Gå til innhold

Politivold


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=62983

 

Må bare si at jeg blir sykt provosert. Jeg opplever selv de fleste politi betjenter som noen drittsekker. Tyr til enkle løsninger , og oppfører seg

arogant.

 

Men til linken over , hva syns du disse 2 betjentene fortjener av straff/eventuelt la dem gå...?

 

Og litt av arogansen vises i den linken også , når han sier at han kommer til å dø , bryr de seg? NEI!!! Empati politi ??? Eller maktsyke jævler ???

 

Jeg syns de skal henges ut , og ta straff som hadde møt ethvert annet menneske som hadde gjort noe lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at politiet burde ha lov til å bruke mer makt enn det som er "standard" (i Norge) i dag. Se bare på Mullah Krekar-saken: Pressen ropte høyt og reiste pekefingeren mot purken fordi pågripelsen var så "brutal" :roll: Øh... Fyren sprella som søren, prøvde å rive seg løs fra betjentenes grep, bare for å vise trynet sitt til kamera. Hadde ikke Krekar motsatt seg pågripelse hadde ikke dette skjedd! Nede i gokk, hvor han duden kommer fra, ville snuten banket livsskiten ut'an :woot:

 

Det samme gjelder med hissige demonstranter. Når demonstrantene setter fyr på søppelkasser, kaster molotov cocktails osv. så fortjener tøffingene å få en skikkelig overhaling med kølla (spesielt når de går til angrep på politiet); knus ansiktet på dem så kanskje ikke linselusen gjør seg så gjeldende neste gang.

Lenke til kommentar
Jeg syntes faktisk at politiet skal få bruke den volden de vil, men bare om de er sikkre på at offeret har gjort noe alvorlig galt! :grumpy:

Jeg håper dette var en spøk? Hvis ikke, bør du tenke godt og lenge på hva du egentlig sier her. Hvis du da ikke kommer til en annen konklusjon, så skal jeg mer enn gjerne komme med noen argumenter for hvorfor jeg mener at forslaget ditt er helt bak mål. Men jeg mener altså at du burde skjønne det selv!

Lenke til kommentar
Jeg synes at politiet burde ha lov til å bruke mer makt enn det som er "standard" (i Norge) i dag.

 

Å ja, det er en skikkelig fornuftig løsning det! For i land, som USA, hvor politiet har mye friere hender enn i Norge er det jo knapt vold og drap igjen.... :roll:

Lenke til kommentar

Dette er jo ganske typisk, folk er misfornøyde uansett hvordan politiet reagerer.

Status: politiet får melding om husbråk, rykker ut og møter en hysterisk, storvokst mann som med hendene i lommene skriker at han har opplevd både det ene og det andre.

Hva mener du at politiet skal foreta seg da? Hva hadde skjedd dersom Mr. Wacko hadde latt sinnet sitt gå ut over familien sin, eller tilfeldige tilskuere? Kunne politiet vite hva hendene hans gjorde i lommene? Frøs han på hendene? Hadde han et våpen i lomma?

Selvfølgelig må politiet reagere øyeblikkelig og dempe situasjonen med en gang. Ingen dør av å bli holdt nede og dersom mannen døde av et infarkt eller lignende kan vel politiet neppe lastes for det. Det er selvsagt en tragedie at han døde, og hvis politiet hadde ventet på forsterkninger så kunne det kanskje vært unngått (hvem vet).

 

Og litt av arogansen vises i den linken også , når han sier at han kommer til å dø , bryr de seg? NEI!!! Empati politi ??? Eller maktsyke jævler ???

Desperate folk skriker så mangt når de holdes nede, du mener vel ikke seriøst at de burde ha sluppet han etter dette utsagnet?

 

Saken er at politiet har en fryktelig vanskelig jobb samtidig som de er både underbemannet og underbetalte. De er tross alt bare mennesker og må kunne tildeles en viss feilmargin som andre folk.

Mitt inntrykk av politiet er at de uten unntak er utrolig profesjonelle, og som oftest har de en tålmodighet overfor mistenkte (og publikum) som langt overskrider hva man kan forvente av dem.

 

Hva venter du at en tjenestemann skal foreta seg når en demonstrant først kaster brostein etter han, for så å spytte han i ansiktet? Da er det jammen meg på tide å ta fyren med på glattcella en tur, selv om det koster vedkommende noen kølleslag.

 

Jeg synes videre at politiet skal ha ros for at de utfører jobben sin med et minium av vold slik de gjør i dag. Hver eneste sak blåses opp på førstesidene så inntrykket blant publikum er nok et ganske annet. Nei vi får prise oss lykkelige så lenge vi slipper en bevæpnet politistyrke her til lands. De fleste politifolk jeg kjenner ville nektet å bære våpen til daglig i tjenesten.

 

Jeg syntes faktisk at politiet skal få bruke den volden de vil, men bare om de er sikkre på at offeret har gjort noe alvorlig galt!
Jeg håper dette utsagnet var en glipp fra din side? Skal vi gi politet dømmende makt her i landet? :lol:
Lenke til kommentar
Og litt av arogansen vises i den linken også , når han sier at han kommer til å dø , bryr de seg? NEI!!! Empati politi ??? Eller maktsyke jævler ???

Desperate folk skriker så mangt når de holdes nede, du mener vel ikke seriøst at de burde ha sluppet han etter dette utsagnet?quote]

 

Det går faktisk an å ta hensyn , di trengte ikke å slippe ham , men å reist ham opp , holdt ham hardt om armene. Spurt hvorfor han skulle dø ..?

Løsningene er mange....

 

Men hvis du tar deg tid til å faktisk lese artikkelen i avisa , så ser du sitatene : "Jaja , vi får vell kaste ham på båra da" og " Spre bena hans fra hverandre og hold dem fast" , og sistenevt bad de et sivilt menneske om å gjøre....

 

Med tanke på det over , så spør jeg igjenn , ser de ikke menneskeverd i ham ? ordet "kast" ham på båra....FY F A E N sier bare jeg!!!

 

Igjenn så må jeg spør empati eller maktsyk arogant drittsekk...?

 

Men , selvfølgeli er det flotte politier som ikke er av denne typen , men disse 2 i denne saken børde blitt straffet!!

 

Men la meg spør , hvis det var jeg som holdt ham nede , og han senere døde , skulle jeg også gått fri da?

Lenke til kommentar
Det går faktisk an å ta hensyn , di trengte ikke å slippe ham , men å reist ham opp , holdt ham hardt om armene. Spurt hvorfor han skulle dø ..?
Vi må jo huske på at det i nettop denne saken bare var to tjenestemenn til stede, og at vedkommende som ble lagt i bakken var en storvokst kar. Det er mye mulig at disse to ikke følte seg sterke nok til å la ham reise seg opp eller på annen måte løsne grepet på han, uten å risikere at fyren slet seg løs.

 

Men hvis du tar deg tid til å faktisk lese artikkelen i avisa , så ser du sitatene : "Jaja , vi får vell kaste ham på båra da" og " Spre bena hans fra hverandre og hold dem fast" , og sistenevt bad de et sivilt menneske om å gjøre....
Selvsagt har jeg lest hele artikkelen, og det svært nøye eller så hadde jeg neppe giddet å svare på tråden. Utsagnet "Jaja, vi får vel kaste han på båra da" kan like godt ha kommet fra en utslitt og oppgitt politimann etter at de hadde slitt for å få liv i fyren, det kommer helt an på toneleie du inbiller deg at det ble sagt i.

Det å spre beina og holde dem fast er en helt vanlig måte å legge en arrestant i bakken på, ikke noe uvanlig ved dette. Ved å sette en sivilist (som i dette tilfellet) på hver fot og holde dem fra hverandre har man rimelig god kontroll på begge beina og unngår at noen blir rammet av hysterisk sparking/sprelling. Ved å spre bena oppnår man også at arrestanten føler seg sårbar og har lettere for å overgi seg uten videre kamp. Det er så tydelig at du ikke har satt deg inn i prosedyrer her at jeg egentlig ikke er overrasket av at du lar deg provosere.

 

Igjenn så må jeg spør empati eller maktsyk arogant drittsekk...?  

Politiets jobb er først og fremst å nøytralisere faren. Dette er tross alt jobben deres, skjønner ikke helt hva du legger i maktsyk jævel. Empatien kan like godt komme tilstedeværende publikum og pårørende til gode fremfor den sprellende hysteriske mannen. Du må ikke glemme at de ved å legge fyren i bakken kanskje gjorde ham en tjeneste ved å forhindre evt skader han kunne påført andre dersom han fortsatte raserianfallet sitt. Tragisk at det gikk som det gikk og en etterforskning er selvsagt på sin plass.

 

Men la meg spør , hvis det var jeg som holdt ham nede , og han senere døde , skulle jeg også gått fri da?
Selvsagt skulle du ikke automatisk gått fri. Polititet er trente og oppnevnt til å utføre slike oppgaver, og da tar man med i beregningen at ulykker kan skje. Når du som sivilist tar deg til rette er saken en helt annen.
Lenke til kommentar

Du har gode argumenter , men , det siste du nevner , at jeg børde blitt straffet , og ikke en politi mann , hvorfor spør jeg da ?

 

Sivile mennesker har faktisk lov til å "ta" folk , og føre dem til politiet hvis de begår noe kriminelt. Og hvis personen skulle død på veien , skulle ikke den regelen gått for meg også da , at uhell kan skje...? Ergo , jeg slipper tiltale som morder , noe som politiet slipper...

 

Og til den settningen " jaja , kaste ham på båra da" , det er så lite empati i den settningen , og masse NEDverdigende...Det er grunnen til at jeg reagerer. Hadde moren din , eller faren din , eller kjæresten din gått i bakken , hadde du brukt di samme orda ?

Det hadde ikke jeg , selv ikke om det var et ukjent menneske...

Lenke til kommentar
Jeg syntes faktisk at politiet skal få bruke den volden de vil, men bare om de er sikkre på at offeret har gjort noe alvorlig galt!
Jeg håper dette utsagnet var en glipp fra din side? Skal vi gi politet dømmende makt her i landet? :lol:

 

En stor glipp!(fra min side ja)

Lenke til kommentar

politiet i norge er så sinnsykt snille.

De lar folk slippe unna med sinnsykt mye dritt, og folk overreagerer på alt mulig.

Bare se på demonstrasjonene rundt irak-krigen, kaster du stein på politiet, er du imot alt demokratiet står for, og da fortjener du en stein tilbake.

 

Norske politimenn har heller ikke våpen med seg hele tiden, dette gjør at de må bruke fysisk makt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...