Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utvisning fra utested


Thmas

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ett spørsmål ang. utvisning fra utesteder (bar) og hvilke rettigheter man har når det gjelder dette.

 

Saken er som følger:

Jeg har en kompis som har blitt utvist fra et utested grunnet voldelig oppførsel, hendelsen fant sted for rundt 3 år siden, og han er fortsatt utvist hevder de. Dette mener de at de har rett til fordi de er "privateid", men de kan ikke fremvise noen form for papirer eller dokumenter på utkastelsen. Er dette lov? hvilke rettigheter har prsonen saken gjelder i dette tilfellet?

 

Takk for alle gode svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dere sikker på det? Er forskjell på å bli kastet ut en kveld, og være utestengt i noen uker fremover, og på livstid..

Hva er forskjellen? Tidsmessig er det naturligvis en forskjell, og ulempen for den som blir utestengt er vesentlig høyere, men eg kan dermed ikke se hvorfor eier eller vakter fortsatt ikke kan stenge vedkommende ute?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og kan stoppe kjeften på mange i de rette situasjoner. Takk

Hvis det er målet så er knebling det mest effektive.

Eller kanskje en høyre hook... ;)

Som resulterer i at man ikke får nyte en kald halvliter på ens yndlings utested:P

For så å dukke opp på diskusjon.no og spørre om hjelp. ;)

Men, stopp en halv. Var det ikke egentlig der vi startet? :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi nå legger tøyset til side, :) så kan kanskje trådstarter få et skikkelig svar. Det har han jo forsåvidt fått, at utestedet står fritt til å nekte folk inngang så lenge det ikke skjer i diskriminerende hensikt.

Det foreligger faktisk rettslige avgjørelser i liknende/identiske saker. Kom over denne dommen, som vel i stikkordstekst besvarer trådstarters spørsmål:

1999-10-28. RG 2000 828. Lyngdal herredsrett - dom.

Stikkord: Næringsrett. Utestengning fra serveringssted.

Sammendrag: Etter å ha vært involvert i en slåsskamp på et serveringssted, ble saksøkeren informert om at han var utestengt for alltid fra serveringsstedet. Saksøkeren krevde at adgangsnektelsen skulle kjennes ugyldig. Han påberopte seg serveringssteders generelle kontraheringsplikt, og at det kreves særlige grunner om personer skal stenges ute. Serveringsstedet ble frifunnet. Retten la til grunn at et serveringssted har alminnelig adgang til å utvise personer for kortere eller lengre tid, og at serveringsstedet også - i kraft av å være bevillingshaver - har et selvstendig ansvar for å utvise berusede og støyende gjester som er til sjenanse for andre. Med bakgrunn i hvordan saksøkeren hadde opptrådt, sammenholdt med risikoen for fremtidige problemer, fant retten at serveringsstedets reaksjon var forsvarlig og i henhold til praksis på stedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis vi nå legger tøyset til side, :) så kan kanskje trådstarter få et skikkelig svar. Det har han jo forsåvidt fått, at utestedet står fritt til å nekte folk inngang så lenge det ikke skjer i diskriminerende hensikt.

Det foreligger faktisk rettslige avgjørelser i liknende/identiske saker. Kom over denne dommen, som vel i stikkordstekst besvarer trådstarters spørsmål:

1999-10-28. RG 2000 828. Lyngdal herredsrett - dom.

Stikkord: Næringsrett. Utestengning fra serveringssted.

Sammendrag: Etter å ha vært involvert i en slåsskamp på et serveringssted, ble saksøkeren informert om at han var utestengt for alltid fra serveringsstedet. Saksøkeren krevde at adgangsnektelsen skulle kjennes ugyldig. Han påberopte seg serveringssteders generelle kontraheringsplikt, og at det kreves særlige grunner om personer skal stenges ute. Serveringsstedet ble frifunnet. Retten la til grunn at et serveringssted har alminnelig adgang til å utvise personer for kortere eller lengre tid, og at serveringsstedet også - i kraft av å være bevillingshaver - har et selvstendig ansvar for å utvise berusede og støyende gjester som er til sjenanse for andre. Med bakgrunn i hvordan saksøkeren hadde opptrådt, sammenholdt med risikoen for fremtidige problemer, fant retten at serveringsstedets reaksjon var forsvarlig og i henhold til praksis på stedet.

 

Nettopp. Tre år er nok litt i overkant av hva som er ment som "lengre tid". Men dette er jo en vurderingssak for hver enkelt hendelse.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei. Jeg ser denne tråden ikke har vært brukt på lenge, men jeg drev å googlet emnet, og jeg lurer på om du har noe peiling på en ting.

 

Jeg lurer på: Når et utested/serverings-sted finner det nødvendig å utestenge noen, har de lov til å loggføre f.eks. navnet og telefonnummeret, kun til det formål at de ansatte skal ha oversikt over hvem som er utestengt? Dette kan da ikke bryte med personopplysningsloven?

 

M.V.H. Bendik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...