Gå til innhold

IKT-fagprøve, hjelp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tok min i 2008. Da fungerte det på følgende måte:

 

Du får en uke på prøven. Du får oppgaven på mandag og de som skal evaluere deg kommer på fredag.

 

Du kan få alle mulige scenarioer, men den mest brukte slik som jeg har forstått det er som følger:

 

Bedrift X skal et nettverk. Her må du sette opp server med alle funksjoner som kreves, hente inn priser på deler du skal bruke, sette opp klientene du skal bruke, konfigurere nettverksutstyr osv.

 

Det absolutt viktigste er DOKUMENTASJON!

 

Dokumenter hva du skal gjøre, hvordan du skal gjøre det, hvorfor du gjorde det, andre måter det kan gjøres på og hvorfor du valgte din løsning. Sett opp en tidsplan på hvor lang tid du regner med å bruke på de forskjellige gjøremålene. Sett også opp en logg, slik at du ikke holdt tidsplanen din så kan du gå tilbake i loggen å viste til at du fikk problemer med noe.

 

Jeg satt fra 0800 til 2300 nesten hver dag, leverte inn 60 sider med dokumentasjon, og hadde forberedt meg godt på å presentere oppgaven min. Jeg fikk beste karakter.

 

En IKT-driftsfag prøve er ikke det vanskeligste i verden, så lenge du faktisk vet hva du driver med og kan dokumentere et velfungerende oppsett så går det fint.

Lenke til kommentar

allright, takk for svar.

 

Må sei 60sider høres ut som mer en eg kan klare og produsere.

Men har vel fått med meg før dette at dokumentasjon er viktig, så ska øve på det fram over.

 

 

Er det noe mulighet for at dere har prøven eller dokumenter eg kan se på?

Lenke til kommentar

Legg merke til at det var IKT-DRIFTfag, det er spurt om IKT-SERVICEfag. I noen fylker fortsettes det med samme typer prøver, mens i andre fylker går det mer på SERVICE nå, og noen vil ikke komme borti server annet enn kanskje det skal settes opp overvåkning (feks Nagios) på servere.

 

For eksempel i Buskerud sender fagansvarlig inn til fagnemda hva lærlingen har gjort i løpet av de to årene, og hva han eller hun bør få på prøven.

Lenke til kommentar

Jeg fikk også bestått meget godt, men hadde ikke i nærheten av 60 sider dokumentasjon. Kanskje en 15 sider. Og den inneholder også systemskisser, ikke kun ren tekst.

Satt fra 08-16/17 hver dag.

 

Ikke for å få det til å høres kjempelett ut, jeg gjorde en god jobb. Men føler at det er viktig å få frem at man ikke trenger sitte til 23 hver kveld og skrive 60-sider ren tekst for å få godt utbytte av fagprøven. Det er viktigere at dokumentasjonen inneholder det den fiktive kunden trenger å vite for å få oversikt over det du har gjort, enn at det er mange sider.

 

Det er også lurt å dokumentere underveis, så slipper du å forsøke å huske hva du gjorde når du er ferdig.

Lenke til kommentar

Ang. arbeidstid, så er det ikke lov å jobbe mer enn en vanlig arbeidsdag, det vil si åtte timer per dag. Dette fikk jeg klar beskjed om før prøva mi, i hvert fall. når det gjelder dokumentasjonen hadde jeg vel noen-og-tjue sider, og det var ganske perfekt. Ikke overdriv bildebruk og ikke slavisk hopp til en ny side for hvert nye delkapittel (avhengig av hvordan du disponerer dokumentasjonen). Ha det ryddig og fint, og være konsekvent med bruk av bildetekst, uthevede/understrekede/kursiverte bokstaver og skriftstørrelse.

 

Hva veiledning angår er det litt vanskelig å gi noe fasitsvar, men du skal i utgangspunktet ikke ha lov til å gi ren faglig hjelp. Små tips og enkle råd skal selvsagt gå bra.

 

Håper dette svarte på noen spørsmål.

 

Med hilsen en som besto med "Meget godt" sommeren 2008.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Jeg mener å huske at jeg fikk spørsmål som gjorde at jeg måtte forklare valgene jeg hadde gjort når jeg satt opp løsningen. Er du flink til å dokumentere valgene under veis, så har du allerede svarene dokumentert. Du bør bla. tenke på hvor mange brukere løsningen er skalert for, og lage løsningen deretter. Har du gjort snarveier underveis bør du dokumentere hvorfor. Har du satt opp ting som gjør løsningen mer kompleks eller avvikende fra "standard" måte å gjøre ting på bør du dokumentere hvorfor, etc.

Lenke til kommentar

Jeg fikk som "oppgave" å løse et problem med en printer og feilsøke denne løsningen.

 

Jeg fikk også flere spørsmål under demonstrasjon av løsning som gikk på hvorfor jeg valgte det oppsettet jeg valgte.

 

Jeg hadde 1 VMWare ESXi installasjon med 2 Windows 2008 servere, 3 klienter, 1 printer, 1 virituell switch, 1 fysisk router og 1 brannmur (ClearOS).

 

Den ene klienten kjørte Ubuntu med domeneoppsett.

 

Jeg hadde to feil:

1. Installere alle windowsoppdateringer på alle servere. (Hadde glemt SP1 på den ene 2008 serveren, noe jeg oppdaget på Torsdag etter at jeg hadde innsendt dokumentasjonen)

2. Brukte litt for lang tid på feilsøkingen av printeren. (Aldri lært om å sjekke fysisk først, så applikasjonslaget ettersom jeg gikk Almennfag på VGS) De hadde erstattet Cat5 kabelen med en hjemmelaget kabel som igjen satte Cisco porten i error modus, så selv om jeg byttet tilbake til den gamle kabelen var fortsatt porten i Cisco switchen i error mode.

 

Til ettertanke anbefaler jeg å holde oppgaven enkel ettersom kompleksitet kun legger ekstra press på dokumentasjon og vanskelighetsgrad på utførelse. Jeg brukte 15 timer gjennomsnittlig hver dag på oppggaven med unntak av fredag.

 

Jeg fikk utrolig nok meget godt, men de som kom for å undersøke gjennomførelsen hadde høy IT utdannelse og jeg forventet bestått.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk også beste karakter, men det var etter mye hard jobbing. Jeg hadde nesten 100 sider med skriftlig materiale inkludert bilder.. Dette var dog ikke bare serverdokumentasjon, men også innkjøpslister og diverse annet jeg fikk i oppgaven..

 

Til dere som har fagbrev: Noen høyskoler tilbyr ingeniørutdannelse i data gjennom Y-veien. Det vil si at har du fagbrev i IKT kan du begynne rett på høyskole, men med litt ekstra undervisning

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk også beste karakter, men det var etter mye hard jobbing. Jeg hadde nesten 100 sider med skriftlig materiale inkludert bilder.. Dette var dog ikke bare serverdokumentasjon, men også innkjøpslister og diverse annet jeg fikk i oppgaven..

 

Til dere som har fagbrev: Noen høyskoler tilbyr ingeniørutdannelse i data gjennom Y-veien. Det vil si at har du fagbrev i IKT kan du begynne rett på høyskole, men med litt ekstra undervisning

Jepp! Vurderte dette selv, men tok heller de faga jeg trengte for å få GENS. Realfag er ikke noe for meg. Men uansett:

 

Høgskolen i Gjøvik har data y-vei: http://hig.no/studietilbud/bachelor/bind

Høgskolen i Narvik har data y-vei: http://www.hin.no/index.php?ID=1394&lang=nor&displayitem=291&module=studieinfo&type=studie&subtype=2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...