Gå til innhold

Ser en nordmann som bor i thailand ut som en thai?


Anbefalte innlegg

Jeg for min del mener at man må ha norskt blod får å kunne kalle seg nordmann. Ikke noe nazistisk ment. Om en av foreldrene dine er norske, ja da er du norsk. Om man er født og oppvokst i Norge, kvalifiserer det også til å være norsk.

Det å få utdelt et papir der det står at man er norsk, betyr ikke at man plutselig er blitt en nordmann. Er man født og oppvokst i Ukraina kan man aldri bli en nordmann. Akkuratt som at en som er født og oppvokst i Norge aldri kan bli en ukrainer.

Nå blander du etnisk og juridisk norsk. Man kan åpenbart bli juridisk norsk om man er født og oppvokst i Ukraina. Jeg vil også påstå at en født og oppvokst i Ukraina, med etnisk norske foreldre, i aller høyeste grad kan være etnisk norsk. På den andre siden vil en født og oppvokst i Norge, med somaliske foreldre, aldri kunne bli etnisk norsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå blander du etnisk og juridisk norsk. Man kan åpenbart bli juridisk norsk om man er født og oppvokst i Ukraina. Jeg vil også påstå at en født og oppvokst i Ukraina, med etnisk norske foreldre, i aller høyeste grad kan være etnisk norsk. På den andre siden vil en født og oppvokst i Norge, med somaliske foreldre, aldri kunne bli etnisk norsk.

Innlegget mitt ble litt rotete.

Det jeg vil frem til er at det er forskjell på en etnisk norsk nordmann og en innvandrer med norsk statsborgerskap. Begge er norske på papir, men nordmannen er likevel mye mer norsk en ukraineren. Etnisitet avhenger av ens opphav, ikke hvilket pass man har.

En fjerdegenerasjons pakistaner er mindre norsk en en fullblods nordmann. En pakistaner kan likevel oppføre seg mer "norskt" en en nordmann, men han er likevel en pakistaner.

Lenke til kommentar

Hvis man for.eks tenker på et annet eksempel. Hva er brasiliansk utseende? Det brasilianske utseendet kommer jo fra mange år med blanding av mennesker. Hvorfor kan man ikke da og endre på hva som er "norsk utseende"?

Fordi det er det som er 'typisk' brasilsk.

Om jeg blir slått ned og skal forklare personen (la oss late som han har nigeriansk opphav), og jeg bruker ord som norskt utseende, typisk nordmann osv osv vil jo dette lede etterforskningen i gal retning.

 

Som et lite sideemne, la oss si vi stiller med en som kom fra Japan til vår Miss World, og hun vinner hele greia, er det da Norge som kan ta æren for pene folk, eller Japan?

Samme gjelder forøvrig idrettsutøvere, og for eksempel løping, hvor Kenya dominerer ganske bra, og vi tar inn en av disse i vårt gode felleskap og han vinner det meste, er det Kenya, eller Norge som fostrer gode idrettsmenn?

Lenke til kommentar

Ang. Miss World, mener jeg at det er Japan som skal få æren av utsende hennes, da hun ser ut som en 'typis' japaneser. Men om vi hadde en idretsutøver fra Kenya i Norge, så syns jeg at han vinner for Norge, og ikke Kenya. Dermed er det Norge som skal få æren selv om han har er født i ett annet land.

Lenke til kommentar

Innlegget mitt ble litt rotete.

Det jeg vil frem til er at det er forskjell på en etnisk norsk nordmann og en innvandrer med norsk statsborgerskap. Begge er norske på papir, men nordmannen er likevel mye mer norsk en ukraineren. Etnisitet avhenger av ens opphav, ikke hvilket pass man har.

En fjerdegenerasjons pakistaner er mindre norsk en en fullblods nordmann. En pakistaner kan likevel oppføre seg mer "norskt" en en nordmann, men han er likevel en pakistaner.

All denne forvirringen slipper du hvis du er litt mer presis. Man er enten etnisk eller juridisk norsk, begge deler, eller ingen av delene. Ikke mer eller mindre norsk (dog kan man naturligvis være mer eller mindre etnisk norsk). Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

På et annet diskusjonsforum går det nå er interessant diskusjon om hva som er "norsk" utseende. Her hevdes det bl.a.:

 

"Et ramsvart barn som er adoptert fra "Uganda" har norsk utseende"

 

"En tysker med kinesisk statsborgerskap ser ut som en kineser"

 

"En nordmann med thailandsk statsborgerskap ser ut som en thai"

 

"Norsk utseende defineres ikke som typisk/etnisk norsk utseende. Enten er det norsk utseende eller ikke."

 

"Alle som bor i Norge har norsk utseende"

 

"Norsk utseende" er summen av utseende til alle norske statsborgere. Det er ikke noe som er forbeholdt hvite."

 

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4332505

 

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4330782

 

Er det bare jeg som er "gammeldags" når jeg mener dette er feil?

 

Hva mener dere?

 

Ettersom enver liten unge kunne peke meg ut på 500 meters avstand og komme løpende fra alle retninger for å peke på meg hvor jeg enn bevegde meg det året jeg bodde i Thailand...går jeg ut fra at mitt utseende nok var en smule anderledes enn stedets oprinnelige innbyggere....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...