Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hull i bilen under førerdøra


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Eg oppdaget nettopp et større hull under bilen under førerdøren.

Er dette kanalen?

 

Her er et bilde: post-14502-1269362571,9332_thumb.jpeg

 

Hvor alvorlig er dette hullet?

 

Bilen er en Opel Astra 1.8 Stv 1994 modell. Kjøpt i 2008. Skal til kontroll nå innen utgangen av Mai. Spørsmålet blir om det er verdt å fikse på, da eg nok kommer til å kjøpe meg en nyere bil i løpet av juni/juli anyway.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kanalen regnes da vel som endel av den bærende konstruksjonen?

 

Det mener jeg også.

 

Jeg tviler på at bilen blir godkjent. Det beste du kan gjøre hvis du likevel skal skrote den, er å utsette EU-kontrollen i det lengste.

 

Merk at du antakelig utsetter deg selv og andre passasjerer i bilen for en viss fare ved å kjøre med dette.

 

 

Ole

Lenke til kommentar

Ok. Så hullet er faktisk i selve kanalen? (vet ikke hvor kanalen går, så eg gjettet bare :) )

 

Eg kommer til å kjøpe meg en nyere bil i juni/juli, og hadde ikke tenkt å bruke alt for mye på den før dette. Samtidig hadde eg tenkt å selge den for det noen ville gi for den(har et lite problem med vannpumpa eller servoreima også).

 

Men slik eg da tolker dere så vil ikke bilen bli godkjent slik den er i dag og bilen er farlig å kjøre. Er problemet mulig å reparere for noen som har lyst å kjøpe den slik den står? Eller lar ikke slike rustskader i bærende konstruksjoner seg reparere?

Lenke til kommentar

Det kan repareres men er det så mye rust er det gjerne mye mer og finne, med slike skader og endel andre mangler så er den omtrent verdiløs.

 

Men som nevnt må det sveises inn nytt metall, eventuellt bytte hele kanalen men det er neppe lønnsomt i og med det helt sikkert er mye mer rust og finne.

Lenke til kommentar

Bildet er ikke veldig godt, nomore, men for meg ser det ut som hullet er i kanalen. I så fall vil jeg (30 år som amatørmekaniker) vurdere det som en vesentlig svekkelse av bilens bæreevne (men jeg ville kanskje kjørt med den selv noen måneder, om dette ser ut til å være den eneste svekkelsen).

 

Kanalen er i høy grad reparerbar. For de fleste bilmerker finnes det reservedeler til karroseri - for eksempel hos Veng. Alternativt kan en plate med riktig tykkelse sveises inn.

 

Reparasjonen trenger ikke engang å være spesielt pen, men jeg ville personlig ikke vært veldig interessert i å kjøpe en bil med en slik skade (reparert eller ikke) uten at prisen tydelig er satt deretter.

 

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Takker for svar. Nei, bildet er ikke noe bra. Eg kom tilfeldigvis over "skaden" i dag, og hadde kun mobilen å ta bilde med.

 

Personlig er eg såpass lite nevenyttig at det vil koste meg mer og sikkert ende opp med et dårligere resultat om eg prøver å gjøre noe. Bilen i seg selv fungerer jo, men har etterhvert passert 230.000 km. Av pris så hadde eg egentlig ikke sett for meg noe spesielt. Om eg får et par lapper for den så er eg happy. Den ble kjøpt for 35k i 2008, og i løpet av de to årene eg har hatt den har eg kun påkostet den bensin, spylerveske, olje, nytt frontvindu(2k i egenandel) og nytt eksosanlegg. Dvs har eg lagt ut 5k i deler og verksted. Noe som blir ca 20k i året. Det gråter eg ikke over, for å si det slik.

 

Største problemet nå blir at bilen eg hadde tenkt å kjøpe ikke skal selges før i begynnelsen på juli. Det er en 2006 modell Opel Zafira med to seter som er lite kjørt(70k). Selges av min far(så eg sparer omregistrering) til en "gi-bort-pris". Så om bilen eg har ikke er i kjørbar stand så har eg et stort dilemma. :)

 

edit 1: Planen min med denne bilen var å få den EU godkjent uten å investere for mye i det, og deretter selge den som den er/står til noen som er født med ei oljefille i baklomma. Siden den nå er gått en del og har kostet meg lite så regner eg med at det vil komme en del utgifter på den fremover, og dette har eg ikke planer om å legge skjul på, eller bruker penger på selv :)

 

edit 2: byttet ut juni med juli, som er korrekt :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Hvis du ikke får den igjennom eu-kontrollen og er litt forsiktig med hvor du parkerer så kan det ta noen måneder før de tar skiltene.

 

(Dette er ikke en oppfordring eller anbefaling, bare en observasjon)

 

Ole

 

En jeg kjenner kjørte i 3 år uten å ta kontroll... Og han kjørte land og strand til enhver tid for å si det sånn, så sjansen for å bli stoppet er liten.

Lenke til kommentar

Skulle jeg kjøpt ny bil i Juni/juli ville jeg bare kjørt med bilen. Det er ikke en betydelig svekkelse av karosseriet med ett hull i kanalen, men bilen blir ikke godkjent med det. Kan garantere deg at vist du kræsjer/blir påkjørt så er det uansett ikke det hullet der som er en avgjørende faktor!

 

Bilen din er i teorien verdiløs nå, men du kan satse på å kanskje få 5 lapper for den vist du virkelig er heldig.

 

Og vist du skal ha EU kontroll i Mai, så har jeg ingen tro for at du blir å miste skiltene før du har ny bil såfremst du ikke er så uheldig at du blir stoppet i en tilfeldig rutinekontroll eller parkerer hos biltilsynet.

Lenke til kommentar

Mener på at det står i forsikringspapirene at bileier skal sørge for å holde bilen i forskriftsmessig stand, hvis ikke kan deler av erstatningsbeløpet ved en eventuell ulykke/skade bortfalle eller kreves deg som forsikringstager av bilen.. Sånn sett kan det være en risiko ved å kjøre med bilen til sommeren (selv om jeg hadde gjort det selv :p ).

 

Kan du ikke stikke innom et verksted og ta en uoffisiell EU-kontroll på bilen, så ser du om det kun er hullet i kanalen som er galt med bilen. Er det mer, skrot den etter du har kjørt fra deg, om det måtte bli til sommeren eller før, men er det stort sett bare hullet som gir feil ville jeg fått det sveiset. Betalte 1200kr for å få en lokal helt til å sveise et større hull (med vanskelig overlapping) i ramma på en bil for et par år siden, så trenger ikke koste allverdens bare du bruker de rette folka.

Lenke til kommentar

Har veltet litt på planer den siste dagen for å se hva eg kan, bør og vil gjøre med problemet. I tillegg ser det ut til at bilen eg hadde tenkt å kjøpe lar vente på seg i en eller to måneder etter dette igjen. Med andre ord måtte eg evnt ha kjørt ulovlig i en 3-4 måneders periode før eg evnt hadde kjøpt den.

 

Så planen min nå er som følger:

1. få en EU kontroll på bilen for å se hva som dukker opp av mangler

2a. koster det under 10k å få bilen godkjent og på veien så går eg for dette

2b. koster det mer enn 10k å få bilen på veien så legger den ut for salg(5k eller bud)

3b. kjøper meg en ny bil i løpet av slutten av mai eller begynnelsen på juni

4b. blir den ikke solgt innen siste uke i juni så leveres skiltene til Statens Vegvesen og bilen til opphogging

 

Takker veldig for svar så langt i tråden :)

 

Håpløst med problemer med bil. Eg har tidligere vært i økonomiske kniper hvor eg i perioder har kjørt rundt med hjertet i halsen i faren for å bli stoppet og avskiltet. Nå er ikke økonomien et problem lenger og da er eg villig til å stå uten bil i 2 uker for å slippe det. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Om det skulle være av interesse så var eg på PKK i dag med bilen. Dommen var knusende :)

 

Verkstedet såg på kanalen og sa at det skulle de klare å løse samt godkjenne bilen. Arbeid på kanalen samt bytte av andre deler kommer på totalt 13k.

 

Er derfor veldig i tvil om eg skal gå for å få den reparert, eller om eg skal se meg etter noe annet.

Lenke til kommentar

Eg vil nok aldri kunne få igjen de 13k ved et salg, men eg vil sannsynligvis ha en bil som er godkjent i to år til 13k pluss evnt reparasjoner i mellomtiden. Skal eg ha ny(ere) bil så koster det også. Bruktbilprisen på disse ligger på mellom 5k og 15k.

 

Spørsmålet eg må stille meg er hvorvidt eg synes det er fornuftig å bruker 13k på akkurat den bilen der. Om det ikke blir så mange eller kostbare reparasjoner i ettertid så vil eg si det er akseptabelt. Men det er der usikkerheten ligger. Ryker noe dyrt noe etter denne reparasjonen så er de 13k kastet ut av vinduet.

 

Alternativ 1 er å ta et billån og kjøpe en langt nyere bil. Da må eg samtidig bruke en del egenkapital samt et lån som skal betales pr måned. For min del er ikke det så veldig fristende.

 

Alternativ 2 er å kjøpe meg en ny bruktbil kontant. Ser for meg å kjøpe en 2 seter(trenger ikke flere seter, og eg kan trenge plassen en varebil gir). Da kan eg spytte i en 50-70k. Ut i fra prisene på bruktmarkedet så vil eg da sitte igjen med en langt langt nyere bil(i forhold til 94/95 som denne er) og med mindre på kilometeren. Samtidig er forsikringen billig og mange av de diesel.

 

Føler eg heller mest mot alternativ 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...