Gå til innhold

Flytte Windows 7 Home premium OEM til annen maskin


Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe en Acer 11,6" med Windows 7 Home Premium

 

greia er at jeg vil ha XP på maskina, og tenker å bruke den Windows 7 Home premium på en annen maskin.

 

Tenkte å gjøre det slik

 

1 ikke starte den nye 11,6" maskina i det hele tatt

2 installere den Windows 7 Home premium på 17" maskina mi, med lisensen fra den til 11,6" maskina

3 hvis dette går greit formaterer jeg formaterer jeg den 11,6" maskina og legger inn XP på den.

 

 

som dere ser har jeg ikke tenkt at den nye maskina, skal på nett i det hele tatt med medfølgende opprativsystem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Planen din går neppe å gjennomføre.

Acer er en av "royal" OEM produsenter, det betyr at alle Home Premium lisensene de leverer ut er like (nesten da, kan være forskjell fra modell til modell etc), og den lisensen er bundet opp mot hovedkortet (BIOS) + et serfikat på den aktuelle pcen.

Så du vil ikke få aktivert den lisensen på annet enn Acer pcer med SLIC 2.1 installert i BIOS + riktig serfikat installert i Windows 7.

 

Det finnes selvsagt mulighet til å omgå dette, men det er ofte forbundet med en del risiko å modifisere BIOSen på en annen pc. Er du riktig uheldig må du kjøpe deg nytt hovedkort, og da er jo en W7 OEM lisens billigere.

 

Så du må enten kjøpe en ny OEM lisens (som ikke er produsent avhengig) eller leke pirat, med alle de bakdeler som medfølger. Særlig nå som MS har startet WAT og WGA programmet sitt, vil det bli vanskeligere og vanskligere å leke pirat.

 

Men tanken din var god da....men det har de store produsentene og MS allerede tenkt på, og stoppet.

Lenke til kommentar

Hadde begge vært Acer så kunne det ha gått ja. Om begge var av nyere dato, som kan eller har SLIC 2.1 i BIOS.

 

Bare for morro skyld, slutter W7 lisensen du har på 7QJB7 ( eller PDGM4)

Det skal være slutten på Acer sin Home Premium OEM lisens...men som sagt, det kan variere noe fra pc modell til pc modell.

 

Acer Win7 Starter slutter på GCFF6, og Acer Home Basic slutter på 2H4CP

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Du KAN prøve og ta en tlf til microsoft norge? hvis du er heldig så får du kansje en hyggelig person som fikser det for deg? vært et forsøk :thumbup:

 

en spørsmål til Microsoft Norge om en OEM utgave kan man bare glemme,

de svare med en gang, henvendt deg til pc leverandøren.

sånn er det bare .

( har prøvet dette selv ) og jeg forstår dette godt.

Lenke til kommentar

Begynner å forstå at det er noe spess med Acer.

Har forsøkt å re-installere XP på to eldre versjoner etter hardiskkræsj.

Og det går ikke på noen av dem.

Ny hardisk har jo ikke re-installasjonspartisjonen.

Har også henvendt meg til Acer uten at det hjalp.

Syns dette er dårlig kundebehandling.

 

Må tru at det er et godt råd når en kjøper Pc at en får med Windows CD.

Og hvis en ikke gjør det - så IKKE KJØP !

 

Men det er bra for UBUNTU.........

Lenke til kommentar

Må tru at det er et godt råd når en kjøper Pc at en får med Windows CD.

Og hvis en ikke gjør det - så IKKE KJØP !

 

dette har du helt rett i.

 

jeg kjøpte en dell bærbare for 2 år siden, hvor harddisken røk etter ca 8 måneder.

dette gikk på garanti gjennom infocare.

greit nok, men jeg fekk den tilbake igjen uten gjenopprettings partisjon.

jeg ringte dell og de sende meg hele pakken:

en cd med OS og en cd med driveren og tillegs/OEM programmer,helt topp.

 

men jeg forstår ikke hvorfor produsentene ikke leverer sånne cd'er obligatorisk når man kjøper en pc, mye lettere for dem og kjøperen ( som kanskje blir frustrert når uhellet er ute ) og dette koster ikke mye penger.

Lenke til kommentar

Fordi alle OEM produsenter som "idag" leverer stasjonære/bærbare med OS recovery partisjon gir brukeren mulighet til å brenne selv disse cd/dvd platene. Noen gir til og med en "varslings GUI boks" under konfigurasjonen når PC settes opp ved første oppstart om man skal brenne recovery til CD/DVD.

Så de som ignorerer dette ved førstegangs install/setup (og senere) har kun seg selv å takke .

Lenke til kommentar

Bakdelen er jo de pcen som kommer uten DVD brenner da....de har jo ikke denne muligheten.

 

Men til alle som har DVD brenner, så er det bare tull å ikke følge de instruksene som kommer under oppsettet av pcen første gang.

Synes ikke synd på dem når de ignorerer denne beskjeden, og så får problemer senere...

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Skjønner jo hva du skriver, og er delvis enig.

Bare delvis - jeg syns synd på dem, for de vet ikke hva de ikke gjør.....

Men den løsningen er likvel ikke fullgod.

Hjemmebrent er ikke like bra som orginalt, og heller ikke like holdbart.Og det skal jo likevel være mulig å få en ny om en roter bort CD/DVD-en.

Og det skjer jo......

 

Mine to eksempler er gamle, og jeg vet ikke om den opsjonen var med da.

Den ene er en venn sin som han har arvet fra jobben.

Og noen gjør jo det da.....

Lenke til kommentar

Fordi alle OEM produsenter som "idag" leverer stasjonære/bærbare med OS recovery partisjon gir brukeren mulighet til å brenne selv disse cd/dvd platene. Noen gir til og med en "varslings GUI boks" under konfigurasjonen når PC settes opp ved første oppstart om man skal brenne recovery til CD/DVD.

Så de som ignorerer dette ved førstegangs install/setup (og senere) har kun seg selv å takke .

Og produsentene har seg selv å takke for at de tror at alle brukere kan med slik. Dette er noe folk flest unngår uansett hvor enkelt det er satt opp.

 

Uansett så er ikke planen til OP gjennomførbar. Selv hvor lovlig den i og for seg høres ut.

Lenke til kommentar
Gjest member-60584

Istedet for å lage ny tråd så spør jeg her.

 

Jeg har innstallert en win 7 OEM på en PC, men vil innstallere det på en annen PC. Men etter som jeg har skjønt det så går det ikke? Den lar seg ikke aktivere selv om du har fjernet win 7 fra den forrige PCen.

Hvordan får jeg aktivert på den andre? win 7 OEM kom ikke med PCen jeg aktiverte den først på, men på den PCen jeg vil aktivere den på nå.

 

Er det bare å ringe kundeservice eller må jeg har helt ny win7? Er ikke snakk om å ha samme produktnøkkel aktivert på 2 PCer, men å bytte PC

Lenke til kommentar

Bakdelen er jo de pcen som kommer uten DVD brenner da....de har jo ikke denne muligheten.

 

Men til alle som har DVD brenner, så er det bare tull å ikke følge de instruksene som kommer under oppsettet av pcen første gang.

Synes ikke synd på dem når de ignorerer denne beskjeden, og så får problemer senere...

 

bare at spørsmål :

nå har jeg ikke selv komme i den situasjonen et jeg måtte lage meng en installasjons dvd fra installasjonen på harddisken.

( ente så var det med en plate eller så har jeg kjøpt dele løst )

 

så spørsmålet er om man kan utsette dette til et senere tidspunkt, eller må man springe til butikken for å kjøpe DVD plater fordi det går ikke etter at i"installasjon" er ferdig

Lenke til kommentar

Istedet for å lage ny tråd så spør jeg her.

 

Jeg har innstallert en win 7 OEM på en PC, men vil innstallere det på en annen PC. Men etter som jeg har skjønt det så går det ikke? Den lar seg ikke aktivere selv om du har fjernet win 7 fra den forrige PCen.

Hvordan får jeg aktivert på den andre? win 7 OEM kom ikke med PCen jeg aktiverte den først på, men på den PCen jeg vil aktivere den på nå.

 

Er det bare å ringe kundeservice eller må jeg har helt ny win7? Er ikke snakk om å ha samme produktnøkkel aktivert på 2 PCer, men å bytte PC

 

du må nok kjøpe deg en ny win7!

Lenke til kommentar

Jepp, ingen W7 lisens lar deg ha EN lisens AKTIV på to eller flere pcer om gangen. Men oppgradering og fullversjonen lar deg flytte lisenser fra en maskin til en annen.

 

OEM er som alle andre sier låst til EN pc, den du aktiverer den på første gangen. Bytter du pc, må du kjøpe ny lisens. Det er bakdelen ved å kjøpe den billigste versjonen.

 

Men spennende å se om noen her får godsnakket med MS til å faktisk la dem aktivere en OEM lisens på to forskjellige pcer...

Lenke til kommentar

Men spennende å se om noen her får godsnakket med MS til å faktisk la dem aktivere en OEM lisens på to forskjellige pcer...

 

jeg tviler på det, har lest zachariassen/MS norge sitt blogg og han er helt klart i forbindelse med OEM:

1e pc den er installert på.

 

har selv vært i kontakt med MS angående en OEM lisens, de bare henviste meg til produsenten.

Endret av p@ge
Lenke til kommentar

hey jeg har planer om å kjøpe win 7 home premium 32 bit til pcen min og seinere kjøpe en oppgraderingspakke til pcen min med ny cpu, psu og hovedkort og ram, vil fremdeles win 7 funke da?eller blir den da bindt til hovedkortet hvis jeg installerer den før oppgraderingen?

 

og går det an å kjøpe win 7 home premium 32 bit uten oem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...