Gå til innhold

Panserbataljonen - August 2010

Awkins

Anbefalte innlegg

Har lyst på INTOPS. Panserbataljonen eller 2. bataljonen?

Du har iallefall god sjans med Pbn, men tipper 2.bn er bra det også. Men INTOPS trenger folk fra alle grener

Jaha? Det trengs ikke nødvendigvis folk fra artilleri eller kavaleri? Vi har ikke stridsvogner eller artilleri der. Kavaleriet gir deg heller ingen kompetanse infanteriet ikke gir deg, som trengs i afghanistan. Det betyr dog ikke at infanteriet er et bedre valg. Men å si at det trengs folk fra alle grener er feil. De aller fleste tjenester gir grunnlag for int. ops., men langt i fra all kompetanse trengs.

Vanligvis når man snakker om "grener" snakker man også om forsvarsgrener, ikke våpengrener, spesielt siden det ikke lengre finnes våpengrener på papiret. Det trengs ikke folk fra sjø i det folk flest ser på som int. ops. Det er mange folk fra sjø som tjenestegjør ute, i administrative stillinger, men en hærmann eller luftmann kunne gjort samme jobben.

Det trengs heller ikke f. eks. flyteknikere der, når Norge ikke har fly i utlandet.

Mente "det folk flest tenker på når de sier int. ops."

99% av alle som spør om internasjonale operasjoner snakker om det å være soldat på bakken i Afghanistan (evt. midtøsten da vi var der). Men joda. Vi hadde en fregatt i Aden-bukta. Hadde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lykke til til dere som skal inn, var selv inne i fjor. Pbn har konge befal over hele linja og Setermoen leir er en av de beste i landet, ny messe, ny idrettshall, nye flerbrukshaller. Kasernene er helt greie, du har kjøleskap på rommet f.eks.

Intops trenger som nevnt tidligere folk fra alle grener, men størst sansynlighet for å komme med har du vel vist du har mekanisk bakgrunn, evt. lastebilsjåfør da dette er noe det er stor mangel på.

Lenke til kommentar

Hr brun, husk at alle panser er kavalerister, så å si at vi ikke behøves i afghanistan er vel litt feil. Storm og kavesk er vel ganske høyt oppe på lista over hvem som sender flest folk til sandkassa.

No shit? Poenget var det at de ikke er der fordi deres unike fagkompetanse som kavalerister trengs (kontra infanteriet), da det som trengs der nede av ferdigheter som kavalerister innehar, er så godt som 100% overlapende med infanteriet. Det er uansett bare semantikk.

Poenget mittt er at ja, du kan komme deg ut etter nær sagt en hvilken som helst førstegangstjeneste, men det betyr ikke at det kreves folk fra alle typer stillinger. (nær sagt) Alle grener kan stille folk til utenlandstjeneste, men det kreves ikke folk med bakgrunn fra alle grener. Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar

Pbn har konge befal over hele linja

Spør fordi jeg ikke vet bedre: Er det slik at befalet i grove trekk er det samme hvert år? Eller er det hyppig bytte?

Det er svært hyppig bytte, men man jobber med saken. For noen år siden innførte man avdelingsbefalordningen for å sørge for nettopp kontinuitet i avdelingene. Det er et skritt på veien, i alle fall.

Norge sin måte å drive forsvar på er svært uheldig, fordi man starter fra scratch hvert eneste jækla år. Nær sagt alle andre land har separate utdanningsavdelinger og operative avdelinger, hvor man går gjennom en intensiv utdanning til å begynne med (i US marines (tror jeg, enten det eller US army) er den på 14 uker), så sendes man enten på fagspesifikt kurs og så til avdeling, eller så plasseres man i avdeling. Da lærer man veldig mye av de erfarne soldatene og befalet. En hadde en lignende ordning i Norge før, med utdanningsavdelinger i sør, som utdannet soldater og sendte dem nordover til den stående hæren. Der var det ferske og eldre soldater i blanding (dog var de mest erfarne ikke særlig erfarne, siden man dimmet etter et år), og man fikk en synergi-effekt à la den i våre allierte sine forsvar.

Lenke til kommentar

Uansett blir det altid igjen noen gamle befal som lærer de nye hvordan man skal oppføre seg.

Var slik hos oss ihvertfall, var en sjt. som kom samtidig som oss, og har aldri makan opplevd større asshole, men med litt tid så ble da han også veldig grei.

Etter rekrutten blir du som regel veldig god kompis med enkelte befal

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

85 dager for oss som skal inn 11.aug

Blir enten tur med nattog på 9 timer og 13 minutter på meg, for å komme til Gardermoen klokka 6:00 på morgenen, eller å ta fly fra Værnes til Gardermoen til klokka 8:30.

Sistnevnte reisemetode hadde vært å foretrekke, med tanke på at jeg ikke skal møte opp før 10:00 på Sessvollmoen ;)

Endret av -Longva-
Lenke til kommentar

85 dager for oss som skal inn 11.aug

Blir enten tur med nattog på 9 timer og 13 minutter på meg, for å komme til Gardermoen klokka 6:00 på morgenen, eller å ta fly fra Værnes til Gardermoen til klokka 8:30.

Sistnevnte reisemetode hadde vært å foretrekke, med tanke på at jeg ikke skal møte opp før 10:00 på Sessvollmoen ;)

Det er kjipt for oss som skal inn den 12, dere kommer til å stjele alle de gode sengene...

Det er greit å vite at jeg bare trenger ca 1t med kjøring for å komme meg frem :D.

Lenke til kommentar

Det er kjipt for oss som skal inn den 12, dere kommer til å stjele alle de gode sengene...

Det er greit å vite at jeg bare trenger ca 1t med kjøring for å komme meg frem :D.

Du kommer nesten garantert til å bytte seng flere ganger i løpet av rekrutten, så det blir ikke et problem :p

Rundt 40DTD, blir godt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...