Gå til innhold

Dommeravgjørelser mot Brann


Step_up

Anbefalte innlegg

Det skjedde en reaksjon fra Kalvenes helt klart, men for min del ser det like mye ut som at han spenner brystkassa i tilfellet ballen skulle treffe der, som at han prøver å hindre ballen med armen. Jeg tror ikke ballen ville gått forbi han uansett om han hadde stått stille eller ikke, men det er og blir en sak rundt hvordan man dømmer hands. Noen dommere blåser, andre ikke. Overrasker meg ikke så mye at han blåste.

 

En ting kan være sikkert hvertfall. Hadde situasjonen skjedd på den andre siden(Brann) og det ikke hadde blitt straffe, så ville vi hørt det i lang lang tid fra Step_up :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulder - overarm - underarm - hånd.

 

Denne ballen traff i regionen overarm-skulder og bryst. Armen henger ned langs kroppen, og ballen søker arm. Dessverre har noen fått det for seg at arm skal være i "naturlig stilling" for at det ikke skal blåses - og "naturlig stilling" på armen finnes visst ikke for fotballspillere lenger. Kast på dem tvangstrøyer, så slipper vi å lure på om det eksisterer en "naturlig stilling" for armen på en fotballbane.

 

Han gjør en tydelig bevegelse MOT ballen, og stopper ballen med hånda. Et klart straffespark spør du meg.

 

For å få slutt på slikt vås som dette så kunne man starte med å drite i bevegelse, hensikt og slikt tull og blåse hver gang ballen treffer hånda til en spiller som ikke er keeper.

Lenke til kommentar

http://www.brann.no/nyheter/her-er-straffesituasjonen/

 

Overarm og hånd er ikke det samme.

 

Som Kalvenes sier selv - når noen klinker ballen mot deg fra 7-8 meter, så strammer man kroppen. Dessverre er vinkelen latterlig på dette klippet, men har man Altibox kan man tydelig se at overarmen som ballen delvis treffer er mellom 5 og 10 cm ut fra kroppen. Ballen treffer bryst og overarm. Det ser man også på hvordan ballen spretter etter den er i Kalvenes.

 

http://www.vpn.no/vpn_spesial/straffes_vi_av_rosenborg_straffer

Lenke til kommentar

Det på VPN er hentet fra en fra forumet. Kanskje ikke så veldig objektivt nei. Når det gjelder straffen RBK fikk mot Brann er den av det billige slaget. Ballen treffer faktisk over albuen til Kalvenes, og hvis du tar en ball selv og plasserer den i samme høyden er det vanskelig å unngå ballen om du står stille.

 

Straffe uansett om ballen hadde truffet armen ville vært for dumt, siden det da ville gått sport i å prøve å treffe armene til forsvarerne i feltet. Det som trengs derimot er klarere retningslinjer. Armen bør ikke bevege seg så og så mye utifra kroppen, uansett hvor naturlig en bevegelse kan være.

 

2ymbwd5.jpg

 

Uansett, man må jo innrømme, selv om det er mulig alt er korrekt. Det er merkelig at Vålerenga har fått 6 straffer færre enn RBK med 30 sjanser mer i løpet av sesongen.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Selv om den treffer over albuen er det fortsatt armen. Som sagt det linjedommeren reagerer på er at hånda beveger seg ut fra kroppen i det ballen kommer. Om armen ikke hadde vært i begevelse utover og den hadde truffet samme sted hadde det nok ikke blitt blåst.

 

Jeg synes også det er artig at folk fra VPN/forumet på PVN/whatever baserer meningene sine på VGlive.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner også hvorfor linjedommer kicker, det er jo ingen tvil om at det skjer en reaksjon fra Kalvenes der. Tror ikke at han bevisst tenker på å stoppe ballen med armen likevel. Syntes det derfor er litt billig, med tanke på at ballen ville truffet armen uansett ganske sikkert.

 

Mon tro hva som hadde skjedd om Brann hadde fått den samme straffen istedenfor, kan banne på at enkelte RBK-fans som mener det var riktig nå, hadde ment det var feil. Typisk sånn supporteravgjørelse, hvor man mener det er feil eller riktig som følge av hvilket lag man heier på. Tvilsom situasjon i mine øyne, men ok å dømme straffe, så lenge samme list legges for senere og tidligere avgjørelser.

 

Når det er sagt fortjente ikke Vålerenga å slå Brann noe mer enn Rosenborg, og jeg tipper Rosenborg uansett hadde dratt iland seieren i den kampen selv uten straffe, men you never know.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Uansett, man må jo innrømme, selv om det er mulig alt er korrekt. Det er merkelig at Vålerenga har fått 6 straffer færre enn RBK med 30 sjanser mer i løpet av sesongen.

Det kommer strengt tatt an på hva man regner som målsjanse. Om det er skudd på mål fra distanse, eller om det er hvor ballen spilles inn i boksen og en angriper rives over ende. Nå skal de også sies at det er MANGE episoder hvor Rosenborg burde hatt straffe, men ikke fått det. Det er dog ingenting å sutre over, for neste kamp får man kanskje en straffe for noe som ikke er straffe.

 

Jeg skjønner også hvorfor linjedommer kicker, det er jo ingen tvil om at det skjer en reaksjon fra Kalvenes der. Tror ikke at han bevisst tenker på å stoppe ballen med armen likevel. Syntes det derfor er litt billig, med tanke på at ballen ville truffet armen uansett ganske sikkert.

Nei, det er ikke sikkert at han bevisst prøver å stoppe ballen med hånda, men det kan likevel se ut som at det er akkurat det som skjer. Siden dommeren umulig kan vurdere motivet i den hastigheten slike situasjoner skjer, så er det eneste riktige å blåse, synes jeg. For jeg vil ha rettferdig fotball, hvor juksemakere blir straffet. Jeg hadde helst sett at enkeltspillere på Rosenborg hadde holdt mindre i drakta til sine motspillere og heller tatt fra dem ballen på ærlig vis.

 

Mon tro hva som hadde skjedd om Brann hadde fått den samme straffen istedenfor, kan banne på at enkelte RBK-fans som mener det var riktig nå, hadde ment det var feil. Typisk sånn supporteravgjørelse, hvor man mener det er feil eller riktig som følge av hvilket lag man heier på. Tvilsom situasjon i mine øyne, men ok å dømme straffe, så lenge samme list legges for senere og tidligere avgjørelser.

Ja, det er alt for mange sutrere blandt supportere, og det gjelder for alle lag. Enkelte har ikke evnen til å være objektive, enten det dømmes for eller mot sitt lag. Jeg har stort sett evnen til å innrømme at dommeren har fattet riktig avgjørelse når jeg får sett situasjoner i reprise. Jeg har flere ganger gått fra Lerkendal og vært fly forbanna på "den jævla dommeren", men blitt relativt flau når jeg fikk sett situasjonen i reprise og sett spilleren kaste seg uten at noen har vært "i nærheten".

 

Når det er sagt fortjente ikke Vålerenga å slå Brann noe mer enn Rosenborg, og jeg tipper Rosenborg uansett hadde dratt iland seieren i den kampen selv uten straffe, men you never know.

Nei, det var det da. Jeg er ikke så sikker på at RBK ville klart det, selv om jeg er RBK-supporter. Jeg hadde helst sett at det ble tatt i bruk videodømming, selv om dette ville ført til litt mer stopp i spillet. Da hadde vi sluppet sutring fra lag som mener at dommern er i mot dem hele tiden. Kanskje vi hadde fått stoppet kjeften på sutrekommene Andresen og Rekdal også. Jeg tror ikke jeg har sett Rekdal tape en kamp som lagleder, uten at det var dommeren sin feil.

Lenke til kommentar

Ja, det er alt for mange sutrere blandt supportere, og det gjelder for alle lag. Enkelte har ikke evnen til å være objektive, enten det dømmes for eller mot sitt lag. Jeg har stort sett evnen til å innrømme at dommeren har fattet riktig avgjørelse når jeg får sett situasjoner i reprise. Jeg har flere ganger gått fra Lerkendal og vært fly forbanna på "den jævla dommeren", men blitt relativt flau når jeg fikk sett situasjonen i reprise og sett spilleren kaste seg uten at noen har vært "i nærheten".

Kjenner til det der.

 

Men som nevnt over så er det hvilke spillere man har og hvordan man angriper. Enga har finspill, Rosenborg har duellspill. I duellspill kan det fort oftere bli straffer ettersom spillere ofte holder den andre for å hindre han i å komme opp.

Lenke til kommentar

Andresen sutrete? Synes han har vokst noe utrolig de siste par årene, garantert bedre nå enn som spiller. Rekdal er jo like krass i uttalelsene mot sitt eget lag når de vinner, så der går det litt begge veier.

 

Henning Berg derimot... Uff.

 

Vålerenga er jo garantert like ofte i motstanders 16-meter som Rosenborg er, det tror jeg de fleste forstår om man ser 3-4 kamper av begge lag. Jeg synes det er ganske rart, og vi har blitt snytt for noen klare straffer i år. Målsjanser er jo et mål på hvor mye man er i angrep, man får jo ikke målsjanse av å lempe ballen inn til keeper fra egen halvdel heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...