Gå til innhold

Treningslogg for en lat jævel..


Anbefalte innlegg

Da har en vært innom Avancia og fått litt "opplæring" og forslag til hva en bør trene med tanke på dårlige ledd i familien og hypermobile armer og slikt.

Kanskje ikke en "ekspert" som en fikk til å vise meg rundt og om litt ting og tang men det er iallefall en begynnelse.

 

Så jeg fikk denne "planene" levert:

  • Leg Press 3x12
  • Seated Legcurl 3x12
  • Leg Extention 3x12
  • Lat/Row 3x12
  • Chestpress 3x12
  • Overhead 3x12
  • Biceps
  • Triceps 3x12
  • Rygg - Stativ 3x12
  • Situps.."vertikalt" og "rette"

Mange av disse øvelsene får en teit navn da de er knyttet til hva maskinene heter så dere får bære med meg.

 

Løping er iallefall tingen for meg å varme opp med. Prøvde en utgave av "stairmaster" men jeg må bare si meg enig med Denis Leary:

But have you seen these people who are using the stair-master? Huh? Have we turned into gerbils ladies and gentlemen? People are paying money to go into a health club and walk up invisible steps over and over again for an hour and a half. "Where are you going?" "I'm going up! And I paid for it too! I can stay here as long as I want!" Folks, you wanna go up and down stairs, move into a fifth floor walk up on the lower east side. Ok? What's next? A fucking chair master!? "I sit down. I get up. I sit down. I get up. I sit down. I get up." The door master. "I open the door. I close..." What the fuck?
Var ikke helt tingen for meg.

 

Har en venstrehånd som ikke fungerer helt optimal pga feilbehandling på sykehus, strekker jeg ut begge hendene rett fram og så vrir de utover så stopper venstrehånden min omtrent halveis noe som jeg overkompenserer med å bruke høyrehanden min ganske kraftig til alt egentlig,spise,åpne dører..you name it, så jeg blir nok nødt å trene litt konkret for akkurat den handen.

 

Sånn rent vektmessig så er det ikke akkurat stort å skryte av, har grei styrke i bein/legger mener jeg men mangler totalt styrke i armene og overkropp i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikkje skjønne at du vil bli kvitt leddproblemer osv. med isolasjonsøvelser.

 

Når du nevner "og slikt," kan du fortelle ka det er?

Stort sett vil dei aller fleste oppegående mennesker ta baseøvelser, "alle" vil ha noken problem i kroppen, men svært få har store nok problem til at det er ei hindring til styrketrening.

 

Ikkje at eg veit ka du har, men mest sannsynlig er du ikkje et slikt spesialtilfelle, sjøl om du trur det.

Lenke til kommentar

Knebøy kunne nesten erstatta alle de tre beinøvelsene dine. Bein er forresten viktig å trene selv om du mener du har god styrke i beina. Jeg mener hvis du skulle falle for fristelsen å droppe beintreninga :whistle: Eventuelt terp litt teknikk på knebøy med lette vekter.

 

Du hadde kanskje gjort lurt i å trene markløft-teknikk også. Bare med stang eller lette vekter. Om du skal trene med lette vekter, så bygg opp under slik at det kommer på omtrent samme høyde som med 20 kg's skivene.

 

Sit-ups er ingen god øvelse, siden den kan ødelegge ryggen din. Prøv heller ut

!
Lenke til kommentar

Om du sliter med ledd er dette et program som kan ødelegge leddene ytterligere.

 

Noen forslag:

Leg Press 3x12

Leg Extention 3x12

Kan slåes sammen og kjøres som knebøy eller frontbøy istedet, leg extension er galskap å kjøre om man har hypermobile\ustabile ledd da du kobler uthamstrings og dermed skaper svært stor drag på korsbåndene.

 

Seated Legcurl 3x12 og rygg stativ bør erstattes med strake markløft.

 

lat\row kan du erstatte med stangroing eller hantelroing

 

Chestpress kan erstattes med f.eks benkpress middels bredt grep, overhead ville jeg vært forsiktig å kjøre med hypermobile ledd.

 

Biceps og triceps har du dekket opp med benk og roing.

 

Sit-ups er ikke noen særlig god øvelse da den er hard mot ryggen og har dårlig treningseffekt. Planken og omvendt crunch bør du kjøre istedet.

 

Om jeg skal oppsummere, kanskje du skal vurdere stronglifts 5x5 istedet? ;)

Lenke til kommentar
Ikkje at eg veit ka du har, men mest sannsynlig er du ikkje et slikt spesialtilfelle, sjøl om du trur det.
Nei, der har du vel litt av problemet når du begynner innlegget med å synse noe som du ikke vet noe om for så å legge ut at jeg tror at jeg er et "spesialtilfelle". Faen er det som har sagt noe om det? Hvorfor tror du jeg lager denne posten her egentlig? Fordi jeg nettopp ikke tror at jeg er noe "spesialtilfelle" men om noen som kanskje har litt mer peiling på trening en det jeg har kanskje har en bedre idè om hva jeg bør gjøre og ikke gjøre så vær så vennlig å rull inn.

 

Hvor er knebøy? :D

 

Ville også byttet navn på tråden, ellers blir det sikkert en slags selvoppfyllende profeti ^^

Knebøyen er vist ingen steder :blink:

 

Og navnet vil jeg la stå til jeg føler meg at jeg ikke er en lat jævel lengre :p

 

Knebøy kunne nesten erstatta alle de tre beinøvelsene dine. Bein er forresten viktig å trene selv om du mener du har god styrke i beina. Jeg mener hvis du skulle falle for fristelsen å droppe beintreninga :whistle: Eventuelt terp litt teknikk på knebøy med lette vekter.

Aldri i mine tanker å droppe benene,her er det snakk om total renovasjon av en kropp som har sittet rolig siden 2004 (militæret) så det kommer ikke på tale.

Du hadde kanskje gjort lurt i å trene markløft-teknikk også. Bare med stang eller lette vekter. Om du skal trene med lette vekter, så bygg opp under slik at det kommer på omtrent samme høyde som med 20 kg's skivene.

Sit-ups er ingen god øvelse, siden den kan ødelegge ryggen din. Prøv heller ut

!
Planken skal en gå for..

 

 

Og om du insisterer på situps uansett, så ta en runde med planken så lenge du klarer før du setter igang med situps, hehe..

Planken fikk jeg vist og er sikkert noe en kunne ha brukt ja.

 

Hva er målet med treningen?
Målet med treningen er å komme i form rett og slett og bygge litt styrke på overkroppen da det var noe som viste seg smertelig da 10kg på "chestpress"-maskinen med 3x12 ikke var i nærheten av det jeg klarte i det hele tatt.

 

Om jeg skal oppsummere, kanskje du skal vurdere stronglifts 5x5 istedet? ;)

Du tenker på noe ala dette? http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Lenke til kommentar
Det er et av de beste programmene for å øke i styrke for nybegynnere.

 

Alle 5x5 programmer er basert på Bill Starr sin "logikk" så det finnes ikke det beste eller bedre enn alle andre.

 

Et 5x5 program, hardt som stål er et 5x5. Mange tror at Stronglifts er det beste av det beste fordi det øker styrken din i begynnelsen, det er magisk når du går fra 20kg til 90kg i knebøy på 12 uker. It is meant to happen oookkaai?

Lenke til kommentar
Ikkje at eg veit ka du har, men mest sannsynlig er du ikkje et slikt spesialtilfelle, sjøl om du trur det.
Nei, der har du vel litt av problemet når du begynner innlegget med å synse noe som du ikke vet noe om for så å legge ut at jeg tror at jeg er et "spesialtilfelle". Faen er det som har sagt noe om det? Hvorfor tror du jeg lager denne posten her egentlig? Fordi jeg nettopp ikke tror at jeg er noe "spesialtilfelle" men om noen som kanskje har litt mer peiling på trening en det jeg har kanskje har en bedre idè om hva jeg bør gjøre og ikke gjøre så vær så vennlig å rull inn.

 

Beklager. Det var vel meir et hint til dei som har satt opp det programmet for deg, og til folk flest som trur at dei ikkje kan drive med baseøvelser fordi det er noke feil med kroppen.

 

Det verste du kan gjere når du har skade, er å trene masse isolasjonsøvelser. Det vil kun forverre.

 

Begynn på stronglifts, det er et kjempeprogram.

 

 

Pijus, grunnen til at eg syns Stronglifts er det beste 5x5-programmet, er kanskje ikkje på grunn av sjølve programmet, men fordi det står så mykje nyttig på sida. Både når det kjem til kosthold og utførelse av øvelser. I tillegg er det et veldig bra forum der.

Lenke til kommentar

Ulempen med programmet ditt, b-real, er at det hele er bygd opp med at du skal kjøre 3x12. Det er ganske typisk av instruktører å si slikt, da det er lettere enn å lære bort mye trenings-teori (eller så vet de bare ikke bedre). Dessuten anbefaler de også å gjøre alt i maskiner, for da er sjansen for skader ved dårlig teknikk lavere, samt at de ikke trenger å bruke tid på å lære bort teknikk.

 

Man øker jo greit med et slikt program i starten, fordi man øker uansett hva man gjør når man er ute av form. Men jeg vil si, som de andre sier, at du bør se på et skikkelig treningsprogram. De er satt opp med tanke på progresjon på en helt annen måte. Slik som RYP, der løfter man "65% av vekten man orker å løfte 10 ganger" 15 ganger første uken. Så blir det tyngre og tyngre, og til slutt tar man bare 5 reps.

Med det sagt så funker det jo greit å begynne slik som du har gjort nå, og gå over på noe annet når du føler du har kommet litt mer inn i treningen igjen.

 

Ang. oppvarming føler jeg også at jogging er det beste for å komme i gang. Men husk at det ikke varmer opp alle musklene, så når man begynner på tyngre vekter bør man kjøre et lett sett først i noen øvelser. Selv tar jeg lett knebøy, benkpress og nedtrekk i tillegg før jeg begynner "skikkelig".

 

Lykke til, forhåpentligvis er emnetittelen en annen om noen uker. :)

 

Endret: Og enig med de andre mtp mageøvelser. Inn med planken.

Tar du situps med låste bein trener man i hovedsak hoftebøyerne. Dessuten er det dumt for ryggen at man belaster den mens den er bøyd. Se heller på "crunch" (youtube).

Skulle egentlig lenke til en artikkel på MYR, men websidene er under oppgradering så finner den ikke.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...