Gå til innhold

Spm angående telenor turbo (bredbånd)


Anbefalte innlegg

Hei, faren min har telenor turbo (16 mbits) men linjehastigheten har blitt satt ned betydelig (maks 900 KB/s) fordi linjen ut/inn av huset er visstnok ustabil og 16mbits fører til hyppige disconnects, opptil 10-20 ganger per dag. Det jeg lurer på er om telenor er forpliktet til å levere 16mbits uansett? Hvem har ansvar for vedlikehold av linjen? Vi leier huset vi bor i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såfremt linjen takler 16mbit er det ingen problem i å levere det.

 

Man har 2 mulige løsninger her:

 

Den første (som du holder på med nå) er at du kjøres på en midlertidig hastighet i påvente av tilbakemelding fra montør. Han sjekker linjen for støy og tar en realistisk måling som han deretter gir tilbakemelding om. Dersom han finner noen problemer, prøver han å rette dette og dersom det løser problemene settes du tilbake til opprinnelig hastighet.

 

Den andre er at problemene ikke lar seg løse, som f.eks at kobberkabelen faktisk er for dårlig og skaper for mye støy på den hastigheten, og du settes da ned til en hastighet hvor støymarginene er over minimalverdien.

 

De fleste leverandører (i tillegg til telenor) operer med "Opptil hastigheter"

opptil 16000/800 kbit/s står det på Telenor Turbo også

Lenke til kommentar

De er pliktige til å levere 16 ut fra sentralen, derifra og til deg reduseres kvaliteten/hastingheten med x pr meter. De opererer med en maks avstand fra sentral, men ikke 16 på slutten av linjen.

Det er telenor sin eiendom, de sender folk ut for å fikse linjene. Kanskje det er ledningene i boligen som er skarall. Jeg hadde samme problem så jeg gikk over til canal digital over TV-kabel isteden for å betale for 16 og måtte sette ned til 5 for å ikke DC.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke de har satt ned linja permanemt. I såfall så hadde de endret abonnentet til Basis som er den laveste klassen de leverer. Tror heller det er pga. av retting. Ta en tlf. til 05000 og hør med de om det ligger noen feilmelding til retting.

 

Dersom hastigheten ikke kan bli mer enn 1 Mbs. så må man minst bo 5 km. fra sentral, litt +-.

Lenke til kommentar

Takk for informative svar, burde kanskje si at montør hadde vært hos oss flere ganger før en erfaren montør kom og tok en grundig sjekk på linjen ut/inn av huset og fant ut at det er veldig mye støy, så det er ikke telenor som har ansvar for vedlikehold av kabler inn/ut av huset? Hva er de 60~ kr man betaler uten telefonlinje for da?

 

Og ja han satte ned hastigheten permanent.

 

 

 

Håper jeg får opplevd 100/100mbits før jeg blir for gammel til å bry meg haha.

Endret av realfingolfin
Lenke til kommentar

Det er din ISP som har ansvaret for å vedlikeholde linja, evt. videreformidle feilmeld. til de som står for feilsøk og vedlikehold. I ditt tilfelle er det Telenor. Som tidligere sagt så synker hastigheten med linjelengde, du burde undersøke hva du maksimalt kan få med din linjelengde.

 

Om de har satt linja fra 16 Mbs. og ned til 1 Mbs. så høres det veldig spesielt ut. Ved for høy hastighet pleier de å sette ned en hastighetsklasse, for å se om den blir mer stabil da. I ditt tilfelle vil det være 12 Mbs. Om ikke Telenor gjør noe mer bør du kanskje se deg om etter en annen internett-leverandør som kan tilby mer :)

 

EDIT: dårlige formuleringer.

Endret av janingar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...