Gå til innhold

" Regjeringsprosjektet mangler retning", "Det går trått om dagen" - Kristin Halvorsen Regjeringen slår sprekker?


Anbefalte innlegg

Halvorsen: – Regjeringsprosjektet mangler retning

 

Kunnskapsminister og SV-leder Kristin Halvorsen mener det rødgrønne regjeringsprosjektet mangler sprut og ikke viser tydelig retning.

 

– Det er for utydelig for velgerne hva som er de store prosjektene som vi nå mobiliserer for, sier Halvorsen til NTB.

 

Ifølge Klassekampen skal den siste tidens svake meningsmålinger ha fått fram et realt hjertesukk fra SV-lederen under et sentralstyremøte for tre uker siden.

 

«Det går trått om dagen. Jeg synes vi jobber mye, får til mye, men får for lite uttelling», skal Halvorsen ha sagt.

 

– Det var oppslutningen på meningsmålingene jeg siktet til, ikke arbeidet i regjeringen, understreker hun.

 

Status quo

Ifølge Kristin Halvorsen lykkes ikke de rødgrønne med å spre entusiasme for det hun beskriver som et solidaritetsprosjekt.

 

– Selv om Høyre og Fremskrittspartiet har flertall på flere meningsmålinger, er det ikke noe rop etter skattelette og privatisering blant folk. Vi må selv være tydelige og entusiastiske for vårt eget rødgrønne solidaritetsprosjekt, sier hun.

 

Valgforsker Anders Todal Jenssen ved NTNU i Trondheim stilte allerede i januar 2006 spørsmål ved hva det rødgrønne prosjektet egentlig går ut på.

 

– Regjeringsalternativet kom i stand fordi man var veldig imot hva en Bondevik III-regjering med Frp på slep ville føre til. Det var mindre tydelig hva de rødgrønne selv ville, og det har Arbeiderpartiet hovedansvaret for, sier han.

 

Ifølge Todal Jenssen har Aps styrke gjort det vanskelig for SV og Sp å få gjennomslag for store visjoner og reformer.

 

– Arbeiderpartiet er veldig orientert mot status quo. Partiet liker å sitte med makten, men synes i det hele tatt at det står ganske herlig til i dette landet, selv om det må pyntes litt her og der, sier Todal Jenssen til NTB.

 

– Topp motivert

Halvorsen sier det rødgrønne «solidaritetsprosjektet» hviler på tre pilarer: Kunnskap, miljø og rettferdig fordeling.

 

– Oljen er ikke vår viktigste formue, det er humankapitalen – menneskene. Vi må ruste opp kunnskapssamfunnet fra de yngste til de voksne for å utjevne forskjeller og sikre framtida. Vi må legge produksjonen om i miljøvennlig retning, bekjempe forskjeller og sørge for et ærlig flerkulturelt samfunn, sier hun.

 

Flere SV-ere skal ifølge Klassekampen ha tolket uttalelsen på sentralstyremøtet som en antydning om at partilederen vil trekke seg neste år.

 

– Jeg går en runde med meg selv foran hvert landsmøte. Det vil jeg gjøre nå også, sier hun.

 

Halvorsen avviser at hun har gått lei etter mange år i toppolitikken. Det er heller ikke regjeringsslitasje som er grunnen til at entusiasmen synes å ha avtatt noe hos de rødgrønne.

 

– Vi har selv ansvaret for å forandre og forbedre Norge hver eneste dag. Det gjør vi, og vi samarbeider godt i regjeringen. Selv er jeg topp motivert med ny jobb, der jeg møter entusiastiske mennesker hver dag, sier SV-lederen. (©NTB)

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article477742.ece?status=showall#response

 

 

Regjeringens mor angriper sitt eget verk, slår regjeringen sprekker? Mangler den prosjekter og reformer? Selv mener jeg den er for utydelig. Savner større satsning på saker som fattigdom, samferdsel og helse. Kanskje de rødgrønne virker litt mette av makt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk viste vel hva de gikk til ved å stemme rødgrønt?

 

Forventet man kansje at ikke ble høyere skatt eller mer avgifter?

 

Forventet man kansje at det blir bedre helsetilbud og eldreomsorg?

 

Forventet man at det skulle bli mer vei og mindre innvandring?

 

På en annen side hvis du forventer deg økt satsning på barnehage :fun: :fun: :fun:

 

Barnehage kjære venner, det er hva de rødgrønne står for, samt økt skatt og avgifter.

Endret av HeatSeeKinG
Lenke til kommentar

Litt kjipere når man ikke har et overflod av penger tilgjengelig og man må takle realitetene. Det er ikke gratis å utvide tjenestene, ha flere og flere personer på trygd, sykepenger og pensjon. Det er faktisk ganske dyrt. Er det derfor det går tregt om dagen?

 

Det er ikke sjangs for at de kutter, så om de må få mer penger vil det bety høyere skatter.

Lenke til kommentar

Det er jo helt klart at SV begynner å posisjonere seg i forhold til å gå ut av regjeringen. Dette er et av mange utspill som bekrefter dette. AP blir for store for SP og SV. For at en koalisjonsregjering skal funke uten at et parti sluker de andre så må det være tilnærmet lik størrelse på partiene. En regjering med Høyre og FPR ville sånn sett fungert bra sammen.

Lenke til kommentar

Ser helt klart ut som om de hvertfall begynner å forberede seg på noe ja, spørsmålet er vel om de klarer å forsvare dette for velgerne og hva de gjør om de senere ønsker makt igjen. Ikke sikkert AP ta de inn i varmen igjen da? SV alene er jo egentlig dømt til å forbli et opposisjonsparti for evig og alltid. Hvilken sak skal de kunne gå av på? Oljeboring som kanskje ikke blir noe av? Hva forestiller du deg, monzilla? :)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Situasjonen for SV er etter mitt skjønn en vinn eller forsvinn-situasjon. I Stoltenberg I gikk de på nederlag etter nederlag. Dette gav velgerne beskjed om i stortingsvalget i 2009, der SV gikk på en grundig smell. Hvor har de mistet velgere? Jeg tror en del har gått mot AP, mens den andre delen har gått mot Rødt. SV har greid i løpet av Stoltenberg I å gjøre seg selv til et overflødig parti. Alle de store sakene går AP triumferende ut av.

Stoltenberg II fortsetter i samme retning. Det vil bli værre i Stoltenberg II, siden vi nå må legge lokk på en het økonomi.

 

Dette er selvsagt SV smertelig klar over. Lofoten-saken er en perfekt utgangsdør. Det er i 2012 det skal avgjøres? De kan si at nok er nok, og vinne stort på dette i valget i 2013. Spørsmålet er om velgerne er villig til å tilgi SV etter 7 år i seng med fienden.

 

Mitt tips er:

Stoltenberg II opphører i 2012. Stoltenberg III mindretallsregjering fra 2012 til 2013. Valget 2013 blir enten Stoltenberg IV eller ErnaI.

Uansett kjempepositivt, da en AP-regjering uten SV vil bevege seg mer mot høyre.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

Høres ikke så dumt ut det, kanskje til og med så tidlig som neste år? Spekuleres jo i om Halvorsen går av snart, og da vakler vel regjeringen ganske kraftig, særlig om Lysbakken tar over.

 

Fant en ganske interessant artikkel om SV her, av en som tilsynelatende selv er ganske rød?

 

Edit: Er vel forresten Stoltebergs tredje regjering vi har nå:

 

Stoltenberg I: 2000

Stoltenberg II: 2005

Stoltenberg III: 2009

 

Hvis SV går av blir det vel ny regjering igjen, altså Stoltenberg fire, kanskje Giske eller Støre snart tar over?

 

:)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Høres ikke så dumt ut det, kanskje til og med så tidlig som neste år? Spekuleres jo i om Halvorsen går av snart, og da vakler vel regjeringen ganske kraftig, særlig om Lysbakken tar over.

 

Fant en ganske interessant artikkel om SV her, av en som tilsynelatende selv er ganske rød?

 

Edit: Er vel forresten Stoltebergs tredje regjering vi har nå:

 

Stoltenberg I: 2000

Stoltenberg II: 2005

Stoltenberg III: 2009

 

Hvis SV går av blir det vel ny regjering igjen, altså Stoltenberg fire, kanskje Giske eller Støre snart tar over?

 

smile.gif

Utrolig artig å lese ting som bekrefter sitt eget synspunkt :p

 

Nei fra spøk til revolver så var jeg uenig i at det er et demokratisk problem at vi ikke har en sterk venstresiden. For venstresiden er det et problem. Men det er ikke et demokratisk problem. For det er forskjellen mellom feks AP og Høyre eller AP og FRP for stor.

 

Når det er sagt, så tror jeg Lysbakken er det SV trenger. Han er ung, radikal, og selv om jeg blir dårlig av å innrømme det, så har han alt som skal til for å bli en god politiker. Gode taleferdigheter og et engasjement som gjør at han har troverdighet når han snakker. Det at han ikke ser ut som en raddis hjelper også på. Forsvinner Halvorsen vil nok han være den soleklare arveprinsen. Det vil også føre til at SV stabiliserer seg på en 6-10%

 

Når det gjelder AP så må de kvitte seg med Stoltenberg. Han er helt ufordragelig. Overprogrammert i debatter, karisma på nivå med Erna Solberg, arrogant, fraværende og lite tydelig i politikken sin. For min del håper jeg på Støre, men jeg ser også at Giske har fungert svært bra som Næringsminster. Er gjerne litt for tidlig for Giske, og spørsmålet er om Støre er politiker nok. Måtte gud forby at Helga Pedersen ender opp som ny AP-sjef.

Lenke til kommentar

Lysbakken er slik jeg ser det, alt for arrogant i til å lykkes som leder av SV - ikke folkelig i det hele tatt. Tror SV er best tjent med å sitte i opposisjon med Halvorsen som partileder, som dro partiet over 15% på meningsmålingene under Bondevik II regjeringen da de enda var i opposisjon. Nå ønsker dog ikke jeg noe særlig SV politikk, så for min del er et stort SV snarere et mareritt enn en våt drøm :p

 

Giske er jo upopulær blandt mange, og han tilhører vel venstefløyen i AP - nei takk. Støre er landets mest populære politiker, hvorfor ikke velge han etter Stoltenberg?!

 

Min spådom er at Lysbakken snart tar over SV, regjeringen faller sammen og det blir en ny "Stoltenberg I"-regjering der AP søker støtte til høyre og venstre for seg selv. Da blir det vel Jens/Støre mot Erna/Børge Brende(hvis det går dårligere med Høyre igjen i neste års valg, kan det vel tenkes at det blir snakk om lederbytte igjen, og da er vel Brene kronprins?) i 2013.

 

Nei, la oss slippe slappe flertallsregjeringer. Liker hverken blå-blåe eller de rødgrønne. Stortinget må ikke glemmes!

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Støre er landets mest "populære" politiker takket være undersøkelser foretatt av landets "frie presse" jeg vedder på at de som ble benyttet som alternativene i en sånn undersøkelse var mordere som drikker spedbarnsblod.

 

Om Støre blir statsminister så kan vi takke farvel til Norge.

 

Et folk får de ledere det fortjener, at noen ønsker mere av cyaniden som Stoltenberg regjeringen har servert oss er hinsides min fatteevne, vi trenger å reparere nasjonen på dette tidspunket ikke mere av samme ødeleggende kraft.

Lenke til kommentar

Thorbjørn Røe Isaksen? Mange nevner vel han som en mulig fremtidig leder ja, men det er vel et stykke frem i tid. Blir nok noe mellom hans generasjon og Erna også, og da er vel Brende og Foss realistiske. Husk at Brende ikke er rødekors leder for alltid, Støre var også det, men ble likevel utenriksminister ;)

Lenke til kommentar

I nærmere 40 år har pakistanere ”stått på” her i Norge, mange med svært lange arbeidsdager, og i tunge og slitsomme jobber, og altfor ofte opplevde de i hverdagen å bli møtt med holdninger fra såkalt ”etniske nordmenn” – ja, det er et uttrykk jeg liker dårlig – holdninger som det ikke er noen grunn til å være stolte over.

 

-Jonas Gørr Surre.

Lenke til kommentar

Thorbjørn Røe Isaksen? Mange nevner vel han som en mulig fremtidig leder ja, men det er vel et stykke frem i tid. Blir nok noe mellom hans generasjon og Erna også, og da er vel Brende og Foss realistiske. Husk at Brende ikke er rødekors leder for alltid, Støre var også det, men ble likevel utenriksminister wink.gif

 

Isaksen var det jeg tenkte på ja! Er et generasjonshull (er det et ord?) mellom han og Erna, det er riktig. Foss er for gammel, og Brende tror jeg er uaktuell som partileder ihvertfa. Sanner er en god kandidat, samtidig er Sanner for lite folkelig syntes jeg. Han er rett og slett for mye høyre.

 

Ellers er det en del flinke høyrepolitikere her i Bergen som det ikke er umulig vi får se i lederposisjoner i Høyre. Henning Warloe har sin første periode på stortinget nå. Ikke umulig at Monica Mæland får seg en ministerpost dersom Høyre får regjeringsmakt. Men vi vil nok se at det blir en del maktkamper når Erna sin tid nærmer seg ute. Men slik det er nå håper jeg det blir en stund til, vi må ikke glemme at hun har modernisert partiet og ligger svært bra an på meningsmålingene.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

Når det gjelder AP så må de kvitte seg med Stoltenberg. Han er helt ufordragelig. Overprogrammert i debatter, karisma på nivå med Erna Solberg, arrogant, fraværende og lite tydelig i politikken sin.

 

For min del håper jeg på Støre

 

Sier som nytt på nytt: hvem skal ut? :)

Støre er da minst like overprogrammert, arrogant, fraværende og lite tydelig. Dessuten har Stoltenberg større karisma enn Støre, det kan du bare spørre tusenvis av rødmende rosemottakere rundt i landet om.

Endret av wilberforce
Lenke til kommentar

Thorbjørn Røe Isaksen? Mange nevner vel han som en mulig fremtidig leder ja, men det er vel et stykke frem i tid. Blir nok noe mellom hans generasjon og Erna også, og da er vel Brende og Foss realistiske. Husk at Brende ikke er rødekors leder for alltid, Støre var også det, men ble likevel utenriksminister wink.gif

 

Isaksen var det jeg tenkte på ja! Er et generasjonshull (er det et ord?) mellom han og Erna, det er riktig. Foss er for gammel, og Brende tror jeg er uaktuell som partileder ihvertfa. Sanner er en god kandidat, samtidig er Sanner for lite folkelig syntes jeg. Han er rett og slett for mye høyre.

 

Ellers er det en del flinke høyrepolitikere her i Bergen som det ikke er umulig vi får se i lederposisjoner i Høyre. Henning Warloe har sin første periode på stortinget nå. Ikke umulig at Monica Mæland får seg en ministerpost dersom Høyre får regjeringsmakt. Men vi vil nok se at det blir en del maktkamper når Erna sin tid nærmer seg ute. Men slik det er nå håper jeg det blir en stund til, vi må ikke glemme at hun har modernisert partiet og ligger svært bra an på meningsmålingene.

Var jo Brende og Foss som ble diskutert i høst da. Husk at meningsmålinger svinger, tror nok mye av grunnen til at Høyre er så store nå, skyldes at KrF er så splittet. Når KrF får fart på maskineriet igjen forsvinner nok mange tilbake dit. Ikke meningen å være gledesdreper her, men er ikke mer enn måneder siden høyre lå og vanket rundt 10% på målingene.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...