Gå til innhold

Den lille Arduino-tråden


Anbefalte innlegg

Kjører selv på en billig loddebolt fra Europris og en dyr(relativt) fra Jernia. Går, men savner en skikkelig loddebolt selv. Problemet mitt er bare at det er veldig periodebasert når eg trenger loddebolt, og da trenger eg den mye. Når en slik periode kommer så har eg kun en dårlig en, og ikke tid til å vente på en ny. Når eg så er ferdig så utsetter eg ny siden eg ikke kommer til å trenge på ei stund. Ond sirkel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører selv på en billig loddebolt fra Europris og en dyr(relativt) fra Jernia. Går, men savner en skikkelig loddebolt selv. Problemet mitt er bare at det er veldig periodebasert når eg trenger loddebolt, og da trenger eg den mye. Når en slik periode kommer så har eg kun en dårlig en, og ikke tid til å vente på en ny. Når eg så er ferdig så utsetter eg ny siden eg ikke kommer til å trenge på ei stund. Ond sirkel :)

 

 

Bare kjøpt en ny en nå, en gang for (nesten) alle

Lenke til kommentar

Joa, det har vel ikke så mye å si, men siden det er mulig å kjøpe i andre farger syns jeg det burde gå an å velge farge selv, selv om det bare er til pynt :p

 

Ville nok hatt en rød en om jeg kunne velge selv ;)

 

 

Følger det med noe info eller start guide til Arduino, eller må dette kjøpes ved siden av? Tenker på en liten bruksanvisning e.l.

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Joa, det har vel ikke så mye å si, men siden det er mulig å kjøpe i andre farger syns jeg det burde gå an å velge farge selv, selv om det bare er til pynt :p

 

Ville nok hatt en rød en om jeg kunne velge selv ;)

 

 

Følger det med noe info eller start guide til Arduino, eller må dette kjøpes ved siden av? Tenker på en liten bruksanvisning e.l.

Tror de mangefargede arduinoene var noe jubeleumsgreier eller noe slikt.

 

Allt du trenger av info, læring, ol. står på: http://arduino.cc/ helt gratis og open sorce

Lenke til kommentar

Tja det står jo en del fler eksempler på div prosjekter pluss at det i flere bøker også står om interfacing med div andre programmer som f.eks Processing for grafisk presentasjon av div data fra/til arduinoen (et HMI med andre ord).

 

Jeg har f.eks selv denne boka:

http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=9415

Litt kjedelig med litt mye tekst allt i svart hvitt og ikke så mye bilder (og de bildene som er er av dårlig kvallitet). Men den er god å bruke til øving og til å utvide sin kreativitet litt.

 

Men hvis du er kreativ og villig til å prøve deg fremm å programmere en del på egenhånd og ikke bare kopiere kode fra andre holder f.eks disse sidene godt nokk til å komme i gang og lære deg hvordan programmere:

 

- Arduino:

Learning

Interfacing with Hardware

Interfacing with Software

Og alle de andre linkene på venstresiden på de to siste.

Og Reference blir jo også aktivt brukt mens man programmerer

 

- Processing:

Tutorials

Basics

Topics

3D

Libary

Og selvsagt reference også her

 

Arduino meets Processing er også en fin side for interfacing av disse to programmene.

 

Også kan man jo selvsagt også interface arduino med masser av andre HMI programmer som f.eks LabView som da ofte er grafiske programmerings programmer => raskere og enklere å lage et HMI. Men disse koster jo da også penger. Det er bare å søke på arduino forumet for slikt.

 

Og sist men ikke minst lær deg å bruke objektorientert programmering fortest mulig (etter du har fått inn det grunnleggende og øvd litt på dette). Dette lønner seg big time etter hvert som programmene blir større og mer komplekse.

 

Da har du fått lesestoff for en stund tenker jeg :p

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Testet Color LCD Shield fra sparkfun i går, displayet er morsomt i akkurat 2 min, ikke veldig bra, men enkelt å koble opp.

 

Snakker om denne: http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=9363

 

Har noen av dere testet det samme, hvordan kan jeg lage egne bitmaps?

 

Tenker da på konvertering fra bildeformat -> Arduino programming language

Endret av tømta
Lenke til kommentar

Det er jo ikke en cnc maskin, det er mere som en 3D printer.

CNC betyr "computer numerical control", altså en maskin som styres via en datamaskin. CNC sier ikke noe om hvorvidt maskinen er en fres, en printer, eller noe annet.

Forskjellen på en fresemaskin og en 3D printer er hodet (fresehode kontra skrivehode), resten er likt.

Her er et eksempel på et fresehode for en Dremel for CupCake CNC.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Testet Color LCD Shield fra sparkfun i går, displayet er morsomt i akkurat 2 min, ikke veldig bra, men enkelt å koble opp.

 

Snakker om denne: http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=9363

 

Har noen av dere testet det samme, hvordan kan jeg lage egne bitmaps?

 

Tenker da på konvertering fra bildeformat -> Arduino programming language

Her f.eks:

http://processing.org/learning/pixels/

Fordelen er at processing er basert på samme språk som ardunio og det er mange guider for hvordan man interfacer mellom disse to enkelt.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Noen som har noen fine tekniker på å lære hvordan man programerer arduino. Det er det eneste som hindrer meg i å lage et prosjekt.

Ta for deg et litt basic eksempel, prøv å endre litt her og der og sakte men sikkert forstår du hvorfor og hvordan ting henger sammen.

Vil og anbefale deg å kunne litt om datatyper (int, string, byte, bit... osv). Finn deg en basic c tutorial og les litt på de aller enkleste oppgavene der. If/else, for, while er ting du bør merke deg.

Lenke til kommentar

Ta for deg et litt basic eksempel, prøv å endre litt her og der og sakte men sikkert forstår du hvorfor og hvordan ting henger sammen.

Vil og anbefale deg å kunne litt om datatyper (int, string, byte, bit... osv). Finn deg en basic c tutorial og les litt på de aller enkleste oppgavene der. If/else, for, while er ting du bør merke deg.

 

Synes jeg har lekt meg bra lenge nå, og kommer ingen vei. Har lett nettet rundt etter forklariger op hvorfor man bruker det og det symbolet der og der. Har jo bøkene som man får på makershed.com som heter Getting started with arduino som forklarer litt om hvordan arduino funker. Så fikk jeg med Making things talk som går litt mere in på det å kommunisere med arduino og andre ting, men har funnet ut at jeg er veldig tunglært på sånt og det tar lang tid for meg å klare prosessere infoen jeg får fra det jeg leser.

Lenke til kommentar

Hmm, hva med å ta tak i et konkret eksempel, og stille spørsmål her da?

 

Det kan jeg prøve på. F.eks skjønner jeg ikke hvorfor tegnene () står forran Void loop og void setup. Har klart å lage noen småe koder men det blir bestandig feil med alle de tegnene og da blir det mange timer med feilsøking.

Lenke til kommentar

De arduino bøkene er ikke noe bra utgangspunkt om man ikke kan et døyt om programmering.

 

Arduino i seg selv er et veldig dårlig utgangspunkt for å lære seg å programmere.

 

Forslag:

- Legg arduinoen i skuffen og glem den

- Kjøp deg en god lærebok i C (evt. C++)

- Bruk læreboka og en PC for å lære deg grunnleggende (aller helst avansert da ;) ) C

- Når du føler at du har kontroll på C-en og klarer å lage egne programmer på PC som gjør det du vil, tar du frem igjen arduinoen og begynner å leke med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...