Gå til innhold

Ta opp lån for fondsparing.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har begynt å spare litt i fond og er meget fornøyd med hvordan det har gått så langt.

 

Så da lurer jeg på om det er noen her som har erfaringer med å ta opp lån for å spare i fond? Hvor mye penger er banken villig til å låne meg med sikkerhet i pengene jeg allerede har i fondet? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre 50/50 med lånte penger / egne penger. Hvilken rente får jeg på et slikt lån?

 

Jeg har jo også lest skrekkhistorier om folk som har lånt penger for å spare, hvor de har tapt alle pengene sine. Men når jeg leser disse historiene så virker det på meg som at dette er folk som ikke har fulgt på fondene sine. Og som ikke helt visste hva de begikk seg ut på. Er det fler som har denne oppfatningen?

Endret av Michael Knight
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det påløper rente på lånet, slik at du må ha en større avkastning på fondet enn det renten er for at du skal tjene penger.

Sannsynligheten for at du kommer til å klare det er mulig men ikke så altfor stor. Fondet ditt går uansett ikke konk med det første men lånet skal betales tilbake med renter, derfor anbefales det ikke å ta opp lån for å spare penger.

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri lånt penger til fond eller aksjer. Men jeg har periodevis litt penger i det børsnoterte fondet OBXEDDBULL. Det går omtrent det dobbelte av OSE indeksen.

 

Det er ikke noe å sitte lenge med, men kan gi god avkastning så lenge børsen går oppover med tilsvarende dobbelt tap når børsen går dårlig. Men det er om ikke annet mine egne penger jeg taper.

 

https://www.dnbnor.no/markets/investeringsprodukter/etf/bull.html

Lenke til kommentar

Å låne penger til aksjer også kalt gearing er noe av det lureste man faktisk kan gjøre hvis man trader med en positiv avkastning. Å geare fond vil jeg nok ikke si er så lurt, mest fordi fondet må slå markedet hardere pluss at jeg ikke ville overlatt en så stor risiko til noen andre.

Lenke til kommentar

Å låne penger til aksjer også kalt gearing er noe av det lureste man faktisk kan gjøre hvis man trader med en positiv avkastning.

Idar Vollvik hadde veldig positiv avkastning veldig lenge, men så var det plutselig slutt. Gearing øker risikoen dramatisk for at det kan gå veldig galt uansett hvor god det virker som man er.

 

OBXEDDBULL / BEAR vil jeg også fraråde på det sterkeste. Det er et svindyrt konsept som man må ha veldig mye flaks for å gå i overskudd med. Det er bare å sammenlikne dem med hverandre (da de begynte var en av hver til sammen verd ca 200 kr) eller med OBX-indeksen.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Å låne penger til aksjer også kalt gearing er noe av det lureste man faktisk kan gjøre hvis man trader med en positiv avkastning. Å geare fond vil jeg nok ikke si er så lurt, mest fordi fondet må slå markedet hardere pluss at jeg ikke ville overlatt en så stor risiko til noen andre.

 

Jeg har investert litt penger i aksjer også. Men jeg føler jeg er for fersk til investere i aksjer med lånte penger. Så da

 

Til resten av postene som spår personlig konkurs, dommedag og impotens: Det er jo ikke snakk om å låne mer en hva jeg kan risikere å tape. Og dersom jeg låner med sikkerhet i pengene jeg har i fondet risikerer jeg allikevel ikke mer en mine egne sparepenger og rentene. Og det er en risiko jeg kan ta. Altså lurer jeg ikke på konsekvensene av å ta opp lån, men om renta er lav nok til at jeg det er verdt det.

Lenke til kommentar

Giring er noe jeg ser på som forbeholdt de mer efarne i aksjemarkedet. Det er mange nybegynnere som brenner seg på giring og på ønskehåpet om høy avkastning så fort som mulig, ikke sundt.

 

Jeg vil nok anbefale deg å ikke låne penger, og det begrunner jeg med at du taper dobbelt så mye som du ville gjort ellers i dårlige tider og sjansen er stort for at du da må trekke deg ut med et stort tap. En 25% dip og du har tapt halvparten av pengene dine. I tilegg har du jo det at du må betale renter og forvaltningsgebyr noe som betyr at aksjefondet må stige en del prosenter bare for at du skal gå i null.

 

Men selvsagt, dette er jo helt opp til deg. Du har jo god tro på fondene dine, jeg bare håper du er klar over at god tro ikke beskytter deg mot morgensdagens markedsforhold, for alt du vet så er det et krakk rundt svingen, og det skal bare et slikt til for å slå deg ut med lånte penger.

 

Lykke til med hva enn valget ditt faller på :)

Lenke til kommentar

I praksis kan man si at jeg også har tatt opp lån for å kjøpe fond. Dvs. at i stedet for å nedbetale på boliglånet (som er på en fornuftig belåningsgrad, ca 70-75%), har jeg kjøpt fond.

 

Vil det låne seg? Ja, hvis dersom avkastningen på fondet holder seg over lånerenten.

 

Øker risikoen? Både og. En fordel er at jeg er nå mer diversifisert mellom ulike aktiva klasser. Nå har jeg bolig og fond. Ellers ville jeg bare vært eksponert mot bolig.

Lenke til kommentar

I praksis kan man si at jeg også har tatt opp lån for å kjøpe fond. Dvs. at i stedet for å nedbetale på boliglånet (som er på en fornuftig belåningsgrad, ca 70-75%), har jeg kjøpt fond.

 

Vil det låne seg? Ja, hvis dersom avkastningen på fondet holder seg over lånerenten.

 

Øker risikoen? Både og. En fordel er at jeg er nå mer diversifisert mellom ulike aktiva klasser. Nå har jeg bolig og fond. Ellers ville jeg bare vært eksponert mot bolig.

 

Samme her. Boliglånet er under 50 % i belåningsgrad, så jeg har lånt opp litt for å kjøpe fond.

 

Begynte med dette etter finanskrisa, og har vært god butikk så langt.

 

Lånerenta er 2,25 % og avkastningene på fondene varierer mellom 14 og 57 %......

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Ditt største problem blir å få en rente på lånet som er såpass gunstig at det kan lønne seg. Rett og slett fordi fond skjeldent gir noen rakettavkastning så vil jeg tro at en rente på et forbruslån vil være langt høyere enn hva du kan forvente å få i avkastning på det ekstra beløpet du invsesterer. Skal du ha sjans til å gå i + må lånet ha sikkerhet i noe trygt, som f.eks. boligen din, men da risikerer du i værste fall å miste boligen (selv om sjansene er små for at det skjer om du holder belåningsgraden fornuftig i forhold til din faste intekt.)

Lenke til kommentar

Jeg har betalt ned alle lånene mine, og sitter med en god del i ubelånte fond. Det er deilig å se verdien vokse med mer enn det jeg har i lønn de fleste måneder.

 

Før jeg hadde betalt ned huslånet hadde jeg minimalt med fond.

 

Det kunne i perioder vært smart å kjøpe fond istedenfor å betale ned på lån, men jeg har prioritert nattesøvnen og liker ikke å ta store risikoer med økonomien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...