Gå til innhold

6 milliarder mennesker: Hvorfor WoW ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Age of Conan hadde salgsrekord innenfor MMORPG sjangeren, men skuffelsen ble stor da det viste seg at det var fult av bugs, lukkede soner og siege-combat var begrenset.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Ja, AoC har en salgsrekord innen MMORPG sjangeren, men det er kun flest Pre-orders.

 

Most sold the first 24 hours - Rekorden ble holdt av The Burning Crusade. Så overtok Wrath of the Lich King, for så og ble slått i fjor av Modern Warfare 2.

 

Jeg vil tro at WoW eller en av expansionene holder så og si samtlige salgsrekorder innen MMORPG sjangeren.

Lenke til kommentar

World of Warcraft er ikke avhengig av at du liker hele spillet. Du kan fullstendig utelate store deler av spillet som bakgrunnshistorien, yrkene og samarbeidspotensiale men likevel sitte igjen med en rik givende opplevelse.

 

Den fleksibiliteten som dette spillet tilbyr finner du ikke i mange andre titler. Det har en avslappende og innbydende tilnærming til spillerne. Det forteller dem ikke hvordan de skal spille. Det tilbyr spillerne muligheten til å legge masse ressurser i å skape og tilpasse sitt eget innhold, men det krever ikke at de må det.

 

Det Blizzard helt enkelt sier med World of Warcraft er:

 

«Værsågod. Delta i det som faller i smak, og føl deg fri til å fullstendig ignorere resten.»

 

Dermed forsvinner frustrasjonene, mens spillegleden får gro seg større og større over tid. Du som deltager opplever at denne virtuelle verdenen forandrer seg rundt deg. Noe som fra starten av er laget for å passe så mange mennesker som mulig blir sakte men sikkert tilpasset akkurat deg. Til slutt føles World of Warcraft som om det faktisk er din virtuelle verden.

 

Blizzard har på en måte skapt det perfekte virtuelle demokrati der hver deltager kan nyte følelsen av at alt er til kun for dem. Til tross for at vi vet at millioner av andre mennesker nyter den eksakte samme følelsen.

Endret av Parson
Lenke til kommentar

World of Warcraft er ikke avhengig av at du liker hele spillet. Du kan fullstendig utelate store deler av spillet som bakgrunnshistorien, yrkene og samarbeidspotensiale men likevel sitte igjen med en rik givende opplevelse.

 

Den fleksibiliteten som dette spillet tilbyr finner du ikke i mange andre titler. Det har en avslappende og innbydende tilnærming til spillerne. Det forteller dem ikke hvordan de skal spille. Det tilbyr spillerne muligheten til å legge masse ressurser i å skape og tilpasse sitt eget innhold, men det krever ikke at de må det.

 

Det Blizzard helt enkelt sier med World of Warcraft er:

 

«Værsågod. Delta i det som faller i smak, og føl deg fri til å fullstendig ignorere resten.»

 

Dermed forsvinner frustrasjonene, mens spillegleden får gro seg større og større over tid. Du som deltager opplever at denne virtuelle verdenen forandrer seg rundt deg. Noe som fra starten av er laget for å passe så mange mennesker som mulig blir sakte men sikkert tilpasset akkurat deg. Til slutt føles World of Warcraft som om det faktisk er din virtuelle verden.

 

Blizzard har på en måte skapt det perfekte virtuelle demokrati der hver deltager kan nyte følelsen av at alt er til kun for dem. Til tross for at vi vet at millioner av andre mennesker nyter den eksakte samme følelsen.

 

Du har flere påeng der! For min del liker jeg PvP fremfor lvling osv :p I vertfall PvP som jeg liker best nå :p

Lenke til kommentar

En av de største grunnene til at WoW fremdeles bærer tronen i MMORPG sjangeren er den utrolig høye terskelen i kvalitet som har blitt skapt av nettopp WoW.

 

Hvis man bryter det ned så er det så og si umulig for et spillutviklerfirma å bryte inn på markedet med en forretningsmodell som de kan tjene penger på i overskuelig fremtid. Utviklingskostnadene for å lage et MMORPG spill i dag i forhold til tidspress og innhold/polish som er ventet av spillere er astronomiske.

 

I tillegg til dette må spillet fungerer på flest mulig PC'er, men samtidig ha en grafikk som apellerer til folk, noe som er enkelt for Blizzard siden mange kjenner igjen "artstylen" fra WC3.

 

Det kreves rett og slett et utviklingsteam på flere hundre personer, så effektiv bruk av tiden som mulig, og koordinasjonen av denne prossessen er helt svimlende.

 

Jeg tror ikke vi kommer til å se et MMORPG spill som har en sjanse til å røre ved WoW spillerbasen før Blizzard plutselig kommer til å vise frem et "nesten-ferdig" spill på en blizzcon i nærmeste fremtid. De har jo en tendens til å holde kortene helt sykt inntil brystet, og en hel verden av gamere kommer til å juble.

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg tror det er fordi det traff, BIGTIME! De har også gjort en veldig god jobb med å markedsføre spillet, det er jo ikke mange som ikke vet om WoW.

 

Jeg føler det på samme måte som noen andre her, føler at alle andre MMORPGer er kopier, selv eldre spill er "kopier". WoW satte standaren for meg, og jeg tviler på at jeg kommer til å spille andre en WoW.

 

 

Alt dette gir meg litt lyst til å instalere spillet igjen, og kjøpe WotLK

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Vel nå om dagen er det vel MW2 og BFBC2 som er inn på online siden. Virker kanskje på (Lol) 10-20% av verdens pcer.

 

Dessuten når det er snakk om WoW er det det ikke milliarder av mennesker det er maks 10+ millioner.

 

Grafikken er dessuten så sugen at det virker på en 10 år gammel PC.

 

Der er flere folk som ser Avatar på kino.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Grafikken er dessuten så sugen at det virker på en 10 år gammel PC.

Du tar så feil, så feil. Ja, grafikken er kanskje ikke like fantastisk som for eksempel Aion, men det er heller ikke meningen. Poenget er jo at grafikken skal gjenspeile Warcraft serien, ikke Crysis 2. Og i så måte er grafikken så og si perfekt.

Lenke til kommentar

Et MMORPG spill med bra grafikk hadde ristet av seg utrolig mange potensielle kunder som ikke har bra nok PC til å kjøre en fancy grafikkmotor med 30 bevegende spillere på samtidig.

 

WoW grafikken er perfekt til sitt bruk, den er "high tech" nok til å se skikkelig bra ut og samtidig er artstylen så umiskjennelig blizzard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...