Gå til innhold

Installere Parabol med utenlandske kanaler


Anbefalte innlegg

Driver for tiden å tenker på å sette opp en parabol med mulighet for å få inn tyske kanaler. ser sjelden på norsk tv så tenkte å si opp kabeltven hjemme og kjøpe parabol.

 

Er det slik at jeg bare kjøper en parabol og dekoder og stiller den inn på riktig frekvens, som vel er astra 19,2 eller noe?

 

I så fall trenger jeg tips til en billig parabol og en dekoder som kan vise HD og med harddisk eller mulighet til å sette inn en Sata Disk.

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg tittet litt på nettet og sett på dreambox og AB IPbox 9900 HD. Den siste virker veldig bra. Har ikke peil på dette, men er det så enkelt som bare å sette opp en parabol og koble til tuneren? kan jeg også bruke samme tuner til å se vanlig analog kabeltv "fra veggen"?

 

Vil da anbefale IPboxen, har kjempegod erfaring med denne!

Om du har riktig bredde og lengde grad retningene på begge astra sattelittene (de står så å si på samme bredde og lengdegrad) så trenger du kun en ekstra parabol eller ekstra hoder på parabolen du har i dag (så fremt den er stor nok).

Mine foreldre har dette hjemme og har da Nederlandske, Tyske og Franske kanaler.

Lenke til kommentar

Da har jeg tittet litt på nettet og sett på dreambox og AB IPbox 9900 HD. Den siste virker veldig bra. Har ikke peil på dette, men er det så enkelt som bare å sette opp en parabol og koble til tuneren? kan jeg også bruke samme tuner til å se vanlig analog kabeltv "fra veggen"?

 

Vil da anbefale IPboxen, har kjempegod erfaring med denne!

Om du har riktig bredde og lengde grad retningene på begge astra sattelittene (de står så å si på samme bredde og lengdegrad) så trenger du kun en ekstra parabol eller ekstra hoder på parabolen du har i dag (så fremt den er stor nok).

Mine foreldre har dette hjemme og har da Nederlandske, Tyske og Franske kanaler.

 

 

har lite peil på dette, men ekstra hode, er det den lille tuppen på stanga som stikker ut? Hvor stor parabol må jeg ha da? Kan jeg med den Ipboxen også sette inn et kort fra f.eks Canal digital og fikse sånn at den både har parabol kanalene og kabeltvkanalene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg tittet litt på nettet og sett på dreambox og AB IPbox 9900 HD. Den siste virker veldig bra. Har ikke peil på dette, men er det så enkelt som bare å sette opp en parabol og koble til tuneren? kan jeg også bruke samme tuner til å se vanlig analog kabeltv "fra veggen"?

 

Vil da anbefale IPboxen, har kjempegod erfaring med denne!

Om du har riktig bredde og lengde grad retningene på begge astra sattelittene (de står så å si på samme bredde og lengdegrad) så trenger du kun en ekstra parabol eller ekstra hoder på parabolen du har i dag (så fremt den er stor nok).

Mine foreldre har dette hjemme og har da Nederlandske, Tyske og Franske kanaler.

 

 

har lite peil på dette, men ekstra hode, er det den lille tuppen på stanga som stikker ut? Hvor stor parabol må jeg ha da? Kan jeg med den Ipboxen også sette inn et kort fra f.eks Canal digital og fikse sånn at den både har parabol kanalene og kabeltvkanalene?

 

 

 

Ekstra hode er den tuppen på stanga ja :) hvor stor antenne du behøver spørs litt hvor du bor i landet, men her på Vestlandet klarer man seg fint med en 80cm antenne.

 

Siden du er ute etter Tyske kanaler så er det nok Astra på 19,2 øst og Hotbird på 13 øst som er mest interessant for deg.

 

Jeg ville nå uansett anbefalt en motorstyrt antenne, har selv en 110cm antenne med motorstyring og en DM800 og tar inn alt fra ca 45øst til 45vest.

 

I det minste en antenne med 2 hoder, men som sagt antenne størrelsen er avhengig av hvor i landet du bor.

Lenke til kommentar

Da har jeg tittet litt på nettet og sett på dreambox og AB IPbox 9900 HD. Den siste virker veldig bra. Har ikke peil på dette, men er det så enkelt som bare å sette opp en parabol og koble til tuneren? kan jeg også bruke samme tuner til å se vanlig analog kabeltv "fra veggen"?

 

Vil da anbefale IPboxen, har kjempegod erfaring med denne!

Om du har riktig bredde og lengde grad retningene på begge astra sattelittene (de står så å si på samme bredde og lengdegrad) så trenger du kun en ekstra parabol eller ekstra hoder på parabolen du har i dag (så fremt den er stor nok).

Mine foreldre har dette hjemme og har da Nederlandske, Tyske og Franske kanaler.

 

 

har lite peil på dette, men ekstra hode, er det den lille tuppen på stanga som stikker ut? Hvor stor parabol må jeg ha da? Kan jeg med den Ipboxen også sette inn et kort fra f.eks Canal digital og fikse sånn at den både har parabol kanalene og kabeltvkanalene?

 

 

 

Ekstra hode er den tuppen på stanga ja :) hvor stor antenne du behøver spørs litt hvor du bor i landet, men her på Vestlandet klarer man seg fint med en 80cm antenne.

 

Siden du er ute etter Tyske kanaler så er det nok Astra på 19,2 øst og Hotbird på 13 øst som er mest interessant for deg.

 

Jeg ville nå uansett anbefalt en motorstyrt antenne, har selv en 110cm antenne med motorstyring og en DM800 og tar inn alt fra ca 45øst til 45vest.

 

I det minste en antenne med 2 hoder, men som sagt antenne størrelsen er avhengig av hvor i landet du bor.

 

bor helt sør i landet. Har jeg motorstyring kan jeg enkelt bytte frekvens hvis heg vil ha inn noen andre kanaler, eller er dette mye jobb?

Lenke til kommentar

Jeg hadde en 80cm antenne tidligere med motorstyring, det fungerte greitt det også, fikk inn de mest kjente posisjonene 1W, 5ø, 13Ø, 19Ø samt 30W og en hel del andre satelitter, men skal du ha inn det meste på 28Ø (Sky sine kanaler) må du nok ha litt større tallerk.

 

Jeg kjøpte en Triax TD110 fra Tveco.no kostet vel ca rundt 1000,- og da var frakten inkludert, men det er en del år siden nå så om de har fri frakt på varer over 1000,- vet jeg ikke lenger.

 

Jeg hadde også en Moteck Strong SG2100 parabol motor som fungerte i ca 3-4 år før den tok kvelden, er nok pga at antenna mi er på taket så den er litt utsatt for vær og vind, kjøpte derfor nylig en Sadoun DG380 motor med tannhjul av metall, samt at den har en manuell knapp for øst og en for Vest.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Wow, noen som faktisk anbefaler ipbox heller enn dreambox (eller hva som helst for den saks skyld).

 

Samcki, kan du utdype littegranne? Hvilken ipbox har du god erfaring med og akkurat hva var bra med den? Jeg har en ipbox og jeg har ikke funnet en eneste ting med den som er bra.. Jeg er tidligere dreambox-bruker.

Lenke til kommentar

Wow, noen som faktisk anbefaler ipbox heller enn dreambox (eller hva som helst for den saks skyld).

 

Samcki, kan du utdype littegranne? Hvilken ipbox har du god erfaring med og akkurat hva var bra med den? Jeg har en ipbox og jeg har ikke funnet en eneste ting med den som er bra.. Jeg er tidligere dreambox-bruker.

 

Har både hatt Ipbox og Dreambox, begynte med dreambox og den fungerte strålende. Nå i senere tid så har jo behovet for HD kommet og da gikk vi for Ipbox. (Har selv gått over til IPTV, mine foreldre har IPbox).

 

Den vi da bruker er Ipbox 9000HD, da med 2 tunere (en til Norske kanaler og en til utenlandske kanaler).

Opptak og EPG fungerer bra, kvaliteten på kanalene er super.

 

Hva er det du har problemer med?

Lenke til kommentar

Det orginale systemet på boxen, DGS, syns jeg (og alle andre som prøvde det hos oss) var utrolig lite pent og veldig lite intuitivt og brukervennlig. Det gjaldt menyer og kanallister og EPG og opptak/avspilling. Det er en stund siden vi droppet det, så jeg husker ikke akkurat hvilke innvendinger vi hadde, men det var mange. Vi bruker nå E2, og det funker noenlunde. Men det er veldig mye bøgs, så hvis man prøver seg på noe annet enn helt vanlig tvtitting så er det å be om trøbbel.

 

Må bare legge til noe som jeg trenger å få ut. Fikk nettopp en hd-tuner fra viasat. Pace heter den. Fytti grisen for noe drit. Jeg blir fysisk uvel av å prøve å få den til å samarbeide. Utrolig at en av de største leverandørene i landet kan selge noe sånt drit.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Det orginale systemet på boxen, DGS, syns jeg (og alle andre som prøvde det hos oss) var utrolig lite pent og veldig lite intuitivt og brukervennlig. Det gjaldt menyer og kanallister og EPG og opptak/avspilling. Det er en stund siden vi droppet det, så jeg husker ikke akkurat hvilke innvendinger vi hadde, men det var mange. Vi bruker nå E2, og det funker noenlunde. Men det er veldig mye bøgs, så hvis man prøver seg på noe annet enn helt vanlig tvtitting så er det å be om trøbbel.

 

Må bare legge til noe som jeg trenger å få ut. Fikk nettopp en hd-tuner fra viasat. Pace heter den. Fytti grisen for noe drit. Jeg blir fysisk uvel av å prøve å få den til å samarbeide. Utrolig at en av de største leverandørene i landet kan selge noe sånt drit.

 

Dekoderene til viasat og CD har ikke akkurat fått mye skryt.

Rart at du problemer med din Ipbox, da jeg ikke opplever noe som helst problemer av det du forklarer her.

 

Dere som vurderer ipbox bør lese her: http://avforum.no/forum/satellitt/67526-ab-ipbox-9000hd-42.html

 

Kan forøvrig legge til at IPTV fungerer strålende det også, godt med alle tillegstjenestene som filmleie (har over 3000 filmer å velge i blant, samt alt fra Canal+ direkte på fjernkontrollen, Canal+ Select som det fint heter)

Lenke til kommentar

Vel brukervennlighet og utseende er jo ofte en smakssak. Jeg hadde aldri taklet å bruke en viasatboks til daglig for eksempel, men veldig mange er sikkert "fornøyd" med de boksene og. Kanskje min nærmeste omgangskrets inkludert meg selv er spesielt kresen eller noe sånt. Du bruker gjerne DGS som jeg vil tro er mer stabilt enn e2-porten. Når du starter e2 for første gang så er det en pen og veldig brukervennlig installasjonswizard. Noe lignende finnes ikke i DGS. Kanallistene og kanalbytting og opptak/timer og utseende var vel hovedgrunnene til at vi ikke taklet å bruke DGS. Da ble det heller e2 med bøggs, som forhåpentligvis blir luket vekk i den ikke altfor fjerne fremtid.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...