammen tilnærmet lik pris? Rent praktisk, for noen kan det fungere som en fin måte å utilisere ubrukte minnepinner av tilnærmet like kapasiteter, enten fra ens personlige besittelse eller venner, familie, EL-tur, etc.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg trekker tilbake min påstand om at dette er gode minnepinner.

 

Jeg har GTR stick nr 2 nå som har død av firmware "forråtnelse".

 

Sist flashet jeg med DtMPTool, og da fungerte den EN STUND, for så å dø igjen. Det er siste gangen jeg kjøper denne dritten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...