Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

'93 Opel Astra 1.7D sovnet stille inn etter lang strekke med motorbrems


Anbefalte innlegg

Bilen min sovnet stille inn her en dag når jeg skulle gjennom en undersjøisk tunnel.

Strekka er 3,5km nedoverbakke og 4km oppoverbakke.

Bilen startet og gikk helt pent uten problemer før.

Skulle en dag gjennom denne tunnelen, og da bremset jeg på motoren i nedoverbakken. (3km, 80sone) uten å gi noe som helst gass. Ved bunnen av tunnelen når jeg skulle til å akselerere igjen så var det null liv i bilen, mistet all motorkraft og motoren døde helt. Har i ettertid prøvd å glødd og startet som normalt men den tar ikke etter i det hele tatt. Er ikke forskjell på motorlyden når jeg drar rundt starteren, er samme som før.

Var 3/4 tank med diesel når dette skjedde.

Er en 1993 Opel Astra 1.7 Turbo Intecooler diesel.

Noen som har noen formening om hva som er galt?

Takker på forhånd om tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig dieseltrykk/tett dieselfilter? Døde plugger? Gåen sensor (kamaksel/veivaksel)? Eneste jeg kan komme på. Var det høyt turtall når du rant nedover? Kan jo ha drept noe i motor(eks stempelringer?)

Det var det eneste jeg kan komme på som virker logisk i mitt hode, kanskje utenom det siste som bare var en synsing :)

Lenke til kommentar

En dieselmotor er ganske enkel. Den trenger bare tre ting for å gå: Varme, diesel og kompresjon.

 

Varme er åpenbart ikke feilen. Sjekk registerreima og dieselslanger.

Den trenger luft også, men det går vel på sett og vis under kompresjon.

 

Når en dieselmotor plutselig stopper på denne måten, så vil jeg nesten si det bestandig er diesel som mangler, eller er forurenset med vann e.l. Luftfilter går aldri plutselig så tett at bilen ikke vil gå lenger, og om noe plutselig var skjedd med registerreima og ventilene, og dermed kompresjonen, burde han merket det, også på lyden under startforsøkene. Tett filter eller slanger/rør, derimot, er meget sannsynlig. Prøv å blåse med trykkluft baklengs i sugerøret og hør etter om det bobler i dieseltanken. Se i den andre tråden om Nissan King Cab som ikke startet når den var varm, kan forsåvidt være lignende feil med magnetventilen på dieselpumpa. Ellers er det bare å løsne dyserør og lufteskruer, og se hvor det kommer ut, eventuelt ikke kommer ut luft eller diesel.

Lenke til kommentar

En dieselmotor er ganske enkel. Den trenger bare tre ting for å gå: Varme, diesel og kompresjon.

 

Varme er åpenbart ikke feilen. Sjekk registerreima og dieselslanger.

 

Og strøm, det er lenge siden man fikk nøkkelstopp på dieselbiler.

Nyere motorer er jo fulle av elektronikk.

Lenke til kommentar

En dieselmotor er ganske enkel. Den trenger bare tre ting for å gå: Varme, diesel og kompresjon.

 

Varme er åpenbart ikke feilen. Sjekk registerreima og dieselslanger.

 

Og strøm, det er lenge siden man fikk nøkkelstopp på dieselbiler.

Nyere motorer er jo fulle av elektronikk.

Denne motoren er en ren mekanisk diesel som ikke trenger batteriet for å gå. Vil tro at det har noe med dieselen å gjøre, vann i dieselfilter eller at det er tett. Kan også hende at det er toppakingen som er defekt.

Lenke til kommentar

 

Denne motoren er en ren mekanisk diesel som ikke trenger batteriet for å gå. Vil tro at det har noe med dieselen å gjøre, vann i dieselfilter eller at det er tett. Kan også hende at det er toppakingen som er defekt.

 

Nå, den har vel en elektrisk solenoid for og stoppe den, det er en stund siden man hadde stoppwire eller vacumstopper.

Stoppsoleniden og matepumpa er en ting som bør sjekkes, det er jo bare og løsne på ett dyserør og se om det kommer noe diesel.

 

At filteret skal gå tett til de grader er lite sannsynlig, def toppakning bør ikke gi slik oppførsel, tannreima er det neppe men det kan selvsagt være at hjulet på dieselpumpa har vridd seg selv om det er uvanlig for og si det pent.

 

Har TS sjekket sikringene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er vel en såkalt circle-L dieselmotor som i sin tid var utviklet av Isuzu.

 

Jeg ville sett på timingpumpen, og om bilen har en elektrisk hevepumpe bak i tanken. Bensinmodellene av denne typen Astra har pumpen inni tanken, man kommer til gjennom luke under baksetet, med mindre det er en stv, da kan det være tanken må ned!

 

Dersom det ikke er noen pumpe der, eller denne virker som den skal, er jeg nok redd timingpumpen er gåen. En del timingpumper er avhengig av tilstrekkelig diesel trykk for kjøling og smøring. Lavt trykk sammen med høyt turtall, kan kanskje ha drept en alle rede småsliten pumpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...