Gå til innhold

Hva lønner seg? Militæret eller Juss


Anbefalte innlegg

Hva lønner seg? Militæret eller Juss? Jeg har ikke hatt verneplikt, men jeg har blitt erkjent tjenestedyktig. Innenfor der tenkte jeg kanskje på befalskolen eller lignende, men lønner det seg egentlig? Fordelen er vel gratis mat, bo og ikke noe lån, men lønner deg seg?

 

Ellers tenkte jeg på Juss. Jeg har gode nok karakterer og alt det der og det virker interessant nok. Jeg har faktisk gått ett år på universitet men det jeg studerte var ikke noe særlig for meg egentlig, men ettersom jeg da har tatt Ex-Phil og Ex-Fac, ville jeg da slippe å ta de eksamenene på juss studiet?

 

Hva lønner seg ifølge dere folkens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du mener "lønner seg" i økonomisk sammenheng er det selvfølgelig jus. Men hvis du må inn på et forum for å finne ut av det, kommer du aldri til å klare et jusstudie. Altså sats på militæret uansett :whistle:

Det kommer helt an på. Kun de aller fleste juristene tjener særlig mye penger. Offisersyrket er godt betalt, det. FSJ tjener jo mer enn statsministeren.

Lenke til kommentar

ta å gjør verneplikten din du kan jo søke deg inn på befals opptaket menst du enda er på rekrutten.( er ikke sikker på hva det heter i hæren) men i sjøforsvaret der jeg tenestegjorde går du UBHH da får du opplæring i lederskap osv osv pluss at alle som er rekrutter når du er blodkvard frykter og hater deg. da kan du vell fortsette til du blir Løyntnant eller så er det kaptein Løyntnant/Rittmester, før du må på Sjø/krigs skolen. men mitt poeng er går i forcen å se hvordan det er så har du iallefall en innsikt.

Lenke til kommentar

Min pappa var Brigader i Forsvaret, idag pensjonert. Kanskje det einaste positive med forsvaret er at du blir tidlig pensjonert :).

Han har alltid sagt til oss i huset at det er betre ting å satsa på, med mindre du likar krutt og fitte...

Tidligare var Forsvaret svært dårleg betalt, men det er mykje betre i dag.

Ærleg talt... Viss du gjer det bra kan du søkja interessante stillingar i utlandet. Da eg var liten budde vi i Brussel, og reiste svært mykje til London, USA og Italia i samband med NATO. Og vi har haugvis med artig historier med forsøk på kidnapping av familiemedlemmar, overvaking og hysteriske personar. Du blir nok ein ny person og innser at den norske kulturen er eit særtilfelle i verda.

Lenke til kommentar

Nei. Ikke lovlig, i hvert fall. Det er alltids en viss mulighet for at du slipper unna, men det er tilfeldigheter som rår. Jeg vil i alle fall heller gjennomføre fgtj. før påbegynt utdanning, enn å bli kalt inn når jeg egentlig skal ut i arbeidslivet.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Jeg ble frarådet å ta militæret først, så sant jeg ikke ble kalt inn med det første. Heller start på studiene og bli ferdig der sa bekjente til meg. Det rådet har jeg fulgt og angrer i grunn ikke. De jeg har snakket med som har vært i militæret synes det var et mer eller mindre bortkastet år.

 

Nå vet jeg at det er flere som elsker militæret og førstegangstjenesten, og er stolte over å ha gjennomført dette. Det respekterer jeg, men jeg valgte å vente med det så lenge.

 

Ingen ting i hele verden ville gjort min far stoltere enn å se meg som ferdig jurist, derfor vil jeg bli ferdig med jussen først. Så jeg har mine personlige grunner inne i bildet også.

Lenke til kommentar

Jussen valgte jeg siden jeg har ønsket dette siden ungdomskolen. Faren min har ikke vært imot det, og har støttet meg fult ut. Så da har jeg bare kjørt på.

 

Jaja, Senyor. Du fikk meg nesten til å gå på et personangrep der, men jeg holder meg i skinnet. Din kommentar var litt i styggeste laget etter min smak, siden dette betyr meget mye både for meg og mine foreldre. Rettere sagt et slag under beltestedet fra deg å regne for min del. Jeg har satset veldig mye for å komme dit jeg er i dag. Nå skal jeg straks begynne på mitt 3 år, og er nærmere mitt mål for hver dag som går. Jeg er veldig stolt over hvor langt jeg har kommet, og min familie er stolt. Så langt er jeg på god vei til å nå mitt eget mål.

 

Jeg er såpass rundhåndig at jeg respekterer andre sine valg i livet. Jeg valgte min sti, og får en slibrig kommentar som takk. Fy faen...

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Det ligger for øvrig litt i kortene at jurister kan bli innkalt som VAB (vernepliktig akademisk befal), etter den ordningen leger har i dag.

Tja, med saksbehandlingstempoet til forsvaret skjer vel det sånn ca. når de som starter på utdanningen sin nå går av med pensjon. I alle fall når de når ikke vernepliktig alder.

Lenke til kommentar

Hva lønner seg? Militæret eller Juss? Jeg har ikke hatt verneplikt, men jeg har blitt erkjent tjenestedyktig. Innenfor der tenkte jeg kanskje på befalskolen eller lignende, men lønner det seg egentlig? Fordelen er vel gratis mat, bo og ikke noe lån, men lønner deg seg?

 

Ellers tenkte jeg på Juss. Jeg har gode nok karakterer og alt det der og det virker interessant nok. Jeg har faktisk gått ett år på universitet men det jeg studerte var ikke noe særlig for meg egentlig, men ettersom jeg da har tatt Ex-Phil og Ex-Fac, ville jeg da slippe å ta de eksamenene på juss studiet?

 

Hva lønner seg ifølge dere folkens?

 

Du skriver ikke om du vil fortsette den militære løpebane etter BS eller begynne sivile studier. Jeg tror få går BS og angrer på det.

 

Forresten bør du ikke tenke så mye på hva som "lønner seg." Hva enten du går BS eller studerer jus eller gjør begge deler, vil du nok klare deg. Finn heller ut hva du tror du vil trives best med. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...