Gå til innhold

Aprilfest 2010 - Euklid - En nat i længst forsvundne tider


Anbefalte innlegg

Utfordring: En nat i længst forsvundne tider

Deltakernivå: Kandidat

Utstyr: Pentax K20D/30mm/50mm/.../.

 

En nat i længst forsvundne tider

våknet mennesket og saa sig selv.

Han saa at han var naken under kosmos,

hjemløs i sit eget legeme.

Alting opløste sig for hans prøvende tanke,

under over under, rædsel over rædsel

sprang ut i hans sind.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. April – Jeg våknet her en dag

IMGP6265.jpg

Jeg våknet her en dag som kastet opp på stranden

av denne vilde kyst, og jeg var blitt en annen.

 

Glemt var hvorfra jeg kom, jeg hadde kun et minde

om at jeg engang så et annet solguld skinne.

 

Jeg reiste mig og gikk imot en morgenrøde

som talte om forlis og om en dunkel brøde.

 

35/2.8, 1/4000, f/?.

Lenke til kommentar

«Subtilt perspektiv»? Tydelig det var godt for noe å henge over stavene som en annen tulling. Takk for kommentarer! Skal bli ivrigere selv når jeg kommer til sivilisasjonen med nettilgang som ligner litt mindre på 56k-modem enn nåværende mobile tilkobling ...

 

3. april – Hvem var herren, og hvem av oss var slaven?

4486439345_23ab7f6092_o.jpg

flickr

Men si mig hvem var herren, og hvem av oss var slaven?

Det er den mørke gåde min sjel tar med i graven.

 

All verden stod omkring som spørsmålstegn og spottet

den skapning som gikk rundt for himlens øie blottet.

 

En latterfugl var skjult i løvets mørke masser,

av aper blev jeg fulgt på veien med grimaser.

 

Jeg satte mig og skrev i sandet mine tanker,

mens stormen slet og rev i krattets torneanker.

 

---

 

De som har hatt like herlig mismatch mellom form, vær og lengde på turene denne påsken skjønner formodentlig hva jeg sikter til. Tekstene denne måneden er fra Alf Larsen, stort sett fra «Den jordiske vandringsmann» (1968).

Lenke til kommentar

4. April -Hvalfangeren

4-April.jpg

«Jeg var elleve år da jeg dro til sjøs første gang. Det var om sommeren. Om vinteren gikk jeg på skolen. Jeg brukte fritiden til å lage små håndarbeider, som jeg kunne tjene en skilling på. Jeg dreide meget i tre og ben. Jeg laget et liten benurne som kunne skrus fra hverandre i to deler. Den solgte jeg med god fortjeneste. Jeg sto der med en tarvelig og mangelfull skoledannelse. Men som tyveåring, ble jeg styrmann. Jeg lærte meg å snakke fransk og engelsk. Og da jeg ble kaptein, fikk jeg ansvaret for denne avgrunnens gjeng som vi kan kalle hvalfangere. Eller var de selve menneskeheten?»

Svend Foyns dagbok

 

Deler av en dag i influensaens tegn på hytta ble brukt til å bla gjennom en liten bunke av det nokså tvilsomme «Det Beste». Håpløst redigerte og smått suspekte historier om stort og smått, men likevel et slags tidsvitne om en nær fortid jeg ikke kjenner særlig godt. I mine hjemtrakter var det nærmest normen for gutter å dra til sjøs så fort de hadde det som skulle til fysisk, da var det på høy tid å bidra til familiens økonomi.

 

Blant søskenflokkene til besteforeldrene mine var det mange som dro ut – ekstra spesielt er kanskje tilfellet der eldstemann omkom til sjøs, og rederiet viste gavmildhet ved å gi den nest eldste et unormalt godt tilbud. Det er ikke vanskelig å se dilemmaet hos foreldrene. Han klarte seg for øvrig godt som hvalfanger, og var krigsseiler frem til båten ble torpedert og mannskapet tilbragte de neste to månedene på en flåte i Atlanterhavet. Også det gikk bra. Skal ikke klage så mye på litt feber, tror jeg.

 

To generasjoner er ikke mye, men stort fjernere hverdag har jeg vanskelig for å se for meg.

Lenke til kommentar

6. April - Himmel og hav

6-April.jpg

«Grensen mellom himmel og hav var neppe synbar. Den drømmende luft var gjennomskinnelig, klar og ren. Vi kunne føle de lange, sterke, sakte dønninger, som Samsons bryst under søvnen. Hit og dit under himmelen fløy små vakre fugler på hvitskimrende vinger. Og frem og tilbake i dypene, langt der nede i det bunnløse blå, gikk veldige hvaler, sværdfisk og haier. Dette var slagmarken. Dette var vår verden.»

–Svend Foyns dagbok

 

Et aldri så lite innfall, dette her. Apriltemaet mitt er havet, hval, Svend Foyn, filosofi etc. Da jeg kom hjem fra påskeferie i kveld lå et NG-blad om vannets rolle i verden i postkassen min. Alle med en viss fotointeresse har fått med seg at National Geographic har over gjennomsnittlig gode fotografer, men det er kanskje ikke alle som har fått med seg at man kan få herligheten for kun 263,- per år. Gode fotografier og lange features om emner jeg ellers neppe ville satt meg inn i. Vel verdt kronene!

Lenke til kommentar

Takker for flotte bilder - og for tipset om NG!

 

Bildet fra 4 april slår an en streng hos meg - gamle hefter og bøker var en påskeslager i oppveksten, når vårværet viste seg fra vrangsiden og utendørsaktiviteten ble minimal. Som du skriver blir man gitt innblikk i perspektiver fra en annen tid, og det kan være både lærerikt, lattervekkende og overraskende. Husker jeg leste en gammel artikkel som omtalte Saddam Hussein som den moderende kraften i Midt-Østen, og representerte håpet om fred der...

Lenke til kommentar

Gidd å ha så sinnsykt bra bilde og tema da. Setter ikke standarder for oss andre i det hele tatt.

Dust. Tenk på andre enn deg selv!

Blir det for sterkt, så får du surre deg over til tråden min. Der får du ihvertfall ikke prestasjonsangt.

 

Ypperlig bilde for å markere dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...