Gå til innhold

Den lille Arduino-tråden


Anbefalte innlegg

Tusen takk Dundersalt, rart at jeg ikke har funnet den før, da jeg har lett lenge på google.

 

Men skjønner ikke helt hva den gjør, er det et Diode array eller en slags solid state relè ?

 

 

Har noen andre komponenter som ser ut som transistorer av noe slag men finner ikke databladet til dem

 

ene heter C5511(OL) og andre heter A2023(OM)

Endret av Mr. A
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk Dundersalt, rart at jeg ikke har funnet den før, da jeg har lett lenge på google.

 

Men skjønner ikke helt hva den gjør, er det et Diode array eller en slags solid state relè ?

 

 

Har noen andre komponenter som ser ut som transistorer av noe slag men finner ikke databladet til dem

 

ene heter C5511(OL) og andre heter A2023(OM)

Har ikke brukt slike før så er ikke helt hundre.. Er et darlington array, altså en driver krets. http://www.edaboard.com/ftopic263469.html Her ser du en liten diskusjon om å drive lamper/leds (noe arduino ofte klare). Tror du rett og slett må google litt rundt applikasjonen du tenker å bruke den(google darlington array. Når det gjelder de to andre komponentene du har gjelder det samme. Om du ikke finner noe ved googling, prøv å ta vekk noen tegn i beskrivelsen.

Lenke til kommentar

Edit: BTW noen som vet hvor man får kjøp en bipolar steppermotor her i norge ? har prøvd å skru sunn et par printere uten hell, finner bare bipolare stepper motorer og da trenger jeg en h-bru for å styre dem, og det har jeg ikke.

 

Du vil ha tak i en bipolar steppermotor, men finner bare bipolare steppermotorer i printere?

 

Her er nå hvertfall en unipolar sak fra elfa: 54-221-94 Den er usakelig dyr, meget mulig de har billigere varianter...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

heisann vurderer et dimmeprosjekt med arduino.

da er formålet at brukeren skal enkelt kunne justere dimmingen via bryter/hjul/skyve.

i tillegg er formålet å ha mulighet til å automatisere dimmingen ved andre anledninger.

 

spørsmålet er det noen som har tips for noe stylish bryter/hjul/skyve mekanisme som kan monteres på vegg som kunne vært kult?

 

edit:

okey fikk tips om rotary encoder. så må prøve å finne noen som selger en liten slik. regnermed jeg må mekke selv for å få det fint til på veggen.

Endret av ThorB
Lenke til kommentar

heisann vurderer et dimmeprosjekt med arduino.

da er formålet at brukeren skal enkelt kunne justere dimmingen via bryter/hjul/skyve.

i tillegg er formålet å ha mulighet til å automatisere dimmingen ved andre anledninger.

 

spørsmålet er det noen som har tips for noe stylish bryter/hjul/skyve mekanisme som kan monteres på vegg som kunne vært kult?

 

edit:

okey fikk tips om rotary encoder. så må prøve å finne noen som selger en liten slik. regnermed jeg må mekke selv for å få det fint til på veggen.

En enkoder er vel veldig overkill for en dimmer vel.

 

Er nokk mye billigere med et litt høykvalitets kansje flerturns potensiometer.

 

Hva er det egenklig du vil dimme? 12V DC, 230V AC, el.? For det blir jo litt forskjell på hvilken metode du kan bruke

Hvis du skal dimme 230V AC fra stikkontakten burde du vel bruke en triac f.eks. og da er det jo egenklig bare å koble et potensiometer rett til denne og en arduino er da helt overflødig (med mindre du også vil styre det på andre måter enn med potmeteret). Mens hvis du skal styre f.eks 12V DC kan du bruke en MOSFET og styre denne via PWM fra arduinoen (men fortsatt litt overkill å bruken arduino til dette egenklig (med mindre du også skal kunne styre den på andre måter)).

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Quoter meg selv:"i tillegg er formålet å ha mulighet til å automatisere dimmingen ved andre anledninger."

 

12volt spotter tenkte jeg på og pwm for dimming. er litt greit at det går an å bygge vidre på prosjektet, bruker man ferdige komponenter kan man fort bli låst fast i hva man kan gjøre.

grunnen til rotary encoder ideen er at da er det arduinoen som vet alltid siste dimmenivå.

det vil si hvis jeg skal dimme lyset ved f.eks fjernkontroll, så vil veggdimmeren dimme også fra siste innstilte nivå.

 

 

:p (har ikke tenkt å gjøre noe slikt, men det var kult):

Endret av ThorB
Lenke til kommentar

det var det jeg kjøpte, og det fulgte jo med litt forskjellig ledninger og komponenter så hvis du akkurat har startet med det så kan det jo være artig å kjøpe det for å ha noe å koble.

 

 

 

Denne kan jo å være kjekk å ha hvis man ikke har brukt Arduino før eller har programert noe serlig.

 

 

Ellers vil jeg anbefale å kjøpe med en del ting når man først handler fra utlandet, så dvs sensorer å målere/lesere er jo greit å kjøpe med, feks, rfid leser, ping sensor, PIR sensor osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...