Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil: Maks 150 000, har dere tips?


salah

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg kjøpe meg en ny bil og er på leting, men jeg står fast grunnet for mange utvalg.

 

Bilen skal brukes for det meste fram og tilbake på jobb og daglig bruk, men jeg kommer til å reise mye (Stavanger, Kristiansand, Trondheim osv, og en tur til Romania)

 

Jeg har tenkt gjennom en del krav jeg har:

* 5 dørs (2 dørs vurderes ikke)

* 5 seter

* 2 liters motorstørrelse (bensin) eller 1.7 diesel

* Minst 150 hk

* 2000-modell eller nyere

 

Andre egenskaper jeg gjerne vil ha, men som ikke er kritiske:

* Lavt forbruk (her er ingen streng regel, men biler som f. eks. bruker over 1 liter mila har jeg ikke lyst på)

* Maks 150 000 kroner, men litt over kan aksepteres dersom bilen er verdt det

* Helst manuell, men automat kan vurderes

 

Jeg har ingen krav til karosseri på bilen, men synes kombi og stasjonsvogn er kule. Også har jeg tatt en titt på forskjellige biler:

Opel Astra GTC (jeg vet denne er 2-dørs, men den er så sykt rå at det er unntak

Saab 9-3

Saab 9-5

Audi A3

Audi A4

Audi A6

VW Passat

VW Golf

Mercedes-Benz E-Klasse

 

Har dere flere forslag? Noen av disse bilene dere ville hatt, eller ikke?

Alle har jo sine favorittmerker, men begrunn hvorfor du liker akkurat ditt valg.

Endret av salah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du vurderer 9-3. Hva med Vectra da? Mye samme bilen, men noe rimeligere både å kjøpe brukt og å ta service på.

 

Var selv på jakt etter stv i fjor våres, og fant fort ut at jeg fikk mye for pengene i Opel. Vær obs at stv er mye lengre enn sedan-utgaven. Etter 1 år og 30.000KM med en '04 Vectra 2.2DTi er jeg iallfall godt fornøyd på alle områder, også med verkstedet og delepriser.

Dvs jeg byttet fjører/dempere hele veien rundt, siden bilen var kjørt 100.000KM, og valgte litt stivere oppsett enn standard, og resultatet er en kjøremaskin jeg glatt tar en tur i Europa med. Originalt er den nemlig en anelse blaut. Seter bør jo telle litt for deg, og der er Opel generelt bedre enn snittet. Vectra/9-3 får du med ymse motorer, men over 2 liter og minst 150HK finner du ikke så veldig mange av her i Gnore, pga nypris. Men begge har 2-liters turbo fra Saab, som er en ganske morsom maskin. Den KAN sluke drivstoff, men kjørt normalt pent er den ikke så ille. Du finner mange med 1.9 liters diesel, og den bør du prøve før du avskriver den som "for liten". Leveres i flere HK-varianter, men 150 HK-varianten kan fint skremmes opp i 180 HK.

Selv har jeg en 2.2 diesel, som er en "gammeldags" diesel laget av Opel, men den har for lite HK for dine krav (125HK). Vectra/9-3 blir også levert med 3-liters maskiner, både diesel og bensin, men er knapt solgt her i landet.

Opel har ganske OK priser på ekstrautstyr, så du finner noen velutstyrte varianter også. På Vectra-en kan du få _mye_ ekstra. Blant annet er xenon-lysene noe for seg selv, og noe du kommer til å sette stor pris på. Finner ikke mange andre biler i prisklasse under 150K med så gode lys.

 

Uansett; lykke til med valget! Det er en gøy prosess :w00t:

Lenke til kommentar

Det er er absolutt en gøy, men også skremmende prosess!

 

Personlig har jeg sett på Opel, kjører jo en til daglig, setene er jo kongelige på dem. Liker Opels plassering av dingser, knapper og funksjoner. Men jeg liker absolutt frontlyktene på den nye Vectraen så lite at jeg har ikke lyst på den. Skoda Octavia kan jo selvfølgelig vurderes, men nyere versjonene finnes omtrent 0 av i Norge som har større motor enn 1.8 (dog har 150 hk da). De eldre modellene er like pene som Volvo 240.

 

Kom med flere forslag!

Lenke til kommentar

Med fare for å få en stor mengde dritt tilbake, så skal jeg heller fortelle deg hvilke biler jeg IKKE anbefaler deg å kjøpe. Som mekaniker på et "ikke merke"-verksted har jeg fått et klart inntrykk av hvilke biler som holder verkstedene med arbeid. Mulig dette ikke er så smart i forhold til eget yrke og arbeidstilgang, men jeg vet også at folk kjøper den samme dritten uansett, så jeg håper i allefall at du tar rådene mine. Du vil også få beskjed om at mange av de bilene jeg ikke anbefaler er biler som andre har "kjørt i flere år og ALDRI har hatt feil på". Mulig det stemmer, men statistisk sett er dette bilene som vi reparerer mest på. Mitt utgangspunkt er også at bilen skal ligge i 150.000 kroners-klassen og derfor ligger utvalget rundt 2002-2006 modeller alt etter merke.

 

- Volkswagen: Dette er biler som folk kjøper masse av og vi har ALLTID hengende to eller tre av disse i bukkene. Dette kommer også av det store antallet som kjører på veiene, men det er like mye, om ikke mer, av Toyota på veiene og de har vi sjelden inne.

 

- Peugeot og Citroen Styr unna! Bileiere med franske biler har flere ganger blitt kårat til de mest misfornøyde bileierne på kloden. Jeg ser sjelden dårligere kvalitet enn franske biler.

 

- Mercedes & BMW Mercedes er ikke hva det en gang var, men Mercedes er også så til de grader over-priset at vedlikehold på dem koster en formue. Veldig dyre deler! BMW er i samme liga. Dyre biler med dyre deler. Her er merke-jippo virkelig kommet til sin rett. Kjøre-komfort og utstyr har de derimot virkelig fått til. Spørsmålet er om du vil betale såpass for det.

 

- Ford: Mye tull på disse bilene, både mekanisk og elektrisk, og jeg har til gode å høre en mekaniker anbefale Ford.

 

- Audi:" Disse bilene er greie å ha hvis du kan skru selv, men er du avhengig av verksted, så styr unna! A8 er spesielt noe av det verste jeg har sett. Mange av de kundene som kjører A8 har bilen inne flere ganger i året og disse er veldig lite service-vennlige. Du ønsker ikke å betale flere tusen kroner for å skifte noe så enkelt som en termostat. Audi og Volkswagen er mye av det samme, men Audi er mindre representert på verkstedet enn VW. Likevel, så har jeg skrudd så mye understell på disse bilene, spesielt med multi-link, at det begynner å bli tragisk.

 

- Saab: Styr unna! Vi har kunder med Saab som er så forbanna lei av bilen sin pga feil at de holder på å klikke og vår erfaring med Saab er også svært dårlig.

 

Som du ser, så er det franske og tyske biler som holder oss med arbeid. Japanske biler kan jeg trygt anbefale. Subaru, Toyota og Honda har vi stort sett aldri inne. Subaru har desverre dyre deler og lite utvalg av "uorginale" deler, men til gjengjeld er det lite å reparere. Hvis du ønsker 150 hk, så ender du eventuelt opp med en 2.5 liters motor hos Subaru og disse spiser topp-pakninger. 2-literen er derimot særdeles driftssikker. Opel har kommet seg veldig siden 90-tallet (tenker særlig på 16-ventiler XE og XEL-motorene), så nyere Opel har jeg lite å utsette på. Opel Insignia har virkelig reddet Opel sitt rykte, men disse koster enda mer enn 150.000 kr. Volvo er også gode biler.

 

Det som er viktig, uansett merke, er vedlikehold! Enhver bil som ikke er vedlikeholdt vil være i mye dårligere stand enn den skal være og regningene/arbeid står i kø. Dette er selvsagt, men folk kjører bilene sine i vrak likevel. Sjekk historikk og service!

 

Nå får folk bare kjefte meg opp. Husk likevel at dette er kun min mening og ikke en fasit! :)

Lenke til kommentar

LiamH: Takk for et meget godt innlegg!

 

Jeg elsker japanske biler og deres driftssikkerhet. De bilene tåler omtrent kjemisk bombing. Men dessverre er det så utrolig tragisk komfort i de bilene jeg har kjørt ihvertfall. Hadde en Mazda 323 og det var en tragedie inn og ut. Symaskinen til mamma hadde sikkert sterkere motor enn bilen min. Setene var grå, kjedelige greier, det gikk ikke an å stille høyde til verken ratt eller sete, og det var tydelig denne bilen ikke var skapt for norske veier.

 

Har hatt Audi 80 og denne motoren var jo helt utrolig driftsikker også.

 

Har nå smugtittet litt på italienske biler, og etter det jeg hører rundt om bør jeg heller kjøpe en tråbil, og inntrykket jeg har fått er at motoren er konstruert til å kollapse etter 100 000 km. Jeg ser spesielt etter Alfa Romeo. Hva er deres synspunkt rundt dette?

 

Ser nå også at jeg har stilt så utrolig store krav at jeg selv sliter med å finne bil, så her er et nytt forsøk:

* Litt motorkraft, stor motor er fordel.

* 5 dører

* Fin utseendemessig

* Gjerne komfort

Lenke til kommentar

Jeg synes kjørekomforten til japanske biler er en stor bakdel, ja. Derfor er man ofte i et dilemma mellom å velge mellom kjørekomfort (tyske biler) og driftsikkerhet (japanske). Heldigvis er dette nå blitt mindre og mindre aktuelt etterhvert som tiden går og bilprodusentene bruker mange av de samme delene fra hverandre.

 

Likevel, så er du i en prisklasse der dette enda gjelder. Den bilen som jeg tror kan passe deg er Subaru Legacy III med 2-literen. Disse bilene synes jeg er utrolig gode å kjøre (eier en selv), samt at den fullt stylede utgaven med skjørt rundt hele bilen er utrolig stilig. Motoren er veldig driftsikker (boksermotor) og stabil, men disse bruker mye bensin på småkjøring og kaldkjøring (1.2 liter på mila i verste fall) slik de fleste biler med AWD gjør. Dette kan du redusere ved å velge manuelt fremfor automatgir. Legacy er også litt flink å slite bremseklosser foran, men den utgiften er heller beskjeden. Det som også er en fordel med Legacy, som mange ikke tenker på, er at karroseriet er "delt inn" i flere seksjoner, slik at opplakkering av delene som er rustangrepet eller stygge i lakken ikke koster så mye å fikse. Man trenger ikke hel-lakkere bilen for å legge ny lakk ved en hjulbue bak, for å si det sånn. Derfor er disse enkle å holde fine i karroseri og lakk, noe som igjen gjør dem verdt å vedlikeholde. Deleprisene derimot er som nevnt noe høye siden Mekonomen o.l. kjeder ikke har mye av delene i sine butikker. Dette skyldes at Subaru ikke er så utbredt i Europa og derfor ikke lønnsom å lage deler til i motsetning til andre merker.

 

Ellers så er valgene bortimot uendelige. Større motorer tåler mer juling, så det er et smart valg, bortsett fra bensinforbruket. En turbodiesel er også et godt valg, så lenge bilen er av nyere dato. Eldre dieselbiler er trege som faen, også med turbo, siden turboen slår sent inn på mange eldre biler. Mazda og Toyota er driftsikre, men hjelpe meg så kjedelige de er i den prisklassen. Derfor er Subaru Legacy III den mest driftsikre bilen med det beste kjørekomforten jeg kan foreslå for å komme med et kompromiss mellom alle dine ønsker (bortsett fra forbruket).

 

Dette er likevel bare min mening, så du får høre på litt flere meninger og tenke litt på det. Lykke til! :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Har VELDIG lyst til det, sett litt rundt og sett på et prosjekt som jeg likte veldig godt. Problemet er bare at videregående elever får som regel ikke lån uten videre, spesielt ikke når man har studielån. Så må bare vente. Bilen er jo forsåvidt veldig ren, favorittfargen og gått lite også.

 

Fine tilbud kommer alltid når penga ikke strekker til :-(

Lenke til kommentar

Mine favoritter i denne prisklassen er (prioritert):

-Rover 75 med alt av utstyr

-Chrysler 300M

-Jaguar X-type/S-type

-Chrysler PT Cruiser

-Mercedes S-klasse fra ~2000

-Peugeot 307/407 SW

 

Det må sies at ingen av disse bilene ligger på topp når det gjelder driftssikkerhet/kostnader, men det er nydelige og unike biler med veldig høyt komfortnivå, relativt rimelig. Også superinteressert i å høre hva mekanikere tror om forslagene.

 

for å se hvordan bilmodeller gjør det mekanisk, anbefaler jeg deg å titte på dinsides (lånt fra bilprovningen.se) oversikt: http://www.dinside.no/788077/dinside-motors-juveler for deg er 3- og 7-årslista spesielt brukbar.

Lenke til kommentar

Jeg personlig hadde kjøpt enten tysk eller svensk i ditt tilfelle. Selvsagt med fullstedndig servicehefte.

 

I denne prisklassen er det jo en del å velge mellom også, så utseende, felger, farge, motorvarianter osv.

 

Må oppriktig talt si jeg ble veldig misunnelig når jeg tittet litt på finn på biler mellom 130k-160k :p

Lenke til kommentar

Du får Ford Focus 1.6D 2008 til rundt ~160, men denne har kun 90HK (og bruker knapt diesel) så blir vel ikke aktuel for din del. Jeg tror personlig det er en tabbe og kreve så mange hester som 150hk i den prisklassen du er ute etter da du havner opp med eldre biler.

Jeg ville nok valgt en diesel med ikke fult så mange hester, men med deretter godt dreimoment.

 

Saab ville jeg styrt unna grunnet usikkker framtid og dermed usikkert verdi på bilen. Audi er gjerne dyrt og ha på verksted og hører stadig vekk om girkasser og motorer som må byttes.

 

Jeg ville valgt:

- Skoda Octavia Diesel

- Ford Focus Diesel

 

Ford er faktisk ganske mye bedre enn nordmenn tror, derfor faller de fort i pris, noe som kan være greit for de som kjøper brukt. Les hvilke biler du kan stole på her: http://www.bbc.co.uk/blogs/opensecrets/2010/01/mot_failure_rates_released.html . Som du ser ligger Focus like bak Corolla og Civic.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en saab 900 V6 ca 3 år nå.

Kongelig bil å kjøre, selv om det er de vanlige saab feilene på den.

Negative aspekter er vel kanskje hjuloppheng.

 

Fra Norge vet jeg at mange bare kjører sin saab til noe skjer og kjører på verksted, da blir det dyrt. Veldig dyrt.

Kjør til Sverige/Danmark/Tyskland og bytt det du må bytte. Det lønner seg glatt.

 

 

Det som er bra med saab er at hovedvekten av verditapet har inntruffet på første kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...