Gå til innhold

Strøk på eksamen


M25

Anbefalte innlegg

Hei, min historie går sånn her:

 

- Jeg gikk ut av videregående med snitt 4,2, men med stryk på tysk eksamen.

- Kom dermed ikke inn noe sted og stakk på folkehøgskole 1 år.

- Har siden det ventet på å oppfylle 23/5 regelen

- Har jobbet et år som selger, og studerer nå film på norgeskreativefagskole, hvor du kommer inn uten gens, men starter å bli lei, å det koster små pene 96 000 kr per år.

- Et år igjen før jeg er 23 år.

- Har ikke tatt opp igjen tysk eksamen pga påvist skrive og lese vansker, ser på det som en tapt sak.

- Prøvde meg heller på spansk, men det gikk like dårlig.

Så spørsmålet mitt er om noen vett om det finnes noen høgskoler eller universitet med utdanninger hvor jeg kan komme meg inn?

 

Eller må jeg bare kaste bort nok et år på å vente:P

Endret av duke88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes da høyskoler/universitet som kan ta opp studenter på bakgrunn av realkompetanse? Mener jeg leste dette når jeg vurderte å søke opptak til f.eks kriminologi.

 

Uansett sier snittet ditt at du sikker har fått brukbare karakterer i norsk og engelsk, med mindre du har fått skyhøye karakterer i de andre fagene, og skylave karakterer i språk. Tviltsomt, men som det blir nevnt tidligere, alt du trenger er å oppnå en 2-er i tysk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Du kan jo alltids få tak i Rosetta Stone: German og sperre deg inne i ei hytte 3 uker på fjellet. I etterkant skal du nok klare å få karret til deg en tvilsom 2'er i tysk på privatisteksamen.

Lenke til kommentar

Du må nesten ta eit språkfag og skaffe deg generell studiekompetanse, du kan ikkje ansjå dette som ein tapt sak. Om du anser dette som ein tapt sak så er egentlig alle tre åra med vidaregåande skule vekkasta (med mindre du søker inn på ei anna vgs utdanning slik at du kan bruke oppigjen ein del av faga).

 

Du skriver at problemet er lese og skrive vansker, har du skaffa deg papirer på dette? Om du ikkje har skaffa deg papirer så ta kontakt med PPT kontoret og få det gjort. Om du allereide har papira som bekrefter dysleksi så søker du opp som privatist i tysk eller spansk omgåande (trur du fortsatt kan rekke eksamen til sommaren).

 

Med papirer på dyslexsi får du ein time ekstra på eksamen pluss at du får bruke PC. Spesielt på språkeksamen får du så mykje hjelpemiddler som kompensasjon for dyslexsi at eg nesten vil seie at du har ein fordel. Den automatiske gramatikk og rettskrivings funskjonen i Word er kanskje ikkje av dei beste men burde være rikelig godt nok til å gi deg nesten ein gratis 2'ar.

Lenke til kommentar

Fristen for å melde seg opp til eksamen gikk ut for snart to måneder siden, og fristen for å få tilpasset eksamen osv. har nok gått ut for lenge siden, den også. Det betyr at det tidligste han kan søke på SO er neste år. Hvis han da har studiekompetanse på grunn av 23/5 det året, er det lite vits i å ta

 

Dog skal det sies at du får mange flere alderspoeng som 23-åring hvis du har "vanlig" studiekompetanse (full pott, 8 ekstrapoeng) enn om du har studiekompetanse via 23/5-regelen (0 ekstrapoeng).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...