Gå til innhold

Sammenligning Canon 50D - 7D - 5DII


Anbefalte innlegg

En litt annen sak:

 

Er det flere som får opp feilmelding på siden her? Når jeg laster opp bilde er det ikke synlig i teksteditoren, kun i forhåndsvisningen, og bildet legger seg alltid helt nederst samme om jeg markerer området jeg vil ha det på. Uttrykksikonene som ligger til høyre her innholder nå kun et grått felt som jeg heller ikke får klikket bort, dvs når jeg klikker på x skjer ikke noe.

 

Det var likt i går kveld og, dermed er det vanskelig legge til mer enn ett bilde hvie en skal ha tekst med forklaringer for hvert enkelt siden bildet ikke vises i tekstfeltet og stadig legges helt nederst. Jeg har aldri hatt problemer før med dette.

 

Tor

Enten så trenger PC-en en reboot, eller så må du rense browseren for gammel cache+cookies

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du må ha misforstått meg noe kraftig, for det du sier gir ingen mening iforhold til mine argumenter.

 

Så du mener at alle bilder med crop og smal DOF gir et ubrukelig bilde pga utsnittet? Tror selv du når du tenker etter ser at den uttalelsen er mildt sagt på jordet.

 

Det er fint at du kritiserer meg for en uttalelse jeg aldri har gjort. Hvordan du får til at jeg har sagt det er for meg ubegripelig.

 

Du sa følgende:

Det du faktisk sier her er at hvis man omtrent ignorerer utsnittet og tar et praktisk talt ubrukelig bilde, så har crop en lik DOF som FF. Hvordan har dette relevans i det hele tatt når det gjelder å faktisk ta bilder i praksis?

 

Jeg har hele tiden sagt at hvorfor skal ff danne malen med sitt utsnitt? Ta bildet jeg viste, jeg kunne der og da samtidig etterpå tatt et bilde med ff'en og fått samme tynne DOF - utsnittet fra ff ville kanskje blitt litt annerledes, men neppe ville noen av de blitt "ubrukelige". Samtidig: Det er heller ingen forutbestemt lov som sier at jeg må bruke samme objektiv og samme ståsted, blender etc - det tilpasser jeg slik jeg vil ha det, uavhengig av om jeg bruker crop eller ff.

 

Tor

Lenke til kommentar

En litt annen sak:

 

Er det flere som får opp feilmelding på siden her? Når jeg laster opp bilde er det ikke synlig i teksteditoren, kun i forhåndsvisningen, og bildet legger seg alltid helt nederst samme om jeg markerer området jeg vil ha det på. Uttrykksikonene som ligger til høyre her innholder nå kun et grått felt som jeg heller ikke får klikket bort, dvs når jeg klikker på x skjer ikke noe.

 

Det var likt i går kveld og, dermed er det vanskelig legge til mer enn ett bilde hvie en skal ha tekst med forklaringer for hvert enkelt siden bildet ikke vises i tekstfeltet og stadig legges helt nederst. Jeg har aldri hatt problemer før med dette.

 

Tor

Enten så trenger PC-en en reboot, eller så må du rense browseren for gammel cache+cookies

 

Det er gjort nå, men forholdet er det samme. Nede på linja i explorer står det "fullført, men med feil på siden". Forumet har vært mye nede det siste døgnet så jeg lurte på om et eller annet har skjedd der kanskje?

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er gjort nå, men forholdet er det samme. Nede på linja i explorer står det "fullført, men med feil på siden". Forumet har vært mye nede det siste døgnet så jeg lurte på om et eller annet har skjedd der kanskje?

 

Tor

Da må du ofre 2 geiter og en jomfru ... ;)

 

Det er muligens endringer i skin-et som gjør det. Har du prøvd et annet skin?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at FF er malen, det er det såvidt meg bekjent kun du som har nevnt. Det jeg sier er at utsnittet er malen, om det er tatt med crop eller FF er likegyldig. Begynner man å sammenligne bilder med forskjellig utsnitt blir det igjen som å sammenligne epler og appelsiner, det gir ingen mening.

 

Det sitatet du brukte er tatt som et svar på:

 

Crop kan skape samme DOF som ff, enig? Dog blir ikke utsnittene helt identiske

 

Poenget mitt er at ved samme utsnitt vil FF ha mulighet for tynnere DOF, som igjen gir deg mer frihet til å selv velge hvordan du vil ha bildet. Crop kan aldri oppnå det samme. Jeg vet ikke med deg, men når jeg tar bilder vil jeg helst ha det kameraet som gir meg mest frihet, og sånn sett er FF mer i retning det optimale kameraet iforhold til crop.

 

Selvfølgelig kan et crop-kamera oppnå tynnere DOF ved bruk av andre objektiver enn et FF-kamera, men jeg klarer ikke helt se hvordan det hjelper diskusjonen med FF vs crop noe særlig.

Lenke til kommentar

Det er gjort nå, men forholdet er det samme. Nede på linja i explorer står det "fullført, men med feil på siden". Forumet har vært mye nede det siste døgnet så jeg lurte på om et eller annet har skjedd der kanskje?

 

Hvilken browser bruker du?

Lenke til kommentar

Crop kan skape samme DOF som ff, enig? Dog blir ikke utsnittene helt identiske.

Tor

 

Sakset fra cambridgeincolour.com:

As an example calculation, if one wanted to reproduce the same perspective and depth of field on a full frame sensor as that attained using a 10 mm lens at f/11 on a camera with a 1.6X crop factor, one would need to use a 16 mm lens and an aperture of roughly f/18. Alternatively, if one used a 50 mm f/1.4 lens on a full frame sensor, this would produce a depth of field so shallow it would require an aperture of 0.9 on a camera with a 1.6X crop factor-- not possible with consumer lenses!

 

Man kan altså ikke få til like tynn DoF på crop som på FF med samme optikk.

 

Videre:

A shallower depth of field may be desirable for portraits because it improves background blur, whereas a larger depth of field is desirable for landscape photography. This is why compact cameras struggle to produce significant background blur in portraits, while large format cameras struggle to produce adequate depth of field in landscapes.

 

Det er her crop har sin styrke, altså at man lettere får stor dybdeskarphet enn med FF. Det betyr ikke at man ikke kan få like stor DoF med FF som med crop, men man må kanskje jobbe mer med blender for å få det til (og kan da støte på andre problemer).

 

Canon hadde faktisk liggende en side som beskrev de fysiske aspektene i forholdet mellom crop og FF, men den siden er nå borte/nede nå (se: her og trykk på lenken "the world of the CMOS sensor" ned til venstre).

Endret av Sideburn
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at ved samme utsnitt vil FF ha mulighet for tynnere DOF.

Og da tenker du ff utsnitt? Eller mener du at samme regelen og gjelder ved motsatt? At crop bestemmer utsnittet som ff skal tilpasse seg og DOF'n?

 

 

Selvfølgelig kan et crop-kamera oppnå tynnere DOF ved bruk av andre objektiver enn et FF-kamera

Nå begynner du å forstå litt av delene i mitt poeng.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er gjort nå, men forholdet er det samme. Nede på linja i explorer står det "fullført, men med feil på siden". Forumet har vært mye nede det siste døgnet så jeg lurte på om et eller annet har skjedd der kanskje?

 

Hvilken browser bruker du?

explorer - men har aldri hatt problemer med den her før, og ingen andre sider enn denne får feilmelding når jeg er innom i kveld. Men prøver firefox nå.

 

Tor

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan et crop-kamera oppnå tynnere DOF ved bruk av andre objektiver enn et FF-kamera

Nå begynner du å forstå litt av delene i mitt poeng.

 

Posten hvor jeg sa jeg ga meg er nå vekk, men jeg har egentlig sagt det jeg skulle si i denne tråden, så jeg "deltar" ved å gjenta fra mine tidligere poster:

Åh - kan du få fatt i en 31mm f/0.9, da, med samme dybdeskarphet på crop som min 50/1.4? Eller en 25mm f/0.7 til four thirds?

Lenke til kommentar

 

Man kan altså ikke få til like tynn DoF på crop som på FF med samme optikk.

Hvem sier man bruke samme optikk? Hvem sier man må låse seg til ff med et gitt objektiv til det samme? Det er den tankegangen som skaper denne misforståelsen, dette at man lar ff sette malen, samt det objektivet man velger til ff. Men da er man lite kreativ hvis man ikke ser at div her kan fritt forandres som man selv vil for å nærme seg det målet man ønsker.

 

Det er her crop har sin styrke, altså at man lettere får stor dybdeskarphet enn med FF. Det betyr ikke at man ikke kan få like stor DoF med FF som med crop, men man må kanskje jobbe mer med blender for å få det til

Da jeg spurte om det med dybdeskarphet på crop vs ff på f.eks landskap i en annen tråd, og hvor man ønsket størst mulig dybde, om det var noen forskjell for jeg hadde lest at ff ikke klarte det like bra som crop, så ble jeg prompte fortalt at selvsagt var det noproblemas for ff! (Og med litt justering så går det og selvsagt greit i den praktiske verden)

 

Men poenget begge veier er at det er mulig med å bruke annen tankegang enn å låse seg til det vedtatte og som da baserer seg på å la ff sette malen. Også med objektivet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Min egen erfaring med støy ved tilsvarende vanskelige lysforhold tilsier at det blir mindre støy når bildene er "korrekt" eksponert og heller noe overeksponert enn undereksponert. Da kan man heller "dra ned" lysnivået i etterbehandlingen og resultatet blir som oftest veldig bra. Om man forsøker det motsatt, å "dra opp" lysnivået i etterbehandlingen så blir støyen vesentlig mere fremtredende.

 

Forøvrig så var jeg seltt ikke imponert over det 5DmkII presterte her ved ISO3200, men det er en annen sak. Men det *er* et vanskelig motiv.

undereksponering gir mer støy, ikke noe å lure på en gang. Derfor man bør eksponere til høyre på histogrammet :) Jeg pleier for egen del pushe eksponeringskompensasjonen til +0.3 og +0.7 når jeg ligger på høy ISO. Merkbart mindre støy da, så det skurrer med innlegger som påstod at undereksponering er veien å gå for å redusere støy.

Lenke til kommentar

undereksponering gir mer støy, ikke noe å lure på en gang. Derfor man bør eksponere til høyre på histogrammet :) Jeg pleier for egen del pushe eksponeringskompensasjonen til +0.3 og +0.7 når jeg ligger på høy ISO. Merkbart mindre støy da, så det skurrer med innlegger som påstod at undereksponering er veien å gå for å redusere støy.

Godt poeng - undereksponering er den beste måten å få støy i bildet.

 

Passer du fortsatt på at du unngår utbrente områder, eller ofrer du litt i toppen?

 

Hva finner dere ut? Hva er best? APS-C eller Full Frame? 7D eller 5DmkII? Bred DoF eller tynn DoF?

Skal vi komme med en konklusjon også :ohmy: Det er vel ikke noe morsomt?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan et crop-kamera oppnå tynnere DOF ved bruk av andre objektiver enn et FF-kamera

Nå begynner du å forstå litt av delene i mitt poeng.

 

Posten hvor jeg sa jeg ga meg er nå vekk, men jeg har egentlig sagt det jeg skulle si i denne tråden, så jeg "deltar" ved å gjenta fra mine tidligere poster:

Åh - kan du få fatt i en 31mm f/0.9, da, med samme dybdeskarphet på crop som min 50/1.4? Eller en 25mm f/0.7 til four thirds?

 

Men nå er du låst til å skape helt likt utsnitt? Må man det? Når man bruker ff så skaper man x utsnitt, med crop kanskje y som er litt annerledes. Jeg ser det selv når jeg bruker begge at måten å "angripe" motivet og da utsnittet automatisk (og uten at jeg tenker på det) blir litt ulikt.

 

Hovedpoenget mitt er at man kan skape like tynn DOF med crop som med ff.

 

Mens jeg føler denne diskusjonen hele tiden går på ff som mal i utsnitt og objektivvalg. Hva hvis man snur på det, hvordan blir forholdet da? Hvis ff må forholde seg til en mal skapt av crop? Men det blir selvsagt like feil å låse seg til. En annen sak jeg var innom tidligere er at jeg merker at bluringen blir av ulik art med forskjellige objektiver, noe som og påvirker generelt hvordan man "liker" DOF'ens estetikk. Men det er og subjektivt som mye her. Lys, bakgrunnens nærhet, bakgrunnens art, bakgrunnens farger osv osv, er mye som gir det samlete DOF-inntrykket til slutt.

 

Men du med dine hyperåpne objektiver får best utnytte av ff antagelig siden jeg regner med at du ønsker å utnytte deres muligheter på den største åpning. Og man er der og litt inne på han som sa at hvis man ha ff så vet en det selv.

 

Tor

Lenke til kommentar

Min egen erfaring med støy ved tilsvarende vanskelige lysforhold tilsier at det blir mindre støy når bildene er "korrekt" eksponert og heller noe overeksponert enn undereksponert. Da kan man heller "dra ned" lysnivået i etterbehandlingen og resultatet blir som oftest veldig bra. Om man forsøker det motsatt, å "dra opp" lysnivået i etterbehandlingen så blir støyen vesentlig mere fremtredende.

 

Forøvrig så var jeg seltt ikke imponert over det 5DmkII presterte her ved ISO3200, men det er en annen sak. Men det *er* et vanskelig motiv.

undereksponering gir mer støy, ikke noe å lure på en gang. Derfor man bør eksponere til høyre på histogrammet :) Jeg pleier for egen del pushe eksponeringskompensasjonen til +0.3 og +0.7 når jeg ligger på høy ISO. Merkbart mindre støy da, så det skurrer med innlegger som påstod at undereksponering er veien å gå for å redusere støy.

 

Det er helt korrekt (nå har jeg ikke lest tilbake for å se hva jeg skrev, men samme det), dvs særlig på høy ISO slår støyen kraftig inn ved undereksponering. Føler det betyr ikke så mye ved lav ISO at det skaper særlige problemer. Å undereksponere føler jeg at en bør rett som det er ved skarpe kontraster i lys eller farger. Vet ikke hvordan Nikon er der, men jeg føler Canon sliter og litt med skarpe gule og røde farger, og særlig i sterkt lys blir de lett utbrente.

 

Tor

Lenke til kommentar

Hovedpoenget mitt er at man kan skape like tynn DOF med crop som med ff.

Nei, det er ikke sant. Man kan ikke ha uendelig lyssterke objektiver i det virkelige liv - dermed vil bestandig større formater ha mindre dof enn mindre formater ved like bildevinkler.

 

Kan du glemme litt å sette faste vilkår som er store formaters fasit? Jeg påstår at man kan skape like tynn DOF med crop når man klarer å se bort fra et annet formats vilkår (nå viste jeg et usselt bilde, men bare tok et kjapt med veldig tynn DOF tatt med crop, kan du skape mindre dybdeskarphet med ff mener du på den scenen med den bakgrunnen som jeg beskrev?)

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...